Miksi toiset näyttävät vielä yli 30-vuotiaina parikymppisiltä, mutta toiset ovat jo pahasti tätiintyneet ja setääntyneet?
Ihmiset näyttävät kyllä vanhenevan niin eri tahtia. Väittäisin, että miehet naisia nopeammin.
Kommentit (151)
Jotkuthan näyttävät tädeiltä ja sediltä jo 18-vuotiaana. Järkyttävää.
Mielestäni juuri päin vastoin, naiset näyttävät vanhenevan nopeammin. Oikein korostuu nyt kun 25-vuotiaat heiluvat Marimekko-tätirytkyissä
Stressi ja onnellisuus vaikuttaa paljon. Ja toki myös elintavat.
Minäkin olen miettinyt, miksi minua luullaan 10 vuotta nuoremmaksi. Mitään en ole asia eteen tehnyt... Onko se ulkonäkö, tyyli, luonne vai mikä sen tekee?
Rasvainen iho
Ahkera auringon välttely
Ei lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni juuri päin vastoin, naiset näyttävät vanhenevan nopeammin. Oikein korostuu nyt kun 25-vuotiaat heiluvat Marimekko-tätirytkyissä
Eikä tämä rajoitu mitenkään nuoriin naisiin vaan koskee ihan kaikkia naisia. Esim joku silminnähden 100v mummeli voi paljastua 75 - vuotiaaksi, kun taas usein juuri eläköityneen näköinen pappa saattaakin käydä jo yhdeksääkymmentä.
Monesti myös paino vaikuttaa. Runsas ylipaino voi tehdä tätimäisen vaikutelman. Toisaalta laihana voi näyttää kuivakalta. Riippuu ruuminrakenteesta ja luustosta.
Itse näytin vielä 28-29 vuotiaana tosi nuorelta, sitten parissa vuodessa kävi kauhea rupsahtaminen. No ei voi mitään. :D
M31
Vierailija kirjoitti:
Rasvainen iho
Ahkera auringon välttely
Ei lapsia!
Itse olen onnekas ja omistan - en pelkästään rasvaisen ihon, vaan myös kuivan kuin sahara. Ei paljon ryppyjä ehkäise! :D
Vierailija kirjoitti:
Monesti myös paino vaikuttaa. Runsas ylipaino voi tehdä tätimäisen vaikutelman. Toisaalta laihana voi näyttää kuivakalta. Riippuu ruuminrakenteesta ja luustosta.
Pienikokoinen nainenkin voi näyttää pikkuiselta ryppyiseltä mummelilta, kuten myös lihavuus saa näyttämään vanhemmalta.
Tätä ei kai saisi sanoa, mutta äitiys tuo naisille äkkiä ulkonäköön vanhentavia piirteitä.
Ei välttämättä tee epäviehättäväksi, tai mitään muuta sellaista, vain vanhentaa. Miehillä ei ole vastaavaa yhtä samanlaista vaikuttavaa asiaa.
Ahkeraa auringon välttelyä olen harrastanut ja lapsia ei ole, mutta iho on kuivakka. Aika ikäiseni näköinen nyt olen. Nuorempana olin muita nuoremman näköinen.
Korkeat poskipäät antaa paljon ikää anteeksi
Geenit, sekä elintavat ja muut ympäristötekijät.
Genotyypin vaikutusta ei sovi väheksyä, silti ruokavalio on sitäkin suurenmassa roolissa. Elastaanin, kollageenien, glykoaminoglukaanin uusiutumisesta on pitkälti kiinni se, miten kasvot vanhenevat. Näitä aineita degeneroi korkean glykeemisen indeksi ruokatuotteet (jauhot, leivät, hedelmät, sokerit yms hiilarihöttö). Ne siis luovat inflammaatiota, ja sen aiheuttaman oksidatiivisen stressin kautta ihon vanheneminen nopeutuu. Lisäksi koliinin ja eläinrasvan välttely edistävät vanhenemisprosessia, koska solukalvoilla ei ole riittävästi rakennuspalikoita uusiutumiseen.
Kyllä se vähän niin on, että ylipaino univaje ja stressi on yhdistelmä, joka saanee kenet hyvänsä näyttämään vanhemmalta, joka korostunee lisää, jos vaate valinna ovat aina hyvin "tunkkaisia".
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kai saisi sanoa, mutta äitiys tuo naisille äkkiä ulkonäköön vanhentavia piirteitä.
Ei välttämättä tee epäviehättäväksi, tai mitään muuta sellaista, vain vanhentaa. Miehillä ei ole vastaavaa yhtä samanlaista vaikuttavaa asiaa.
Mietin tätä samaa. Viidessä vuodessa minä olen vanhentunut silmissä, näytän 28 - vuotiaana aivan keski-ikäiseltä. Mies näyttää edelleen samalta, kuin ennen lapsia.
Meillä mies kyllä stressaa selvästi vähemmän lapsiin liittyvistä asioista (ei varaa neuvolaa, selvitä ongelmia päiväkodin kanssa, muista eväsretkiä tai muita jonninjoutavuuksia yms), eikä valvonutkaan paria vuotta putkeen, vaikka osallistuva ja kiinnostunut isä onkin. Sillä saattaa olla vaikutusta.
Varsinkin naisista iso osa todellakin lihonut ja muutenkin rupsahtaneet jo 30 vuotiaina.
geenit?