Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Yksi tuttavani on koulutukseltaan varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Hän on siis töissä päiväkodissa päiväkodin tätinä. En tiedä kuuluuko ammattikuntaan, mutta hän omaa hyvin vahvat mielipiteet lasten kasvattamisesta. Hyvä niin mutta monilla ihmisillä on lapsia ja minusta useimmat ihmiset osaavat kasvattaa omiaan ihan oikealla tavalla. Jotenkin koen että tämä ko henkilö ei ihan täysin tajua sitä ettei virallinen alan koulutuksen puute tee jostain ihmisestä huonoa vanhempaa, lasten urheilujoukkueen valmentajaa jne. Vai onko sitten kuitenkin niin että hän itse on kovin epävarma kasvattaja??
Kommentit (17)
Ei missään päiväkodissa työskentele "tätejä". Koulutettuja ihmisiä siellä on: lastentarhanopettaja, elto, sosionomeja (valitettavasti kylläkin), lähihoitajia/lastenhoitajia, ryhmäavustajia jne.
Mua niin ärsyttää tuollainen alentava suhtautuminen päivähoidon henkilöstöön.
Tätä työtä tulisi tehdä lapsi-perhelähtökohtaisesti, kasvatuskumppanuuden kautta. Antaa vanhemmille voimaannuttavia tunteita siitä, että pärjäävät ja ovat hyviä ja riittäviä sellaisina kuin ovat, ainakin yleensä ja useimmiten. Ei niin että asetelma ob "minä Jumala, sinä vain vanhempi". Jokainen vanhempi on oman lapsensa paras asiantuntija ja tietäjä. Ammattilaisella on tietyistä asioista se koulutuksen tuoma tietämys ja näkemys ja niitä tulee soveltaa sitten yksilöllisesti jokaisen lapsen kohdalla, mutta vanhemman tulisi myös antaa arvonsa sille mitä työntekijällä on tarjota ammattinsa ja koulutuksensa ansiosta. Vanhemmuus voi myös tietyllä tavalla "sokeuttaa" ihmisen, se johtuu siitä vanhemmuudesta ja rakkaudesta lasta kohtaan, on tietynlaiset vaaleanpunaiset lasit silmillä, niin hyvässä kuin pahemmassakin.
Tätä mieltä ja kys mentaliteettia noudattaa tämä pk-täti jonka ammatti on lähihoitaja.
Kasvattaja (koulutuksen saanut) ja tavallinen lapsen vanhempi eroavat toisistaan siinä, että koulutettu kasvattaja osaa toimia pedagogisesti oikein lapsen kehitys ja kasvu huomioon ottaen. Lapsen vanhempi vain toimii jotenkin, koska hänen on pakko toimia jotenkin lastansa kasvattaessaan. Toki tämäkin tapa voi olla pedagogisesti oikein, mutta ei läheskään aina.
Voi jumalauta, sanon minä. Oikeastiko olet tuota mieltä? Itse olen erityisluokanope, enkä todellakaan allekirjoita, että mulla olisi jotain erityisen hienoa osaamista ja näkemystä. Tässä sitä puljataan. Jotain eväitä on työhön, mutta silti en osaa kyllä ajatella, että mulla olisi jotain mystistä pedagogista osaamista tai näkemystä. Monesti vanhemmat on paljon fiksumpia lastensa kanssa kuin minä. Eikä mun näkemykset ole mitenkään oikeita ja tasokkaampia useastikaan. Valitettavasti tämä työ on juuri sellaista, ettei mitään oikeaa tietoa ole olemassa. On vain "sivistyneitä arvauksia". Usein ne toimii hyvin tai kohtalaisesti, mutta silti voivat olla toimimatta.
Se vaatii nöyryyttä ja itsetuntoa myöntää, että näissä ihmistöissä ei kukaan ole "jumala". "mitä vanhemmiksi kasvetaan, sitä tyhmemmiksi muututaan..." Tieto lisää tuskaa ja tieto avaa sen, ettei oikeasti tiedä mistään mitään. Eikös tää vanha vitsi ole, että kun valmistut yliopistosta, ymmärrät, ettei se asia ollutkaan niin yksinkertainen. Tehdessäsi lisuria huomaat, ettet oikeasti tiedä mistään mitään. Väitellessä huomaat, ettei ne muutkaan tiedä mistään mitään. :)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:16"]
Kasvattaja (koulutuksen saanut) ja tavallinen lapsen vanhempi eroavat toisistaan siinä, että koulutettu kasvattaja osaa toimia pedagogisesti oikein lapsen kehitys ja kasvu huomioon ottaen. Lapsen vanhempi vain toimii jotenkin, koska hänen on pakko toimia jotenkin lastansa kasvattaessaan. Toki tämäkin tapa voi olla pedagogisesti oikein, mutta ei läheskään aina.
