Kehtaanko hakea vakipaikkaa raskaana?
Äippäloma olisi alkamassa parin kuukauden päästä. Nyt olisi vakipaikka auki, jonka hakemista mietin kovasti. Mikä ihme estää minua? Kokemuksia? Ajatuksia?
Kommentit (15)
Mä otin vakipaikan vastaan rv 16. Pomo ei tiennyt tossa vaiheessa raskaudesta mitään. Kerroin rakenneultran jälkeen tilanteeni ja pomo onnitteli, ei nähnyt mitään kummallista asiassa. Itseäni hiukan nolotti.
Ilman muuta kannattaa hakea. Jossain pikkufirmassa ei varmaan oteta, mutta isoissa firmoissa ei asia välttämättä ole mikään ongelma. Tiedän tapauksia, joissa juuri ennen äitiyslomaa on palkattu uuteen tehtävään ja oltu valmiita ottamaan sijainen äitiysloman ajaksi.
Itse sain paikan rv6, pomolle kerroin rv24. Hävetti kyllä ja olo oli kuin oisin tehnyt kovankin rikoksen vaikka pomo ei ainakaan näyttänyt olevansa pettynyt/harmissaan.
Sairaslomalle jäin supistusten vuoksi rv25 ja sillon se vasta hävettikin. Varsinkin kun sairasloma kirjoiteltiin viikon pätkissä joten sijaisenkin työt jatkui viikon kerrllaan.
14 jatkaa vielä että tämän lisäksi ole palannut töihin vajaa 3kk sitten ja pitäisi kohtapuoliin kertoa taas raskaudesta..
Tottakai kehtaa hakea! Eli hae! Näissä asioissa saa ja pitää ajatella itseään! :)
Mun yksi tuttu haki myös näkyvästi raskaana vakipaikkaa ja sai sen. Halusivat vielä, että tuttava aloittaa töissä ennen äitiyslomaa, vaikka tiesivät, ettei hän ehdi työskennellä kuin kuukauden. Ei ollut ongelma työnantajan puolesta, eikä raskauden takia saakaan syrjiä työhönotossa.
Muista se tosiasia, että pelkkä hakeminen ei vielä takaa sitä, että sinä saisit sen paikan. Kyllä sinua sitten harmittaisi, jos nyt et edes hakisi, ja kun sitten kolmen-viiden vuoden kuluttua olisitkin työttömänä ja joku sinulle kertoisi, että olisitpa silloin hakenut, olisit varmasti päässyt. On niitäkin paikkoja, joihin työnantaja mielellään ottaa juuri äitiyslomalle jäävän hyvä työntekijän, kun pääsee sitten taas keplottelemaan uusien määräaikaisten kanssa.
Eikun vaan hakemus eteenpäin. Itse olen samassa tilanteessa kuin sinä ja olen hakenut myös vakipaikkoja. Ei siitä hakemisesta mitään haittaa ole ja ei sitä ikinä tiedä vaikka tärppäisi :)
Ehdottomasti haet! Itse hain myös ja sain paikan.
En edes ehtisi aloittaa niitä töitä ennen äippälomaa....
Ei mikään estä hakemasta. Eikä se nyt ole ihan tavatonta että otetaan töihin joku joka on jäämässä vanhenpainvapaille.
Riippuu tietysti vähän työstäkin mitä hakee. Tiedän tyypin joka haki töitä hakiessaan samalla virkavapaata jatkaakseen vanhassa työssään ja sai paikan. Ei koskaan tehnyt päivääkään töitä virassa jonka sai. Varsinkin julkisella puolella pätevin saa paikan, vaikka ei olisi sopivin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:42"]
Muista se tosiasia, että pelkkä hakeminen ei vielä takaa sitä, että sinä saisit sen paikan. Kyllä sinua sitten harmittaisi, jos nyt et edes hakisi, ja kun sitten kolmen-viiden vuoden kuluttua olisitkin työttömänä ja joku sinulle kertoisi, että olisitpa silloin hakenut, olisit varmasti päässyt. On niitäkin paikkoja, joihin työnantaja mielellään ottaa juuri äitiyslomalle jäävän hyvä työntekijän, kun pääsee sitten taas keplottelemaan uusien määräaikaisten kanssa.
[/quote]Nyt ei ehkä tärppää, mutta ehkä myöhemmin voi tulla toinen paikka hakuun ja silloin nimi kuulostaa jo tutulta.
Menee vähän asian ohi, mutta... Kuvitelkaa, jos AP saa paikan ja hänen tilalleen tulee määräaikainen tuuraaja äitiyslomalle. Sijainen tekee varmaan hommansa yhtä hyvin kuin vakkariksi valittu ja oppii kaikki työhön liittyvät jutut. Sitten AP tulee takaisin peukalo keskellä kämmentä ja loistava sijainen saa lähteä. Ei paljoa naurata sijaisen asemassa.
Jättäisikö sun miehesi hakematta vastaavaan paikkaa tietäen, että tulee isäksi muutaman kuukauden kuluttua?
Kannattaa hakea. Sehän on työnantajan päätös kenet ottaa. Jos löytyy hyvä tyyppi ja tilanne on sellainen että on toinenkin hyvä hakija josta arvellaan ettei tee työtä vuosia, ottaisin sen äippälomalle jäävän ja tämän "muualle tähtäävän" hakijan samalla sijaiseksi. Samassa haussa tulee kätevästi silloin sekä pysyvämpi työntekijä että se joka hoitaa hommaa 1-2 vuotta ja sitten haluaa vaikka seuraavan portaan työn eli edetä urallaan äippälomalaisen pomoksi. Kuvitteellinen mutta mahdollinen esimerkki.