Olen naimisissa papin kanssa - kysyttävää?
Kommentit (115)
Oletko ajatellut, että miehesi on kyllä akateemisen koulutuksen saanut, mutta täydellisesti tyhjäntoimittaja. Kuka tahansa sukkamyyjä voisi samat liturgiat vetää ja empatiat esittää. Eikö sinua harmita jakaa elämääsi sellaiseen satuiluun kuin uskonto vihkiytyneen miehen kanssa. Eikö tekisi joskus mieli sanoa hänelle, että menisit sinäkin oikeisiin töihin. Mutta ai niin, sitten ei olisi ketään joka vetäisi niitä rippileirejä :)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:47"]Oletko ajatellut, että miehesi on kyllä akateemisen koulutuksen saanut, mutta täydellisesti tyhjäntoimittaja. Kuka tahansa sukkamyyjä voisi samat liturgiat vetää ja empatiat esittää. Eikö sinua harmita jakaa elämääsi sellaiseen satuiluun kuin uskonto vihkiytyneen miehen kanssa. Eikö tekisi joskus mieli sanoa hänelle, että menisit sinäkin oikeisiin töihin. Mutta ai niin, sitten ei olisi ketään joka vetäisi niitä rippileirejä :)
[/quote]
Puolisoni ei ole tyhjäntoimittaja. Hän tekee tärkeää työtä ihmisten parissa. Se on hänen valintansa ei minun.
Miksi itse et usko? Olet kuitenkin seurakunnan jäsenenä ja papin puolisona uskoisin, että uskottomuutesi ei ole vain satunnainen, vaan hyvin tietoinen valinta. Millä perustelet uskottomuuttasi? Ehdottomuudestasi päättelen, että olet ateisti, et ainakaan kuulosta agnostikolta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:47"]
Oletko ajatellut, että miehesi on kyllä akateemisen koulutuksen saanut, mutta täydellisesti tyhjäntoimittaja. Kuka tahansa sukkamyyjä voisi samat liturgiat vetää ja empatiat esittää.
[/quote]
Voihan sama sukkamyyjä esittää samat teoriat alkuräjähdyksestä ja tähtitieteistäkin. Eihän nekään tarvitse kuin kaukoputken.
t. ei ap.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:47"]Oletko ajatellut, että miehesi on kyllä akateemisen koulutuksen saanut, mutta täydellisesti tyhjäntoimittaja. Kuka tahansa sukkamyyjä voisi samat liturgiat vetää ja empatiat esittää. Eikö sinua harmita jakaa elämääsi sellaiseen satuiluun kuin uskonto vihkiytyneen miehen kanssa. Eikö tekisi joskus mieli sanoa hänelle, että menisit sinäkin oikeisiin töihin. Mutta ai niin, sitten ei olisi ketään joka vetäisi niitä rippileirejä :)
[/quote]
Tärkeään työtä ihmisten parissa voi tehdä pukeutumatta papin kaapuun. Mielestäni pappien työ on epäilyttävää.
Puolisoni ei ole tyhjäntoimittaja. Hän tekee tärkeää työtä ihmisten parissa. Se on hänen valintansa ei minun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:51"]
Oletko ajatellut, että miehesi on kyllä akateemisen koulutuksen saanut, mutta täydellisesti tyhjäntoimittaja. Kuka tahansa sukkamyyjä voisi samat liturgiat vetää ja empatiat esittää.
[/quote]
Voihan sama sukkamyyjä esittää samat teoriat alkuräjähdyksestä ja tähtitieteistäkin. Eihän nekään tarvitse kuin kaukoputken.
t. ei ap.
[/quote]
Tähtitiede on aika paljon todempaa kuin uskonto!!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:50"]Miksi itse et usko? Olet kuitenkin seurakunnan jäsenenä ja papin puolisona uskoisin, että uskottomuutesi ei ole vain satunnainen, vaan hyvin tietoinen valinta. Millä perustelet uskottomuuttasi? Ehdottomuudestasi päättelen, että olet ateisti, et ainakaan kuulosta agnostikolta.
[/quote]
En usko Jumalaan. Toisin, kuin puolisoni usko, minun uskoni/uskomattomuuteni on yksityisasia. Sanotaan näin, että olen ateisti, jolle oma ateismi on niin päivän selvää, ettei se kaipaa mitään perusteita.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:51"]
[/quote]
t. ei ap.
[/quote]
Tähtitiede on aika paljon todempaa kuin uskonto!!
[/quote]
Kyllä minä näen maailman ja siihen luodut jumalan kuvat. Paljon enemmän kuin tähtitieteilijä voi nähdä maailmankaikkeudesta.
Missä näet alkuräjähdyksen?
Saavatko papit pitää kotonaan jonkin verran ehtoollisviiniä, jos vaikka teille eksyisi joku ehtoollista tarvitseva? Asutteko pappilassa? Käyttääkö miehesi kalosseja? Entä silinteripytyn näköistä hattua? Kiroileeko miehesi ja jos nin missä tilanteissa?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:50"]Miksi itse et usko? Olet kuitenkin seurakunnan jäsenenä ja papin puolisona uskoisin, että uskottomuutesi ei ole vain satunnainen, vaan hyvin tietoinen valinta. Millä perustelet uskottomuuttasi? Ehdottomuudestasi päättelen, että olet ateisti, et ainakaan kuulosta agnostikolta.
[/quote]
En usko Jumalaan. Toisin, kuin puolisoni usko, minun uskoni/uskomattomuuteni on yksityisasia. Sanotaan näin, että olen ateisti, jolle oma ateismi on niin päivän selvää, ettei se kaipaa mitään perusteita.
