Mikä on haastavin paikka missä olet ajanut autoa?
Kommentit (44)
Minusta Pariisissa ei ole yhtään vaikea ajaa...
Kauhein ajomatka oli yhtenä talvena väli Helsinki-Turku ennen moottoritietä, vanhaa ykköstietä pitkin. Lunta tuiskutti vaakasuorassa taivaan täydeltä, oli säkkipimeää eikä nähnyt yhtään missä tien reuna on. Ehkä 50-60 km/h koko matka ja kauhea pelko ja jännitys koko ajan.
Kehä kolmosella, neljän ruuhkassa , tie umpijäässä, tiukka käännös kolmostielle, ei ollutkaan loivasti kaartuvaa luiskaa alas.. Ooppeli pysyi tiellä vaikka rimpuilikin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:10"]Keskusta Riikassa.
[/quot
Riian keskusta vaikutti aika pieneltä.
Los Angeles, LAs Vegas, Death Valley, Itävallan ja Sveitsin alpit
Olen ajanut LA:ssa, New Yorkissa, Lontoossa, Mumbaissa ja Kolkatassa ja nama ovat vain muutamia esimerkkeja. Noissa paikoissa on varautunut kovaan liikenteeseen, vasemmanpuoleiseen liikenteeseen ja pyhiin lehmiin.
Suomi kylla voittaa pelottavuudessa kun liikennetta on paljon vahemman. Mutta sitten tulevat ne ohittajat jotka nayttavat tulevan suoraan paalle omalla kaistalla.
Kukaan ei anna tieta, hampaat irvessa pidetaan omista oikeuksista kiinni vaikka henki menisi. Tuntuu silta etta kaikki autoilijat ovat jonkun huumeen hoyryissa. Pelottaa juuri siksi kun olettaa etta hitailta suomalaisilta sujuisi ajaminenkin vahan leppoisammin.
Kuivalla kelillä mä ajan kyllä melkein missä vain, ja olen ajanutkin. Mutt kyllä jäinen tie ja vaaka lumisade tekee ajamisesta todella vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 06:35"]
Pariisi ruuhka aikaan.
[/quote]
Minusta Pariisi ruuhka-aikaan ei ole varsinaisesti haastava, kun autot eivät silloin liiku juuri lainkaan eteenpäin. ;)
Olen aika samaa mieltä kuin 26, vuosia Ranskassa asuneena ja Pariisin seudulla autoilleena Suomen liikenne tuntuu nyt paikoin pelottavalta, kun ihmisillä ei tunnu oikein olevan tilannetajua saati joustokykyä. Kaikki päköttävät vain menemään MINÄMINÄMINÄ-asenteella. Kestää kai aikansa taas oppia täkäläinen liikennekulttuuri, jossa ei oikein seurata muuta liikennettä, päkötetään vain jääräpäisesti.
Voi että, ootte mun idoleita! Mua ei sais mikään mahti maailmassa noihin oloihin, vuoristoteille, suurkauounkeihun ym. Edes Helsingissä en suostuisi, ja pelkään jopa moottoriteiden liittymiä. Hävettää.
Mutta niin, välttelytekniikallakin joutuu keliolosuhteisiin, joita ei voi välttää. Pyry ja olematon näkyvyys, pimeys, liukkaus, ajettavahan se on, jos tien päälle on lähtenyt.
Olis ihanaa olla hyvä ja varma kuski.
Metsässä, kirjaimellisesti. Ei ollut kännyköitä ja jos tuli ongelmia, oli vain käveltävä pois hakemaan apua. Niin kävi vain kerran, kun erehdyin lumisilla teillä ajouralle. Eräänkin kerran autoa sai tunkata ylös kun jäi kiinni.
Haastavia ovat myös ne kesärenkailla tai sileillä talvirenkailla ajetut sohjokelit, jossa kymmensenttisen lumisohjokerroksen alla on jäätä. Peilikirkas jää on paljon helpompi ajettava.
Sitten niitä yksittäisiä reissuja, jolloin on ollut haastetta siinä, kestääkö auto ylipäätään haastavassa kelissä perille asti.
