Yh-mammoilta laiskottelutuet pois!
Suomessa on totuttu liian hyvään erilaiseen hyysäämiseen ja ei ole tarpeeksi korostettu ihmisen omaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Hyvät ja ahkerat pärjäävät aina, hyysättäville koittaa tulevaisuudessa ankeat ajat.
Kommentit (69)
Niin, hyvin on asiat kun voi valita, meneekö perheen ainoa työikäinen työhön vai onko tuilla kotosalla. Jotenkin ymmärtäisin kotonaolemisen silloin, jos perheessä olisi toinen aikuinen, joka käy töissä.
Mitähän ne laiskottelutuet on joita minäkin ilmeisesti saan? t. yh
Se on se 48,55 €/kk/lapsi ne valtavat tuet mitä yh saa, jos vertaa kahden aikuisen perheeseen ja saa sen myös yhteishuoltaja -äidit ja isät. Onhan se ihan vaaaaaltava summa rahaa!!
Suurin osa ihmisistä käy muuten töissä.
Yh-vihaaja taas liikkeellä. Ap, lue tämä: Oon yh sen vuoksi että mies sairastui mieleltään. Kyseeessä on suhteellisen harvinainen neurologinen sairaus josta seurauksena miehen persoonan muuttuminen ja joutuminen laitoshoidettavaksi. Lopulta tuli avioero. Huolehdin lapsesta yksin, käyn töissä, vakituinen työpaikka, palkka sen verran hyvä että lapsilisän yh-korotuksen lisäksi ~50€ en saa mitään ylimääräisiä tukia. Kerro ap millä tavalla olen 'hyysätty' ja 'vastuuton'? Tekeekö se minusta huonomman ihmisen kuin sinusta että mies sairastui? Vastaa ihmeessä!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:09"]
Yh-vihaaja taas liikkeellä. Ap, lue tämä: Oon yh sen vuoksi että mies sairastui mieleltään. Kyseeessä on suhteellisen harvinainen neurologinen sairaus josta seurauksena miehen persoonan muuttuminen ja joutuminen laitoshoidettavaksi. Lopulta tuli avioero. Huolehdin lapsesta yksin, käyn töissä, vakituinen työpaikka, palkka sen verran hyvä että lapsilisän yh-korotuksen lisäksi ~50€ en saa mitään ylimääräisiä tukia. Kerro ap millä tavalla olen 'hyysätty' ja 'vastuuton'? Tekeekö se minusta huonomman ihmisen kuin sinusta että mies sairastui? Vastaa ihmeessä!
[/quote]
Luuletko saavasi jotain säälipisteitä :D
Yh-äidillä ja hänen kahdella lapsella pitää toimeentulotuen perusosan perusteella on vuokran jälkeen käytettävissä 1109 euroa. Jos heillä menee asumiseen esimerkiksi 700 euroa kuussa, niin he saavat yhteiskunnalta tukea yli 1800 e/kk. Tämä siis jos on kyseessä työtön yh-äiti. Minusta tuollainen 1100 euroa vuokran jälkeen kuulostaa jo luksukselta, kun ottaa huomioon että meillä kyllä elää kaksi aikuista n. 600 eurolla vuokran jälkeen.
Työssäkäyvän naisen pitää tienata 2500 euroa bruttona, jotta saa saman määrän tukea kuin työtön yh-äiti lapsineen, joten alemmin koulutettujen yh-äitien ei edes kannata välttämättä lähteä töihin. Näin se yhteiskunta toimii...
Meiltä kuoli isä nuorena, äiti oli aina ollut kotona ja isä töissä. Isän ansiosta äiti saa yhä rahallista tukea ihan kunnolla.
Äiti oli aluksi kotona mahd. paljon mikä oli varmasti tarpeen kun oltiin pieniä ja tilanne tietenkin aivan hullu.
Tämähän nyt on provo tämä aloitus mutta en oikein sanoisi että ainakaan meidän äiti on hyysätty, päinvastoin. Sitkeä, vahva ja huolehtiva äiti, ihana ihminen. Opiskeli itselleen ammatin ja nykyään vakityöpaikka.
