Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen naimisissa papin kanssa - kysyttävää?

Vierailija
18.02.2014 |

Kysymyksiä?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 16:21"]Onko puolisosi uskovainen?

[/quote]

Otaksun näin. Uskoon kuuluu myös epäily... En ole aina ihan varma... Jos kysyn suoraa, vastaus on välttelevä. Luulen, että se vaihtelee hänellä samaan tapaan kuin useilla muillakin. Joskus se usko on vahvempi ja toisinaan ei.

[/quote] Siis nyt olen ihan pihalla....miten han voi menna kertomaan ihmisille kirkkoon kuinka Jeesus pelastaa, jollei itse siihen usko??? Tekopyhaa mielestani.

Vierailija
82/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:29"]Lähtikö puolisosi opiskelemaan teologiaa, koska ei päässyt sille alalle, jolle oikeasti olisi salaa toivonut pääsevänsä. Omassa tuttavapiirissäni teologista pidettiin vähän sellaisena "hätävarana" ja niinhän niitä leipäpappeja syntyy ;)

[/quote]

Sinä varmaan tiedät Itse vastata paremmin? Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin.

[/quote]

Eihän tuossa kysymyksessä ole mitään epäasiallista :) Enpä usko, että tuttavapiirini on ainut, jossa keskustelua käytiin siitä, että jolleivat ovet aukea muualle, niin sitten mennään teologiseen. Ei kai niitä leipäpappeja oikeasti edes muuten olisikaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:29"]Lähtikö puolisosi opiskelemaan teologiaa, koska ei päässyt sille alalle, jolle oikeasti olisi salaa toivonut pääsevänsä. Omassa tuttavapiirissäni teologista pidettiin vähän sellaisena "hätävarana" ja niinhän niitä leipäpappeja syntyy ;)

[/quote]

Sinä varmaan tiedät Itse vastata paremmin? Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin.

[/quote]

Eihän tuossa kysymyksessä ole mitään epäasiallista :) Enpä usko, että tuttavapiirini on ainut, jossa keskustelua käytiin siitä, että jolleivat ovet aukea muualle, niin sitten mennään teologiseen. Ei kai niitä leipäpappeja oikeasti edes muuten olisikaan?

[/quote]

En tiedä leipäpappeudesta, koska en tunne sellaista toisin, kuin jotkut täällä itsepintaisesti väittävät ;-) t. Ap

Vierailija
84/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En tiedä leipäpappeudesta, koska en tunne sellaista toisin, kuin jotkut täällä itsepintaisesti väittävät ;-) t. Ap

Vierailija
85/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on hieman erikoinen tyyli jättää vastaamatta osaan kysymyksistä, ottaen huomioon että aihe on "haluatko kysyä jotain"

Vierailija
86/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, meitä leipäpappeudesta kysyneitä/kommentoijia on siis ainakin kaksi. Mä kysyin sitä, että oliko teologinen "hätävara" puolisollesi en suinkaan väittänyt hänen olevan leipäpappi.  Eli en väitä sinun leipäppia tuntevan, mutta eiköhän se ole ihan yleisessä tiedossa, että sellaisiakin pappeja on? Toinen yleisessä tiedossa oleva asia on se, että teologiseen tiedekuntaan on helpompi päästä kuin moneen muuhun.. 

Vierailija
87/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 16:21"]Onko puolisosi uskovainen?

[/quote]

Otaksun näin. Uskoon kuuluu myös epäily... En ole aina ihan varma... Jos kysyn suoraa, vastaus on välttelevä. Luulen, että se vaihtelee hänellä samaan tapaan kuin useilla muillakin. Joskus se usko on vahvempi ja toisinaan ei.

[/quote] Siis nyt olen ihan pihalla....miten han voi menna kertomaan ihmisille kirkkoon kuinka Jeesus pelastaa, jollei itse siihen usko??? Tekopyhaa mielestani.

