Mikä ihmeen kruunu hampaaseen
Joskus kauan aikaa sitten mun hammaslääkäri sanoi jotain sellaista, että pitäisi laittaa kruunu jonnekin suuhun, en tiedä mitä hammastani tarkoitti. Mutta ei sit kertonut mitään enempää ja mä vaan myöntelin, että ok, tehdään sellainen ja että ei kai niitä kerrallaan tarvi varmaan kuin yksi, ettei tarvi maksaa montaa kruunua kerrallaan... (käyn siis yksityisellä).
Nyt sit taas yhden juurihoidon yhteydessä valitin, että kun ien on kipee siinä kahden hampaan välissä, niin hammaslääkäri totesi jotain että kun on kaksi isoa muovia vastakkain niin se ei oikeen kestä ja pitäisi laittaa kruunu. No mä taas kerran, että ok mikäs siinä.
Mutta siis miksei se sitten tee sitä kruunua, pitääkö mun erikseen pyytää sitä, jos ne ei saa "ehdottaa noin kallista toimenpidettä ilman että asiakas pyytää". Vai mikä on homman nimi. Miksi se vaan puhuu ja puhuu, mistä mä tiedän milloin mun pitää pyytää kruunu ja onko se aiheellista.
Ja mitä tarkoittaa, että kaksi isoa muovia ei kestä/voi olla vastakkain... tarkoittaako se niiku kahta eri hammasta, joissa kummassakin muovi vai yhtä ja samaa, jos siinä on kaksi muovipaikkaa, jotka osuu toisiinsa. Hmh. Mä en tiedä yhtään ja olen ihan sekaisin, mitä mun pitää näiden hampaiden kanssa tehdä. Ne murtuilee monta kertaa vuodessa, en ikinä ehdi vuoden välein tarkistukseen ilman että siinä välissä käyn n. 4 kertaa vuodessa korjauttaas lohjenneita paikkoja. Tänään taas lähti pala. Huoh.
Kommentit (16)
kruunu on ns. tekohammas, oman hampaan juureen kiinnitetty sopivaksi muotoiltu uusi keraaminen kuoriosa.. Ei niitä laitella ilman että oikeasti ajan varaa..
Kyllä mun hammasläkäri ihan reilusti sanoo, että tarviit kruunun ja selittää syyn ja sitten erikseen varataan aika siihen.
Ekalla kerralla otetaan muotti, luodaan pohja, laitetaan väliaikainen kruunu ja sitten myöhemmin se posliini, kunhan valmistuu muutaman viikon päästä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 17:51"]
Mitäpä jos kysyt tämän kysymyksen siltä hammaslääkäriltä?!
[/quote]
Nii mä olen joskus tehnytkin, mutta ilmeisesti en tarpeeksi tiukasti. Olen vähän niiku yrittänyt että "no jos sit tehtäis sellainen..." ja viimeksi tuon juurihoidon yhteydessä jo muistutin hammaslääkäriin mennessä, että "puhuit kerran siitä kruunusta, että pitäisikö nyt sit tämä...?" Mutta en saa niiku mitään vastakaikuka. Teki vain normaalin juurihoidon ja thats it.
Kruunut ja sillat
Jos hampaassa on suuri paikka ja se on jouduttu uusimaan jo monta kertaa, kestävin ratkaisu hampaan korjaamiseksi on hampaan kruunutus. Tällöin hammas hiotaan pilarin malliseksi, siitä otetaan jäljennös, jonka avulla hammaslaboratorio valmistaa kruunun.
Valmis kruunu sementoidaan hiotun pilarin päälle.
Kruunu voi olla kultarunkoinen tai kokonaan keraaminen.
Tarvittaessa saadaan lisätukea juurikanavaan upotetusta nastasta. Tällöin puhutaan nastakruunusta.
Sillassa on vierekkäisiä toisiinsa liitettyjä kruunuja. Jos välistä puuttuu hampaita silta kulkee aukkokohdan yli, joka peittyy hampaan korvaavalla kruunulla eli sillan väliosalla.
[quote author="vatipää" time="17.11.2013 klo 17:53"]
kruunu on ns. tekohammas, oman hampaan juureen kiinnitetty sopivaksi muotoiltu uusi keraaminen kuoriosa.. Ei niitä laitella ilman että oikeasti ajan varaa..
[/quote]
En ajatellutkaan ilman aikaa sellaista laitella, vaan kun mulla on tavallaan "jatkuva aika", kun aina murtuilee. Tavallaan on aina joku hoito kesken. Vai pitääkö mun ihan tyhjästä soittaa yhtäkkiä, että päivää, varaisin ajan kruunutukseen ?=)
Juurihoidettu hammas tarvitsee ehdottomasti kruunun. ei se kestä kasassa jos kerran juuri on kuollut ja tuhottu.
Jos sellainen hammas sitten lohkeaa, voi olla ettei saada tehtyä kunnon pohjaa sille kruunulle!
ap on vissiin niin persaukinen ettei lääkäri uskalla ottaa riskiä
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 17:59"]
[quote author="vatipää" time="17.11.2013 klo 17:53"]
[/quote]
En ajatellutkaan ilman aikaa sellaista laitella, vaan kun mulla on tavallaan "jatkuva aika", kun aina murtuilee. Tavallaan on aina joku hoito kesken. Vai pitääkö mun ihan tyhjästä soittaa yhtäkkiä, että päivää, varaisin ajan kruunutukseen ?=)
[/quote]
Kyllä sulla papereissa on tieto tuosta kruunun tarpeesta, jos sulla on oikea ammattilainen HL hoitamassa sua. Voit tilata ajan milloin vain.
Okei kiitos vastaajille, nyt olen jo paljon viisaampi ja ehdotan ensi kerralla taas sitä kruunujuttua, kun nyt joudun taas yhden lohkeamisen takia varaamaan ajan. ap.
Kruunu
700 - 900 euroa.
Siihen lisäksi sitten tarvittavat rtg jne.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 18:00"]
Juurihoidettu hammas tarvitsee ehdottomasti kruunun. ei se kestä kasassa jos kerran juuri on kuollut ja tuhottu.
Jos sellainen hammas sitten lohkeaa, voi olla ettei saada tehtyä kunnon pohjaa sille kruunulle!
[/quote]
Ei tuo aina täysin totta ole, joka ainoa juurihoidettu hammas ei ole niin huonossa kunnossa että pitäisi kruunuttaa.
Jos hammas tukee kaikkia muita hampaita, on tärkeä saada sille tukevuutta.
No sellainen kruunu kun syttäreillä, n 6v on päässä. Se vaan piennetään hampaalle.
Vierailija kirjoitti:
ap on vissiin niin persaukinen ettei lääkäri uskalla ottaa riskiä
Että yhden sinunkinlaisen piti näinkin neutraaliin keskusteluun eksyä vittuilemaan.
Ei se nyt sentään tekohammas ole.. näkyvä osa vaan tehdään siististi porsliinilla.
Mitäpä jos kysyt tämän kysymyksen siltä hammaslääkäriltä?!