Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko teidän 4-vuotiasta pukemaan ja kantamaan?

Vierailija
18.02.2014 |

Meillä ei pukeminen onnistu kertakaikkiaan, ei edes riisuminen. Ei vaikka kuinka käskisin. Kyse ei ole siitä ettei osaisi, ei vaan jostain syystä halua/viitsi. Ymmärrän kyllä ns. hankalat puettavat, kuten kurikset, nappipaidat yms., mutta kun ei saa housuja jalkaan, yksinkertaista haalaria päälleen.. Kävellen ei voi lähteä oikein minnekään, kun heti vonkuu syliin kannettavaksi. Kävelee pari metriä ja sitten alkaa marina ja valitus. 

Kuinka itsenäisiä teidän 4-vuotiaat on?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on jos 4-vuotiasta pitää vielä pukea?

Onko siinä taustalla pelko, että lapsi ei ehkä koskaan opi pukemaan jos hän ei 4-vuotiaana halua itse pukea?

Vierailija
2/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4vuotias poika,joka on yli vuoden jo pukenut itse kaikki muut,paitsi nappipaidat, rattaita ei ole ollut käytössä kohta vuoteen. Pyllynkin osaa pyyhkiä ja leivänkin voitelee hienosti. Hän on kotihoidossa ollut aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun 2,5v tyttö pukee kyllä kaiken ja napit ja vetskarikin onnistuu. Jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja mutta jos ja kun iskee känkkäränkkä niin ei kävele! Lapset siis erilaisia taidoiltaan ja myös luonteiltaan. Kannustus kunniaan!

Vierailija
4/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me kävellään lähes joka paikkaan, kun en omista autoa. Ei tulis mieleenkään kantaa mun 4-vuotiasta. Rattaita ei ole ollut yli kahteen vuoteen. Pukee itse muun, paitsi kengät.

Vierailija
5/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Meidän lapsi on vajaa 2-vuotias ja puen kyllä vielä hänet, jos olemme ulos lähdössä. Leikeissään yrittä jo kiskoa housuja jalkaan, pukee rukkasia ja hattuja. Mutta jos ei ole oppinut itse pukeutumaan neljän vuoden ikään mennessä, niin saa juosta minun puolestani ilman vaatteita!

Vierailija
6/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö täytti juuri neljä.

ainoa mitä ei itse saa laitettua, on hihat lapasien päälle.

kävelee itse, rattaita ei olla käytetty sen jälkeen kun oppi kunnolla kävelemään.

meillä ne ovat kuin hampaiden pesu, asioita mitkä tehdään suurempia miettimättä.

oletko koittanut sanoa ap lapselle, että vaatteet päälle tai ei lähdetä?

kävelisit vain sohvalle ja sanoisit ok ja ottaisit kaukosäätimen käteen.

tai ulkona että istahda hetkeksi ja jatketaan kun jaksat.

sanot vaikka että käsi on kipeä, etkä vain voi yksinkertaisesti häntä kantaa.

kukaan ei jaksa yksinään kinastella ja tapella.

huomioi hyvää käytöstä ja huonolla käytöksellä ei palvelu pelaa.

näillä meillä asiat pelaa, muttajokainen lapsi on tietysti yksilö, eivätkä kaikki keinot tepsi kaikille.

Vierailija
7/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pian 5v kaksospojat, ja ei yleensä käsketä pukea itse, osaavat housut laittaa jalkaan, ja haalarit päälle ja riisua, paidat on hankalia. Meillä puetaan yleensä pojat sen takia että se käy kaikista nopeiten, muutenkin on välillä toisen kanssa hankaluuksia että löydetään sellaiset vaatteet jotka ei ole liian isoja tai liian pieniä tai muuten huonoja. Meillä aikuisilla ei vaan hermo kestäisi sitä hässäkkää, kun puetaan itse ne vaatteet niille, niin päästään ehkä lähtemäänkin johonkin ennenkuin hermot menee ja tuskanhiki valuu pitkin selkää. 

Oppivat kyllä pukemaan siihen mennessä kun kouluun pitää, ja se riittää meille.

