Lähihoitajan palkka 3500 €/kk
Pia Saarela, 49, lähihoitaja, Oulu
Bruttopalkka: 3 500 euroa lisineen
Nettopalkka 2 400 euroa
Kommentit (139)
Lähihoitajana on mahdollista tienata hyvin, tekemällä paljon ylitöitä tai keikkaa oman työn lisäksi. Töitä on tarjolla niin paljon kuin vaan viitsii tehdä.
Itse en ole valmis tekemään ekstraa, haluan olla perheen kanssa mahdollisimman paljon.
Palkkani on siis kaksivuorotyössä n. 2500-2600€ brutto. Tässä siis lisät mukana.
Valtio työnantajana? Missähän tällasia lähäreiden töitä on? Sairaalatkin taitaa olla kuntien ja yliopistojen omistamia.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä palkka 2490e + lisät, usein kolmosella kuukausipalkka alkaa, taitaa tänä vuonna mennä vuosituloissa 40k rikki. Psykiatrialla töissä. 32v mies työkokemus 6 vuotta.
Itse olen enemmän kuin tyytyväinen. Alanvaihdon jälkeen ks. koulu kesti reilu 1,5 vuotta. Fyysisesti ei ole tarvinnut itseä väsyttää kertaakaan. Työ koostuu pääosin puhumisesta ja istumisesta.
Eli tuo 2490e sisältänee yhden ikälisän? Jos näin niin tuohan on hyvä peruspalkka lähihoitajalle, sillä itse sairaanhoitajana saan yhdellä ikälisällä 2624e Helsingin kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Valtio työnantajana? Missähän tällasia lähäreiden töitä on? Sairaalatkin taitaa olla kuntien ja yliopistojen omistamia.
Puolustusvoimilla on varmasti myös hoitajia palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat saavat hirveän hyvää palkkaa koulutukseensa nähden ja vielä kehtaavat kitistä. T. Akatemiatutkija 3100€
Ootkohan trolli? Koulutus on lyhyt kyllä, mutta meinaatko, että vuorotyöstä ei pitäisi maksaa lisiä? Ja kai ymmärrät, että suurin osa hoitajista saa lisien kanssakin bruttona alle 2500... Miten paljon arvostat säännöllistä yöunta, vapaita viikonloppuja ja iltoja? Saat nuo nukutut yöt ja vapaat viikonloput vielä tuon palkkasi päälle. Erityisesti, jos sinulla on pieniä lapsia niin kuin minulla, niin ymmärrät niiden arvon. Jos vertaat siis palkkaasi hoitajan palkkaan.
Kuinka paljon arvostat terveyttäsi, eli että et kärsi työn aiheuttamista rasituskivuista esim. ranteissa, selässä jne. Ja sinulla ei ole yötyön aiheuttamaa korkeampaa verenpainetta, korkeampaa riskiä masennukseen jne.
Työsi on varmaan turvallista toimistotyötä? Minkä arvoista on mielestäsi se, että sinua ei haukuta päivittäin etkä ole fyysisessä vaarassa? Laita se vielä tuohon 3100 palkan päälle. Itse esim työskentelen lähärinä asunto ensin -yksikössä, jossa asukkailla aktiivista päihteiden käyttöä ja vakavia mielenterveysongelmia. Ja luonnollisesti asukkailla on vakavia veriteitse tarttuvia sairauksia.
On jokaisen valinta tietenkin, että tekee lähärin työtä, mutta jos palkkaa haluat verrata niin lisääpä tosissaan 3100 palkkaasi vapaat viikonloput/illat/yöt, ei suuria riskejä terveydelle, ei vakavaa fyysistä vaaraa. Niin taidat olla aika lailla voittopuolella:)
Itselläni peruspalkka on 2001. Siihen lisiä tulee päälle sen verran, että käteen jää noin 1800.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, onhan se ihan vääryyttä, että joku kehtaa tienata yli 3000€ siitä, että on illat, yöt, viikonloput, pyhät töissä... Kyllä siitä pitää ihan hyvin saadakin korvauksia. Kyllähän noita on ihan päivätyötä tekeviä ihmisiä, jotka tienaavat sen noin 3000€/kk, mutta se ei kuohuta niin paljon, kuin hoitajien palkat? He sentään saavat olla illat, viikonloput ja arkipyhät kotona.