[/quote]
Elto on yliopistossa tehnyt varhaiskasvatuksen kandin (lto) ja sen jälkeen erikoistuminen eltoksi päälle 60op. Se on vähintään 4 vuotta yliopistossa, kun maisterin tekee yleensä viidessä vuodessa. Millä perusteella ei siis ole "mitenkään kovin korkeasti koulutettu"?
sehän on vain varhaiskasvatukseen erikoistunut lastentarhanopettaja, nimeke olikin aiemmin erityislastentarhanopettaja. Ei mikään kovin korkeasti koulutettu.
Ok en tiedä alasta tarkemmin, koska itse olen täysin eri alalla. Hänen työtään mitenkään vähäittelemättä ihmetyttää miten on tietävinään lasten kasvatuksesta kaiken. Varsinkin sen mitä kaikki muut tekevät väärin. Minulla, hänellä ja kaikilla tuttavillammekin on kuitenkin myös omia lapsia. Eli kasvatuksesta paljon kokemusta muillakin. Ehkä siis suurta epävarmuuttaan vain?
Ok en tiedä alasta tarkemmin, koska itse olen täysin eri alalla. Hänen työtään mitenkään vähäittelemättä ihmetyttää miten on tietävinään lasten kasvatuksesta kaiken. Varsinkin sen mitä kaikki muut tekevät väärin. Minulla, hänellä ja kaikilla tuttavillammekin on kuitenkin myös omia lapsia. Eli kasvatuksesta paljon kokemusta muillakin. Ehkä siis suurta epävarmuuttaan vain?
Sitten kun näet sen omat lapset niin tajuat että se ei tiedä lasten kasvatuksesta paskaakaan. Sen takia sen pitää pätee ja haukkua toisten lapset kun sitä vituttaa ettei ole omia lapsiaan osannu kasvattaa
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:12"]
Elto on yliopistossa tehnyt varhaiskasvatuksen kandin (lto) ja sen jälkeen erikoistuminen eltoksi päälle 60op. Se on vähintään 4 vuotta yliopistossa, kun maisterin tekee yleensä viidessä vuodessa. Millä perusteella ei siis ole "mitenkään kovin korkeasti koulutettu"?
[/quote]
No kun se nyt vaan on luonnonlaki että "tarhantätejä" ei arvosteta eikä ne mitenkään kovin korkeasti ole koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään päiväkodissa työskentele "tätejä". Koulutettuja ihmisiä siellä on: lastentarhanopettaja, elto, sosionomeja (valitettavasti kylläkin), lähihoitajia/lastenhoitajia, ryhmäavustajia jne.
Mua niin ärsyttää tuollainen alentava suhtautuminen päivähoidon henkilöstöön.
Vaikka onkin ikivanha ketju niin pakko vastata. En ole kyllä ikinä törmännyt tähän, ettei mukamas saisi sanoa "tarhatäti" tai että nimitys olisi jotenkin alentava. Mun mielestä ainakin tarhaa aloittavalle pienelle lapselle on paljon helpompi sanoa "tarhatäti" kuin "lastentarhaopettaja" tai "varhaiskasvatuksen erityisopettaja".
Suhtymmälläänolen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää tuollainen alentava suhtautuminen päivähoidon henkilöstöön.Vaikka onkin ikivanha ketju niin pakko vastata. En ole kyllä ikinä törmännyt tähän, ettei mukamas saisi sanoa "tarhatäti" tai että nimitys olisi jotenkin alentava. Mun mielestä ainakin tarhaa aloittavalle pienelle lapselle on paljon helpompi sanoa "tarhatäti" kuin "lastentarhaopettaja" tai "varhaiskasvatuksen erityisopettaja".
Miten olis vaikka ope, hoitaja, aikuinen, "Maija" tai joku vastaava?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varhaiserityisopettajat ovat maistereita. Heillä on myös laaja-alaisen erityisopettajan pätevyys, joten voivat toimia erityisopena myös koulun puolella. Ei riitä, että teet kandin päälle 60op, vaan täytyy suorittaa maisterin tutkinto.
