Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bussissa oli hirveä isä..

Vierailija
19.02.2014 |

Bussimatkallani kyytiin hyppäsi mies kahden lapsensa kanssa, arviolta alakoululaisia molemmat. Lapset istahtivat vaunuille tarkoitettuun välikköön ja laittoivat turvavyön kiinni. Isä papatti koko matkan ajan milloin mitäkin. "Älä laula, älä laula, ÄLÄ LAULA!", "Irrota se vyö, irrota se vyö, IRROTA SE VYÖ", "ISTU SIIHEN PENKILLE!!" "Mitään sä et usko, sä olet ihan uskomaton!!"

Äiti odotti lapsia yhdellä pysäkillä, isä huusi ja karjui ohjeita jotta lasten vaihtaminen onnisuu. Minun piti ihan katsoa ikkunasta minkä näköinen äiti on: onko hän hissukka ja miehen vallan alle alistunut? KUn bussin ovi aukesi ja lapset ryntäsivät ulos, näin hänet. He vaihtoivat isän kanssa halveksivat sanat: "Eikö olekin ÄRSYTTÄVIÄ!?, Siis USKOMATONTA!"

Ja bussi ajoi pois jättäen lapset tuon hirveän, halveksuvan äidin kanssa. Minua ahdisti niin, että aloin itkeä. Minua ahdistaa edelleen, siksi kirjoitan tämän. Tuli ihan mieleen pieni Eerika.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:25"]

Täällä taas nämä kauhistelee jotka antavat kakaroidensa rääkyä missä vaan ja kuri on ihan tuntematon käsite.

[/quote]

Minusta tuossa ap.n kertomassa tilanteessa olisi voinut vähän miettiä mitä kaikkea lapselta tarpeellista kieltää ja voisiko lapset saada tottelemaan paremmin perustelemalla käskyjään.

Itselläni on viisi lasta joten kiellettävää on riittänyt mutta parasta on jos malttaa väsyneenä miettiä että mitä kaikkea kieltää; miksi turvavyötä ei saa käyttää? Menin ihan äimänkäeksi tuota lukiessani. Turvavyöhän nimenomaan on käyttämistävarten, jos penkki on varsinkin selkä menosuuntaan ja siinä istuu lapsi niin saattaa auton tehdessä äkkijärrutuksen nopeammassa vauhdissa heittää lapsen naamalleen lattiaan. Turvavyöllähän tämän estää!

Ja se "vaunuosasto" ei ole vain vaunuille tarkoitettu paikka vaan siinä saa istua (siksi penkki) tai siihen voi raahata tavaraa kuten jääkiekkokassin tai matkalaukun yms.

Miksi lapset ei saa laulaa?

Miten auttaa: älä laula, älä laula! jankuttaminen? Jos laulaminen sattuu vaikka migreenin vuoksi niin silti kannattaa PERUSTELLA käsky: Bussi on täynnä ja isin päätä särkee, mitä jos laulaisitte kotona iltapesun jälkeen?

Lapsien haukkuminen on rumaa. Jos tarkoitus on saada lapset käyttäytymään, onko itse oikeutettu haukkumaan ja toimimaan toisin? Lapsilta vaaditaan käytöstä mutta itse voi puhua rumasti?

Mitenkäs isovanhemmat puhuu ja häpeääkö he aikuisen lapsensa toimintaa ja puhetta? ;)

Jos lapsen vanhemmat ajattelee negatiivisesti lapsestaan, niin kuka ajattelee hyviä?

Jakaako kaikki saman mielipiteen lapsista: ei saa laulaa ja olla iloinen, pitää käyttäytyä kuin aikuinen ja kadota näkymättömäksi? Minusta vanhemmat kuulostaa väsyneiltä, ehkä stressaantuneilta.

Koska itse puutun asioihin, niin saattaisin sanoa siellä bussissa että ihana kuulla lapsien laulua! Ja kehuisin lapsen kaunista ääntä ja kertoisin isälle miten omat lapset ei ole oikein laulamisesta niin pitäneet, hyvä asiahan se on jos laulaa.