Hoitoala on kutsumusala, jolle mennään kun tuntee vetoa ihmisten hoitamiseen ja hoivaan. On muita kohtaan väärin jos sinne mennään muuten kuin kutsumuksesta ja yritetään hilata kaikin keinoin palkkoja ylös.
Lässynlässyn. Kyllä siitä kutsumuksestakin pitää maksaa ja jos olet illat, yöt, viikonloput, joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, juhannukset jne. töissä, niin kyllä siitä kuuluu kunnon korvaus saada. Itse teen ihan muita hommia, pääasiassa 8-16 liukuvalla työajalla 5 päivää viikossa ja tienaan sen verran mitä hoitajat 3-vuorotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat saavat hirveän hyvää palkkaa koulutukseensa nähden ja vielä kehtaavat kitistä. T. Akatemiatutkija 3100€
Ootkohan trolli? Koulutus on lyhyt kyllä, mutta meinaatko, että vuorotyöstä ei pitäisi maksaa lisiä? Ja kai ymmärrät, että suurin osa hoitajista saa lisien kanssakin bruttona alle 2500... Miten paljon arvostat säännöllistä yöunta, vapaita viikonloppuja ja iltoja? Saat nuo nukutut yöt ja vapaat viikonloput vielä tuon palkkasi päälle. Erityisesti, jos sinulla on pieniä lapsia niin kuin minulla, niin ymmärrät niiden arvon. Jos vertaat siis palkkaasi hoitajan palkkaan.
Kuinka paljon arvostat terveyttäsi, eli että et kärsi työn aiheuttamista rasituskivuista esim. ranteissa, selässä jne. Ja sinulla ei ole yötyön aiheuttamaa korkeampaa verenpainetta, korkeampaa riskiä masennukseen jne.
Työsi on varmaan turvallista toimistotyötä? Minkä arvoista on mielestäsi se, että sinua ei haukuta päivittäin etkä ole fyysisessä vaarassa? Laita se vielä tuohon 3100 palkan päälle. Itse esim työskentelen lähärinä asunto ensin -yksikössä, jossa asukkailla aktiivista päihteiden käyttöä ja vakavia mielenterveysongelmia. Ja luonnollisesti asukkailla on vakavia veriteitse tarttuvia sairauksia.
On jokaisen valinta tietenkin, että tekee lähärin työtä, mutta jos palkkaa haluat verrata niin lisääpä tosissaan 3100 palkkaasi vapaat viikonloput/illat/yöt, ei suuria riskejä terveydelle, ei vakavaa fyysistä vaaraa. Niin taidat olla aika lailla voittopuolella:)
Itselläni peruspalkka on 2001. Siihen lisiä tulee päälle sen verran, että käteen jää noin 1800.
Tiedätkö Sinä sen, että akatemiatutkija saa työlleen rahoituksen Suomen Akatemialta, joka rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta. Akatemiatutkija on opiskellut ensin kandiksi, sitten maisteriksi ja väitellyt edelleen tohtoriksi. Kevyesti kymmenen vuotta raskasta työtä ja post doc kausi päälle ulkomailla. Pitää olla todella meritoitunut tutkija saadakseen tunnustusta Suomen Akatemialta.
On melkoisen eriarvoista, että ammattikoulun tai ammatti"korkea"koulun käynyt hoitaja repii parempaa palkkaa kuin yliopistotutkija. Luuleeko hoitaja koronavirustutkimuksen tulosten tippuvan taivaalta ja rokotteiden ja lääkkeiden tulevan itsestään ilman perus- ja soveltavaa tutkimustyötä.
Lähihoitaja, sairaanhoitaja kuka vaan voi tienata hyvinkin jos tekee töitä vapaat ja pyhät. Hoitoalalla se onnistuu nyt hoitajapulasta johtuen ihan omallakin työpaikalla tekemällä lisävuoroja tai yksityisellä keikkaa oman työn lisäksi. Turha sitä on kadehtia tai miettiä. Jokainen voi tehdä montaa työtä.
