Kaunis mutta kuvainnollinen nimi. KATSO*
Mitä mieltä muut ovat nimestä Alessa?
Nimi olisi tulossa mahdollisesti etunimeksi tytölle.
Tuleeko monella mieleen alennuksessa, kavahtaako korvaan? Itsellä ei, kun tätä nimeä olen pyöritellyt. Muut voivat olla erimieltä, kun ensimmäistä kertaa nimen kuulee. Miten on?
Tää olis niin kaunis!
Kommentit (74)
^ Miksi olisi kateellinen? Koska ei tahdo kirota lastaan, vaikka aloittaja tahtookin?
Parempia
Alena, Alina, Alisa, Aila, Anette, Annika, Anne, Anneli, Arja, Aila
Mikä tahansa on parempi kuin Alessa. Tosiaan olen 100% varma että lasta tullaan kiusaamaan nimestä, ainakin koulussa.
Ajattele siis lasta ennen kuin päätät antaa mielestäsi siistin nimen.
Jep, komppaan yllä olevaa. Alessa on samaa luokkaa Nikoliinan ja Lumi-Aamun kanssa. Eli mautonta hifistelyä oikeasti vakavassa asiassa.
Kukaan ei ota Alessa-nimistä ihmistä tosissaan. Kuvittele Alessa-presidentti tai Alessa-pankinjohtaja. Ei vaan toimi.
Minusta se ei ole mitään hifistelyä. Ei sen ihmeellisempi kuin vaikka Melissa, Odessa, Jadessa, Vanessa. Alessa on vaan kaunein näistä.
Todella, todella kaunis nimi. Ei olis tullut minulla mieleen alennusmyyntiin viittaavuus, jos et ois sitä maininnut. Go for it!
Mukava kuulla että joku muukin tykkää! :)
Vaihtoehdothan olisi Alessa tai Melissa.
Edelleen toistan; mielestäni Alessa on kauniimpi, sekä helpompi lausua. Lapsista en tiedä, kuin herkästi tulisi kiusaa nimestä. Tuttavat todennäköisesti yhdistävät nimen automaattisesti henkilöön.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:27"]
Kiva nimi, kummityttöni lempinimi :) Itselleni tulee siis mieleen lyhennös nimestä Alessandra
[/quote]
Itse asiassa nämä kaikki väännökset ovat väännöksia nimestä Alexandra. Alessa, Alissa, Alessia, Alyssa ja niin edelleen. Ihan sama minkä niistä valitsee.
Tuo Alessia on kyllä noista vaihtoehdoista mielestäni kaunein. Siis sen alkuperäisen Alexandran jälkeen.
Alessia ja Alessa kuullostavat kummatkin italialaisilta nimiltä. Ja kaikki mitä tulee Italiasta - tuosta muodin ja luksuksen mekasta - on tietysti hienoa.
Alessa on siis paljon hienompi ja aidomman kuuloinen nimi kuin nämä väkisin väännetyt Yannicat ja Yasminet, joita suomalaiset ovat harrastaneet viimeiset 20 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 02:14"]
Miten olisi Alieena?
[/quote]
Hah. Alieena kuulostaa alienilta. Eli muukalaiselta suoraan kauhuleffasta. Ihan hirveä nimi.
Alessa on sata kertaa parempi.
Joo mulle selvisi jälkikäteen vasta että Alessa on italialainen nimi. Ihmettelen kuitenkin kun näitä ei suomessa paljoa ole, vaikka ihan suomalais-tyylinenkin nimi voisi ollakin. Ääntäminen ja kirjoitusasu ! Ei hankala nimi suomessa, vaikka alkuperä onkin muualta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:03"]Se on kuvaennollinen ei kuvainnollinen.
[/quote]
kuvaannollinenpas
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:33"]
Alessa on helppo ääntää ja kirjoittaa. Niin kaunis nimi, eikä monia saman nimisiä ole. Jos näet lapsen nimeltä Alessa, ei mulla tule ekana mieleen alennusmyynti. :) kuitenkin monelta kantilta asiaa mietittävä.
[/quote]
Juu, ei todellakaan tule mieleen mikään alennusmyynti.
Ainoa, joka tuli heti mieleen, oli Alessi. Tuo italialainen luksusdesignmerkki.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 00:17"]
Joo mulle selvisi jälkikäteen vasta että Alessa on italialainen nimi. Ihmettelen kuitenkin kun näitä ei suomessa paljoa ole, vaikka ihan suomalais-tyylinenkin nimi voisi ollakin. Ääntäminen ja kirjoitusasu ! Ei hankala nimi suomessa, vaikka alkuperä onkin muualta.
[/quote]
Italia ja suomi ovatkin samanlaisia kieliä siinä suhteessa, että ne lausutaan suunnilleen saman lailla kuin kirjoitetaan. Siksi suomalaisten onkin helppo oppia lausumaan italiaa, myös italialaisia nimiä.
Laita ihmeessä lapsesi nimeksi Alessa. Se on kaunis ja harvinainen nimi.
Tiedän Ale-nimisen miehen ja äitinsä Rean. Ei ole kiusattuja
^ Kateellisen puhetta