Ryyppybileet, kun pieni lapsi nukkumassa?
Hyvä AV-raati. Saimme mieheni kanssa pahan riidan aikaiseksi eilen. Väittely syntyi, kun kielsin miestäni kutsumasta ystäviään kotiimme yökylään ja juopottelemaan silloin, kun 2 -vuotias tyttäremme on kotona. Nämä kaverit siis tulisivat illalla, kun lapsi vielä hereillä (käy noin klo.21 nukkumaan) ja jäisivät yöksi.
Mielestäni pieni lapsi ansaitsee raittiin kodin, myös nukkuessaan. Itse en käytä alkoholia kotona lainkaan, miehelleni maistuu kyllä valitettavan useinkin ja olenkin ollut välittämättä, jos yksinään viikonloppuöisin alkoholia nauttii. Nyt kuitenkin ongelmana tuo kavereiden kutsuminen ja öinen mekastus sekä aamuinen pitkään nukkuminen, aamupalojen vaatiminen ja omien jälkien siivoamattomuus.
Ehdotin myös, että lähden tyttäremme kanssa esimerkiksi mummolaan siksi viikonlopuksi, mutta sekään ei käy. Selityksenä tähän, että se kertoo minun lapsellisuudestani ja on mököttämistä...
Mielipidettä teiltä kaipailen, olenko kohtuuton? Vai ajattelenko lapsemme parasta?
Kommentit (44)
Ei ryyppybileitä kun pieni lapsi. Olet oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 20:58"]Olemme siis kolmekymppisiä, jos se tähän keskusteluun jollain tapaa liittyy.
AP
[/quote]
No teistähän tässä puhutaan. ..
[/quote]
Totta! :D Hyvä huomio.
AP
Miten käsittämätöntä, että joku tuollaisia edes täällä kyselee.. Lapsi=raittiit vanhemmat..Vanhempien vapaa-aika/juominen=ei lasta paikalla. Mitä idiootteja... :(
Mulla on aikuisenakin kestämistä ryyppybileistä,kun yritetään nukkua olohuoneen seinän takana ja olohuoneessa raikuu karaoke puolenyön jälkeen.
Tämäkin vielä anoppilassa.Pieniä lapsia ei talossa ollut,mutta omat lapset puolisoineen yökyläilemässä ja isäntäväki railotti vieraidensa kanssa.Siis aikuisia lapsia ei kutsuttu mukaan.
No ei todellakaan kutsuta mitään lapsellista äijäporukkaa ryyppäämään omaan kotiin. Itse en ikimaailmassa antaisi niin tapahtua. Baarit on sitä varten, että siellä voi ryypätä ja rellestää. Lapsellista porukkaa miehesi + kaverit. Oikein vihaksi pistää tuollainen välinpitämättömyys. Pidä ap kantasi äläkä päästä niitä kotiinne.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:20"]
31: olet nipo!
[/quote]
Kun on pieniä lapsia, kuuluukin olla alkoholin kanssa nipo! Hyvä 31, samoilla linjoilla kanssasi!
Hih, luin otsikon väärin: rYppybileet. Luulin, et jostakin botox -partysta kyse.
No minusta teidän olisi paras lähteä sinne mummolaan, siis jos vain itse haluat. Sehän nyt on paljon fiksumpi vaihtoehto kuin olla kotona missä ryypätään.
Riippuu tosiaan bileiden laadusta. Meillä on toisinaan muutama kaveri illallisella, jonka jälkeen nautitaan vielä muutama lasi viiniä. Lapsi menee nukkumaan klo 21 ja kaverit lähtee kotiin siinä klo 23 maissa. Itse otan korkeintaan pari lasia viiniä, joten olen täysin selvä, ja mieskin ottaa hyvin kohtuudella. Musiikkia ei soiteta, mutta toki keskustelu on aika äänekästä, lapsi ei tähän kuitenkaan herää. Tämä on OK, mutta kova kännääminen ja musiikin huudattaminen ei mielestäni ole.
Olet täysin oikeassa. Jos ajatellaan seuraava tilanne lapsen silmin: Hän nukkuu yksin pimeässä huoneessa, mutta herää pian (esim. 22-23 kun olet itsekin vielä hereillä ja oleskelutiloissa) siihen, kun oven takaa kuuluu humalaisen isän plus vieraiden (myös humalaisten) ihmisten melskaamista. Lapsihan ei käsitä mistä on kyse, 2-vuotias ei osaa (tai ainakaan pitäisi osata) järkeillä että jaaha, isi vähän juhlii ja kääntää kylkeä.