Vierailija
8/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja 15kg ja 18kg lapsia ei kyllä kanniskella mihinkään :)

13

Vierailija
9/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se 4v testaa sua ja kunnolla.Sama täällä.Mutta minä sanon,että seisot sitten siellä eteisessä koko päivän,jos et saa riisuttua.Aina osaa valittaa,että väsyttää mukamas,ettei jaksa,äiti auta.Itkun kanssa ne vaatteet sitten lähtee.Kantamaankin pyytää,kannan metrin ja sanon,etten jaksa kun olet jo niin iso.

Vierailija
10/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v. ei kotihoidossa pukenut juuri mitään. Heittäytyi maahan ja huusi, joskus oikeasti parikin tuntia. Palkitseminen ei auttanut. Enkä kertaakaan antanut periksi marinoille vaan lähdimme pari kertaa ilman kenkiä ulos kun ei suostunut laittamaan. Ei välittänyt ja sitten minua katsottiin kierosti. Monesti emme lähteneet ulos ollenkaan kun ei pukeminen onnistunut. Siis OSASI pukea, ei suostunut.

Aloitti viime syksynä pk:n ja jopas, poika pukee kaikki itse ja nopeasti, kotonakin. Joskus ainoa mikä saa jonkun asian tapahtumaan on vieras aikuinen/ryhmän esimerkki. Kotona ei saatu onnistumaan millään. 

Vierailija
11/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, kävelemisestä.

Poika halusi aina vaunuun ja heittäytyi maahan kun ei halunnut kävellä. Ja sitten emme liikkuneet ennen kun kävely taas alkoi. Matkat kesti niin kauan ja oli sellaista taistelua että en vienyt häntä enää esim. kauppareissuille mukaan vaan odotin että mies tuli koptiin että pääsisin yksin.

PK:n alettua kävelee montakin km. Nyt kauppareissutkin onnistuu.

Paheksukaa vaan mutta eidän kohdalla päivähoito oli oikeasti arjen ja pojan käytösongelmien pelastus. 

16

Vierailija
12/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä puin meidän esikoisen. Ja riisuinkin. Osasi kyllä itse. Hoidossa oli kuulemma reipaimpia pukijoita. Eli yleensä aina ensimmäisenä pukenut. Ja sai 3 vuotiaana jo ihan kaikki vaatteet päälle. Ainoastaan rukkasten laittamisessa haalarin hihojen päälle tarvitsi apua joskus.

Mutta kun lapsi on pitkän päivän hoidossa niin se kaipaa valtavasti äidin ja isän huomiota! Miksi hitossa ei voisi riisua sitä lasta jos se on lapsesta niin mukavaa?

Mutta ei, lapsen pitää jo iha  pienestä asti selvityä kaikesta itse!

Ja ei toki lapsemme saanut/ saa kaikessa periksi ja esim. Ulkona ei kannettu vaikka olikin tosi laiska kävelemään,mutta kulki kyllä pikkusiskon rattaissa seisomalaudalla :).

Mutta mielestäni nuo on sellaisia pikkujuttuja joista ei mielestäni ole mitään syystätehdä hirveää ongelmaa.

tuo esikoinen on nyt 9v. Ja arvatkaapa tarvitseeko häntä enää pukea tai rattaissa kuskata? 

Vierailija
13/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on saaneet olla joskus ihan vauveleita jos ovat halunneet. Ensinnäkin siitä syystä, että pieni lapsi on pieni lapsi (ja nelivuotiaskin on vielä pieni) ja jos hänestä tuntuu ihanalta että puetaan, niin sitten puetaan. Toisekseen sitten se, että minä olen varannut aamuihin tietyn ajan jolloin pitää päästä lähtökuntoon. Se että puen lapsen on elämän sujumisen kannalta siinä tilanteessa iso asia.

Silti lapset ovat reippaita ja omatoimisia, eivätkä ole mitenkään menneet pilalle näistä pienistä hemmotteluista.

