Lähihoitajan palkka 3500 €/kk
Pia Saarela, 49, lähihoitaja, Oulu
Bruttopalkka: 3 500 euroa lisineen
Nettopalkka 2 400 euroa
Kommentit (139)
Joo on kyllä aikamoinen palkka. Harmi, että juttuun on otettu tuollainen "suurituloinen" hoitaja. Kun ei todellakaan suurimmalla osalla tuollainen palkka ole.
Olen myös lh ja mulla palkka 2179. Siihen päälle lisät. Lähes koskaan ei nettopalkka ole 2000€ yli. Ehkä silloin kun olet painanut kaikki joulunpyhät töitä niin saattaa olla just ton paritonnia.
Voisko joku kertoa, mitä ylimääräisiä lisiä hoitajat saavat, mitä ei maksettaisi muissa ammateissa ja työssä?
Minulla on aukko sivistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Joo on kyllä aikamoinen palkka. Harmi, että juttuun on otettu tuollainen "suurituloinen" hoitaja. Kun ei todellakaan suurimmalla osalla tuollainen palkka ole.
Olen myös lh ja mulla palkka 2179. Siihen päälle lisät. Lähes koskaan ei nettopalkka ole 2000€ yli. Ehkä silloin kun olet painanut kaikki joulunpyhät töitä niin saattaa olla just ton paritonnia.
Tuossa jutussa myös kerrotaan, jos hän siirtyisi tekemään normaalia työvuoroa eli tekisi myös päivätyötä, palkka putoaisi 1000€/kk.
Täysin ansaittu palkka ja saisi olla vielä enemmän. Joku tekee raskasta kolmivuorotyötä, joutuu jättämään välistä jouluja ja muita yhteisiä pyhiä perheen kanssa, unirytmit sekaisin jne., ja vielä maksaa veroja iso osan palkastaan (joten älytöntä edes puhua mistään brottopalkoista, koska vähänkin kun tienaa enemmän, niistä napataan niin paljon ettei vaan sohvalla makaavat naapurit tule kateellisiksi).
Arvostan hoitoalalla olevia todella paljon, samoin kuin lastenhoitajia ja opettajia. En ole itse näillä aloilla töissä, vaan teen sisäsiistiä toimistotyötä, en voi käsittää miten ko. aloilla maksetaan niin vähän. Ja sitten tosiaan, kun joku pääsee vähän edes tienaamaan, maksetaan järkyttävän paljon veroja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiski alkaa lähäriksi, johkin mielisairaalaan tekemään yövuoroa ja potilaat lähinnä dementiatapauksia. Vois olla lepposaa.
Ei muuta kun kokeilemaan🤣
Nykyisin ei ole mielisairaaloita ja dementikko ja psyykkisesti sairas on eriasia.
Mulla epäpätevänä palkka oli n. 2900 e kk lisineen. Ja epäpätevänä tein töitä 30 h / viikko ja sain 2400-2500 e / kk lisineen.
Vertailin oman kuntani ja Helsingin palkkoja ja meillä paremmat palkat ja se on outoa, koska kyseessä pienempi ja ei niin arvostettu kaupunki, jossa nyt asun.
Esim. Sosiaaliohjaaja saa täällä kuukausipalkkaa 2648 e - 2700 e / kk osallistumatta hoitotyöhön, eli siisti toimistotyö virka-ajalla ja katselin Hesasta ihan samaa työtä, johon kuului lisäksi hoidolliseen työhön osallistuminen ja litanja jotain muuta ja palkka oli tasan 2400 e / kk eikä mahdollisuutta vuorolisiin, kun päivätyö 🤔 Muutaman muunkin työn kohdalla huomasin saman.
Olin tosi yllättänyt. Olen monta vuotta pohtinut muuttoa Helsinkiin, muttei se taidakkaan olla niin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kova palkka koulutukseen nähden.
Minullakin yksi tuttava pääsi tietämään vuosituloni (asia sitten taas, pääsikö näkemään laillisin keinoin)
Kritisoi, että miten minä lähihoitajana voin tienata 54 000 vuodessa, että liian hyvä palkka koulutukseeni ja ei hoitajat tarvitse mitään palkankorotuksia ja jäkä jäkä...
Kun niissä vuosituloissa ei näkynyt se, että tein keikkatöitä omien töiden lisäksi vapailla ja lomilla. Lisäksi kävin keikkaamassa kaikki viikonloput ja tein paljon yövuoroja. Sen vuoden aikana ei montaa vapaapäivää pidetty.
Jätin tuttavani siihen luuloon kadehtimaan, että kaikki lähihoitajat tienaavat vuodessa päälle 50 000, koska en mielestäni ollut tilivelvollinen hänelle kertomaan, mistä vuosituloni koostui. Siinä tikahtukoot kateuteensa.
