Kasteessa EI saa nimeä, eikä AMK:sta akateemista tutkintoa.
Jos nämä asiat sisäistätte, niin minun puolestani voitte vapaasti hokea, että "hitokseen, nyt mie romahan". Kiitos.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:13"]Jessus sentään, teknillinen korkeakoulu EI OLE TEKU! Tekulla tarkoitetaan teknillisiä opistoja, jotka nykyään ovat osa ammattikoulua. Hah.
Jaa että teknillinen korkeakoulu ei ole yliopisto? No kyllä se vaan on. Häiritseekö sana korkeakoulu? No samalla logiikalla kauppakorkeakoulu ei ole yliopisto.
Kyllä kaikki tajuavat, mitkä ovat yliopistoja ja mitkä ovat ammattisurkeakouluja. Tulkoot mun puolestani batseloreja tai mitä tahansa, ammattisurkeakouluista ei saa yliopistoa millään, eikä niiden käyneistä akateemisia.
Että kouluttautukaa vain niihin käytännönläheisiin ammatteihinne, minä olen tyytyväinen akateeminen.
[/quote]
Mitähän Sä sekoilet? Taidat olla taas katkera av-mamma, kun oikein aloit haukkumaan muiden koulutuksia ja muita opinahjojamme. Ei näköjään akateemisuus ole tehnyt sinua älykkääksi, vaan päinvastoin.
Ja teku on teknillinen korkeakoulu, josta valmistuu diplomi-insinöörit. Amkista valmistuu insinöörit ja amiksesta perusduunarit. Aikanaan teknisestä opistosta valmistui teknikot.
Joo tossa olen samaa mieltä, kukaan TKK:n käyneistä ei kyllä puhu tekusta, en sitten tiedä miten AMK:t ja ammattikoululaiset opinahjojaan nimittävät.
Isäni kävi Seinäjoen tekun :) Ei teknillistä korkeakoulua ;-)
On kyllä ammattikorkeakoulu-uudistus pieleen mennyt, kun tutkintonimikkeet ovat näin sekavat... Voi voi.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:25"]Eikä liitto maksa työttömyyskorvauksia.
[/quote]
Ainakin konepäällystöliiton työttömyyskassa, joka on maa-,meri- ja metsäalojen työttömyyskassa maksaa työttömyyskorvauksen, joka on viimeisimmän työtehtävän palkan mukainen työttömyyskorvaus.
[/quote]
Aivan, työttömyyskassa nimenomaan maksaa eikä liitto.
Herra merikapteeni/koneinsinööri/mikälie kyamkista on taas eksynyt paikalle ilahduttamaan meitä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:34"]On kyllä ammattikorkeakoulu-uudistus pieleen mennyt, kun tutkintonimikkeet ovat näin sekavat... Voi voi.
[/quote]
Mikähän siinä niin vaikeata on ymmärtää noita? Kyllä ihan normaaliälyinen nuo ymmärtää. Sinä vaan et tahdo ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:50"]Herra merikapteeni/koneinsinööri/mikälie kyamkista on taas eksynyt paikalle ilahduttamaan meitä.
[/quote]
Mitäs sinä täällä vinoilet ja arvostelet taas muita. On se kumma kun ette vaan tajua asioita. No vanhakantainen ja muutoksien vastainen sinäkin taidat olla. Argumentit kun sinulla ei riitä, niin on sitten pakko hyökätä muita vastaan. Jatka vaan. On kiva katsella kun väittelet itsesi taas pussiin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:50"]Herra merikapteeni/koneinsinööri/mikälie kyamkista on taas eksynyt paikalle ilahduttamaan meitä.
[/quote]
Mitäs sinä täällä vinoilet ja arvostelet taas muita. On se kumma kun ette vaan tajua asioita. No vanhakantainen ja muutoksien vastainen sinäkin taidat olla. Argumentit kun sinulla ei riitä, niin on sitten pakko hyökätä muita vastaan. Jatka vaan. On kiva katsella kun väittelet itsesi taas pussiin.
[/quote]
Herra merikapteeni tässä on se joka itsensä puhuu pussiin ja nolaa itsensä kerta toisensa jälkeen. Mutta sellaista se on kun ei paukut riitä, vaikka ihan amk:n on käynyt. Koulutuksen taso ei liene kovin kummoinen kun ei opiskelijoiden looginen ajattelukyky kehity lainkaan, kuten herra merikapteenista se on havaittavissa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:31"]Joo tossa olen samaa mieltä, kukaan TKK:n käyneistä ei kyllä puhu tekusta, en sitten tiedä miten AMK:t ja ammattikoululaiset opinahjojaan nimittävät.