Ihan aikuinenkin ihminen säikähtäisi pahanpäiväisesti, jos herää keskellä yötä omassa kodissaan siihen, että viereisessä huoneessa random/puolitutut tyypit ovat kyselemättä pistäneet bileet pystyyn.
Sinänsä en pidä alkoholia minään peikkona, juon itsekin kohtuudella (1-2 annosta) myös lapsen läsnäollessa ja satunnaisesti myös vähemmän kohtuudella kodin ulkopuolella. Samoin illanistujaiset on ok lasten läsnäollessa, sillä edellytyksellä että meininki pysyy lapsen silmille sopivana - saa lapsetkin silloin vähän herkutella ja valvoa hieman normaalia pidempään. Sananlasku "viina on viisasten juoma" pitää kuitenkin harvinaisen hyvin paikkansa. Jos ei osata käyttää järkeä siinä, missä kohtaa se korkki kannattaisi pitää kiinni, niin ehkä sitä ei pitäisi avata ollenkaan. Ryyppybileet asunnossa missä on lapsia, on suunnilleen yhtä loistava idea kuin ryypätä auton ratissa.
Lisäksi miehesi pitäisi ymmärtää, kenen äiti sinä oikein olet: Tottakai sinä suojelet lasta pelottavilta tilanteilta sen sijaan, että passaat krapulaisia äijiä siivoamalla heidän jälkensä ja kantamalla aamupalatkin nenän eteen! Millä logiikalla miehesi oikein selittää, että hän järjestää kotibileet ilmoitusasiana, mutta sinun pitää anoa lupaa vierailla mummolassa? Jos bileet tulee, sinä viet lapsen siksi aikaa pois ja piste. Tuskinpa mies alkaa sinua fyysisesti estämään (tai jos alkaa, niin viranomaiset väliin ja ero vireille), vaikka nyt yrittääkin kääntää oman lapsellisuutensa sinun ominaisuudeksi.
Noh, minä olen sitä mieltä, että ei se lapsi siitä rikki mene, jos isä vähän bilettää.
Ja äitihän olisi ymmärtääkseni selvinpäin? So not, valheessako meinaatte lapsianne kasvattaa? ja kai se kaksi vuotiaskin puhetta ymmärtää?
Ihme kukkahattutätejä!
Kyllä meillä ainakin on silloin tällöin illanistujaisia, jossa alkoholia virtaa runsaastikin ja voivat kestää aamuyölle. Ei häiritä naapureita, koska asutaan omakotitalossa eikä lapsia myöskään, he nukkuvat yläkerrassa. Mutta nämä kinkerit pidetään ja vieraat kutsutaan yhteisymmärryksessä miehen kanssa, ei mies kotiin koskaan kavereitaan jatkoille tms. rehaa, kuten en minäkään.
No mä olen niin tarkka alkoholin käytöstä, että kun lapset ovat kotona saa mies max. juoda 1 saunalonkeron illalla lasten mentyä nukkumaan. Muutoin ei ollenkaan. Silloin, kun lapset ovat poissa on aivan sama vetääkö lärvit vai ei. Lasten ei tarvitse nähdä ryypiskelyä, lapset ansaitsevat sen raittiin kodin.
Kännissä meillä ei olla ikinä lasten ollessa läsnä, siitä mä pidän huolen. Jos miehen tekisi mieli ryypätä lasten ollessa kotona passittaisin hänet kaverilleen ja toteisin, että ennen ei tarvitse kotiin tulla, kunnes olet selvä ja pystyt hoitamaan lapsia.
Eli et todellakaan ole nipo!
Itse en järjestäisi mutta 70-luvulla vanhemmillani oli moniakin illanistujaisia kavereittensa kanssa. En nyt muista olinko ihan 2-vuotias mutta vähän vanhempana muitan keräilleeni kolikoita pöydän alla kun miehet pelasivat korttia rahasta ja pennit tippuilivat pitkin lattiaa.