Hoitoalalla jos teet vain omaa työtä niin palkka on huono toki. Vuorotyökorvauksetkin mitättömät jos et tee kokoajan sunnuntaivuoroja jne.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja, sairaanhoitaja kuka vaan voi tienata hyvinkin jos tekee töitä vapaat ja pyhät. Hoitoalalla se onnistuu nyt hoitajapulasta johtuen ihan omallakin työpaikalla tekemällä lisävuoroja tai yksityisellä keikkaa oman työn lisäksi. Turha sitä on kadehtia tai miettiä. Jokainen voi tehdä montaa työtä.
Hoitoalalla jos teet vain omaa työtä niin palkka on huono toki. Vuorotyökorvauksetkin mitättömät jos et tee kokoajan sunnuntaivuoroja jne.
Hyvä palkka on kyllä suhteellista ja varsinkin suhteutettuna työn määrään. Tehnyt lähihoitajana epäsäännöllistä vuorotyötä eli vuorot vaihtelevat, viikonloput yleensä töissä. Päällimmäinen tunne on, että asut työpaikalla, eikä ole muuta elämää. Palkka keskimäärin käteen n. 1800 e/kk + lisät n. 300e/kk. Koska varsinaista vapaa-aikaa ei ole muuhun kuin nukkumiseen niin harvemmin jaksaa tehdä lisävuoroja tai ylimääräistä keikkaa. Mutta tervetuloa vaan hoitoalalle ja tänne löysän rahan markkinoille takomaan isoa tiliä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla jos teet vain omaa työtä niin palkka on huono toki. Vuorotyökorvauksetkin mitättömät jos et tee kokoajan sunnuntaivuoroja jne.Hyvä palkka on kyllä suhteellista ja varsinkin suhteutettuna työn määrään. Tehnyt lähihoitajana epäsäännöllistä vuorotyötä eli vuorot vaihtelevat, viikonloput yleensä töissä. Päällimmäinen tunne on, että asut työpaikalla, eikä ole muuta elämää. Palkka keskimäärin käteen n. 1800 e/kk + lisät n. 300e/kk. Koska varsinaista vapaa-aikaa ei ole muuhun kuin nukkumiseen niin harvemmin jaksaa tehdä lisävuoroja tai ylimääräistä keikkaa. Mutta tervetuloa vaan hoitoalalle ja tänne löysän rahan markkinoille takomaan isoa tiliä...
Itse olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa ja lisävuoroja tekemällä pääsen yli 4000€ kk jopa enemmän ansioihin aika helposti. Toki ei siinä vapaapäiviä sitten paljon jää mutta välillä on tehtävä ja jaksan tehdä rahan takia. Näin anonyymisti voi tän palkan sanoa mutta kiva kun voin tehdä sen omassa työssäni eikä tarvitse olla toista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin valtion mielisairaalat eli Niuvanniemi ja Vanha Vaasa.
Lähihoitajana tienaan n.30000 (brutto) vuodessa. Onko se sitten teistä paljon? Työ on sekä fyysisesti että psyykkisesti kuormittavaa ja stressaavaa sekä työajat ikävät. Itse työ sisältää toisten ihmisten eritteiden pesemistä ja pyyhkimistuotteet. Minusta palkka ei ole paljon eikä vastaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajana=lähihoitajana. Palkkaan ei tule lisiä pääasiassa. Työ on tylsää. 18.v poikien tarkastuksia
Huomioikaa että ikälisä, ei nosta tuntipalkkaa! Tulee vain kertakorvaus peruspalkkan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa että ikälisä, ei nosta tuntipalkkaa! Tulee vain kertakorvaus peruspalkkan lisäksi.
Miten niin ei nosta? Jos ei niin vaihteleeko kertakorvauksen määrä tehtyjen tuntien mukaan?
Minulla lukee palkkalaskelmassa tuntipalkka (€/h) ja tuntipalkan jakaja (h). Kun ne kertoo tulee tulokseksi kuukausipalkka ikälisällä.
