Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasteessa EI saa nimeä, eikä AMK:sta akateemista tutkintoa.

Vierailija
16.02.2014 |

Jos nämä asiat sisäistätte, niin minun puolestani voitte vapaasti hokea, että "hitokseen, nyt mie romahan". Kiitos.

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
102/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:58"]Mihin viittaa kk:lla? Jos tarkoitat esim. teknillisiä korkeakouluja, niin ne ovat nimestään huolimatta yliopistoja.

[/quote]

TKK eli teku eli teknillinen korkeakoulu on korkeakoulu, ei yliopisto. Tekusta tulee diplomi-insinöörejä. amk:sta tulee bacheloreja, yamk:sta mastereita ja yliopistosta tohtoreita.

[/quote]

TKK on yliopisto. Oli jo aiemminkin ja nykyäähän se onkin osa Aalto-yliopistoa. Diplomi-insinööri on yliopistotutkinto.

[/quote]

Aallossa tuo voi mennä noin, mutta ei kaikkialla. On noita tekuja muuallakin. Muinoin kun isäni valmistu diplomi-insinööriksi niin hän valmistui tampereen teknillisestä korkeakoulusta. Ja kaverini muuten opiskelee parhaillaan lappeenrannan teknillisessä korkeakoulussa diplomi-koneinsinööriksi.

[/quote]

Niin, mutta suomenkielisestä nimestään huolimatta teknilliset korkeakoulut ovat YLIOPISTOJA. Mikä tässä nyt on niin vaikeata?

[/quote]

Tuolla perusteella amk:kin on yliopisto, kun se on englanniksi university of aplied of scienced.

[/quote]

Hohhoijaa. Otapa lakikirja käteen, jos et muuten usko:

"Yliopistoja ovat:

1) Helsingin yliopisto;

2) Itä-Suomen yliopisto;

3) Jyväskylän yliopisto;

4) Lapin yliopisto;

5) Oulun yliopisto;

6) Tampereen yliopisto;

7) Turun yliopisto;

8) Vaasan yliopisto;

9) Åbo Akademi;

10) Lappeenrannan teknillinen yliopisto;

11) Svenska handelshögskolan;

12) Taideyliopisto;

13) Aalto-yliopistona toimiva Aalto-korkeakoulusäätiö;

14) Tampereen teknillisenä yliopistona toimiva TTY-säätiö."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/2009055

Näkyykö AMK:ita listalla?

Muutan, teknilliset korkeakoulut muuttivat nimiään yliopistoiksi juuri siksi, ettei niitä sekoitettaisi ammattikorkeakouluihin. Silti ne olivat yliopistoja silloinkin, kun nimissä vielä näkyi teknillinen korkeakoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että joskus yliopiston ja korkeakoulun nimien ero oli se, että yliopistot olivat laaja-alaisia (eli monen eri alan opetusta), mutta korkeakoulut opettivat vain jotain tiettyä alaa (esim. tekniikka). Molemmat siis virallisesti yliopistoja, mutta nimissä siis tuo logiikka.

Vierailija
104/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:54"]

Näissä ei pitäisi olla mitään epäselvää.

Akateeminen tutkinto saadaan yliopistosta, taide- tai tiedekorkeakoulusta. AMK-tutkinto on nykysäännön mukaisesti korkeakoulututkinto, mutta ei

akateeminen tutkinto.

Kun ihmiset laittavat lehti-ilmoitukseen että lapsi sai nimen "kasteessa" se tarkoittaa = kastetoimituksessa, kasteen yhteydessä. Vie vähemmän tilaa ilmoituksessa noin. Ihmeellistä nillittää jatkuvasti siitä, että ihmiset eivät tiedä kasteen merkitystä. Mitä väliä uskonnollisella pelleilyllä muutenkaan on enää nykyaikana, oikeesti? Seuraavana varmaan tätä käytetään perusteena, että lukioon pitää saada lisää pakollisia evlut uskonnon kursseja. :P

[/quote]

Eikä tarkoita, että sai kasteen yhteydessä nimen. Sielläkö ne vanhemmat supattivat keskenään, että joo, laitetaan sen nimeksi Anniina? Ei, vaan lapsi on saanut nimen silloin kun vanhemmat ovat päättäneet nimestä. Se, että sitä salaillaan kun jotain tärkeääkin valtionsalaisuutta, vain julkistettavaksi jossain kasteen yhteydessä, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi jo nimeä. Huoh.