[/quote]

Bussissa ei todellakaan saa laulaa. Siellä on muitakin ihmisiä

Vierailija
62/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:32"]

Vanhempi ei ole riehunut tuossa tilanteessa. Bussissa EI saa laulaa. Siitä pitääkin saada rangaistus. Isä ei tehnyt mitään väärää

[/quote]

Amen to this JA end of discussion :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mitä se hirvi teki sille isälle?

Vierailija
64/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:05"]

no mitä se hirvi teki sille isälle?

[/quote]

Lauloi ja kiristi turpavyötä? Porvoossa.

Vierailija
65/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä vanhempia jotka antavat pershedelmiensä lauleskella julkisilla paikoilla! Ihan kuin ne tekisi sitä muiden kiusaksi, etenkin kun niillä ipanoilla on niin kamalat epävireiset äänet ja 99% menee niin nuotin vierestä että osuu suoraan muiden ihmisten päässä olevaan ärsytyshermoon! Kyseiset curling-vanhemmat ovat tietysti niin tottuneita siihen ipanoidensa mölyyn etteivät tajua? Joskus tekisi mieli marssia näiden luokse, ja karjaista että "Tuki sen pentus turpa jollain, siitä koskaan mitään Idolia tai Voice-voittajaa tule noin huonolla nuottikorvalla ja surkealla äänellä! Keksikää joku muu harrastus, kiitos hei hei!"

Vierailija
66/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:32"]

Onko teidän mielestänne lapsen halveksiminen ja ärsyttäväksi nimittely oikea lapsenkasvatusmenetelmä? On minunkin lapset olleet pieniä ja silloin kyllä meinasi pinna palaa useammin kuin kerran, mutta IKINä en ole nimitellyt lapsia rumilla nimillä. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan!

AP

[/quote]

Se olennaisin tieto kuitenkin puuttuu: Mitä on tapahtunut ennen kuin isä ja lapset nousivat bussiin ja miten lapset ovat yleensä siellä käyttäytyneet. Minusta ei vain kuulosta kovin järkeenkäyvältä, että vanhemmat muuten vain vetivät reaktionsa noinkin överiksi, kilttejä ja tottelevaisia lapsia kohtaan. Kuten ei käy mm. sekään, että kukaan viitsisi erikseen komentaa useaan kertaan istumaan penkillä (aloitusviesti), jos lapset kerran siinä nököttävät vailla aietta nousta (tässä lainatun viestin alkuosa).

Jos ihminen tekee jotain ei-toivottavaa, ja huomautuksista/kielloista huolimatta jatkaa määrätietoisesti pelleilyään, uhmaamistaan ja/tai provosointiaan (jonka jo 7-10-vuotias paitsi osaa, myös jo ymmärtää mikä on pelin henki), tulee ennen pitkää vastaan raja jolloin häirinnän kohteeksi joutuva vastaa ja sanoo pahasti.

Se ei ole tilanne, jossa viatonta pikku uhria olisi syyttä suotta haukuttu ärsyttäväksi, eikä siihen pidä sellaisena missään nimessä suhtautua (jos satut tuntemaan ns. marttyyriaikuisia, ymmärtänet mitä tarkoitan). Se on normaali seuraus sosiaalisessa kanssakäymisessä, jos muita ei kohdella kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Tällöin molemmilla osapuolilla on syytä katsoa peiliin.

Niin tai näin, toivottavasti kyse oli vain huonosta hetkestä ja vanhemmat käsittelevät asian lasten kanssa sekä pyytävät/antavat anteeksi toisilleen.

Vierailija
67/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuullu vanhempieni sanoneen meitä ärsyttäväksi tai haukkuneen meitä, eikä lasten kuulukkaan sellaista kuulla! Eikö äidin kuulu olla onnellinen nähdessään lapsensa, sen sijaan tämä nainen haukkui lapsiaan heidän kuullen miehelleen. Lapset on lahja, jos ei lapsia jaksa niin kannattaako niitä hankkia.