Ja piti vielä tuosta vuorotyöstä sanoa:
Tein jonkin verran ylimääräisiä vuoroja, kun tein lähärin töitä ja sain sen ansiosta välillä ylimääräisiä vapaita. Välillä saattoi olla arkena 4 päivää vapaata putkeen. Nyt kun teen töitä virka-ajalla, niin vapaat vaan viikonloppuisin. Välillä jopa kaipaan vuorotyötä. Minulla oli lähärin töissä parempi palkkakin kuin nyt sosionomina, jopa 500-600 e parempi palkka. Miettikää.
Vierailija kirjoitti:
taas tuo maaginen "lisät päälle". Minun palkkani on 980€/kk. "Siihen provisiot päälle".
Vierailija kirjoitti:
Ja piti vielä tuosta vuorotyöstä sanoa:
Tein jonkin verran ylimääräisiä vuoroja, kun tein lähärin töitä ja sain sen ansiosta välillä ylimääräisiä vapaita. Välillä saattoi olla arkena 4 päivää vapaata putkeen. Nyt kun teen töitä virka-ajalla, niin vapaat vaan viikonloppuisin. Välillä jopa kaipaan vuorotyötä. Minulla oli lähärin töissä parempi palkkakin kuin nyt sosionomina, jopa 500-600 e parempi palkka. Miettikää.
Enkä kyllä tiedä miten tämä virka-ajalla työskentely on helpottanut perheellisen elämää. Ehkä jopa vaikeuttanut, koska vuorotyössä olin välillä arkena kotona kun lapset pääsivät koulusta ja pääsin heti auttamaan esim. läksyissä jne ja lähtemään heidän kanssaan vaikka kaupungille jätskille. Nyt olen vaan työpäivän jälkeen väsynyt ja viikonloput ovat vain palautumista varten ja tekee aika tiukkaa nostaa itsensä sohvalta ja lähteä lasten kanssa touhuamaan ne ainoat vapaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006707393.html
Lähihoitajat valtio 3460
Lähihoitajat kunta 2827
valtaosa lähihoitajista ei todellakaan ole valtiolla töissä. Ja tuo on edelleen lisien kanssa. KVTESin mukainen peruspalkka on 2 043,41 €tuota peruspalkkaa on ihan turha vetää näihin keskusteluihin mukaan. Sillä ei ole mitään merkitystä. Ja palomiesten peruspalkka Helsingissä 1870 €.
Miten niin turha vetää peruspalkkaa mukaan?
Jos lähihoitaja työskentelee esim. vanhusten kotihoidossa ja työaika ma-pe klo 8.00-16.00, niin eipä hänelle muuta makseta kuin peruspalkka.
Ei pidä paikkaansa.
Hänelle maksetaan NETTOpalkkaa, joka lasketaan bruttopalkan ja rahapalkan ja luontoisetujen avulla.
Se peruspalkka on vain yksi elementti bruttopalkan ja rahapalkan määrittelemiseksi.
Mikä ei pidä paikkaansa? Kait jokainen palkansaaja ymmärtää brutto- ja nettopalkan eron. Ja lähihoitajan luontoisedut, höpsistä.
Mitä ihmeen luontoisetuja lähihoitaja saa? Asunto-, auto-, puhelin vai ateriaedun?
Ainakin meidän mummon kotipalvelun lähihoitaja ajelee kunnan autolla, samoin käyttää puhelinta ja syö omia eväitä.
Yleensä luontoisedut esim. asunto- tai autoetu kuuluvat johtoryhmälle, ei palkansaajille ja puhelinetukin ei ole enää kannattavaa, kun verotusarvo pari kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Olen sairaanhoitaja kolmivuorotyössä enkä yllä lähellekään tuota.
No tuota et usko itsekään. Jos teet säännöllistä 3-vuorityötä alkaa bruttopalkkasi numerolla 3..
Se mitä jää käteen on nimeltään nettopalkka.
Ikävä aina huomata kuinka tyhmiä ihmisiä meillä on hoitotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006707393.html
Lähihoitajat valtio 3460
Lähihoitajat kunta 2827
valtaosa lähihoitajista ei todellakaan ole valtiolla töissä. Ja tuo on edelleen lisien kanssa. KVTESin mukainen peruspalkka on 2 043,41 €tuota peruspalkkaa on ihan turha vetää näihin keskusteluihin mukaan. Sillä ei ole mitään merkitystä. Ja palomiesten peruspalkka Helsingissä 1870 €.
Miten niin turha vetää peruspalkkaa mukaan?
Jos lähihoitaja työskentelee esim. vanhusten kotihoidossa ja työaika ma-pe klo 8.00-16.00, niin eipä hänelle muuta makseta kuin peruspalkka.
Ei pidä paikkaansa.
Hänelle maksetaan NETTOpalkkaa, joka lasketaan bruttopalkan ja rahapalkan ja luontoisetujen avulla.
Se peruspalkka on vain yksi elementti bruttopalkan ja rahapalkan määrittelemiseksi.
Mikä ei pidä paikkaansa? Kait jokainen palkansaaja ymmärtää brutto- ja nettopalkan eron. Ja lähihoitajan luontoisedut, höpsistä.
Mitä ihmeen luontoisetuja lähihoitaja saa? Asunto-, auto-, puhelin vai ateriaedun?