Vierailija
14/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti auttoi mulle kuulemma vielä ala-asteella sukkahousut aamuisin jalkaan ihan vain sen takia, kun mua nukutti/laiskotti :D

En mennyt siitä pilalle. Ihan oon oma-aloitteinen, ahkera ja siis kaikkea muuta kuin laiska aikuinen.

Vierailija
15/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3v 10kk kävelee itse alle 2km matkat sitä pidemmillä matkoilla tarjotaan paikkaa rattaista osalle matkasta (tämän vuoksi meillä on vielä sisarusrattaat olemassa).

Pukee ja riisu itse (napeissa yms, hanskoissa ja kuravaatteissa tarvitsee apua). Noin kerran kuussa tekee jumit eli ei suostu pukemaan tai riisumaan. Silloin yleensä saa kiukutella niin kauan, että antaa periksi ja tekee jutun itse, mutta joskus kiireessä joutuu pukemaan/riisumaan.

Vierailija
16/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on kotihoidossa. Meillä nostettiin päiväkodissa meteli, kun ei osannut laittaa rytyssä olevaa hihaa tai lahjetta oikein vain tuskastui. Ihan piti palaveerata siitäkin, vaikka lapsi siis pukee ja riisuu aivan normaalisti, mitä nyt joskus hermostuu näistä ns. vaikeammista tilanteista.

Meillä 4-vuotias pystyy kyllä kävelemään useita kilometrejä, ei olla kannettu ja rattaatkin jätettiin pois 2-vuotiaana. Pukeminen on sujunut kuin itsestään, kun on pohdittu yhdessä lapsen kanssa, osaisiko laittaa sukat. Entä kengät?

Minä ottaisin teinä palkitsemisen käyttöön. Ei sitä pukemista/riisumista viitsi tehdä, jos siitä ei mitenkään hyödy. ;)

Vierailija
17/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu 42-vuotiastakin pukemaan, muuten kulkisi verkkareissa ja hupparissa kaiken aikaa. Kantamaan ei sentään joudu, se olisi vähän liikaa. Auttaisikohan palkitseminen tuohon pukeutumisongelmaan?

Vierailija
18/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 4-vuotias joka osaa aika paljon pukea,laittaa kengät jalkaan, vetoketjut on vielä vähän hankalia mutta usein nekin onnistuvat.

Kävelee pitkiä matkoja vaikka joskus huonoina päivinä saattaa mankua että haluaa syliin. Emme kuitenkaan häntä enää kovin usein kanna, koska tiedämme että hän jaksaa kävellä jos vain haluaa. Vähän yli 2-vuotiaana rattaat jätettiin pois ja siitä asti on kävelty.

Vierailija
19/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei marisemalla saa tahtoaan läpi. Jos pyytää syliin niin otan tietysti mutten kävele eteenpäin vaan seisomme sitten sylikkäin kunnes on valmis jatkamaan matkaa.

Pukee reippaasti itse ja saa tarran aina uloslöhtiessä pukemisesta.

Sisävaatteet valkkaa itse kaapistaan ja pukee itsenäisesti, vie yökkärit sänkyynsä ja illalla likaiset vaatteet pyykkiin ja pukee yökkärinsä.

Aamupalalle pääsee kun on päivävaatteet päällä ja illalla iltasatu alkaa kun on yökkärit päälläja iltapesut tehty, nuo on riittäneet motivoimaan vaatteenvaihtoa. Aamulla varsinkin pukee oikein mielellään kun tykkää valita vaatteensa sävy sävyyn.

Vierailija
20/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3,5v. marisee myös, jos joutuu itse pukee/riisuu. Osaa kyllä mutta ei viitsisi. Kävelee jonkun matkaa, kunnes alkaa valitus, ettei jaksa. Lapsi yrittää päästä vain helpolla. Pari kertaa olen jättänyt ulkovaatteissa eteiseen seisomaan, kunnes viitsii itse riisua. Lopulta on riisunutkin ja vielä vikkelään. Kävelyn kanssa en ole tuohon kantamiseen edes lähtenyt. Jos jaksaa puistossa juosta ja temmeltää parikin tuntia, niin kyllä sitä täytyy jaksaa kävelläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän