Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävä nimitys: Kulttuurinen omiminen

Vierailija
03.11.2020 |

Anteeksi korjaan: KuLtTuUrInEn OmImInEn siis.

Nykyään ei saa enää esimerkiksi pikkulettejä ottaa, mutta, että naamiaisasuunkaan ei saisi enää pukeutua(Viitaan Jannan Halloween asu Pocahontakseen), kun kermaperseet joilla on elämässä kaikki liian hyvin pahoittavat mielensä. Että osaa olla naurettavaa menoa, lopettakaa jo ihan oikeasti :D

Pieni serkkutyttöni oli edellis viikonloppuna pukeutunut syntymäpäivilleen sievään kimonoon ja aasialaistyyliseen kampaukseen, koska tämä tykkää Disneyn Mulanista ja omistaa Japanin matkalta tuodun kimonon. Olisiko pitänyt minunkin alkaa nillittämään tästä?

Ei luoja varjele :D

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä elämässä EI olisi kulttuurista omimista?  Aivan naurettava käsite.

Vierailija
22/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa kulttuurillista omimista. Lähes kaikki kulttuurit ovat sekoituksia toisista kulttuureista. Tuo on vain muutaman mielisairaan keino kyykyttää ihmisiä, vika on niissä ihmisissä jotka pokkuroivat ja pyytelevät anteeksi "omittuaan kulttuuria"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on kuvitellut Disneyn Pocahontasia tositarinaksi? Itse miellän Pocahontasin olevan täysin samanlainen hahmo kuin Belle, Tuhkimo, Jasmine, Mulan yms. SATUprinsessat.

Ihan sama jos todellisuudessa on jollakin ollut karu kohtalo, ei se poista sitä että satuprinsessa nimeltä Pocahontas on ihana ja se SATU ihana rakkaustarina.

Vierailija
24/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä persua ahdistaa, kun nykymaailmassa ei voikaan enää elää kuin siat pellossa. :D

Miten se kansojen yhteensovittaminen, mitä kovasti halutaan suvaita?

Kaikki samanarvoisia, etnisyyteen katsomatta, samalla tiukasti niputtaen kaikki omiin ryhmiinsä?

Ei kuulosta loogiselta.

Vierailija
25/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai sie! Ost hevoinen

Vierailija
26/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihan oikeasti edes tajua mitä tämä tarkoittaa. En vain tajua.

Vierailija
27/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkiminen ja kopioiminen ("omiminen") on imartelun rehellisin muoto.

Joskus se oli edistystä. että kansat ja kulttuurit tutustuivat toisiinsa ja omaksuivat toisiltaan kieltä, musiikkia, ruokia, pukeutumista jne.

Olen sitä mieltä, että se on edelleen edistystä ja paras tie laajaan rauhaan. Mutta... nyt on vallalla ääriajattelu, joka luo vain pahaa.

Vierailija
28/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pocahontakseksi pukeutumista paheksuttiin kylläkin, siksi, että Pocahintas joutui englantilaissotilaiden seksiorjaksi 12-vuotiaana ja synnytti ensimmäisen lapsen 13-vuotiaana. Häntä myös kierrätettiin näytteillä Euroopassa. Enpä tiedä onko soveliasta pukeutua ihmiskaappauksen ja ped o f i lian uhriksi vaikka se kauhuteemaan toki sopiikin.

Ja, ei mielestäni Disneyn ei olisi pitänyt tehdä kaunisteltua, romanttista lastenelokuvaa tästä aiheesta.

Anteeksi nyt, mutta eikö sinulla oikeasti ole elämässä mitään muuta tekemistä kuin vääntää noita ongelmia ei-mistään? Olet todella rasittavaa ihmistyyppiä, turhuuden multihuipennus. Auta vaikka köyhiä, tee jotakin konkreettista, mutta lopeta tuo reikäpäinen scheissen jauhaminen!

Vierailija
29/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurisesta omimisesta syyttävät tuntuvat ajattelevan asian niin, että heidän kulttuuriaan ei saa käyttää, mutta he saavat käyttää muiden kulttuuria. Tämä on ihan täyttä kaksinaimoralismia.

Vierailija
30/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pocahontakseksi pukeutumista paheksuttiin kylläkin, siksi, että Pocahintas joutui englantilaissotilaiden seksiorjaksi 12-vuotiaana ja synnytti ensimmäisen lapsen 13-vuotiaana. Häntä myös kierrätettiin näytteillä Euroopassa. Enpä tiedä onko soveliasta pukeutua ihmiskaappauksen ja ped o f i lian uhriksi vaikka se kauhuteemaan toki sopiikin.