Ja sekin tässä ihmetyttää, että miksi pitää liittää puolustuskyvytön lapsi johonkin järjestöön, johon ei sitten edes vanhemmat usko?

[/quote]

Meillä nimesti ehkä on päätetty ennenkuin pappi tulee taloon, mutta kaste on se jossa se lapsi nimensa virallisesti saa samalla kun liitetään seurakuntaan. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa?

[/quote]

Saa virallisesti nimen kasteessa? "Virallisuus" siis tarkoittaa tälle kirjoittajalle samaa asiaa kuin "silloin kun minä haluan". Kirkkohan ei näe kastetta minään nimenantotilaisuutena. Se on yksinomaan lapsen seurakunnan jäseneksi ottamistilaisuus.

Juristina ajattelisin itse, että lapsi saa "virallisesti" nimen silloin, kun nimi merkitään väestötietojärjestelmään. Ja tämähän tapahtuu joku arkipäivä sen jälkeen, kun pappi on toimittanut vanhempien täyttämän ja hänelle (kastetilasuudessa tai vaikkapa sitä edeltävässä tapaamisessa) antaman rekisterilomakkeen rekisterinpitäjälle. Vaihtoehtoisesti vanhemmat ovat kyllä voineet itse lähettää tämä lomakkeen rekisterinpitäjälle jo ennen kastetoimitusta. (Näin meillä tehtiin, kun halusimme lasten nimet rekisteriin pian heidän synnyttyään eikä vasta kastetilaisuuden jälkeen.) Papilla ei ole mitää muuta roolia väestökirjanpidossa (kuin mahdollisesti tuo lomakkeen eteenpäinvälittäjän rooli), joten on kauhean vaikea ymmärtää, millä perusteella nimi voisi jotenkin "virallistua" kastetilaisuudessa. Tämä siis on se, mikä tässä sinun ajatuksenjuoksussasi on niin vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
105/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:58"]Mihin viittaa kk:lla? Jos tarkoitat esim. teknillisiä korkeakouluja, niin ne ovat nimestään huolimatta yliopistoja.

[/quote]

TKK eli teku eli teknillinen korkeakoulu on korkeakoulu, ei yliopisto. Tekusta tulee diplomi-insinöörejä. amk:sta tulee bacheloreja, yamk:sta mastereita ja yliopistosta tohtoreita.

[/quote]

Yliopistosta tulee kandidaatteja, maistereita, lisensiaatteja ja tohtoreita. Osasta tutkintoja käytetään Suomessa poikkeavia nimiä (esim. diplomi-insinööri), mutta kyseessä on kuitenkin maisteritutkinnon tasoinen tutkinto.

AMK:stää tulee AMK-tutkintoja sekä ylempiä AMK-tutkintoja.

Julkisia virkoja hakiessa ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan maisteritutkintoon, mutta AMK:sta ei kuitenkaan valmistu maistereita.

[/quote]

niin siis amk:sta valmistuu bacheloriksi ja ylemmästä amk:sta masteriksi.

[/quote]

Provoiletko ihan tahallaan? AMK:sta ei valmistu maistereita.

[/quote]

No ainakin kyamk:n amk todistuksessa lukee bachelor degree ja yamk:ssa master degree. Eli amk todistuksessa lukee että on valmistunut bachelor tasolta ja yamk:n todistuksessa lukee että on valmistunut master tasolta, joka on se korkein taso miksikä voi valmistua. Eli en provoa.

[/quote]

Jos katsot tarkemmin, niin ero on se, että yliopistotutkintojen englanninkieliset nimet ovat muotoa "Bachelor/Master of SCIENCE in ...." kun taas AMK:tutkinnot ovat muotoa "Bachelor/Master of ...". Eli sieltä puuttuu tuo tiede-sana.

Vierailija
106/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, juuri silloin meillä on lapset saaneet virallisesti nimensä kun vanhemmat ovat siitä ajankohdasta päättäneet eli kasteessa. Siihen ei ole mitään nupisemista muilla.

Se on se kohta, jossa sitä nimeä ei voi mennä enää muuttamaan vaikka haluaisikin.