Ja kukkahattutädeistä, mitä vikaa? Kateelliset haukkuu kun eivät itse jaksa lapsiaan.

Vierailija
68/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:35"]

[/quote]

Kyllä bussissa saa puhua; keskustella tutun kanssa, vastata puhelimeen ja miksei siis laulaakin - siis normaalilla, suht hiljaisella äänenvoimakkuudella, joka ei kuulu selvästi vielä kolmen penkkirivin päähänkin. Ei se nyt sentään mikään kirjasto ole.

Vierailija
69/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:29"]

En oo koskaan kuullu vanhempieni sanoneen meitä ärsyttäväksi tai haukkuneen meitä, eikä lasten kuulukkaan sellaista kuulla! Eikö äidin kuulu olla onnellinen nähdessään lapsensa, sen sijaan tämä nainen haukkui lapsiaan heidän kuullen miehelleen. Lapset on lahja, jos ei lapsia jaksa niin kannattaako niitä hankkia.

Ja kukkahattutädeistä, mitä vikaa? Kateelliset haukkuu kun eivät itse jaksa lapsiaan.

[/quote]Sinulla ei itselläsi taida olla lapsia...

Vierailija
70/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei lasten haukkuminen oikein ole, mutta tästä aloitusviestin tapauksesta on aika vaikea hahmottaa kokonaiskuvaa. Ei vanhemmat tietenkään saisi purkaa suuttumustaan lapseen tai halveksia lasta mutta ihmisiä ne vanhemmatkin on tunteineen. Kyllä lapsen pitäisi oppia kunnioittamaan vanhempia, eikä niin että aina pitäisi mennä lasten ehdoilla. Toki lasta pitää kunnioittaa mutta vanhemmat ovat kuitenkin auktoriteetteja. Kyllä minä voisin ihan hyvin ottaa lastani napakasti tukasta kiinni jos ei sanomisella mene perille. Siitä ei mitään haittaa ole.

Vierailija
71/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa curlingin mestaruusmaa Suomeen! :D :D:D:

Vierailija
72/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:35"]

[/quote]

Kyllä bussissa saa puhua; keskustella tutun kanssa, vastata puhelimeen ja miksei siis laulaakin - siis normaalilla, suht hiljaisella äänenvoimakkuudella, joka ei kuulu selvästi vielä kolmen penkkirivin päähänkin. Ei se nyt sentään mikään kirjasto ole.

[/quote]

Täysin samaa mieltä! Kun miettii, minkälaista viheltäjää bussissa ja muissa kulkuvälineissä koko ajan matkustaa, niin aika ihme tyyppi saa olla, jos lapsen laulu on se, mitä ei kykene sietämään.

Vierailija
73/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Te ette ole koskaan olleet ärsyttäviä? Kyllä minua vanhempani pari kertaa moitti ärsyttäväksi, eikä se ollut haukkumista vaan toteamus. Toteamus joka johtui siitä, että käyttäydyin ärsyttävästi, ja ihan tahallani kokeillakseni miten pitkälle voin mennä. Olen kiitollinen heille rehellisyydestä.

Vierailija
74/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä aloituksesi kauhistelijat ovat itse näitä ääliövanhempia jotka huutavat kaikkialla ja koko ajan lapsilleen, että älä huuda. Logiikkaa eivät tunnista kasvattamisessa eivätkä missään muuallakaan vaikka istuisi naaman päälle hengen salvaten. Kyllä jokainen täysjärkinen tajusi heti mitä aloituksella tarkoitit, ja näki tilanteen sielunsa silmin. Kalikat kalahti ja rakit älähti. ;) Varmasti tuolla tavoin "kannustetuista" lapsista tulee tooodella mukavia kanssaihmisiä ja vanhempia...not. Toivon hartaimmin että näitä pösilökommentoijia ja kertomiasi vanhempia nimitellään ja haukutaan päivittäin töissään, mikäli sellaisessa ovat. Jotenkin epäile toisin...