Yh-äiti on laaja nimitys, ei voi yleistää...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:14"]
Yh-äidillä ja hänen kahdella lapsella pitää toimeentulotuen perusosan perusteella on vuokran jälkeen käytettävissä 1109 euroa. Jos heillä menee asumiseen esimerkiksi 700 euroa kuussa, niin he saavat yhteiskunnalta tukea yli 1800 e/kk. Tämä siis jos on kyseessä työtön yh-äiti. Minusta tuollainen 1100 euroa vuokran jälkeen kuulostaa jo luksukselta, kun ottaa huomioon että meillä kyllä elää kaksi aikuista n. 600 eurolla vuokran jälkeen.
Työssäkäyvän naisen pitää tienata 2500 euroa bruttona, jotta saa saman määrän tukea kuin työtön yh-äiti lapsineen, joten alemmin koulutettujen yh-äitien ei edes kannata välttämättä lähteä töihin. Näin se yhteiskunta toimii...
[/quote]
Et taida käsittää että suurin osa meistä yksinhuoltajaäideistä on tavallisia TYÖSSÄKÄYVIÄ ihmisiä! Olin töissä ennen avioeroa ja olen ollut eron jälkeenkin. Koulutus akateeminen, ylempi tutkinto. En ennen eroa luuhannut baareissa, enkä ole käynyt niissä eron jälkeenkään. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että koska Suomessa noin joka toinen avioliitto päättyy eroon, niin kaikki yh:t eivät ole mitään helvetin sossupummeja, huoria ja kouluttamattomia?
Mä olen yksinhuoltaja, koska olen adoptoinut lapsen yksin. Minulla on vakituinen työpaikka, hyvät tulot, hyvä koulutus. Mitään sosiaalitukia en sen lapsilisän lisäksi nosta. Nämä yleistykset täällä ovat ihan järkyttäviä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:18"]
[/quote]
Et taida käsittää että suurin osa meistä yksinhuoltajaäideistä on tavallisia TYÖSSÄKÄYVIÄ ihmisiä! Olin töissä ennen avioeroa ja olen ollut eron jälkeenkin. Koulutus akateeminen, ylempi tutkinto. En ennen eroa luuhannut baareissa, enkä ole käynyt niissä eron jälkeenkään. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että koska Suomessa noin joka toinen avioliitto päättyy eroon, niin kaikki yh:t eivät ole mitään helvetin sossupummeja, huoria ja kouluttamattomia?
[/quote]
Arvon akateeminen, pyytäisin sinua harjoittelemaan luetun ymmärtämistä.
Minähän juuri nimenomaan mainitsin tekstissäni, että jos kyseessä on työtön yh-äiti. Ja vertailin sitä, että työttömän ei edes välttämättä kannata hakeutua töihin, koska kotona lapsien kanssa olemisesta saa niin paljon rahallista tukea. Miksi sinun on niin vaikea ymmärtää lukemaasi?
Ei ole toisaalta mitään uutta, että täällä palstalla asiallisesti kirjoitettu ja perusteltu kommentti saa miinusta ja jotkut provosoitumaan kun eivät ymmärrä lukemaansa.
Te ette tajunneet aloittajan aloitusta.
Kyse oli niistä yh-äideistä, jotka vaan ovat kotona lapsen kanssa. Mahdollisesti lapsi vielä kunnan maksuttomassa päivähoidossa. Joo, alemmin koulutetun ei kannata tehdä töitä, kun saa rahat ilmaiseski. Mutta luulisi, että vanhempi haluaa näyttää lapselleen, että oman elannon eteen tarvii tehdä töitä? Eikä tämä nyt koske vain yh-vanhempia. Onhan niitä kahden vanhemman perheitä, missä kumpikaan ei käy töissä...
Osa yh-äideistä on leskiä. Kun mieheni kuoli, huollettavakseni jäi 13-, 11- ja 8-vuotiaat lapset.
"Niin mutku mä oon parempi ihminen koska meillä sentään on ydinperhe! Ydinperheissä ei ole ongelmia ja köyhyyttä. Ydinperheet eivät KOSKAAN nosta tukia ja anele sossusta rahaa. Elämä on ihanaa koska YDINPERHE!"