Vierailija
107/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:08"]

Jep, juuri silloin meillä on lapset saaneet virallisesti nimensä kun vanhemmat ovat siitä ajankohdasta päättäneet eli kasteessa. Siihen ei ole mitään nupisemista muilla.

Se on se kohta, jossa sitä nimeä ei voi mennä enää muuttamaan vaikka haluaisikin.

[/quote]

Jep jep. Onnea vaan teidän lapsillenne...

Vierailija
108/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote]

Yliopistosta tulee kandidaatteja, maistereita, lisensiaatteja ja tohtoreita. Osasta tutkintoja käytetään Suomessa poikkeavia nimiä (esim. diplomi-insinööri), mutta kyseessä on kuitenkin maisteritutkinnon tasoinen tutkinto.

AMK:stää tulee AMK-tutkintoja sekä ylempiä AMK-tutkintoja.

Julkisia virkoja hakiessa ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan maisteritutkintoon, mutta AMK:sta ei kuitenkaan valmistu maistereita.

[/quote]

niin siis amk:sta valmistuu bacheloriksi ja ylemmästä amk:sta masteriksi.

[/quote]

Provoiletko ihan tahallaan? AMK:sta ei valmistu maistereita.

[/quote]

No ainakin kyamk:n amk todistuksessa lukee bachelor degree ja yamk:ssa master degree. Eli amk todistuksessa lukee että on valmistunut bachelor tasolta ja yamk:n todistuksessa lukee että on valmistunut master tasolta, joka on se korkein taso miksikä voi valmistua. Eli en provoa.

[/quote]

Jos katsot tarkemmin, niin ero on se, että yliopistotutkintojen englanninkieliset nimet ovat muotoa "Bachelor/Master of SCIENCE in ...." kun taas AMK:tutkinnot ovat muotoa "Bachelor/Master of ...". Eli sieltä puuttuu tuo tiede-sana.

[/quote]

No jaa samahan tuo on et mitä jaksat vääntää täällä. Minulle riittää se että luin itseni bacheloriksi amkissa, eli insinööriksi. Minulla ei ole muulla väliä kuin että paperi on saatu koulusta ja olen alani töissä. Noilla nimityksillä kun ei ole niin väliä minulle, olkoon valmistunut sitten yliopistosta, amk:sta tai korkeakoulusta. Vaikka minulla olisi maisterin paperit yliopistosta, niin en tuntisi itseäni yhtään paremmaksi kuin muut ihmiset.

Vierailija
109/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:08"]

[/quote]

Jep jep. Onnea vaan teidän lapsillenne...

[/quote]

Eipä nuo kovin lapsiakaan enää, mutta kiitos!

Vierailija
110/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:14"]

No jaa samahan tuo on et mitä jaksat vääntää täällä. Minulle riittää se että luin itseni bacheloriksi amkissa, eli insinööriksi. Minulla ei ole muulla väliä kuin että paperi on saatu koulusta ja olen alani töissä. Noilla nimityksillä kun ei ole niin väliä minulle, olkoon valmistunut sitten yliopistosta, amk:sta tai korkeakoulusta. Vaikka minulla olisi maisterin paperit yliopistosta, niin en tuntisi itseäni yhtään paremmaksi kuin muut ihmiset.

[/quote]

No eihän siitä olekaan kyse. Vaikka kissa ja koira ovat periaattessa yhtä hyviä, niin kissa ei ole koira. Samoin AMK-tutkinto ei ole yliopistotutkinto. Kun itse käytit termejä väärin, niin katsoin aiheelliseksi oikaista, mutta et ilmeisesti haluakaan oppia oikeita termejä, koska edelleen väität, että yliopisto, amk ja korkeakoulu olisivat kolme rinnakkaista käsitettä, vaikka korkekoulu on yläkäsite, johon kuuluu sekä amk että yliopisto.

Vierailija
111/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:14"]

[/quote]

No eihän siitä olekaan kyse. Vaikka kissa ja koira ovat periaattessa yhtä hyviä, niin kissa ei ole koira. Samoin AMK-tutkinto ei ole yliopistotutkinto. Kun itse käytit termejä väärin, niin katsoin aiheelliseksi oikaista, mutta et ilmeisesti haluakaan oppia oikeita termejä, koska edelleen väität, että yliopisto, amk ja korkeakoulu olisivat kolme rinnakkaista käsitettä, vaikka korkekoulu on yläkäsite, johon kuuluu sekä amk että yliopisto.

