Lähihoitajan palkka 3500 €/kk
Pia Saarela, 49, lähihoitaja, Oulu
Bruttopalkka: 3 500 euroa lisineen
Nettopalkka 2 400 euroa
Kommentit (139)
Oliskohan Piia vakiyökkö? Saa hemmetisti lisiä.
T: lähihoitaja Oulusta, eikä palkka lähellekään tuollainen.
Eikö nyt joku voisi vastata, mitä nämä lisät ovat mitä hoitajat saavat, joita ei maksettaisi muissa ammateissa tai töissä, jos työaika sama?
Odotan edelleen vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006707393.html
Lähihoitajat valtio 3460
Lähihoitajat kunta 2827
valtaosa lähihoitajista ei todellakaan ole valtiolla töissä. Ja tuo on edelleen lisien kanssa. KVTESin mukainen peruspalkka on 2 043,41 €tuota peruspalkkaa on ihan turha vetää näihin keskusteluihin mukaan. Sillä ei ole mitään merkitystä. Ja palomiesten peruspalkka Helsingissä 1870 €.
Miten niin turha vetää peruspalkkaa mukaan?
Jos lähihoitaja työskentelee esim. vanhusten kotihoidossa ja työaika ma-pe klo 8.00-16.00, niin eipä hänelle muuta makseta kuin peruspalkka.
Ei pidä paikkaansa.
Hänelle maksetaan NETTOpalkkaa, joka lasketaan bruttopalkan ja rahapalkan ja luontoisetujen avulla.
Se peruspalkka on vain yksi elementti bruttopalkan ja rahapalkan määrittelemiseksi.
Mikä ei pidä paikkaansa? Kait jokainen palkansaaja ymmärtää brutto- ja nettopalkan eron. Ja lähihoitajan luontoisedut, höpsistä.
Mitä ihmeen luontoisetuja lähihoitaja saa? Asunto-, auto-, puhelin vai ateriaedun?
Ainakin meidän mummon kotipalvelun lähihoitaja ajelee kunnan autolla, samoin käyttää puhelinta ja syö omia eväitä.
Yleensä luontoisedut esim. asunto- tai autoetu kuuluvat johtoryhmälle, ei palkansaajille ja puhelinetukin ei ole enää kannattavaa, kun verotusarvo pari kymppiä.
Nämä "hoitsut" eivät näköjään ymmärrä. Vertaavat omaa "peruspalkkaansa" toisten alojen bruttopalkkoihin, ymmärtämättä sitä että hoitajat tienaavat enemmän kuin valtaosa suomalaisista, nimenomaan verratessa säännöllisen työajan bruttopalkkoja keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilö olen.. ja viime kuussa 1700 netto, lisät noin 250.
Olen aikaisemminkin huomannut että monet lähihoitajat saattavat kivuta huomattavasti paremmille ansioille. Mieheni tienaa vuodessa enemmän kuin minä sairaanhoitajana/ kätilönä ja hän on lähihoitaja.Merkittävää eroa ei öissä tai viikonlopuissamme ole.
Sinähän voit kätilönä alkaa tekemään enemmän ilta-ja yövuoroja ja viikonloppuja, jolloin tulosi nousevat. Myös lisätöitä on mahdollisuus tehdä. Itse esim. tein eilen 7-21 vuoron, kun ei saatu iltavuorolaista mistään. Hälytysraha päälle. Monesti myös joudun jäämään iltavuorosta yövuoroon, jos yökkö sairastuu. Sinulla on mahdollisuus myös näin lisä-ja ylitöinä takoa lisää rahaa.
Niin, kyllähän minä teenkin välillä lisätöitä ja niillä saan bruttoni kipuamaan 4000, mutta silloin saa jo "asua" töissä. Ylitöitä ei mielestäni kyllä kuuluisi laskea mukaan kun puhutaan palkasta.
4000 brutosta nettona käteen 2500. Lähihoitaja kertoo tienestikseen 2300 neton. Ero on häviävän pieni ja kun ajattelee sitä työmäärää mitä tuohon saa tehdä.
Todella kannattavaa..
Hyvä vaan, että tätä hoitajien palkkaa avataan, kun aina ovat vinkumassa lisää palkkaa. Alkaa vituttaa ihan tosissaan tämä ammattiryhmä. Ja kyllä, tekevät arvostettua työtä. Ja kyllä, on myös muita mediaanipalkkaa saavia opisto/amk-tutkinnon suorittaneita, ja jotka tekevät myös ihan yhtä arvokasta työtä. Ennemmin soisin palkankorotuksia monille muille ammattiryhmille, jotka ovat mediaanin alapuolella palkkakuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan, että tätä hoitajien palkkaa avataan, kun aina ovat vinkumassa lisää palkkaa. Alkaa vituttaa ihan tosissaan tämä ammattiryhmä. Ja kyllä, tekevät arvostettua työtä. Ja kyllä, on myös muita mediaanipalkkaa saavia opisto/amk-tutkinnon suorittaneita, ja jotka tekevät myös ihan yhtä arvokasta työtä. Ennemmin soisin palkankorotuksia monille muille ammattiryhmille, jotka ovat mediaanin alapuolella palkkakuopassa.
Moni alalla tekee pelkästään päivätyötä eikä siten saa vuorolisiä. Miten esimerkiksi päiväkodeissa työskentelevät lähihoitajat - oletko sitä mieltä, että 2200e on käypä korvaus työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden? Tai vaikkapa kotihoidon hoitajat?