[/quote]

Hän kertoi miehensä ja hänen kahdenvälisistä keskusteluista. Ei missään kohdassa edellytetä sokeaa uskoa, päinvastoin. Pappi on luvannut pysyä Jumalan sanassa, eikä hän varmasti seurakunnan edessä mieti uskonkysymyksiä, mutta antaa seurakunnalle vapauden pohtia raamattupiireissä tai muualla uskon olemusta. Jokainen kuitenkin yksityisesti pohtii "syntyjä syviä", eikä se tarkoita, että ei usko. 

Papilla on puolisonsa ja seurakunnassa voi olla kirkkoherra, rovastit ja piispat joiden kanssa käsitellä asioita. Päivittäin hän elää kuitenkin puolisonsa kanssa. Tuskin lääkäritkään omia epäilyksiä potilaille puhuvat, mutta kotona saattavat huolehtia asioista. Oman uskon pohtiminen kuuluu jokaiselle. Ennemmin epäilisin sellaisen papin uskoa, joka ei epäile.

t. papin poika

Vierailija
88/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko leipäpappeuteen. Ihminen joko on pappi tai ei ole. Mitä on usko? Onko se 100% varmuutta tai tietoa? Onko se sitä, että pappi julistaa "minä tiedän että tämä ja tämä on näin ja näin". Papeilla ei ole sen enempää varmaa tietämystä sellaisista asioista, jotka ovat inhimillisen tietämyksen ulkopuolella ns. uskonvaraisia. Kysymys: tekeekö se, että pappi ei saarnaa uskoon liittyviä asioita 100% totuuksina hänestä leipäpapin? Tuskinpa.

Vierailija
89/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:00"]En usko koko leipäpappeuteen. Ihminen joko on pappi tai ei ole. Mitä on usko? Onko se 100% varmuutta tai tietoa? Onko se sitä, että pappi julistaa "minä tiedän että tämä ja tämä on näin ja näin". Papeilla ei ole sen enempää varmaa tietämystä sellaisista asioista, jotka ovat inhimillisen tietämyksen ulkopuolella ns. uskonvaraisia. Kysymys: tekeekö se, että pappi ei saarnaa uskoon liittyviä asioita 100% totuuksina hänestä leipäpapin? Tuskinpa.

[/quote]

T. Ap

Vierailija
90/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

Hän kertoi miehensä ja hänen kahdenvälisistä keskusteluista. Ei missään kohdassa edellytetä sokeaa uskoa, päinvastoin. Pappi on luvannut pysyä Jumalan sanassa, eikä hän varmasti seurakunnan edessä mieti uskonkysymyksiä, mutta antaa seurakunnalle vapauden pohtia raamattupiireissä tai muualla uskon olemusta. Jokainen kuitenkin yksityisesti pohtii "syntyjä syviä", eikä se tarkoita, että ei usko. 

Papilla on puolisonsa ja seurakunnassa voi olla kirkkoherra, rovastit ja piispat joiden kanssa käsitellä asioita. Päivittäin hän elää kuitenkin puolisonsa kanssa. Tuskin lääkäritkään omia epäilyksiä potilaille puhuvat, mutta kotona saattavat huolehtia asioista. Oman uskon pohtiminen kuuluu jokaiselle. Ennemmin epäilisin sellaisen papin uskoa, joka ei epäile.

t. papin poika

[/quote]

Kiitos fiksusta kommentista. Lisäisin vielä, että kirjoitin puolisoni uskon olevan yksityisasia, koska se on sitä minulle. Enhän minä ole hänen työnantajansa. Toki tiedän, mitä pappisvihkimys edellyttää. Pappi on sellainen ihminen, joka on vihitty papiksi. Ja henkilö, joka ei ole vihkimyksen jälkeen luopunut pappisoikeudestaan. Leipäpappeus on kasanomainen termi, kukaan tutemani pappi ei käytä moista termiä.

T. Ap

Vierailija
91/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteatko usein pappispuolisolle Karl Marxia lainaten: "Uskonto on ooppiumia kansalle"?

