Bussissa oli hirveä isä..
Bussimatkallani kyytiin hyppäsi mies kahden lapsensa kanssa, arviolta alakoululaisia molemmat. Lapset istahtivat vaunuille tarkoitettuun välikköön ja laittoivat turvavyön kiinni. Isä papatti koko matkan ajan milloin mitäkin. "Älä laula, älä laula, ÄLÄ LAULA!", "Irrota se vyö, irrota se vyö, IRROTA SE VYÖ", "ISTU SIIHEN PENKILLE!!" "Mitään sä et usko, sä olet ihan uskomaton!!"
Äiti odotti lapsia yhdellä pysäkillä, isä huusi ja karjui ohjeita jotta lasten vaihtaminen onnisuu. Minun piti ihan katsoa ikkunasta minkä näköinen äiti on: onko hän hissukka ja miehen vallan alle alistunut? KUn bussin ovi aukesi ja lapset ryntäsivät ulos, näin hänet. He vaihtoivat isän kanssa halveksivat sanat: "Eikö olekin ÄRSYTTÄVIÄ!?, Siis USKOMATONTA!"
Ja bussi ajoi pois jättäen lapset tuon hirveän, halveksuvan äidin kanssa. Minua ahdisti niin, että aloin itkeä. Minua ahdistaa edelleen, siksi kirjoitan tämän. Tuli ihan mieleen pieni Eerika.
Kommentit (92)
Miksi kenenkään pitäisi saada riehua julkisessa kulkuvälineessä?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:24"]Eli vanhemmat saa riehua, mutta lapset ei?
[/quote]
kukas vanhempi on riehunut? Nimitätkö lasten komentamista riehumiseksi vai?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:24"]Eli vanhemmat saa riehua, mutta lapset ei?
[/quote]
[/quote]
Mä tulkitsin tuosta ap:n tekstistä, että isä komensi lapsia jatkuvasti ja varsin kovalla äänellä. Paremminhan se viesti menee lapselle perille, kun on itse rauhallinen, mutta ilmeisesti vanhemmalta ei voi olettaa lapselta itsehillintää tällaisessa tilanteessa, kun taas lapselta sitä itsehillintää pitäisi löytyä.
Tarkennan vähän: lapset nököttivät penkillä vyössään ja toinen lauloi laulua. Riehumisesta en tietääkseni puhunutkaan, siksi minä ihmettelinkin miehen käytöstä! Lapset eivät todellakaan olleet mitään pienokaisia vaan ehkä 7-10v. Isän käytös oli minusta todella ala-arvoista ja alentavaa, samoin äidin joka siis vain oli odottanut lapsia bussipysäkillä. Vaihdon yhtydessä käytiin siis tuollainen halveksivan sävyinen keskustelu. Käsittämätöntä!
Onko teidän mielestänne lapsen halveksiminen ja ärsyttäväksi nimittely oikea lapsenkasvatusmenetelmä? On minunkin lapset olleet pieniä ja silloin kyllä meinasi pinna palaa useammin kuin kerran, mutta IKINä en ole nimitellyt lapsia rumilla nimillä. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan!
AP
Tarkennan vähän: lapset nököttivät penkillä vyössään ja toinen lauloi laulua. Riehumisesta en tietääkseni puhunutkaan, siksi minä ihmettelinkin miehen käytöstä! Lapset eivät todellakaan olleet mitään pienokaisia vaan ehkä 7-10v. Isän käytös oli minusta todella ala-arvoista ja alentavaa, samoin äidin joka siis vain oli odottanut lapsia bussipysäkillä. Vaihdon yhtydessä käytiin siis tuollainen halveksivan sävyinen keskustelu. Käsittämätöntä!
Onko teidän mielestänne lapsen halveksiminen ja ärsyttäväksi nimittely oikea lapsenkasvatusmenetelmä? On minunkin lapset olleet pieniä ja silloin kyllä meinasi pinna palaa useammin kuin kerran, mutta IKINä en ole nimitellyt lapsia rumilla nimillä. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan!