[/quote]
Tekun ainakin itse olen ymmärtänyt tekniseksi korkeakouluksi, eli tkk:ksi.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Hmm. Itseasiassa oli ensimmäinen viesti, jonka olen tänne kirjoittanut. Useamman näistä amk/akateeminen -ketjuistan olen lukenut ja tämä yksi jankkaaja on selvästi jäänyt mieleeni. Mutta ei tästä sen enempää, siirryn takavasemmalle. Jatkakaa, olkaa hyvät. -66
Tekut ovat perinteisesti olleet teknillisiä opistoja, joissa suoritettiin insinöörin tutkinto. Tämä siis ennen kuin demarien sairaanhoitaja-opetusministeri Rask otti sydämenasiakseen tehdä opistoporukasta (mukaan lukien insinöörit ja sairaanhoitajat) korkeakouluväkeä. Teknillisen alan akateeminen koulutus taas järjestettiin teknillisissä korkeakouluissa. Lisäksi muutamassa yliopistossa saattoi olla teknillinen tiedekunta. Vastaavasti joissakin teknillisissä korkeakouluissa saattoi olla muiden alojen laitoksia tai koulutusohjelmia, esim. Lappeenrannassa kauppatieteiden laitos/tiedekunta. Korkeakouluja oli ja on muitakin, esim. Taideteollinen korkeakoulu, kauppakorkeakoulut ja maanpuolustuskorkeakoulu.
Amk:n tuoman korkeakouluinflaatiohässäkän vuoksi teknilliset korkeakoulut siirtyivät käyttämään teknillinen yliopisto-nimeä. Näin nähtäisiin jo nimien perusteella selkeä ero akateemisen teknillisen koulutuksen ja muun teknillisen koulutuksen välillä. Jostain syystä tämä ei joko tyhmyyssyistä mene jakeluun tai sitten amk-väki haluaa tietoisesti sotkea kenttää.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Herra merikapteeni tässä on se joka itsensä puhuu pussiin ja nolaa itsensä kerta toisensa jälkeen. Mutta sellaista se on kun ei paukut riitä, vaikka ihan amk:n on käynyt. Koulutuksen taso ei liene kovin kummoinen kun ei opiskelijoiden looginen ajattelukyky kehity lainkaan, kuten herra merikapteenista se on havaittavissa.
[/quote]
Jaahas, onkin aika avata sipsipussi. Se on kiva katsella kun yrität provosoida kovasti ja vänkäät vastaan koko ajan. Ajat ovat muuttuneet eikä asioita ajatella yhtä kankeasti kuin sinä ja jotkut täällä ajattelevat. Minun kanssa ovat kaverini samaa mieltä noista kouluista ja koulutuksien tasoista. Turha edes väitellä minun kanssani. En kyllä ole merikapteeni, mutta merikapteeni on amk tutkintonimike ja tutkinto on bachelor tasoa. Sinun ehkä kannattaisi paneutua eri koulujen tutkintoihin ja niiden sisältäihin, ennen kuin alat väittelemään mitään.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:31"]Joo tossa olen samaa mieltä, kukaan TKK:n käyneistä ei kyllä puhu tekusta, en sitten tiedä miten AMK:t ja ammattikoululaiset opinahjojaan nimittävät.
[/quote]
[/quote]
Ei ole olemassa "teknistä korkeakoulua". Teknillinen korkeakoulu-niminen oppilaitos järjestää tekniikan alan yliopisto-opetusta, ja sieltä valmistuu tekniikan kandidaatteja ja diplomi-insinöörejä. Amk:ssa ylemmän tutkinnon suorittaneet eivät ole diplomi-insinöörejä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:54"]
Näissä ei pitäisi olla mitään epäselvää.
Akateeminen tutkinto saadaan yliopistosta, taide- tai tiedekorkeakoulusta. AMK-tutkinto on nykysäännön mukaisesti korkeakoulututkinto, mutta ei akateeminen tutkinto.
Kun ihmiset laittavat lehti-ilmoitukseen että lapsi sai nimen "kasteessa" se tarkoittaa = kastetoimituksessa, kasteen yhteydessä. Vie vähemmän tilaa ilmoituksessa noin. Ihmeellistä nillittää jatkuvasti siitä, että ihmiset eivät tiedä kasteen merkitystä. Mitä väliä uskonnollisella pelleilyllä muutenkaan on enää nykyaikana, oikeesti? Seuraavana varmaan tätä käytetään perusteena, että lukioon pitää saada lisää pakollisia evlut uskonnon kursseja. :P
[/quote]
Eikä tarkoita, että sai kasteen yhteydessä nimen. Sielläkö ne vanhemmat supattivat keskenään, että joo, laitetaan sen nimeksi Anniina? Ei, vaan lapsi on saanut nimen silloin kun vanhemmat ovat päättäneet nimestä. Se, että sitä salaillaan kun jotain tärkeääkin valtionsalaisuutta, vain julkistettavaksi jossain kasteen yhteydessä, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi jo nimeä. Huoh.
