Naisten kuuluu hoitaa omat vanhempansa
Suomen historian ensimmäinen suurtyöttömyys alkoi, kun Neuvostoliitto lakkautettiin ja hyvin kannattava idänkauppa loppui.
Siitä alkoi valtion velanteko, joka vain kasvaa kasvamistaan, kuten työttömyyskin.
Sosiaali- ja terv huoltomme tarvitsee lisää rahaa, koska + 65 ikäiset vanhat lisääntyvät vauhdilla, koska ns suuret ikäluokat eläköityvät.
Nyt on väestöstä 18% + 65 ikäisiä, mutta v 2030 vanhojen määrä on 26% ja yhä siitäkin kasvaa.
Tietenkin on vielä se vaihtoehto, että jokainen ottaa henk koht vastuun omista vanhemmistaan ja muista vanhoista tai sairaista sukulaisistaan.
Minunkin isoveljeni täytti hiljan 90 vuotta kehitysvammalaitoksessa. Joutui sinne 9 vuotiaana, kun lama vei isältä työt.
Kommentit (26)
En nyt ymmärrä tätä aloitusta. Pitääkö naisten hoitaa miestenkin vanhemmat?
Onneksi mun isä ei ajattele noin. Jäisi muuten papan asiat hoitamatta siitä huolimatta, että isällä on siskoja.
Naisten on hoidettava vanhempansa, mutta sinun veljesi on ollut vuosikymmenet laitoksessa, halpaa lystiä! Ei pitäisi tulla muita neuvomaan, jos ei itse tee mitään.
Minuakin kiinnostaa, tuleeko naisten hoitaa myös aviomiehensä vanhemmat, jos miehellä ei ole siskoja. Eihän kaikilla ole tyttäriä. Tuleeko tyttärettömissä perheissä joidenkin muiden suvun naisten ryhtyä hoitajiksi, vai näissä tapauksissa vanhukset menevät laitoshoitoon?
Mun veljeni on kupannut koko ikänsä äitini rahat. Äiti on antanut ja sitten mulle valittanut. Tosiasiassa veli on aina ollut äidin lemmikki. Veli saa sitten hoitaa äidin, minä en sitä tee vaikka tiedän että sitä mulle ihan varmasti ehdotetaan. Näin se on aina mennyt, minä teen likaiset hommat ja muut saa hyödyn. No, nytpä veli näkee miten käy :)
Kokemuksesta voin sanoa, että varsikin kroonisesti sairaiden vanhusten hoito vaatii lihasvoimaa. Silloin on ihan hyvä, jos suvussa on myös tällaisiin hommiin valmiita miehiä, kuten oma isäni.
Vanhuutta varten vanhempani ovat säästäneet rahaa, sillä saa ostettua kotiin apua tai palvelutalosta paikan. Mutta siihen voi olla vielä aikaa.
Entä kuka hoitaa ne joilla ei ole omia lapsia?
Minä olen jo hoitanut omat vanhempani, joten minulla ei ole enää niitä huolia. Appiukko elää vielä, täyttää tänä vuonna 90 vuotta ja on aktiivinen ja terve niin fyysisesti kuin psykkisestikin. Katsotaan nyt, miten ne asiat menevät. En ole apen kanssa mitenkään läheinen, joten en aio ottaa kantaa, miten hänen elämänsä sitten menee, kun muutos nykyiseen tilanteeseen tulee. Tuen toki miestäni hänen päätöksissään, mutta minua se ei varsinaisesti koske.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:45"]
[/quote]
No ne kotiapulaiset tai palvelutalo, niin kuin tuossa edellä jo mainittiin. Oletko sinä niin naiivi, että luulet lasten yleisesti hoivailevan vanhuksiaan? E-hei, jättävät yhteiskunnan hoidettaviksi ja unohtavat ne niihin palvelutaloihin.
13
Minusta vanhustenhoito on miesten työtä, koska se vaatii fysiikalta paljon, kun nostelemista ym. Minusta pitää aloittaa uusi perinne ja raskaisiin hoitotöihin otetaan vain miehiä, ja vanhusten kotihoito on poikien hommaa.
Tuosta olen samaa mieltä, että lasten pitäisi välittää ja huolehtia enemmän vanhemmistaan ja vanhemmista sukulaisista, kun nämä alkavat tarvita apua arjen askareissa voidakseen asua yhä kotona. Liian paljon vanhuksia kärrätään hoitokoteihin kun ketään sukulaista ei kiinnosta auttaa ja kodinhoito ei kaikkialle ehdi.
Mutta mitä ihmettä tuo tarkoittaa, että NAISTEN tulisi huolehtia vanhemmista???
totta! miehet ovat kansalaisvelvollisuutensa armeijassa suorittaneet .
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:45"]
[/quote]
No ne kotiapulaiset tai palvelutalo, niin kuin tuossa edellä jo mainittiin. Oletko sinä niin naiivi, että luulet lasten yleisesti hoivailevan vanhuksiaan? E-hei, jättävät yhteiskunnan hoidettaviksi ja unohtavat ne niihin palvelutaloihin.
13
[/quote]
Herkkä aihe vai?...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:00"]
Tuosta olen samaa mieltä, että lasten pitäisi välittää ja huolehtia enemmän vanhemmistaan ja vanhemmista sukulaisista, kun nämä alkavat tarvita apua arjen askareissa voidakseen asua yhä kotona. Liian paljon vanhuksia kärrätään hoitokoteihin kun ketään sukulaista ei kiinnosta auttaa ja kodinhoito ei kaikkialle ehdi.
Mutta mitä ihmettä tuo tarkoittaa, että NAISTEN tulisi huolehtia vanhemmista???
[/quote]
En mä kyllä tiedä mistä hitosta mä repisin viikkooni lisää tunteja, jotta saan oman työn, kodin, perheen ja jonkinlaisen oman levon lisäksi vielä käytyä joka edes viikko katsomassa isää ja äitiä eri osoitteissa.... Työttömäksi pitäisi heittäytyä, aika riittäisi, mutta sitten ei ole rahaa niihin kyläilymatkoihin. Ei se vanhustenkaan "hylkääminen" ole aina oma valinta, kaikkeen ei vain 1 ihminen repeä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:03"]totta! miehet ovat kansalaisvelvollisuutensa armeijassa suorittaneet .
[/quote]
Jotain about vuoden mittaista palvelusaikaa voikin verrata pahimmillaan kymmeniä vuosia kestävään omaishoitoon, niinpä niin. Ja uusia veronmaksajiakin pitäisi vielä pukata maailmaan. Pikkasen nuo "kansalaisvelvollisuudet" kasaantuisivat naisille, vai mitä?
Ja lapset ja koti ja aviomies ! :DD
Ei täydy tehdä mitään kun maksaa veroja ja kuolla.