[/quote]
Jos teille jää kahdelta aikuiselta elämiseen vain 600 € vuokran jälkeen, niin se tarkoittaa sitä että elätte joko ylisuuressa asunnossa tai ette käy töissä kumpikaan, mikäli tuo vuokra on mainitsemasi 700 €. Teillä on siis palkkatuloja yhteensä 1300 € kuukaudessa, 650 €/henkilö? Missä oikein olette töissä :D ja ps. laskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 366,34 euroa.
t. sosiaalityöntekijä
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:29"]
[/quote]
Jos teille jää kahdelta aikuiselta elämiseen vain 600 € vuokran jälkeen, niin se tarkoittaa sitä että elätte joko ylisuuressa asunnossa tai ette käy töissä kumpikaan, mikäli tuo vuokra on mainitsemasi 700 €. Teillä on siis palkkatuloja yhteensä 1300 € kuukaudessa, 650 €/henkilö? Missä oikein olette töissä :D ja ps. laskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 366,34 euroa.
t. sosiaalityöntekijä
[/quote]
Olemme opiskelijoita molemmat ja täten vain osan vuoden töistä. Toimeentulotukeen ei ole oikeutta ennen opintolainan nostoa.
[/quote]
Työssäkäyvän naisen siis pitää tienata tuon verran jos haluaa elättää lapsensa YKSIN? Nyt on kirjoituksissasi pieni ristiriita, mihin sen isän tulot unohtuivat?
Ja jos halveksit tässä aloituksessa työttömiä yksinhuoltajia verrattuna työssäkäyviin yksinhuoltajiin, niin miksi et mainitse sitä vaan yleistät nyt kaikki yksinhuoltajat tukien saajiksi?
Hohhoijaa... olen kahden lapsen yh. Käyn töissä ja huolehdin lapsista pääasiassa yksin. Vuokra n. 900€ ja asumistukea 40€. Lapsilisiin n. 100€ korotusta. Elareita en saa kun ollaan sovittu että ostetaan kalliimat hankinnat puoliksi ym. En todellakaan elä tukien varassa ! Ap voisi perehtyä asioihin ennen kun tuomitsee.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:29"]
[/quote]
t. sosiaalityöntekijä
[/quote]
Olemme opiskelijoita molemmat ja täten vain osan vuoden töistä. Toimeentulotukeen ei ole oikeutta ennen opintolainan nostoa.
[/quote]
Olette oikeutettuja tt-tukeen jos teille jää op-lainankin jälkeen vain tuon verran rahaa käytettäväksi kuukaudessa. Mars sossuun siitä :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:00"]
(Ja kyllä on opiskelijoiden tuet luksusta verrattuna näihin tukiin mitä täällä on kerrottu)
terv. 9
[/quote]
Oletko oikeasti tätä mieltä, vai oletko vain pihalla opintotuen suuruudesta?
Opintoraha nettona maksimissaan 269 euroa, opiskelijan asumislisä maksimissaan 201 euroa. Onko sinusta rehellisesti 470 euroa, mistä maksetaan myös vuokra, luksusta?
[/quote]
Olen opiskelija, eli täysin tietoinen tukien määrästä. Omat tukeni ovat siinä 400€ ja tuntuu kyllä luksukselta saada sen verran "ilmaista rahaa" joka kuukausi.
Vuokra on toki alhainen, mutta opiskelijana olenkin oikeutettu opiskelijakämppään (Helsinkiläisenä HOAS). Vuokraan kuuluu kyllä kaikki oleellinen ja se jaetaan kahteen henkeen eli oma osuus jää pieneksi mutta asunkin pikku kämpässä Itä-Helsingissä.
Täytyy ottaa huomioon, että meidän koulutus on ilmaista ja meille vielä maksetaan siitä. Ennen otettiin opintolaina jos haluttiin kouluttautua. En siis itse halua valittaa opintotukien määrästä. Itselle jää vajaa 200€ ruokiin, vaatteisiin, hygieniaan jne. mitä ikinä tarvitsee ja hyvin on riittänyt.
Tämä on kuitenkin helppoa rahaa: meille maksetaan siitä, että hankimme itsellemme ammatin ja pääsemme tienaamaan.