Pohjois-Italiassa vuoristossa menevällä moottoritiellä keskellä yötä ja satoi kaatamalla. Säkki pimeästä kirkkaaseen valoon vuorotellen pienin väliajoin ja tie oli kuin luistinrata sateen takia. Aina tunnelista ulos tullessa näytti kun olisi ollut seinä vastassa.
Ensimmäistä kertaa kun niissä olosuhteissa siellä ajoi niin hieman meinasi alkaa jännittämään =)
Samaa mieltä muutaman edellisen kanssa siitä että Suomessa. Mutta ei liikennekulttuurinkaan, vaan yleisten sääolosuhteiden vuoksi. Sankka lumisade + jää + kova tuuli+ pimeys = ehdottomasti haastavimmat olosuhteet missä olen ajanut.
Ja kokemusta on mm. Meksikosta, Nicaraguasta, Indonesiasta, Vietnamista ja jopa Papua New Guinean off road olosuhteista. Tosin Suomessa on kesällä normikelissä tosi paljon helpompaa ajaa kuin yhdessäkään näistä.. : )
Bryssel lumessa kesärenkailla (ja kaikilla muilla myös alla kesärenkaat). Mutta haastavin paikka jonka tiedän on ehkä joku Afrikan tai Aasian suurkaupunki, ei kaistoja, tolkuttomasti porukkaa puikkelehtii ympäriinsä kuka millaisinkin ajotaidoin. Kälyni on ajanut mm. Abidjanissa (Norsunluurannikko) ja se kuulostaa kyllä hurjalta. Itse en välttämättä uskaltaisi lähteä siellä auton kanssa liikenteeseen.
Auraamaton metsäautotie, mittaa 2 km, mäkiä, jyrkkiä mutkia, lumen alla jäätä jne. Joku Rooman liikenne ei ole mitään siihen verrattuna (Roomassa riitti, että ajoi muiden mukana samaa vauhtia)
Ihan toi kolmostie lumituiskussa, kun lunta pyrytti niin, että edellämenijän renkaanjäljet ehti peittyä samaa tahtia kun auto eteni. Piti arvata missä se tie menee... Välimatkaa kumminkin alle 50m siihen edellämenijään. Oliskohan ollut vuosi -95
Kerran kauheassa migreenikohtauksessa ajoin koulusta kotiin, matkaa 50 km. Lunta tuli juuri sillai vaakasuoraan, karmeita jalkarättejä. Ensimmäisenä oksentaan kun pääsin kotiin. Toinen minkä muistan oli joskus valtava sumu, keskiviivan kerrallaan näki eteenpäin ja ajomatkaa 120 km. Aina on selvitty.
San Francisco varmaankin.... No,totuuden nimissä haastavinta on ajaa Tampereella neljän ruuhkassa. Missään ei ole niin pulloperseistä jengiä kuin täällä!! Annas olla jos olet valinnut väärän kaistan ja yrität vaihtaa sitä.... Tietä ei takuulla anneta! Kyllä pk-seudulla on vaan kiva ajaa ruuhka-aikaan... Siellä sentään annetaan tietä. Jenkeistä puhumattakaan... Siellä on niin paljon liikennettä että on pakko olla kohtelias,totuuden nimissä siis Friscossa ei ollut ees vaikea ajaa vaikka vähän jännittikin. Tulkaa Treelle ajelemaan klo 16-17 aikaan... Siinä menee hermot lehmähermoisimmallakin tyypillä. Ja valitettavasti täytyy myöntää,että kun täällä on nyt 7 v asunut,on tuo itsekäs ajotapa alkanut tarttua muhinkin :(
Tukholman keskusta helkkarinmoisessa lumimyrskyssä ruuhka-aikaan.. hitto mä en ikinä opi sitä Slussenin systeemiä, AINA päätyy Södermalmille, teki mitä vaan:(
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:10"]
Norjan vuoristo tulee mieleen. Ranskassa vielä vaativampi, mutta en onneksi ajanut itse. Tosi kapeita teitä ja rotkoja koko ajan.
[/quote]
Norjan vuoristotiet myös. Tilannetta ei helpota yhtään se, että paikalliset ajaa hullun kovaa, tulevat hiillostamaan taakse ja tekevät älyttömiä ohituksia :/