[/quote

Itse et taida ymmärtää asiaa. Nuo kaikki ovat korkeakouluja. Ja en tiedä mitä yliopiston todistuksissa lukee, mutta amk:n englanninkielisessä todistuksessa lukee bachelor-taso ja yamk:n todistuksessa master-taso. Suomenkielisessä itselläni lukee että on suorittanut amk-insinöörin tutkinnon ja taso on bachelor. Ylemmän amk:n todistuksessa lukee taas että on suorittanut yamk:n merikapteenin tutkinnon, joka on tasoa master.

Vierailija
112/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:40"]

Akateeminen tutkinto saadaan yliopistosta, taide- tai tiedekorkeakoulusta. AMK-tutkinto on nykysäännön mukaisesti korkeakoulututkinto, mutta ei akateeminen tutkinto.

Kun ihmiset laittavat lehti-ilmoitukseen että lapsi sai nimen "kasteessa" se tarkoittaa = kastetoimituksessa, kasteen yhteydessä. Vie vähemmän tilaa ilmoituksessa noin. Ihmeellistä nillittää jatkuvasti siitä, että ihmiset eivät tiedä kasteen merkitystä. Mitä väliä uskonnollisella pelleilyllä muutenkaan on enää nykyaikana, oikeesti? Seuraavana varmaan tätä käytetään perusteena, että lukioon pitää saada lisää pakollisia evlut uskonnon kursseja. :P

[/quote]

Eikä tarkoita, että sai kasteen yhteydessä nimen. Sielläkö ne vanhemmat supattivat keskenään, että joo, laitetaan sen nimeksi Anniina? Ei, vaan lapsi on saanut nimen silloin kun vanhemmat ovat päättäneet nimestä. Se, että sitä salaillaan kun jotain tärkeääkin valtionsalaisuutta, vain julkistettavaksi jossain kasteen yhteydessä, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi jo nimeä. Huoh.

Ja sekin tässä ihmetyttää, että miksi pitää liittää puolustuskyvytön lapsi johonkin järjestöön, johon ei sitten edes vanhemmat usko?

[/quote]

Meillä nimesti ehkä on päätetty ennenkuin pappi tulee taloon, mutta kaste on se jossa se lapsi nimensa virallisesti saa samalla kun liitetään seurakuntaan. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa?

[/quote]

En todellaakan ymmärrä mikä tässä on sinulle niin vaikeaa. Lapsi saa virallisesti nimensä, kun vanhemmat päättävät nimen. Ei kasteessa, eikä sen yhteydessä. Eikä auta, että kutsuu lasta eri nimellä, jos kuitenkin se nimi/nimet on päätetty. Lapsella on siitä huolimatta nimi. 

Aivan ehdottoman hauska temppu tuo lapsen nimestä valehtelu ennen "julkistamistilaisuutta" :D miksi julkistitte niitä sitten ollenkaan? Jokuhan voi kopioida ne senkin jälkeen? Me julkistimme nimet tekstarissa syntymän jälkeen. Onko se jotenkin pienempi paha, jos joku kopsaa omalle lapselleen ne vasta kirkkoonliittämisen jälkeen? Vai suojeleeko jumala lapsenne nimiyhdistelmän (oletettua) ainutkertaisuutta? Miksi ylipäänsä kuvittelette, että teidän keksimänne nimiyhdistelmä on muista ihmisistä niiiiin hieno, että he haluaisivat juuri saman omalle lapselleen?

Vierailija
113/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:43"]

Mikähän se akateeminen tutkinto sitten on, ja mitä helvetin väliä onko akateeminen tutkinto vai ei? Akateeminen tutkinto kuulostaa jo korvaankin todella, todella tylsältä, akateemisti koulutettu on luultavasti vieraantunut normaalista elämästä eikä osaa enää mitään käytännön asioita.

[/quote]

Akateeminen tutkinto on TIEDEkorkeakoulusta saatu tutkinto.