Voisitteko päättää, onko hoitajan työ raskasta vai huonosti palkattua? Se on joko raskasta (ja hyväpalkkaista, lisät ovat palkkaa) tai kevyempää (ja huonopalkkaista, koska ei ole niitä lisiä). Se ei ole samanaikaisesti huonopalkkaista ja raskasta, eikä myöskään hyväpalkkaista ja kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko päättää, onko hoitajan työ raskasta vai huonosti palkattua? Se on joko raskasta (ja hyväpalkkaista, lisät ovat palkkaa) tai kevyempää (ja huonopalkkaista, koska ei ole niitä lisiä). Se ei ole samanaikaisesti huonopalkkaista ja raskasta, eikä myöskään hyväpalkkaista ja kevyttä.
On erikoinen kysymys! Hoitajia on paljon ja työpaikkoja myös. Mutta pääosin työ on raskasta monista eri syistä kuten resurssit, kiire, hoitajapula. Ja pääosin palkka on pieni koska suurin osa saa vain peruspalkan.
On myös paikkoja joissa ei niin kiire. (Kun hoidetaan yhtä potilasta/asiakasta kerrallaan). Ja vuorotöistä tykkäämällä ja yö- ja pyhätöitä tekemällä voi päästä hyviin ansioihin mutta ei helpolla.
Mutta älä vaihda hoitoalalle vaikka kuulisit hyvistäkin palkoista. Työstä pitää myös tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö Sinä sen, että akatemiatutkija saa työlleen rahoituksen Suomen Akatemialta, joka rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta. Akatemiatutkija on opiskellut ensin kandiksi, sitten maisteriksi ja väitellyt edelleen tohtoriksi. Kevyesti kymmenen vuotta raskasta työtä ja post doc kausi päälle ulkomailla. Pitää olla todella meritoitunut tutkija saadakseen tunnustusta Suomen Akatemialta.
On melkoisen eriarvoista, että ammattikoulun tai ammatti"korkea"koulun käynyt hoitaja repii parempaa palkkaa kuin yliopistotutkija. Luuleeko hoitaja koronavirustutkimuksen tulosten tippuvan taivaalta ja rokotteiden ja lääkkeiden tulevan itsestään ilman perus- ja soveltavaa tutkimustyötä.
Itse asiassa tiedän, kun miun mies on FT (teoreettinen fysiikka). Siirtyi juuri siksi yksityiselle puolelle konsultiksi, koska jos perhettä aikoo elättää niin Helsingissä ei oikein kannata molempien olla kutsumustyössä:D mutta siis todellakin on tuttua paikkojen vaihtuminen, etäsuhde ja stressi, mistä seuraava rahoitus.... Olen todella iloinen, että on takana päin. Mutta kiitos, että selvensit ton opintopolun, osa meistä lähihoitajistakin tosin tietää ton jo ihan yleissivistykseen kuuluvana:)
Mutta minun pointtini on edelleen se, että rahapalkkoja verratessa niitä ei kannata sokeasti verrata. Kuten moni on jo sanonut, niin hoitaja ei saa 3500 palkkaa ilman suurta määrää yötyötä jne. Minun peruspalkkani eli 2001, ei varmaan sinustakaan ole liikaa? Ja vaikka lähihoitajan koulutus on lyhyt, niin työ voi olla silti vaativaa, kuten oma työni. Tai esim. monissa lastensuojeluyksiköissä.
Mutta siitä ollaan varmaan yhtä mieltä, että tutkijoiden palkat on kuopassa. Erityisesti jos kyseessä on aidosti yhteiskunnalle lisäarvoa tuottava tutkimus. Mutta esim. kaupunkiteologian tutkijat voi minun puolesta edelleen pysyä siellä kuopissaan.
Hoitoala on kutsumusala, jolle mennään kun tuntee vetoa ihmisten hoitamiseen ja hoivaan. On muita kohtaan väärin jos sinne mennään muuten kuin kutsumuksesta ja yritetään hilata kaikin keinoin palkkoja ylös.