25-vuotias, joka ei osaa kirjoittaa ilman hymiöitä
Niin sellainen minä olen. Siis kirjoitan kaikki asiajutut tietenkin ilman hymiöitä, työhakemukset, koulutehtävät jne. ja keskustelupalstoille.
Mutta tekstiviestit ja kaikki viestit tutuille - kun en uskalla jättää niitä hymiöitä pois ja niitä tulee vähintään 3 yhteen viestiin. Joskus tuntuu että jokainen lause pitää päättää hymiöllä. Tämä johtuu siitä että jotkut lauseet kuulostaa minusta kirjoitettuna ilman hymiöitä töksähtäviltä, loukkaavilta tms. ja silloin on vaikeaa sitä toisen mielentilaa tietää.
En voi vastata esim. "En tiedä" koska se kuulostaa äyskäisyltä. Se on aina "En tiedä :/" "En tiedä :O" tai jotain vastaavaa, mikä kuvaa sen hetkistä mielentilaa. Joskus ärsyttää kun muut ei käytä viesteissä ainuttakaan hymiötä ja silloin tuntuu tyhmälle käyttää itsekään. Minusta ne vaan on merkki kohteliaisuudesta.
Kommentit (7)
Samaistun. Oon yrittänyt kyllä vähentää niiden käyttöä reippaasti..
Mitäpä jos koitat vain lopettaa. Hymiöt ovat todella rasittavia, jokainen järkevä ihminen kyllä ymmärtää lauseen ilman niitäkin. Varsinkin lyhyttä tekstaria on vaikea lukea, jos siihen on tungettu turhia merkkejä.
Sama täällä ja olen päälle kolmekymppinen.
Olen samanikäinen ja käytän myös tekstiviesteissä ja muussa ei-muodollisessa viestinnässä hymiöitä, koska en halua vaikuttaa tylyltä tai epäkohteliaalta. Tämä tapa alkoi jo silloin, kun aloin käyttää nettiä nuorena enemmän, mesessä ja mircissä ne hymiöt vaan kuului viestintään. Perheenjäsenten kanssa viestiteltäessä ei hymiöitä tarvitse niinkään käyttää, mutta tuttavien kanssa ne on melkeinpä pakollisia, etten vaan vaikuta tympeältä.
Sama täällä, et ole ainoa. Jotenkin se tunne ja mieliala tai ilme, joka on juuri itsellä sillä hetkellä, on kiva ilmaista jos toinen ei sitä näe, ilme on kuitenkin aika tärkeä osa kommunikointia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:11"]
Mitäpä jos koitat vain lopettaa. Hymiöt ovat todella rasittavia, jokainen järkevä ihminen kyllä ymmärtää lauseen ilman niitäkin. Varsinkin lyhyttä tekstaria on vaikea lukea, jos siihen on tungettu turhia merkkejä.
[/quote]
Ai, minusta ne taas on kivoja, kuvaavat enemmän kirjoittajan mielialaa kuin pelkkä lyhyt viesti tekstinä...
Minäkin käytän paljon hymiöitä ja myös välimerkkejä, ja olen sentään 39 v ;-) Minulla tunnistettavin persoonallinen tyyli on runsas huutomerkkien käyttö tyyllin "No terveeee!!!!"