AP
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:17"]
Ihan järkyttävää, että vanhempi opettaa lapsilleen peruskäytöstapoja ja muiden huomioonottamista, ettei lapset rieku ihan miten sattuu.
[/quote]
Ja se onnistuu parhaiten juuri huutamalla ja haukkumalla! Kyllä!
[/quote]
Lasta ei vaan voi kasvattaa niin, että olisi ikuista sunnuntaita. Harvassa on ne vanhemmat, jotka eivät koskaa huuda lapsilleen tai sano jotakin äkkiväärää tai suuttumus ei olisi ylimitoitettua ja nämä on niitä oppimistilanteissa, jolla opetaan lapsille oikea ja väärä, tunteidenhallintaa jne...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:32"]
Näihin riveihin on aika vaikeaa saada sitä huutamista muuten kuin isoilla kirjaimilla, eli kyllä se isä huusi ja häiritsi muita matkustajia käytöksellään, eivät lapset. He istuivat aivan paikoillaan, ei tietoakaan riehumisesta. Tulkitsin tilanteen niin, että he eivät totelleet välittömästi isän käskyä ja olleet aivan turpa tukossa ja avanneet vyötä heti paikalla kun käsky kävi.
p.s. kyllä muakin riehuvien lasten vanhemmat käyvät monesti sääliksi!
[/quote]
[/quote]
Mä tulkitsin tuosta ap:n tekstistä, että isä komensi lapsia jatkuvasti ja varsin kovalla äänellä. Paremminhan se viesti menee lapselle perille, kun on itse rauhallinen, mutta ilmeisesti vanhemmalta ei voi olettaa lapselta itsehillintää tällaisessa tilanteessa, kun taas lapselta sitä itsehillintää pitäisi löytyä.
[/quote]
27, siis ap, ei näemmä osaa tehdä lainauksia.. pahoittelut siitä!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:35"]
Ihan järkyttävää, että vanhempi opettaa lapsilleen peruskäytöstapoja ja muiden huomioonottamista, ettei lapset rieku ihan miten sattuu.
[/quote]
[/quote]
Lasta ei vaan voi kasvattaa niin, että olisi ikuista sunnuntaita. Harvassa on ne vanhemmat, jotka eivät koskaa huuda lapsilleen tai sano jotakin äkkiväärää tai suuttumus ei olisi ylimitoitettua ja nämä on niitä oppimistilanteissa, jolla opetaan lapsille oikea ja väärä, tunteidenhallintaa jne...
[/quote]
En mä ole sitä väittänytkään, mutta jos peräänkuulutetaan käytöstapojen ja muiden huomioonottamisen opettamista, niin miten se onnistuu sillä tavalla, että vanhempi näyttää itse päinvastaista esimerkkiä? Miten tunteidenhallintaa oppii parhaiten sellaisessa tilanteessa, jossa vanhempi menettää tunteidensa hallinnan?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä tulkitsin tuosta ap:n kirjoitustavasta-----> Älä laula, älä laula, ÄLÄ LAULA!", "Irrota se vyö, irrota se vyö, IRROTA SE VYÖ", "ISTU SIIHEN PENKILLE.
Että ensin puhui normaalilla äänellä pyytäen ja kun penskat ei usko niin korotti ÄÄNTÄÄN, joka on ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä tulkitsin tuosta ap:n kirjoitustavasta-----> Älä laula, älä laula, ÄLÄ LAULA!", "Irrota se vyö, irrota se vyö, IRROTA SE VYÖ", "ISTU SIIHEN PENKILLE.
Että ensin puhui normaalilla äänellä pyytäen ja kun penskat ei usko niin korotti ÄÄNTÄÄN, joka on ihan oikein.
[/quote]
No ilmeisesti mun tulkintatapa oli enemmän oikeassa, jos luet ap:n viestin nro 25. Jos käyttää järkeään, voi järkeillä myös, että kukaan ei tee avausta otsikolla "Bussissa oli hirveä isä" pelkästään siitä, että vanhempi on komentanut lastaan tiukkaan sävyyn.
