Joutuuko teidän 4-vuotiasta pukemaan ja kantamaan?
Meillä ei pukeminen onnistu kertakaikkiaan, ei edes riisuminen. Ei vaikka kuinka käskisin. Kyse ei ole siitä ettei osaisi, ei vaan jostain syystä halua/viitsi. Ymmärrän kyllä ns. hankalat puettavat, kuten kurikset, nappipaidat yms., mutta kun ei saa housuja jalkaan, yksinkertaista haalaria päälleen.. Kävellen ei voi lähteä oikein minnekään, kun heti vonkuu syliin kannettavaksi. Kävelee pari metriä ja sitten alkaa marina ja valitus.
Kuinka itsenäisiä teidän 4-vuotiaat on?
Kommentit (22)
No enpä kyllä todellakaan pue 4-vuotiasta... Siis hanskat laitan käteen hihan alle talvisin, kun olen tarkka että vaatteet on kunnolla päälle. Ja taas jos lapsella on jo hanskat kädessä, niin vetskarin laitan tietysti kiinni. Haalarin jalkalenksut laitan yleensä myös kengän alle, niitä on hankala lapsen itse laittaa. Sellaisia juttuja, jotka hänen on oikeasti hankala tehdä itse. Napittaa osaa kyllä itse, ellei napit ole jotenkin erityisen tiukkoja, tietysti autan jo jossain paidassa on.
Tuo kysymys kantamisesta tuntuu jo aika huvittavalta. Hän kävelee 2 kilometrin kerhomatkan, ja jaksaa pyöräillä esim. 3-4km. ihan helposti. Jos pyytäisi päästä kannettavaksi, niin todellakin kantaisin, koska silloin olisi varmasti jotain todella pahasti vialla jalassa tai kunnossa muuten. Mutta ei kai nyt tervettä 4-vuotiasta kanneta kuin poikkeustapauksissa. Sylissä pidetään ihan erikseen, ei kävellessä. Ja lapsi siis 4,5v.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:56"]
Ilmeisesti on kotihoidossa. Meillä nostettiin päiväkodissa meteli, kun ei osannut laittaa rytyssä olevaa hihaa tai lahjetta oikein vain tuskastui. Ihan piti palaveerata siitäkin, vaikka lapsi siis pukee ja riisuu aivan normaalisti, mitä nyt joskus hermostuu näistä ns. vaikeammista tilanteista.
Meillä 4-vuotias pystyy kyllä kävelemään useita kilometrejä, ei olla kannettu ja rattaatkin jätettiin pois 2-vuotiaana. Pukeminen on sujunut kuin itsestään, kun on pohdittu yhdessä lapsen kanssa, osaisiko laittaa sukat. Entä kengät?
Minä ottaisin teinä palkitsemisen käyttöön. Ei sitä pukemista/riisumista viitsi tehdä, jos siitä ei mitenkään hyödy. ;)
[/quote]Minä puin pojan vielä 4 v ja palkitsin vasta kun alkoi käymään koulua. Hyvällä menestyksellä.