Bussissa oli hirveä isä..
Bussimatkallani kyytiin hyppäsi mies kahden lapsensa kanssa, arviolta alakoululaisia molemmat. Lapset istahtivat vaunuille tarkoitettuun välikköön ja laittoivat turvavyön kiinni. Isä papatti koko matkan ajan milloin mitäkin. "Älä laula, älä laula, ÄLÄ LAULA!", "Irrota se vyö, irrota se vyö, IRROTA SE VYÖ", "ISTU SIIHEN PENKILLE!!" "Mitään sä et usko, sä olet ihan uskomaton!!"
Äiti odotti lapsia yhdellä pysäkillä, isä huusi ja karjui ohjeita jotta lasten vaihtaminen onnisuu. Minun piti ihan katsoa ikkunasta minkä näköinen äiti on: onko hän hissukka ja miehen vallan alle alistunut? KUn bussin ovi aukesi ja lapset ryntäsivät ulos, näin hänet. He vaihtoivat isän kanssa halveksivat sanat: "Eikö olekin ÄRSYTTÄVIÄ!?, Siis USKOMATONTA!"
Ja bussi ajoi pois jättäen lapset tuon hirveän, halveksuvan äidin kanssa. Minua ahdisti niin, että aloin itkeä. Minua ahdistaa edelleen, siksi kirjoitan tämän. Tuli ihan mieleen pieni Eerika.
Kommentit (92)
Minä näin sieluni silmin oman mieheni. Hänellä ei lasten ollessa pienempiä heihin minkäänlaista auktoriteettia. Hän kompensoi sitä etenkin julkisella paikoilla tuollaisella huutamisella. Sietämätöntä kuunneltavaa. Jos aultoriteettia on, ei tarvitse JATKUVASTI huutaa.
Luin aloitukseni vielä uudelleen ja kyllähän siellä aivan selvästi sanotaan että isä huusi ja karjui. Näin koko tilanteen ja minun mielestäni laspet eivät tehneet mitään sellaista mitä olisi pitänyt kieltää. Koko aloituksen pointti oli se, että isä jankkasi ja jankkasi määräyksiä jotka menivät kuin kuuroille korville koska lapset eivät tehneet yhtikäs mitään väärää! Laulaminen ei ollut häiritsevää (okei, ei ihan valmis Pavarotti) mutta isän jatkuva, vihamielinen papatus. Sillä ei ollut mitään tekemistä kasvattamisen kanssa vaan se oli turhautumisen purkamista lapsiin
Pahalta tuntui oikeastaan se, että äitikin oli samassa juuonessa mukana: hän ei ollut ollenkaan iloinen nähdessään lapsensa vaan puisteli päätään ja totesi isälle että lapset ovat ärsyttäviä. Yritän analysoida teidän avullanne sitä, miksi se tuntui niin pahalta minusta. Luulen, että sellainen avoin halveksunta lapsia kohtaan on kaikessa epäreiluudessaan ahdistavaa kuultavaa! Tottahan minusta omatkin lapset ovat toooodella ärsyttäviä välillä, mutta ei minulle tulisi mieleenkään todeta sitä ääneen.
Okei, vertaus siihen pieneen ja viattomaan tyttöön oli mauton. Se tuli jostain syystä ensimmäisenä mieleen. AP
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:31"]Ap kehtaa vielä verrata jotain bussissa komennettua lasta kotona hengiltä rääkättyyn lapseen! Ei ole todellista!!
[/quote]
Lopettasit sen hyperventiloimisen ja keskittyisit siihen, mitä ap oikeasti tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:31"]Ap kehtaa vielä verrata jotain bussissa komennettua lasta kotona hengiltä rääkättyyn lapseen! Ei ole todellista!!
[/quote]
Lopettasit sen hyperventiloimisen ja keskittyisit siihen, mitä ap oikeasti tarkoittaa.
[/quote]
Moro AP!
Hyvä ap, luulen edelleen että sinusta tuntuu pahalta siksi, että et tiedä mitä siellä taustalla on. Ja tuollaisen tilanteen näkeminen tietty näyttää pahalta sellaisenaan. Onko mahdollista, että taustalla on todellisia ongelmia? Tietysti. Mutta kyse voi olla siitäkin, että nuo kyseiset lapset tarvitsevat jostain syystä tiukempaa kuria - ja tämä onkin tilastollisesti todennäköisempää.
Isällä voi olla liikaakin kokemusta siitä, että jos hän nyt antaa lapsensa jatkaa laulamista, lapsi vetää kohta aariaa keuhkojen täydeltä reagoimatta enää mihinkään, mitä hänelle sanotaan. Jos lasta ei jo nyt kehoita pysymään paikallaan, häntä on pian mahdoton pitää aloillaan. Joskus se voi johtua sairaudesta, joskus kasvatuksesta, joskus menneisyyden traumasta, joskus sille ei voi antaa järkevää selitystä. Jokatapauksessa jatkuvasti haastavan lapsen kasvattaminen ei ole helppoa, ja hermoja on hankalampi hillitä. Hyvätkin vanhemmat saattavat joskus ylireagoida, jopa ns. tavallisille lapsille, eikä se sentään maailmaa kaada. Sitten pyydetään anteeksi. Toivotaan että tässäkin tapauksessa on näin käynyt.
Sinun tai minunkaan ei tarvitse ymmärtää tai varsinkaan hyväksyä lasten halveksuntaa, mutta toivottavasti tästä oli apua sinulle ymmärtämään, mistä vanhempien käytös olisi voinut johtua. Ja suhteuttamaan, kuinka iso se ongelma loppujen lopuksi on ollut.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:45"]
Tervetuloa curlingin mestaruusmaa Suomeen! :D :D:D:
[/quote]
Joo, täällä pitää levittää vanhempien toimesta lapsille punainen matto kun astuvat bussiin, antavat mikrofonin että pääsevät hoilaamaan ja sitten se vanhempi kysyy vielä kaiken päätteeksi että kultapieni mitä SINÄ haluat että meillä syödään tänään.
Ap kehtaa vielä verrata jotain bussissa komennettua lasta kotona hengiltä rääkättyyn lapseen! Ei ole todellista!!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:13"]
Tämäkin keskustelu kohta poistetaan kukkahattutätien toimesta, niinkuin pari päivää sitten aloitettu viestiketju ruumiillisen kurituksen kieltävän lain turhamaisuudesta. Eiköhän paikalle saapunut taas joku kukkahattutäti, joka nosti jälleen esille, kenetpä muunkaan kuin Pikku-Eerikan tapauksen. On erittäin typerää ja loukkaavaa verrata Eerikan tapausta siihen jos vähän ottaa lasta tukasta kiinni monen kerran sanomisen ja varoituksen jälkeen, kun lapsi ei vieläkään tottele eikä rauhoitu. Tällaiset kommentit kaikkein eniten loukkaa vähättelee Eerikan tapauksen julmuutta. Repikää ne kukat hatuistanne, olette niin tekopyhiä!
[/quote]
Rakas wt-mammuli, sinun olisi pitänyt jättää ne lapset tekemättä, koska älynlahjasi eivät näköjään riitä kasvatukseen. Olisiko kiva, jos töissä (jos nyt olet töissä) aina kun teet jonkun virheen, pomosi repisi tukastasi ja huutaisi: Ei noin, mä sanoin että se ei mee noin, mikset usko! Ai ei olisi, no sitähän minäkin. Pitäisiköhän sinun antaa lapsesi jollekin sellaiselle ihmiselle, jolla on älyä, halua ja aikaa kasvattaa heitä. Kiitos.