Lapsen ojentaminen voi tapahtua myös kauniisti ja lempeästi. Usein se tehoaa myös paremmin näin. Voi tosin vaatia totuttelua sekä vanhemmalle että lapselle ensin, jos on tottunut huutoon ja rääkymiseen. Kannattaa kokilla parisen viikkoa ja vertailla tuloksia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:02"]
Bussimatkallani kyytiin hyppäsi mies kahden lapsensa kanssa, arviolta alakoululaisia molemmat. Lapset istahtivat vaunuille tarkoitettuun välikköön ja laittoivat turvavyön kiinni. Isä papatti koko matkan ajan milloin mitäkin. "Älä laula, älä laula, ÄLÄ LAULA!", "Irrota se vyö, irrota se vyö, IRROTA SE VYÖ", "ISTU SIIHEN PENKILLE!!" "Mitään sä et usko, sä olet ihan uskomaton!!"
Äiti odotti lapsia yhdellä pysäkillä, isä huusi ja karjui ohjeita jotta lasten vaihtaminen onnisuu. Minun piti ihan katsoa ikkunasta minkä näköinen äiti on: onko hän hissukka ja miehen vallan alle alistunut? KUn bussin ovi aukesi ja lapset ryntäsivät ulos, näin hänet. He vaihtoivat isän kanssa halveksivat sanat: "Eikö olekin ÄRSYTTÄVIÄ!?, Siis USKOMATONTA!"
Ja bussi ajoi pois jättäen lapset tuon hirveän, halveksuvan äidin kanssa. Minua ahdisti niin, että aloin itkeä. Minua ahdistaa edelleen, siksi kirjoitan tämän. Tuli ihan mieleen pieni Eerika.
[/quote]
Kyllä monella vanhemmalla on nyt hiihtolomien aikaan pinna tiukalla. Niitä aivottomasti tehtailtuja lapsia ei voi sysätä tarhaan tai kouluun, vaan pitää itse huolehtia ja olla läsnä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En mä ole sitä väittänytkään, mutta jos peräänkuulutetaan käytöstapojen ja muiden huomioonottamisen opettamista, niin miten se onnistuu sillä tavalla, että vanhempi näyttää itse päinvastaista esimerkkiä? Miten tunteidenhallintaa oppii parhaiten sellaisessa tilanteessa, jossa vanhempi menettää tunteidensa hallinnan?
[/quote]
Esimerkistähän lapset oppii, eikä puhumalla. Äidin suuttumus oli ylimitoitettua ja äiti haluaa pyytää sitä anteeksi, mutta äidillä ja kuten mysö sinulla on lupa näyttää vihaisetkin tunteensa. Hyvä esimerkki vai mitä kun keskustellaan överiksi menneestä tilanteesta.
Ihanaa että tästä maasta löytyy mies joka ei ole saamaton vellihousu-curling-isä, vaan jolla on munaa komennella lapsiaan julkisella paikalla! MAHTAVAA KERTAKAIKKIAAN! :-)))
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Esimerkistähän lapset oppii, eikä puhumalla. Äidin suuttumus oli ylimitoitettua ja äiti haluaa pyytää sitä anteeksi, mutta äidillä ja kuten mysö sinulla on lupa näyttää vihaisetkin tunteensa. Hyvä esimerkki vai mitä kun keskustellaan överiksi menneestä tilanteesta.
[/quote]
Tässä ketjussa on kiiteltu isää ja hakuttu kauheita kakaroita, vaikka ap:n kertoman perusteella lapset eivät häirinneet, vaan riehuva isä. Lapset oppivat esimerkistä, mutta tuskin aloituksessa kuvatusta esimerkistä. Vanhemmilla voi tietenkin kiehahtaa yli ja se on ihan inhimillistä, mutta miksi niin moni on ylistänyt isän räyhäämistä tässä ketjussa? Miksi lasten riehuminen on kammottavaa, mutta vanhemman riehuminen on ihan jees?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:25"]
Täällä taas nämä kauhistelee jotka antavat kakaroidensa rääkyä missä vaan ja kuri on ihan tuntematon käsite.