Mistä tämä lastentarhanopettajien koulutuksen vähättely kumpuaa? Monet ovat kasvatustieteen maistereita, kuten luokanopettajatkin. Sama koulutus. Toki työtä voi tehdä kandin tutkinnolla, mutta moni suorittaa maisteriin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta, sanon minä. Oikeastiko olet tuota mieltä? Itse olen erityisluokanope, enkä todellakaan allekirjoita, että mulla olisi jotain erityisen hienoa osaamista ja näkemystä. Tässä sitä puljataan. Jotain eväitä on työhön, mutta silti en osaa kyllä ajatella, että mulla olisi jotain mystistä pedagogista osaamista tai näkemystä. Monesti vanhemmat on paljon fiksumpia lastensa kanssa kuin minä. Eikä mun näkemykset ole mitenkään oikeita ja tasokkaampia useastikaan. Valitettavasti tämä työ on juuri sellaista, ettei mitään oikeaa tietoa ole olemassa. On vain "sivistyneitä arvauksia". Usein ne toimii hyvin tai kohtalaisesti, mutta silti voivat olla toimimatta.
Se vaatii nöyryyttä ja itsetuntoa myöntää, että näissä ihmistöissä ei kukaan ole "jumala". "mitä vanhemmiksi kasvetaan, sitä tyhmemmiksi muututaan..." Tieto lisää tuskaa ja tieto avaa sen, ettei oikeasti tiedä mistään mitään. Eikös tää vanha vitsi ole, että kun valmistut yliopistosta, ymmärrät, ettei se asia ollutkaan niin yksinkertainen. Tehdessäsi lisuria huomaat, ettet oikeasti tiedä mistään mitään. Väitellessä huomaat, ettei ne muutkaan tiedä mistään mitään. :)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:16"]
Samaa mieltä ylempänä kirjoittavan erityisluokanopen kanssa ja minäkin olen erityisluokanopettaja! Toki koulutus antaa hyvät eväät yleisiin malleihin ja niihin "sivistyneisiin arvauksiin", mutta yksilötasolla vanhemmat tuntee lapsensa parhaiten. Opettaja voi toki täydentää vanhempien näkemystä sitten koulun osalta, mutta kokonaiskäsitys on taatusti vanhemmilla parempi ja ehdottomasti otan mielellään neuvoja vanhemmilta vastaan.
Käsittämätöntä, että joku tosissaan on sitä mieltä, että tämä koulutuksen käynyt ihminen olisi joku erityinen pedagogi ja osaaja, joka voisi kävellä osaamisellaan vanhempien yli. Vanhemmat on usein vajaita toiminnassaan, erityisesti näiden erityislapsien. Se ei tarkoita, että vanhemmat olisi huonoja. Vanhemmilla voi itsellään olla pahoja ongelmia tai vaativa lapsi on uuvuttanut heidät muuten vaan, mutta edelleen he tuntevat lapsensa parhaiten. Sen lisäksi tietysti lasta itseäänkin pitää kuunnella. Sieltäkin saa usein hyviä huomioita ja asioita esille, jotka ei ole tulleet mieleen edes itselle.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan opinnot edellyttävät ensin kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon (yliopisto, opettajankoulutuslaitos). Koulutus kestää 3 vuotta. Erikoistumisopinnot varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi sen jälkeen 1 vuoden. JYU kouluttaa myös varhaiserityisopettajia, joilla on kelpoisuus alakoulun erityisopettajaksi. Se on maisteritason koulutus.
Työskentelen konsultoivaan varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Olen täydentänyt omia opintojani niin ikään kasvatustieteen maisteriksi. Tärkeimpiä työtehtäviäni on vaikuttaa siihen, että lasten oppimisvaikeuksista voidaan ennaltaehkäistä tai helpottaa oppimista. Työ vaatii laajaa kasvatustieteellistä, erityispedagogista ja kehityspsykologista tietämystä.
Tädiksi tai äidiksi ei opiskella. Vanhemmuuskin kehittyy oman lapsen kasvaessa ja kehittyessä.
Ikävää jos olet joutunut ”mestaroinnin” kohteeksi. Varhaiskasvatus on luottamuksellista, dialogista yhteistyötä lapsen vanhempien, lapsen ja tiimin kesken.
joo tosi tavallista. Olen huomannut samaa. Mitä vähemmän itseluottamusta, sitä kovemmin suu käy. Tosi yleistä päiväkodeissa nimenomaan.