Kerropa, miten korkeakoulussa opiskelu mielestäni vieraannuttaa ihmisen normaalista elämästä. Itselläni on akateeminen tutkinto, jonka ansiosta teen mielekästä ja ihan hyvin palkattua työtäkin, mutta elämäni on mielestäni mitä suuremmassa määrin normaalia. Aamulla keittelen lapsille puurot ja vien heidät päiväkotiin. Illalla laitan lapsille ruokaa, puuhailen heidän kanssaan ja harrastan liikuntaa. Osaan ja tykkään ommella ja neuloa, leipoa ja siivota. Akateeminen mieheni on  kätevä käsistään ja on mm. rakentanut hienot terassit edelliseen ja nykyiseen asuntoomme. Hyvin samalaista elämää elävät kaikki koulutetut ystävämme. Mitä se tavallinen elämä on jos ei tätä?

[/quote]

No sellainen mielikuva mulla tulee siitä sanasta, ja ulkonäkö on hapsottavat hiukset, silmälasit, kalvakka iho, huono ryhti ja epäsopivat tylsät vaatteet, ja ehkä vähän jotain hämähäkinseittiä roikkuu jostain.... Ja huumorintajua ei ole :)

[/quote]

Minulle taas tulee mieleen menestyvä lääkäri, juristi tai ktm. Eivät yliopisto ja amk ole sama asia, ja miksi edes pitäisi olla??

Vierailija
114/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:54"]

Mikähän se akateeminen tutkinto sitten on, ja mitä helvetin väliä onko akateeminen tutkinto vai ei? Akateeminen tutkinto kuulostaa jo korvaankin todella, todella tylsältä, akateemisti koulutettu on luultavasti vieraantunut normaalista elämästä eikä osaa enää mitään käytännön asioita.

[/quote]

Kerropa, miten korkeakoulussa opiskelu mielestäni vieraannuttaa ihmisen normaalista elämästä. Itselläni on akateeminen tutkinto, jonka ansiosta teen mielekästä ja ihan hyvin palkattua työtäkin, mutta elämäni on mielestäni mitä suuremmassa määrin normaalia. Aamulla keittelen lapsille puurot ja vien heidät päiväkotiin. Illalla laitan lapsille ruokaa, puuhailen heidän kanssaan ja harrastan liikuntaa. Osaan ja tykkään ommella ja neuloa, leipoa ja siivota. Akateeminen mieheni on  kätevä käsistään ja on mm. rakentanut hienot terassit edelliseen ja nykyiseen asuntoomme. Hyvin samalaista elämää elävät kaikki koulutetut ystävämme. Mitä se tavallinen elämä on jos ei tätä?

[/quote]

No sellainen mielikuva mulla tulee siitä sanasta, ja ulkonäkö on hapsottavat hiukset, silmälasit, kalvakka iho, huono ryhti ja epäsopivat tylsät vaatteet, ja ehkä vähän jotain hämähäkinseittiä roikkuu jostain.... Ja huumorintajua ei ole :)

[/quote]

Minulle taas tulee mieleen menestyvä lääkäri, juristi tai ktm. Eivät yliopisto ja amk ole sama asia, ja miksi edes pitäisi olla??

[/quote]

Periaatteessa ovat sama asia, mutta tutkinnot ovat erilaiset.

. yliopisto. amk

. Y

. lukio/ammattikoulu

Vierailija
115/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

. yliopisto. amk

. Y

. lukio/ammattikoulu

[/quote]

Tuo kuvioni ei tainnut toimia kovin selkeä. Mutta ajatus on niinkuin tälläinen, että. Lukiosta/ammattikoulusta hakeudutaan korkeakouluihin (yloipisto, amk,yamk, kk, tkk). Nuo koulut taas eroavat toisistaan tutkintohaaroittain.

Vierailija
116/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

. yliopisto. amk

. Y

. lukio/ammattikoulu

[/quote]

Eivät ole periaatteessa samat eivätkö ole käytännössäkään. Miksi tällaisesta itsestäänselvyydestä oikein pitää jankata? Ainoa "samuus" tulee siitä, että julkisen puolen virkoja haettaessa ja ylempää korkeakoulututkintoa vaadittaessa maisteri ja ylempi AMK molemmat täyttävät ehdon. Ne eivät kuitenkaan ole milään tavalla samoja tutkintoja.