En ahdistunut tästä, kai meistä aina joku sitten huolehti hyvin. Minusta oli kivaa kun vanhempani olivat hyväntuulisia ja iloisia.
noh, kukkahattutädit. minä kasvoin kodissa jossa oli ryyppybileitä. opin että se on ihan normaalia herätä öisin naurunremakkaan, uinua tupakinsavussa ja olla levoton. mitä pitemmälle iltajuhla eteni niin naurunremakat muuttuivat remakammiksi eikä enää naurattanut, joskus oli koviakin riitoja ja tömähdyksiä, kolinaa ja huutoa kuului. kerran menin katsomaan mikä hätänä ja sain äkkilähdöt, enää en mennyt tarkistamaan tilannetta vaan jos heräsin niin sitkittelin omassa sängyssä ja toivoin ettei menisi tällä kertaa nyrkkitappeluksi. äiti yritti hillitä musiikinkuuntelua tai juhlimista ja nalkutti. sen jälkeen yleensä näinä iltoina itki makuuhuoneessa, selvinpäin, luuli etten tiennyt. aamulla kun menin pissalle, saattoi isä olla sammuneena vessassa, kerran housut kintuissa kuorsasi naama lattiassa.
silloin olin alle kouluikäinen enkä tiennyt mitä ajatella ja otin oppia, otin alkoholia reippaasti käyttävän miehen. kesti melkein 40-vuotiaaksi ennenkuin tajusin että MUUNLAISTAKIN elämää on.
minun lapseni ei ole koskaan nähnyt minua humalassa, eikä näe.
isänsä, mumminsa, vaarinsa, setänsä, monta muuta on nähnyt ja näen menneen itseni hänessä, pienesti hämmentyneen, pettyneen ja kohta hölmöjä, avuttomia aikuisia halveksivan nuoren tytön. ymmärtänette että välit sukuun, tähän "turvaverkkoon" on huonot.
suvussani ei ole isommin työttömyyttä, huostaanottoja tai poliisin kanssa tekemisissä-olemista, ihan tavallista suomalaista kansaa. ihan tavallista suomalaista elämää?
ei. ryyppyjuhlat ja lapset ei kuulu yhteen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:20"]
31: olet nipo!
[/quote]
Olen mielelläni tässä asiassa nipo!
t. 31
P.S. Mielipiteesi nipoudestani ei kiinnosta pätkääkään! :)
Minä olen yllättynyt, sillä olen tavannut paljon todella leppoisaa suhtautumista asian tiimoilta: ihan kevyesti voidaan pitää siis partyt siinä kahdeksan jälkeen, vaikka lapsia olisi taloudessa valmistautumassa yöpuulle. Toki yleensä on sitten ollut toinen vanhemmista selvin päin, mutta olenpa nähnyt sellaistakin että lapsen mentyä nukkumaan molemmat vanhemmat rientävät kaveriensa kanssa saunamökkiin ryyppäämään.
Minulla itselläni on siis paljon tiukempi kanta. Kultainen keskitie on hyvästä (ei tarvitse olla absolutisti, eikä minusta kannata demonisoida vaikkapa paria saunakaljaa), mutta ryyppybileet tulee hoitaa muualla. Ja ehdottomasti ainakin toisen aikuisen tulee olla ajokuntoinen! Esim. tuo mainitsemani räikeä tilanne oli todella kahistuttava: entä jos lapsi olisi päätuvassa herännyt ja säikähtänyt, kun vanhemmat ovat kadonneet tai tulevat tupaan täysänkyröissä?
Että ensi kerralla mummolaan lapsen kanssa, eikä siinä ole mitään tinttailua vaan puhdasta järkeä. :) Tai sitten pistät isän ryyppäämään kaveriensa kanssa mummolaan. Täyskänninen on lapselle turvatonta seuraa.
No voi ei. Me kyllä joskus kutsutaan ystäviä yöksi, ja kun lapset on laitettu nukkumaan niin voidaan juoda jonkin verran viiniä/olutta, mutta ei tietenkään olla umpikännissä. Mutta varsinaiset ryyppybileet (tyyliin opiskeluaika) ei todellakaan sovi lapsiperheen kotiin kun lapsi kotona. Mutta minusta sinulla on syytä kieltäytyä moisista bileistä jo metelin ja sotkun perusteella - miten ihmeessä mies voi olettaa, että sinä siivoaisit hänen kaveriensa jäljet?
Minusta oli oikein reilua sinulta tarjoutua lähtemään viikonlopuksi pois lapsen kanssa. Näin mekin olemme tehneet, jos toinen haluaa pitää bileet, tai sitten lapsi hoitoon. Kuten muutkin ovat kirjoittaneet, miehesi ei nyt ole oikein kartalla siitä, mitä lapsen kotona ollessa voi tehdä ja mitä ei.
Jos puhuminen ei auta niin sinuna lähtisin aina sinne mummolaan tuollaisessa tilanteessa, voi olla, että mies siitä tajuaa vähitellen. Ja oikeasti, et siivoa muiden sotkuja!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 20:58"]Olemme siis kolmekymppisiä, jos se tähän keskusteluun jollain tapaa liittyy.
AP
[/quote]
No teistähän tässä puhutaan. ..