Gluteeniton ei tarkoita samaa kuin viljaton
Gluteeniton dieetti tarkoittaa ruokavaliota, joka ei sisällä vehnää, ohraa, ruista ja osalla ei kauraakaan.
Onneksi löytyy monia viljoja, jotka sopivat gluteenittomaan ruokavalioon. Ja saa syödä sokereitakin, onneksi.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:50"]
Ap. voisi laittaa tähän saman asian vaikka maidottomasta ruokavaliosta, ettei tarvii samanlaista ketjua sitä varten aloittaa.
"
Laktoositon ruokavalio ei ole maidoton"[/quote]
Miten tämä liittyi mihinkään? Ap viittaa nyt muutamaankin täällä esiintyneeseen ketjuun, jossa puhutaan viljattomasta ruokavaliosta gluteenittomana ruokavaliona. Harhaluulot gluteenittomuudesta ovat nimittäin aika perseestä, koska gluteenittomuus ei ole vain muotidieetti, vaan keliaakikkojen elinehto.
Se "viljaton" on kuitenkin helpoimmin ymmärrettävissä siksi, että kyse on nimenomaan tavanomaisten (kotimaisten) viljojen välttämisestä.
Suurempi ongelma on se, että ei ymmärretä, kuinka tarkkaa se on. Minulle sopisi vallan hyvin käsite "viljaton", kun ei kuitenkaan tiedetä/uskota/ymmärretä sitä, että esimerkiksi voita ei voi laittaa keliaakikon leivälle samalla veitsellä, jolla sitä on levitetty tavallisesta viljasta leivotulle.
Monelle tuollaiset hienot muotisanat kuten gluteeniton tekee dieetistä hohdokkaamman. Valitettavasti osa kuitenkin lihoo gluteenittomilla ruuilla.
Minulla on täysin viljaton ruokavalio. Eikä se haittaa yhtään. Joskus vaan huvittaa jos syö muitten kanssa ja pyytää viljatonta niin aina on tarjolla gluteiiniton pulla.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:50"]
Ap. voisi laittaa tähän saman asian vaikka maidottomasta ruokavaliosta, ettei tarvii samanlaista ketjua sitä varten aloittaa.
"
Laktoositon ruokavalio ei ole maidoton"[/quote]
Miten tämä liittyi mihinkään? Ap viittaa nyt muutamaankin täällä esiintyneeseen ketjuun, jossa puhutaan viljattomasta ruokavaliosta gluteenittomana ruokavaliona. Harhaluulot gluteenittomuudesta ovat nimittäin aika perseestä, koska gluteenittomuus ei ole vain muotidieetti, vaan keliaakikkojen elinehto.
[/quote]
Liittyy juuri tähän samaan ongelmaan, kun "anoppi" tarjoaa laktoositonta tai sotkee voiveitseen leivänmurija...
Niin ja gluteeniton tarkoittaa vain gluteenin välttämistä. Vehnätärkkelys sopii. Ohran ja rukiin tärkkelys ei taas sovi, sillä niissä on liikaa gluteenijäämiä.
Gluteeniton ei välttämättä ole vehnätön. Moni gluteeniton tuote kyllä sisältää vehnää=vehnätärkkelystä.
Jospa nuo terveyslehtien toimittajat alkaisivat kirjoittaa viljattomasta ruokavaliosta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 19:49"]
Naurattaa nämä kelaakikot jotka suuttuvat siitä, että ei-keliaakikot kokevat gluteenittomasta ruokavaliosta olevan suurta hyötyä ja puhuvat siis paljon hyvää gluteenittomuudesta. Mitä haittaa siitä on? Lisäksi, olen perehtynyt aiheeseen muutaman vuoden ajan tiiviisti läheiseni suolistosairauden vuoksi, ja voin sanoa että myös "muotigluttaajien" perustiedot ovat yllättävän hyviä. Totta kai poikkeuksiakin löytyy, mutta en jaksa vetää siitä herneitä nenään, en tykkää herneistä. (#2)
Gluteeniton "muotidieetti" on ollut itämässä jo vuosikymmeniä, mutta vasta viime vuosien aikana saanut suurta huomiota Euroopassa. Voitaisiin sanoa kiitos tälle muodille, gluteenittomia tuotteita ja reseptejä saa koko ajan enemmän ja enemmän. Enää ei tarvitse psylliumia ja xantaanikumia lähteä tilaamaan netistä, vaan marketin hyllyltä löytyy.
Keskitytään hyvään ja elämä hymyilee <3
[/quote]
Mahdoitkohan lukea viestiä ihan kunnolla?
"Näinpä. Huvittavaa lueskella näiden muotigluttaajien "vinkkejä" kun perustiedotkin on aivan päin helvettiä."
Eli jos gluttaaja alkaa neuvomaan, että gluteenittomassa ruokavaliossa ei ole laisinkaan viljoja, ei saa syödä perunaa, eikä sokeria, niin missähän kohtaa tämä gluttaaja on oikeassa?
Ja kun ovat niin varmoja (väärien) tietojensa oikeellisuudesta, niin siitä voi seurata keliaakikolle oikeasti paha tilanne. Vältellään perunaa ja gluteenittomia viljoja, mutta ei sitten ehkä välitetä kontaminaatiovaarasta.
Ja onhan se nyt kieltämättä vähän erikoista, että kun itse noudattaa sairauden takia suht hankalaa ruokavaliota, niin osa menee sille ruokavaliolla vapaaehtoisesti. TOSIN, onko se sitten heillä varmasti "oikeasti" gluteeniton? Se kuitenkin vaatii, että kaikesta luetaan se tuoteseloste suurennuslasin kanssa.
Ja tätä harrastetaan joka kauppakäynnillä uudestaan ja uudestaan, sillä pakkaussisältö voi muuttua niin, ettei siitä tarvitse pahemmin ilmoittaa.
Itselleni on pariinkin otteeseen käynyt niin, että avattu pakettu pitää heittää pois kun olen vasta avaamisen jälkeen muistanut tarkistaa selosteen ja vehnäähän sitten onkin päätetty siihen entiseen gluteenittomaan lisätä.
ELI: gluttaus ei häiritse minua, kunhan se tehdään oikeilla tiedoilla. Kun netistä lukee mitä oudoimpia käsityksiä gluteenittomuudesta, niin kyllä vähän hirvittää jos joku tarjoaa gluteenitonta ruokaa, kun ei voi olla varma mitä se sitten oikeasti on.
Meillä kuitenkin gluteenialtistus pidemmän päälle voi aiheuttaa hyvin vakavat seuraukset, kun lymfoomat.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:10"]
Minulla on täysin viljaton ruokavalio. Eikä se haittaa yhtään. Joskus vaan huvittaa jos syö muitten kanssa ja pyytää viljatonta niin aina on tarjolla gluteiiniton pulla.
[/quote]GLUTEENITON
Olen gluteeniton, en viljaton. Hirssi käy, riisi käy, tattari käy. Tosin tattari ei ole vilja.
Gluteeniton jauhoseos on tehty vehnästä
Keliaakikko ei siedä mm. vehnän proteiinia. Vehnäallerginenkaan ei siedä sitä proteiinia. Voisko joku selittää, että miksi vehnäallerginen ei voi syödä samaa pullaa kuin se keliaakikko?
Kai se voi syödä samaa pullaa, jos se on tehty luontaisesti gluteenittomista jauhoista , vaikkapa tattari-ja riisijauhoista?
Miksei voi syödä gluteenittomasta vehnästä tehtyä pullaa?
"
Laktoositon ruokavalio ei ole maidoton"