[/quote]
Minusta tuossa ap.n kertomassa tilanteessa olisi voinut vähän miettiä mitä kaikkea lapselta tarpeellista kieltää ja voisiko lapset saada tottelemaan paremmin perustelemalla käskyjään.
Itselläni on viisi lasta joten kiellettävää on riittänyt mutta parasta on jos malttaa väsyneenä miettiä että mitä kaikkea kieltää; miksi turvavyötä ei saa käyttää? Menin ihan äimänkäeksi tuota lukiessani. Turvavyöhän nimenomaan on käyttämistävarten, jos penkki on varsinkin selkä menosuuntaan ja siinä istuu lapsi niin saattaa auton tehdessä äkkijärrutuksen nopeammassa vauhdissa heittää lapsen naamalleen lattiaan. Turvavyöllähän tämän estää!
Ja se "vaunuosasto" ei ole vain vaunuille tarkoitettu paikka vaan siinä saa istua (siksi penkki) tai siihen voi raahata tavaraa kuten jääkiekkokassin tai matkalaukun yms.
Miksi lapset ei saa laulaa?
Miten auttaa: älä laula, älä laula! jankuttaminen? Jos laulaminen sattuu vaikka migreenin vuoksi niin silti kannattaa PERUSTELLA käsky: Bussi on täynnä ja isin päätä särkee, mitä jos laulaisitte kotona iltapesun jälkeen?
Lapsien haukkuminen on rumaa. Jos tarkoitus on saada lapset käyttäytymään, onko itse oikeutettu haukkumaan ja toimimaan toisin? Lapsilta vaaditaan käytöstä mutta itse voi puhua rumasti?
Mitenkäs isovanhemmat puhuu ja häpeääkö he aikuisen lapsensa toimintaa ja puhetta? ;)
Jos lapsen vanhemmat ajattelee negatiivisesti lapsestaan, niin kuka ajattelee hyviä?
Jakaako kaikki saman mielipiteen lapsista: ei saa laulaa ja olla iloinen, pitää käyttäytyä kuin aikuinen ja kadota näkymättömäksi? Minusta vanhemmat kuulostaa väsyneiltä, ehkä stressaantuneilta.
Koska itse puutun asioihin, niin saattaisin sanoa siellä bussissa että ihana kuulla lapsien laulua! Ja kehuisin lapsen kaunista ääntä ja kertoisin isälle miten omat lapset ei ole oikein laulamisesta niin pitäneet, hyvä asiahan se on jos laulaa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:02"]
Minua ahdisti niin, että aloin itkeä. Minua ahdistaa edelleen, siksi kirjoitan tämän. Tuli ihan mieleen pieni Eerika.
[/quote]
Ei ole todellista, siis aikuisten oikeasti, vai onko tuo vain jonkun hormonihuuruisen hourailua ja tekosyiden keksimistä??!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:42"]
voi järkeillä myös, että kukaan ei tee avausta otsikolla "Bussissa oli hirveä isä" pelkästään siitä, että vanhempi on komentanut lastaan tiukkaan sävyyn.
[/quote]
Siis se, että joku korottaa lapselleen ÄÄNTÄÄN riittää täällä aivan mainiosti ketjun tekoon/jeesusteluun kun on kamalan ankara vanhempi.
[/quote]
[/quote]
Tiukka äänesävy= huutamista. Haukkumisesta ap ei puhunut aloituksessa, mutta ehkä tarina etenee siihenkin pisteeseen. Värikynät on oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön. Ei nyt niin kauheasti surkutella tilannetta yhden osapuolen lasien läpi katsottuna, mutta ehkä se kasvatus pitää hoitaa näin:
Lässyttämällä, voi että sinä lapsi kulta olet suloinen, mutta voisitko lopettaa ja vanhempi katsoo lastaan koiranpennun katsellaan lempeästi hymyille. Ai, et vai. No, älä sitten lopeta.