Ja, ei mielestäni Disneyn ei olisi pitänyt tehdä kaunisteltua, romanttista lastenelokuvaa tästä aiheesta.

no tuskin kovin moni tuon elokuvan yleisöön kuuluva tuota asia tietää. Ja eihän tuo elokuva ollut dokumentti, vaan ihan viihdettä, joka hyvin löyhästi perustuu tositarinaan.

Jos Disney ei olisi tehnyt tuota elokuvaa, niin moniko meistä olisi edes kuullut Pocahontasista?

Vierailija
31/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien muiden paitsi intiaanien pitää lopettaa välitttömästi perunan, maissin, tomaatin, paprikan, chilin, suklaan ja kaakaon, tupakan, kokaiinin ym käyttö. Kaikki tuo on intiaanikulttuurin omimista.

Vierailija
32/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärimmäisen syvästi pahoillani kaikista lapsuuteni inkkari leikeistä, miten pystynkään enää elämään itseni kanssa?:(

Juuri näin. Oli inkkaripäähinettä ja stetsonia, nalli- ja jousipyssyjä. Kyllä meille huudettiin, mutta en muista että kukaan olisi tullut syyttelemään kulttuurisesta omimisesta.

Niin paatunut olen etten tunne syyllisyyttä, ainakaan tästä asiasta.

Vierailija
33/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että  vain aidot alkuperäiset amerikkalaiset lehmipojat saavat käyttää farkkuja.

Jep.

Vierailija
34/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurisesta omimisesta syyttävät tuntuvat ajattelevan asian niin, että heidän kulttuuriaan ei saa käyttää, mutta he saavat käyttää muiden kulttuuria. Tämä on ihan täyttä kaksinaimoralismia.

Itsekkään lapsen moraalia.

"Mä saan leikkiä muiden leluilla, mutta auta armias, jos mun leluihin kosketaan."

Vierailija
35/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini meni moderoitavaksi, muotoillaas toisin:

Vain valkoisten, syntyperäisten suomalaisten on lupa omistaa sauna. Muu on kulttuurimme omimista.

Vierailija
36/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janna nöyrtyi kiusaajille ja alentui pyytämään anteeksi sitä, että pukeutui satuhahmoksi viettäessään lapsensa ja miehensä kanssa halloweenia. Surullista.

Olen itse jo lapsesta asti tiennyt, että Disneyn sadut ovat saaneet inspiraationsa muualta, eivätkä ne alkuperäiset tarinat Pienestä merenneidosta Pocahontakseen ole välttämättä mitään lapselle sopivaa luettavaa. Tämä ei silti ole estänyt minua nauttimasta Disneyn elokuvista, ei lapsena eikä aikuisena! Ne ovat satuja ja animaatioita, eivät dokumentteja! Haloo nyt.

Enkä minä ainakaan loukkaantuisi, jos joku vaikkapa Filippiineillä päättäisi pukeutua naamiaisiin suomalaiseen kansallispukuun, vaikka Suomenkin historia on täynnä sortoa, sotaa, puutetta, kurjuutta, nälkää ja kärsimystä.

Vierailija
37/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestini meni moderoitavaksi, muotoillaas toisin:

Vain valkoisten, syntyperäisten suomalaisten on lupa omistaa sauna. Muu on kulttuurimme omimista.

Jep, ja tuossa jokin aika sitten oli juttua kuinka koronan takia joissain maissa myös kalsarikännit on tullut tutuksi. Omimistahan tuokin. Ainiin mutta kun länsimaalaisilla ei ole kulttuuria (näinkin olen nähnyt väitettävän)

Vierailija
38/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no tuskin kovin moni tuon elokuvan yleisöön kuuluva tuota asia tietää. Ja eihän tuo elokuva ollut dokumentti, vaan ihan viihdettä, joka hyvin löyhästi perustuu tositarinaan.

Jos Disney ei olisi tehnyt tuota elokuvaa, niin moniko meistä olisi edes kuullut Pocahontasista?

Minäkin olen vasta nyt kiinnittänyt huomiota, että hänet mainitaan Peggy Leen "Fever" - biisissä.

Vierailija
40/51 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että  vain aidot alkuperäiset amerikkalaiset lehmipojat saavat käyttää farkkuja.

Jep.

Siis ne, jotka eli ja kuoli 1800-luvulla?