jos ostaa auton ni mita kannattaa tietaa?
Kommentit (9)
Niin, ikävä kyllä se on juuri noin kuin 2 sanoo.. Ostaisin muutaman vuoden vanhan auton ennemmin kuin ihan uuden. Ja yksityiseltä ennemmin kuin liikkeestä. Kummatkin petkuttaa yhtä suurella todennäköisyydellä, mutta yksityiseltä saa luultavasti halvemmalla. Ja jos et tosiaan tiedä autoista mitään ni ottaa joku tuttu auto-ostoksille mukaan, joka tietää autoista jotain. Koeajolla pitäisi mm. kuunnella missä kunnossa laakerit. Asiantunteva autoihminen pystyy koeajolla myös tuntemaan, onko hirveitä välyksiä. Että älä yksin lähe ostoksille ainakaan!:)
osta auto joka on vasta katsatettu ilman huomautuksia. Varmista että saat auton rekisteriotteen kummatkin osat ostaessasi (tekninen osa ja ilmoitusosa).
Onko auto joskus kolaroitu.. Sellaata ei kannata ikinä ostaa. Koska isommat rempat on tehty.. Ja sitten kannattaa verrata hintoja.
Uuden auton ostajan ei tarvitse tietää pajon mitään. Uudet autot myydään ehjinä, käytetyt rikkinäisinä.
Toki auton ensimmäinen kilometri on se kallein, kuten joku kirjoittikin, mutta jonkun sekin on ajettava.
Akselivaltioissa tehdään parhaat autot.
Lue Tekniikan maailman testi/vertailu ja katso sieltä onko voittaja sinulle sopiva. Lehdet löydät kirjastosta ja netistäkin voinee ostaa artikkeleja. Tämän lisäksi kysy parilta riippumattomalta ammattilaiselta neuvoa. Jokainen mies luulee tietävänsä autoista paljonkin, mutta näin ei ole..
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:51"]Onko auto joskus kolaroitu.. Sellaata ei kannata ikinä ostaa. Koska isommat rempat on tehty.. Ja sitten kannattaa verrata hintoja.
[/quote]
miksi ala peukku?
Tuo alkaa olla ihan urbaanilegendaa että auton hinta laskisi kuin lehmän häntä. Nyt oli vasta muistaakseni Hesarissa artikkeli, että miten ties miten monen merkin hinta laski vain 20% 4 vuotiaaksi mennessä. Ennen puhuttiin sellaisia prosentteja kuin vaikka 1/3 hinnasta 3 vuodessa tai puolet hinnasta häviäisi 5 vuodessa. Nykyään, jos menee tosiaan 20% neljässä vuodessa, niin se kertoo paljon tilanteesta eli uuden ostaminenkin on joissain automerkeissä oikeinkin kannattavaa. Joissain autoissa nimittäin auton arvo laski vain 3 cnt per ajettu kilometri!
Uutta ostettaessa se oma tarve tietty ratkaisee. Itse katson autosta seuraavia:
1) kaikki perheenjäsenet mahtuu kyytiin (meillä isojalkainen teinipoika, joka ei mahdu paljon mihinkään autoon, varsinkaan pienempiin, joita mieluummin katsomme)
2) katson vikatilastoja samalta merkiltä / mallilta esim. Suomen ja Ruotsin katsastustilastoista sekä Saksan isoista tilastoista - en halua, että auto on jatkuvasti huollossa - merkeissä on hirveästi eroja, mutta niin myös malleissakin, tästä esim. Volvo hyvä esimerkki
3) käyn koeajolla ja selvitän, että onko auto sellainen, josta saan hyvän ajoasennon - joissain autoissa on tosi hankala ajoasento, vaikka säätöjä muka löytyy, huipuin oli joskus 2003 kun kokeilin Audi A3:sta ja jalkani eivät yltäneet polkimille (en saanut kytkintä pohjaan) vaikka istuin oli niin edessä kuin voi olla
4) tarkastan, että miten paljon takaisinkutsuja ja ongelmia ko. merkillä on ollut viime aikoina - esimerkiksi Volkkarin TSI moottoreissa on ollut tosi paljon ongelmia viime aikoina, samoin Toyotakin on harmittavan paljon joutunut kutsumaan takaisin autoja - Volkkarin TSI moottorien ongelmat karkoittavat meidät valitettavasti pois myös Skodan ja Seatin ostosta ennen kuin nuo moottorit saadaan kuntoon
Että uuden auton arvo laskee kuin lehmän häntä samalla hetkellä kun ajat sen autoliikkeestä ulos