[/quote]
Kerroit kuitenkin jo, että et usko ja otsikossa sen, että olet papin kanssa naimisissa. Saako kysyä tarkemmin? Miten ratkaiset uskonvaraiset kysymykset? Eli mistä koet olevasi ja minne koet meneväsi, kun puolisosi johtaa seurakuntaa taivaaseen? Onko kaikki mielestäsi vain fysiikkaa ja kemiaa?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:09"]Eikö mielestäsi ole outoa, että pappipuolisosi ei välttämättä ole uskovainen?! Enkä nyt tarkoita niitä ajoittaisia epäilyksiä, joita on varmasti kaikilla, mutta että ei kysyttäessäkään ole asiasta varma.
[/quote]
Tarkennan että minä kysyjänä en koe koskaan saavani tyhjentävää joko tai vastausta. Kyllä hän itse on vastauksistaan varma :-). Koen vain itse, että hän vastaa hankalasti.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:04"]Saavatko papit pitää kotonaan jonkin verran ehtoollisviiniä, jos vaikka teille eksyisi joku ehtoollista tarvitseva? Asutteko pappilassa? Käyttääkö miehesi kalosseja? Entä silinteripytyn näköistä hattua? Kiroileeko miehesi ja jos nin missä tilanteissa?
[/quote]
Puolisoni ei kiroile koskaan. Emme asu pappilassa vaan ihan tavallisessa asunnossa. Meillä on tosi kiva koti, vaikka itse sanonkin. Joillakin papeilla on sellaisia matka ehtoollisvälineitä, mutta puolisoni ottaa sen mukaan aina töistä, mennessään kotikäynnille. Olen ymmärtänyt, että ehtoollisviininä voi käyttää vaikka marjamehua, kunhan sen vaan siunaa ensin ja leipäkin voi olla ihan tavallinen leipä. En koskaan ole törmännyt tilanteeseen, jossa olisi jouduttu välineiden puuttumista harmittelemaan. Hän pukeutuu tietenkin em. varustukseen, en ymmärtänyt kysymystä. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:56"]
[/quote]
[/quote]
Kerroit kuitenkin jo, että et usko ja otsikossa sen, että olet papin kanssa naimisissa. Saako kysyä tarkemmin? Miten ratkaiset uskonvaraiset kysymykset? Eli mistä koet olevasi ja minne koet meneväsi, kun puolisosi johtaa seurakuntaa taivaaseen? Onko kaikki mielestäsi vain fysiikkaa ja kemiaa?
[/quote]
En pohdi tuonpuoleista, koska sitä tärkeämpi on kysymys siitä, mitä on nyt tai miten elää nyt. Tuonpuoleisen miettiminen saa aikaan helposti sen, että eletään taivasta varten ja elämästä tulee kuolemalle alisteinen, ikään kuin vähempiarvoinen asia. Kun taas mielestäni sen tulisi olla juuri toisinpäin. En tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, se selviää aikanaan. Kysymys ei ahdista minua mitenkään. Tärkeintä on elää vastuullisesti tässä ja nyt.
Nyt en tajua. Miten miehesi voi olla pappi, hengellisen työn tekijä, jos hän ei ole uskovainen? Onko hän siis leipäpappi? Jos on, niin hänen pitäisi vaihtaa ammattia.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:22"]Nyt en tajua. Miten miehesi voi olla pappi, hengellisen työn tekijä, jos hän ei ole uskovainen? Onko hän siis leipäpappi? Jos on, niin hänen pitäisi vaihtaa ammattia.
[/quote]
Olet ymmärtänyt väärin. Tahallista? T. Ap
olipas kiva lukea vastauksiasi :)
terveisin papin tytär
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:26"]olipas kiva lukea vastauksiasi :)
terveisin papin tytär
[/quote]
Kiva kuulla :-) t. Ap
Lähtikö puolisosi opiskelemaan teologiaa, koska ei päässyt sille alalle, jolle oikeasti olisi salaa toivonut pääsevänsä. Omassa tuttavapiirissäni teologista pidettiin vähän sellaisena "hätävarana" ja niinhän niitä leipäpappeja syntyy ;)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:29"]Lähtikö puolisosi opiskelemaan teologiaa, koska ei päässyt sille alalle, jolle oikeasti olisi salaa toivonut pääsevänsä. Omassa tuttavapiirissäni teologista pidettiin vähän sellaisena "hätävarana" ja niinhän niitä leipäpappeja syntyy ;)
[/quote]
Sinä varmaan tiedät Itse vastata paremmin? Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:09"]Eikö mielestäsi ole outoa, että pappipuolisosi ei välttämättä ole uskovainen?! Enkä nyt tarkoita niitä ajoittaisia epäilyksiä, joita on varmasti kaikilla, mutta että ei kysyttäessäkään ole asiasta varma.
[/quote]
Ei ole. Olen jäävi vastaamaan hänen puolesta, mutta usko on paljon enemmän, kuin se että tunnustaa uskonsa. Puolisoni ei ole tilivelvollinen minulle uskostaan vaan se on hänen ja Jumalan välinen asia. Näen hänessä hengellisyyttä ja se nousee pintaan esim. jos joku läheinen sairastuu tai tapahtuu jotain pahaa. Aistin silloin hänessä vahvan luottamuksen tilan, josta hän ammentaa voimaa. Näitä tilanteita tulee silloin tällöin. Osa on isompia ja osa pienempiä tekijöitä.
[/quote]
Eihän hänen usko ole vain hänen ja Jumalan välinen asia. Hän on pappislupauksessa luvannut: "Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä." Teidän keskustelut voivat olla yksityisiä ja voit pitää ne kahdenkeskisenä, mutta miehesi on tilivelvollinen antamansa lupauksen mukaisesti uskostaan seurakunnalle, mutta myös muille.
[/quote]
Olet oikeassa.