Vierailija
117/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:40"]

Akateeminen tutkinto saadaan yliopistosta, taide- tai tiedekorkeakoulusta. AMK-tutkinto on nykysäännön mukaisesti korkeakoulututkinto, mutta ei akateeminen tutkinto.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En todellaakan ymmärrä mikä tässä on sinulle niin vaikeaa. Lapsi saa virallisesti nimensä, kun vanhemmat päättävät nimen. Ei kasteessa, eikä sen yhteydessä. Eikä auta, että kutsuu lasta eri nimellä, jos kuitenkin se nimi/nimet on päätetty. Lapsella on siitä huolimatta nimi. 

Aivan ehdottoman hauska temppu tuo lapsen nimestä valehtelu ennen "julkistamistilaisuutta" :D miksi julkistitte niitä sitten ollenkaan? Jokuhan voi kopioida ne senkin jälkeen? Me julkistimme nimet tekstarissa syntymän jälkeen. Onko se jotenkin pienempi paha, jos joku kopsaa omalle lapselleen ne vasta kirkkoonliittämisen jälkeen? Vai suojeleeko jumala lapsenne nimiyhdistelmän (oletettua) ainutkertaisuutta? Miksi ylipäänsä kuvittelette, että teidän keksimänne nimiyhdistelmä on muista ihmisistä niiiiin hieno, että he haluaisivat juuri saman omalle lapselleen?

[/quote]

No meillä on suvussa perinteenä, että lapsen nimet julkaistaan vasta kastajaisissa. Kastajaista ennen muksua kutsutaan hellittelynimellä, joka ei ole oikea nimi. Meillä muksu sai 3 nimeä, kuten itsekkin sain aikanaan.

Vierailija
118/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

. yliopisto. amk

. Y

. lukio/ammattikoulu

[/quote]

Eivät ole periaatteessa samat eivätkö ole käytännössäkään. Miksi tällaisesta itsestäänselvyydestä oikein pitää jankata? Ainoa "samuus" tulee siitä, että julkisen puolen virkoja haettaessa ja ylempää korkeakoulututkintoa vaadittaessa maisteri ja ylempi AMK molemmat täyttävät ehdon. Ne eivät kuitenkaan ole milään tavalla samoja tutkintoja.

[/quote]

Mitä sinä jankkaat? Tutkinnot eivät ole samoja, mutta saman arvoisia ovat. Esim amk ja yliopiston alempi tutkinto ovat saman arvoisia. Ja taas yamk ja yliopiston ylempi tutkinto ovat saman arvoisia. Pitääkö vielä jotenkin vääntää rautalangasta, että ymmärrät vai?

Vierailija
119/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

. yliopisto. amk

. Y

. lukio/ammattikoulu

[/quote]

[/quote]

Mitä sinä jankkaat? Tutkinnot eivät ole samoja, mutta saman arvoisia ovat. Esim amk ja yliopiston alempi tutkinto ovat saman arvoisia. Ja taas yamk ja yliopiston ylempi tutkinto ovat saman arvoisia. Pitääkö vielä jotenkin vääntää rautalangasta, että ymmärrät vai?

[/quote]

Ja meillä alalla ei ole tuollaisia hakunormeja. Meillä yritykse hakevat joko ammattikoulupohjaista tai korkeakoulupohjaista töihin. Yliopistopohjaisia ei oteta edes alalle, kun yliopistosta ei voi edes valmistua meidän alalle.

Vierailija
120/154 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus sentään, teknillinen korkeakoulu EI OLE TEKU! Tekulla tarkoitetaan teknillisiä opistoja, jotka nykyään ovat osa ammattikoulua. Hah.

Jaa että teknillinen korkeakoulu ei ole yliopisto? No kyllä se vaan on. Häiritseekö sana korkeakoulu? No samalla logiikalla kauppakorkeakoulu ei ole yliopisto.

Kyllä kaikki tajuavat, mitkä ovat yliopistoja ja mitkä ovat ammattisurkeakouluja. Tulkoot mun puolestani batseloreja tai mitä tahansa, ammattisurkeakouluista ei saa yliopistoa millään, eikä niiden käyneistä akateemisia.

Että kouluttautukaa vain niihin käytännönläheisiin ammatteihinne, minä olen tyytyväinen akateeminen.