Ainakin meidän mummon kotipalvelun lähihoitaja ajelee kunnan autolla, samoin käyttää puhelinta ja syö omia eväitä.
Yleensä luontoisedut esim. asunto- tai autoetu kuuluvat johtoryhmälle, ei palkansaajille ja puhelinetukin ei ole enää kannattavaa, kun verotusarvo pari kymppiä.
Se että maksetaan peruspalkkaa.
Ja ihan kuin yövuoroista ja viikonlopuista ei pitäisi maksaa palkkaa ollenkaan, aikamoista kommentointia!
Peruspalkka ilmoitetaan yleensä siksi, että se on summa jonka saa tekemällä perus arkea ma-pe. Ainoa vertailukelpoinen summa, lisät kun vaihtelee. Tottakai lisät on palkkaa mutta millä hinnalla te siis myytte sosiaalisen elämänne? Menetätte illat ja viikonloput, joulut ja juhannukset lastenne ja läheistenne kanssa? Kyllä siitä pitää maksaa. Käykö teillä todellakin kateeksi hoitoalan 10h yövuorot, joiden jälkeen ei tule 6pv palautusvapaita toisin kuin tehtailla?
Pahimpaan aikaan olin itse välillä 2kk ilman yhteistä vapaata lasteni ja mieheni kanssa, kun vuorot meni täysin ristiin (molemmat vuorotöissä). Ja silti näin matalapalkkaisena netto vain pari tonnia. Täyttä p*skaa. Nykyään teen viikonloppuja huomattavasti vähemmän, koska se muutama lisäkymppi/viikonloppu ei ollut sen arvoista.
Kätilö olen.. ja viime kuussa 1700 netto, lisät noin 250.
Olen aikaisemminkin huomannut että monet lähihoitajat saattavat kivuta huomattavasti paremmille ansioille. Mieheni tienaa vuodessa enemmän kuin minä sairaanhoitajana/ kätilönä ja hän on lähihoitaja.
Merkittävää eroa ei öissä tai viikonlopuissamme ole.
Miksi kaikkea työtä ei laiteta ympäri vuorokauden mahdolliseksi. Toimistotyöntekijätkin voisi aivan hyvin tehdä töitään öisin ja viikonloppuisin. Jouluaattoiltanakin voisi aivan hyvin tehdä niitä paperihommia. Näin saisivat hekin palkkaansa isommaksi. Siitä vain jouluaattona töihin klo 13 ja toivottelemaan perheelleen hyvää joulua.
Loppuisi tuo kitinä hoitajien vuorolisistä.
Vierailija kirjoitti:
Kätilö olen.. ja viime kuussa 1700 netto, lisät noin 250.
Olen aikaisemminkin huomannut että monet lähihoitajat saattavat kivuta huomattavasti paremmille ansioille. Mieheni tienaa vuodessa enemmän kuin minä sairaanhoitajana/ kätilönä ja hän on lähihoitaja.Merkittävää eroa ei öissä tai viikonlopuissamme ole.
Sinähän voit kätilönä alkaa tekemään enemmän ilta-ja yövuoroja ja viikonloppuja, jolloin tulosi nousevat. Myös lisätöitä on mahdollisuus tehdä. Itse esim. tein eilen 7-21 vuoron, kun ei saatu iltavuorolaista mistään. Hälytysraha päälle. Monesti myös joudun jäämään iltavuorosta yövuoroon, jos yökkö sairastuu. Sinulla on mahdollisuus myös näin lisä-ja ylitöinä takoa lisää rahaa.
Väittäisin, että suurin osa hoitajista ja lääkäreistä olisi valmis luopumaan lisistä esim. yötyö, jos työaika olisi 8.00-16.00. Samoin poliisit, palokunta, pelastuslaitos jne.
Usein kun nuo lisät menevät suoraan ylimääräisiin kuluihin esim. työmatka, lastenhoito ja normaalit harrastukset ryhmissä ja kyläilyt voi unohtaa.
Esim. meillä molemmat tehdään töitä terv.hoidossa, samoin appivanhemmat, niin en edes muista, milloin olisi ollut mahdollista viettää jouluaattona sukujoulua tai juhannusta, etteikö joku olisi ollut töissä. Samoin harrastukset.
Mun peruspalkka sairaanhoitajana HUSilla on n. 2600e mutta teen lähes pelkkää yötä joten lisien kanssa brutto noin 3500e. En tiedä kannattaako tätä kadehtia kun eihän mulla mitään sosiaalista elämää ole. Lomilla sit ehtii nähdä kavereita
Olen keikkaillut sekä hoitajana että ravintolatyöntekijänä ja kyllä ravintola-alan lisät vaan ovat surkeat sotealan lisiin nähden! Hoitajana saan yölisää 40% klo 22-6, kun ravintola-alalla lisä on ehkä joku 2e ja sitä maksetaan vasta klo 24 lähtien. Samoin hoitajana sunnuntailisät lähtevät juoksemaan jo lauantai-iltana klo 18.