Vierailija
92/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miellän leipäpapin sellaiseksi papiksi, jollei pappina oleminen on vain työtä ja joka hoitaa työtään vain ansiotarkoituksessa. Uskon (ja tiedän) että sellaisiakin pappeja on. Tosin maallikkona ajattelisi, että työtä varmasti olisi henkisesti paljon helpompi jaksaa, jos oma usko kannattelee..

Vierailija
93/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä on sinun kantasi tasa-arvoiseen avioliittolakiin, entä miehesi? Kuuluuko miehesi ev.lut. kirkon ns. liberaaliin siipeen?

Vierailija
94/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:07"]Toteatko usein pappispuolisolle Karl Marxia lainaten: "Uskonto on ooppiumia kansalle"?

[/quote]

En koskaan :-)

Ap

Vierailija
95/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö miehesi mahdollisena, että hänen uskonsa voi pyhittää myös sinut? (1 Kor. 7:14) Pidätkö itse mahdollisena, että hänen usko riittää pelastamaan sinut?

Vierailija
96/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

t. papin poika

[/quote] Siis oikeesti? Yksityisasia....pappina? Ei minun aviomiehellani ole mitaan ongelmaa kertoa minulle uskostaan. Me molemmat uskomme ja se on minusta uskovaiselle ihan luonnollinen juttu. Miksi sita pitaisi salata? Ja epailemisesta.....voihan niita aikoja tulla elamassa kun kaikki menee pain seinia...silloin tekee mieli muistuttaa Jumalaa, etta taalla mina, siella sina....auttaisitko. Miten Jumalan olemassa oloa voi epailla, jos on papin ammatin valinnut. Eikos se kuulosta vahan samalta, kun etta motivaatio puhuja karsii kroonisesta masennuksesta....

Oma polkuni on ollut yla ja alamakea ja kaadun jatkuvasti, mutta en epaile Jumalan olemassaoloa.....

Vierailija
97/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:10"]Ap, mikä on sinun kantasi tasa-arvoiseen avioliittolakiin, entä miehesi? Kuuluuko miehesi ev.lut. kirkon ns. liberaaliin siipeen?

[/quote]

Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia. Olin myös pettynyt piispainkokouksen ohjeistuksesta, että samaa sukupuolta olevien parisuhteiden puolesta voidaan vain rukoilla, ei siunata. Tiedeän, että myös puolisoni oli pettynyt, koska esim. vihkimisessä oleva siunaus tarkoittaa, että vihkipari, pappi ja vieraat pyytävät Jumalan siunausta yhdessä. Nyt tuli kuva, että se siunaus onkin kirkon siunaus (minkä piispat yhdessä päättivät jättää antamatta). En ole tullut kysyneeksi puolisoni kantaa avioliittolakiin eli en tiedä sitä. Hän on jossain määrin liberaali kyllä.

Vierailija
98/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

t. papin poika

[/quote]

Kiitos fiksusta kommentista. Lisäisin vielä, että kirjoitin puolisoni uskon olevan yksityisasia, koska se on sitä minulle. Enhän minä ole hänen työnantajansa. Toki tiedän, mitä pappisvihkimys edellyttää. Pappi on sellainen ihminen, joka on vihitty papiksi. Ja henkilö, joka ei ole vihkimyksen jälkeen luopunut pappisoikeudestaan. Leipäpappeus on kasanomainen termi, kukaan tutemani pappi ei käytä moista termiä.

T. Ap

[/quote]

Miksiköhän kukaan tuntemasi pappi ei moista nimitystä käytä ;)

Vierailija
99/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:17"]Pitääkö miehesi mahdollisena, että hänen uskonsa voi pyhittää myös sinut? (1 Kor. 7:14) Pidätkö itse mahdollisena, että hänen usko riittää pelastamaan sinut?

[/quote]

Pelastamaan miltä?

T. Ap

Vierailija
100/115 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:17"]Pitääkö miehesi mahdollisena, että hänen uskonsa voi pyhittää myös sinut? (1 Kor. 7:14) Pidätkö itse mahdollisena, että hänen usko riittää pelastamaan sinut?

[/quote]

Pelastamaan miltä?

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän