vauvan allergia
vauvalla 3,5kk paha ihottuma ympäri kehoa. Voisiko vauva olla niin allerginen appelsiinille, että ihottuma johtuisi siitä että olen syönyt appelsiinia ja vauva juo rintamaitoa..? Olen miettinyt pääni puhki olenko syönyt jotain erikoista.. Ihottuma on ollut vajaan 2kk, ja juuri niihin aikoihin olen taas alkanut syömään appelsiinia lähes päivittäin.. Mutta voiko allergia näkyä noin voimakkaana jos vauva ei saa appelsiinia muuten kuin rintamaidon mukana.. Vai onkohan kyseessä vain atooppinen ihottuma...
Kommentit (12)
Mitä muuta kannattaisi karsia ensimmäisenä ruokavaliosta pois varmuuden vuoksi?
Ap
Jos appelsiinin välttäminen ei auta, niin sitten koittaisin eka maidotonta ja munatonta ruokavaliota (yleisimmät allergeenit) Jos sekään ei auta, niin gluteenitonta.
kiitos vinkeistä.. Jos olen maidottomalla niin kannattaako kun alkaa syömään jotain kalsium-tabletteja tms?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:55"]Jos appelsiinin välttäminen ei auta, niin sitten koittaisin eka maidotonta ja munatonta ruokavaliota (yleisimmät allergeenit) Jos sekään ei auta, niin gluteenitonta.
[/quote]
Ei gluteenitonta vaan viljatonta. Vauvalla ei käytännössä voi olla keliakiaa.
Lisäksi ravitsemukseen vaikuttavien ruoka-aineiden (esim maito, viljat) allergiaa epäiltäessä tutkimukset aloittaa aina lääkäri.
Olethan rasvannut ihoa säännöllisesti? Kylvetyksiä noin pieni ei tarvitse kovin usein.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:00"]
kiitos vinkeistä.. Jos olen maidottomalla niin kannattaako kun alkaa syömään jotain kalsium-tabletteja tms?
[/quote]
Tietenkin. Muuten et saa itse kalsiumia.
No jos olet kokeilun vuoksi maidottomalla pari viikkoa, niin ei siinä ajassa tarvitse vielä kalsiuminsaannista huolestua. Kokeile ensin se appelsiini ja huolehdi myös että peset kätesi saippualla appelsiinin käsittelyn jälkeen.
Joo, koitan nyt ensin sen appelsiinin..
Rasvannut olen.. Käytössä mm. Locobase repair, ceridal öljy ja kortisonikuuri + ylläpitohoitona kortisoni 2x vk..
meillä on ihottumaa aiheuttanut:
- muovitettu frotee lakanan alta
- jotkut vaippamerkit tai toisinaan myös sopivasta vaippamerkistä yksittäiset paketit (valmistaja tutki nämä ja niihin oli päässyt jotain pakkauslinjan pesuaineita ja meidän herkkikset sitten sai ihottumaa)
-tekokuituiset vaatteet iholle vastattuna
- kuminaihat iholle vastattuna
- vetoketjut ja nepparit iholle vastattuna
-ruoka-aineet joille lapsi allerginen
- kipu, esim hampaiden puhkeaminen
- hiki jos sitä ei pestä pois iholta riittävän nopeasti
lisäksi voi suosia vaaleita vaatteita ihoa vasten
ylimääräiset huuhtelut pyykinpesuun
pyykinpesuaine hajuttomaksi ja allergiaystävälliseksi
kannattaa myös miettiä syökö vauva luonnonkumi tuttia, sille voi olla allerginen.
Jätä appelsiini pois 3 viikoksi ja katso onko vaikutusta.
Kyllä, vauva voi reagoida vain äidinmaidon kautta tuleviin ruokiin. Appelsiini ei nyt ehkä ole niitä yleisimpiä allergian aiheuttajia, mutta jos yhdistät sen syömisen aloituksen ihottuman ilmestymiseen niin kokoeile ihmeessä jättää ne vaikka viikoksi pois.
Muutakaan en tosiaan keksi kuin tuo appelsiini..
Ap