Itse teen pelkkää 8-16 päivätyötä sairaalan poliklinikalla ja palkkani on 2310 ilman mitään lisiä.
Erikoistuvan lääkärin palkka on 3300-3400 Husissa. Ilman päivystystä toki.
Kunnalla lähihoitajan bruttopalkka noin 2170e.
Jipii, hammashoitajana tienaan bruttona 2300€ ja iltojakin teen kolmena päivänä puoli kahdeksaan ja lisät on alle 40€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Jipii, hammashoitajana tienaan bruttona 2300€ ja iltojakin teen kolmena päivänä puoli kahdeksaan ja lisät on alle 40€/kk.
Siis 3 päivänä viikossa puoli kahdeksaan. Iltalisä alkaa juosta vasta klo 18 jälkeen joten tuo lisä on pelkkää vittuilua.
Hei olkaa inhimillisiä . Potilaat tarvii teitä . Auttaminen on hyvän tekemistä . Enemmistölle jää 1600€ käteen sairaala apulaiset 1000-1400 käteen siis netto .
Normaalia kolmivuorotyötä tekevä lähihoitaja ei todellakaan tienaa noin paljon, ei kunnallisella eikä yksitysellä. Tuo nainen on pakostakin tehnyt paljon yövuoroja ja ylitöitä. Normaalia kolmivuorotyötä tekevä lähihoitaja saa bruttona 2500-2600€.
Itse olen tehnyt tänä vuonna paljon ylitöitä ja tulot tulee olemaan n.7000€ enemmän kuin normaalisti lähihoitajan vuosiansiot. Mutta on ollut tosiaan useita 13-14h työpäiviä, lisävuoroja vapaapäiville.
Hoitoalalla kirjoitti:
Normaalia kolmivuorotyötä tekevä lähihoitaja ei todellakaan tienaa noin paljon, ei kunnallisella eikä yksitysellä. Tuo nainen on pakostakin tehnyt paljon yövuoroja ja ylitöitä. Normaalia kolmivuorotyötä tekevä lähihoitaja saa bruttona 2500-2600€.
Itse olen tehnyt tänä vuonna paljon ylitöitä ja tulot tulee olemaan n.7000€ enemmän kuin normaalisti lähihoitajan vuosiansiot. Mutta on ollut tosiaan useita 13-14h työpäiviä, lisävuoroja vapaapäiville.
Se on hoitoalan hyvä puoli, että tuloja voi nostaa lisätöitä tekemällä. Voi sitten maksimoida vanhempainpäivärahan, ansiosidonnaisen, tms. palkkaan sidotun tuen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ei tuo iso palkka ole, kun melkein tonni vähennetään veroina. Sitten tekee kolmea vuoroa kehitysvammaisten yksikössä, mikä on rankkaa duunia. Varmaan on vielä palkkakehityksensä huipussa, eli ikälisät nostavat summaa.
Ei ne verot vaan kaikki muut ylimääräiset maksut...
Itsellä palkka 2490e + lisät, usein kolmosella kuukausipalkka alkaa, taitaa tänä vuonna mennä vuosituloissa 40k rikki. Psykiatrialla töissä. 32v mies työkokemus 6 vuotta.
Itse olen enemmän kuin tyytyväinen. Alanvaihdon jälkeen ks. koulu kesti reilu 1,5 vuotta. Fyysisesti ei ole tarvinnut itseä väsyttää kertaakaan. Työ koostuu pääosin puhumisesta ja istumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoitajana saa parhainta palkkaa päivätyössä, ei tarvitse vuorotyötä tehdä. Sairaanhoitajat ei pääse vaan täytyy olla terveydenhoitaja.
On mun mielestä karua jos sairaanhoitajat saa vaan vuorotyöstä yli 3 tonnia.. huh, monet saa sen ihan päivätyössä.
Eihän palkassa ole kyse vain työajoista, vaan esimerkiksi koulutuksesta. Lähihoitajan koulutus on lyhyt ja helppo. Eihän postinkantajakaan saa yölisää edes euroa per tunti.
Väärin. PALKKA ei ole riippuvainen koulutuksesta, vaan OSAAMISESTA ja tuottavuudesta.
Joissakin tehtävissä tosin osaaminen pitää osoittaa tutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo hoitoala on varmaan tosi raskasta. Sen verran seurannut kuitenkin niidenkin hommia. En pystyisi itse tekemään.
No ei se ole, hoitajilla on aikaa istua koneella ja somettaa. Puhelimella tehdään pitkin päivää facepäivityksiä. Siitä me veronmaksajat maksamme heidän palkkansa, kolme ja puoli tonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
R-Kioski myyjä 2200
Arvostan myyjän työtä paljon, ilman myyjiä ei kaupasta saisi ruokaa. Myyjät käsittelevät työssään rahaa ja R-kioskilla lisäksi passeja ym. tärkeitä asiakirjoja. Olisi reilu palkankorotuksen paikka. Myyjä voi vain unelmoida noista 3500 kk palkoista.
Eihän palkassa ole kyse vain työajoista, vaan esimerkiksi koulutuksesta. Lähihoitajan koulutus on lyhyt ja helppo. Eihän postinkantajakaan saa yölisää edes euroa per tunti.