Ja sekin tässä ihmetyttää, että miksi pitää liittää puolustuskyvytön lapsi johonkin järjestöön, johon ei sitten edes vanhemmat usko?
[/quote]
Meillä nimesti ehkä on päätetty ennenkuin pappi tulee taloon, mutta kaste on se jossa se lapsi nimensa virallisesti saa samalla kun liitetään seurakuntaan. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa?
[/quote]
En todellaakan ymmärrä mikä tässä on sinulle niin vaikeaa. Lapsi saa virallisesti nimensä, kun vanhemmat päättävät nimen. Ei kasteessa, eikä sen yhteydessä. Eikä auta, että kutsuu lasta eri nimellä, jos kuitenkin se nimi/nimet on päätetty. Lapsella on siitä huolimatta nimi.
Aivan ehdottoman hauska temppu tuo lapsen nimestä valehtelu ennen "julkistamistilaisuutta" :D miksi julkistitte niitä sitten ollenkaan? Jokuhan voi kopioida ne senkin jälkeen? Me julkistimme nimet tekstarissa syntymän jälkeen. Onko se jotenkin pienempi paha, jos joku kopsaa omalle lapselleen ne vasta kirkkoonliittämisen jälkeen? Vai suojeleeko jumala lapsenne nimiyhdistelmän (oletettua) ainutkertaisuutta? Miksi ylipäänsä kuvittelette, että teidän keksimänne nimiyhdistelmä on muista ihmisistä niiiiin hieno, että he haluaisivat juuri saman omalle lapselleen?
[/quote] Et tainnut kuitenkaan kysyä tätä lainaamaltasi, koska en ole valehdellut mistään nimistä, meillä on ainoastaan päätetty että kasteessa nimi on virallinen.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:06"]Tekut ovat perinteisesti olleet teknillisiä opistoja, joissa suoritettiin insinöörin tutkinto. Tämä siis ennen kuin demarien sairaanhoitaja-opetusministeri Rask otti sydämenasiakseen tehdä opistoporukasta (mukaan lukien insinöörit ja sairaanhoitajat) korkeakouluväkeä. Teknillisen alan akateeminen koulutus taas järjestettiin teknillisissä korkeakouluissa. Lisäksi muutamassa yliopistossa saattoi olla teknillinen tiedekunta. Vastaavasti joissakin teknillisissä korkeakouluissa saattoi olla muiden alojen laitoksia tai koulutusohjelmia, esim. Lappeenrannassa kauppatieteiden laitos/tiedekunta. Korkeakouluja oli ja on muitakin, esim. Taideteollinen korkeakoulu, kauppakorkeakoulut ja maanpuolustuskorkeakoulu.
Amk:n tuoman korkeakouluinflaatiohässäkän vuoksi teknilliset korkeakoulut siirtyivät käyttämään teknillinen yliopisto-nimeä. Näin nähtäisiin jo nimien perusteella selkeä ero akateemisen teknillisen koulutuksen ja muun teknillisen koulutuksen välillä. Jostain syystä tämä ei joko tyhmyyssyistä mene jakeluun tai sitten amk-väki haluaa tietoisesti sotkea kenttää.
[/quote]
Tuo on sikäli hassua kun kaikki jotka tunnen tkk:sta puhuvat kyseisestä koulusta niin että se on tkk, teknillinen korkeakoulu tai teku. Eli kukaan ei puhu että ollaan teknillisessä yliopistossa tai että ollaan akateemisempia kuin muut. Sen tiedän että otaniemen teknillinen korkeakoulu liittyi aalto yliopistoon, mutta kaikesta huolimatta sitä kutsutaan tekuksi tai teknilliseksi korkeakouluksi. Ehkä vanha tapa on jäänyt muistiin tai jotain. Mene ja tiedä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 16:59"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole olemassa "teknistä korkeakoulua". Teknillinen korkeakoulu-niminen oppilaitos järjestää tekniikan alan yliopisto-opetusta, ja sieltä valmistuu tekniikan kandidaatteja ja diplomi-insinöörejä. Amk:ssa ylemmän tutkinnon suorittaneet eivät ole diplomi-insinöörejä.
[/quote]
kuka on edes väittänyt että amk:sta tulee dippa-inssejä? En ainakaan minä. Amk:sta tulee insinöörejä.
Hyvät hyssykät, TEKU ei ole teknillinen korkeakoulu. T. Diplomi-inssi vuodelta 2001.
http://m.iltasanomat.fi/perhe/art-1288654268249.html