Vierailija
75/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt siitä pohjimmiltaan ollut kyse, että onko sopivaa antaa lapsen laulaa bussissa vai ei. Se on vain sivuseikka. Minun mielestäni siinä ei mitään pahaa ole jos siellä laulaa, jos nyt ei kovin äänekkäästi hoilota, ja sekään ei käynyt aloitusviestistä oliko näin vai ei. En sano etteikö tapauksen vanhemmat olisi itsekin toimineet sopimattomasti. Ja itsehän ne on lapsensa kasvattanut, tai ehkä pikemminkin jättänyt kasvattamatta. Luulen että moni vanhempi on menettänyt otteensa lapsiinsa. Kotona tehdään mitä sattuu eikä mihinkään puututa tai sitten silitellään vain päätä. Ja juuri tällaisissa julkisissa tilanteissa sitä saattaa vanhempi itsekin hätääntyä ja mennä neuvottomaksi. Mutta ihan turha siinä on lasta syyttää ja siihen purkaa ärsyyntymistä. Jos olisi kunnon kasvatus ja kuri ja lapset opetettaisiin kunnioittamaan vanhempiaan niin tällaisilta vältyttäisiin. Mielestäni lasten tulisi antaa muuten olla vapaita ja toteuttaa itseään, mutta tietyt asiat pitäisi tehdä selväksi, kuten se että silloin kun vanhempi sanoo jotain niin silloin se myös tarkoittaa sitä. Mutta turhia kieltoja ja rajoja ei tulisi asettaa, kuten tuo laulamisen kielto. Rajojen täytyy olla harkittuja mutta varmoja ja pitäviä! Niistä ei jousteta. Nykyajan lapsilla ei ole mitään auktoriteettia. Sen sijaan että lapsilla olisi jämäkkä lapsen etua ajatteleva kuri ja auktoriteetti, on läjäpäin turhautuneita vanhempia turhineen kieltoineen ja huutoineen joista lapsi ei välitä.

Vierailija
76/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää. Onko sulla itsellä lapsia saako kysyä? Tulee sellasia tilanteita jollon lapsille oikeasti joutuu korottamaan ääntään ja olemaan tiukka jos eivät muuten tottele. Ei ne lapset siitä rikki mene. Ja sitäpaitsi sellaset hiirenhiljaiset superkiltit lapset päinvastoin monesti ovat niitä kaltoinkohdeltuja. Ovat niin nujerrettuja etteivät uskalla yhtään tuoda omaa mielipidettään esiin, saati käyttäytyä huonosti bussissa, ettei isi vaan suutu.

Vierailija
77/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Sisä)lukutaito on hirveän kätevä, kannattaisiko kokeilla?? Sulakkeita nyt vaihtamaan 75 jos ei muuten syty valot kun kovin pimeätä tuntuu olevan. POINTTINA olikin se että lapset eivät tehneet MITÄÄN sellaista joka olisi vaatinut kuvatunkaltaisen reaktion. Komppaan kommentoijaa joka uumoili että kaltaisesti kommentoijat ovat niitä jotka erittäin hyvin tunnistivat itsenstä aloituksesta.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:52"]

Ei hyvää päivää. Onko sulla itsellä lapsia saako kysyä? Tulee sellasia tilanteita jollon lapsille oikeasti joutuu korottamaan ääntään ja olemaan tiukka jos eivät muuten tottele. Ei ne lapset siitä rikki mene. Ja sitäpaitsi sellaset hiirenhiljaiset superkiltit lapset päinvastoin monesti ovat niitä kaltoinkohdeltuja. Ovat niin nujerrettuja etteivät uskalla yhtään tuoda omaa mielipidettään esiin, saati käyttäytyä huonosti bussissa, ettei isi vaan suutu.

[/quote]

Vierailija
78/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:01"]

Kyllä nämä aloituksesi kauhistelijat ovat itse näitä ääliövanhempia jotka huutavat kaikkialla ja koko ajan lapsilleen, että älä huuda. Logiikkaa eivät tunnista kasvattamisessa eivätkä missään muuallakaan vaikka istuisi naaman päälle hengen salvaten. Kyllä jokainen täysjärkinen tajusi heti mitä aloituksella tarkoitit, ja näki tilanteen sielunsa silmin. Kalikat kalahti ja rakit älähti. ;) Varmasti tuolla tavoin "kannustetuista" lapsista tulee tooodella mukavia kanssaihmisiä ja vanhempia...not. Toivon hartaimmin että näitä pösilökommentoijia ja kertomiasi vanhempia nimitellään ja haukutaan päivittäin töissään, mikäli sellaisessa ovat. Jotenkin epäile toisin...

[/quote]

Niin, kuka kauhistelee ja mitä? Minä en väitä, että vanhemmat olisivat toimineet parhaalla mahdollisella tavalla (suomeksi sanottuna toimivat ihan päin peetä), mutta en kyllä menisi tuon perusteella kauhistelemaan nettiin kuinka hirveä isä, ei noin saa tehdä, minä en ikinä ja voi kauhea kun tuli se pikku-Eerikakin mieleen... Minä en ole nähnyt tilannetta, minä en tunne kyseisiä vanhempia, olen lukenut vain ap:n tekstin - ap:n, joka on nähnyt tilanteesta kenties vain murto-osan ja tekstin, jota en tässä tapauksessa valitettavasti pysty 100% purematta nielemään (tiettyä sensaatiohakuisuutta ja pieniä ristikkäisyyksiä, en väitä etteikö voisi olla ihan tottakin mutta silti).

En huuda lapsilleni koko aikaa, en edes silloin tällöin enkä varsinkaan silloin, kun toivon heidän olevan hiljaa. Pyrin myös olemaan kuvittelematta "sieluni silmin" yksioikoisia päätelmiä toisista ihmisistä pelkkien kuulopuheiden perusteella, siitä huolimatta ettei järjessäni ole mitään vikaa. Pyrin jopa olemaan oikeasti se mukava kanssaihminen, enkä toivo kenenkään joutuvan päivittäin haukutuksi vain siksi, että olen pienessä mielessäni päättänyt heidän olevan "pösilöitä". Mietipä sitä logiikkaa tämän asian kohdalla :)

Vierailija
79/92 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut noita kommentteja. Luin vain aloituksen. Ymmärsin siitä että lapset olivat laulaneet bussissa, eivät istuneet paikoillaan ja leikkineet vöillä? Kyllä minäkin kieltäisin lapsiani ja takuulla korottaisin ääntäni jos ei menisi muuten perille.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:04"]

(Sisä)lukutaito on hirveän kätevä, kannattaisiko kokeilla?? Sulakkeita nyt vaihtamaan 75 jos ei muuten syty valot kun kovin pimeätä tuntuu olevan. POINTTINA olikin se että lapset eivät tehneet MITÄÄN sellaista joka olisi vaatinut kuvatunkaltaisen reaktion. Komppaan kommentoijaa joka uumoili että kaltaisesti kommentoijat ovat niitä jotka erittäin hyvin tunnistivat itsenstä aloituksesta.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:52"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
80/92 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus kaivelee vieläkin mieltä! Kiitos asiallisista vastauksista, päätin jo että ensi kerralla aion puuttua tämän isän käytökseen jollain tavalla. Vaikka epäilettekin selvästi järkeäni niin omasta mielestäni todistin sellaista tilannetta jossa molemmat vahemmat toimivat selvästi väärin kahta lasta kohtaan, olivat he sitten "ansainneet" sen tai ei. Mielestäni on pelottavaa, että aika moni teistäkin puolusti isän toimintaa. Ehkä tällainen käytös on teille arkipäivää?