Ikuinen aihe, lomat?
Kuulutko niihin, jotka pitävät itsestään selvyytenä, että saat pitää lomasi silloin kun sinun lapsillesi sopii?
Kommentit (27)
Ei kyllä mä pidän itsestään selvyytenä, että saan pitää lomani silloin kun se mulle sopii.
Jos ei onnistu, vaihdan duunia. Simppeliä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:15"]
Ei kyllä mä pidän itsestään selvyytenä, että saan pitää lomani silloin kun se mulle sopii.
Jos ei onnistu, vaihdan duunia. Simppeliä.
[/quote]
Olet oikeassa. Ikävä kyllä näitä loman vaatijia lasten perusteella on pilvin pimein. Asiantuntija työssä olevana pitää tietty määrä olla töissä. Sijaisia ei olla otettu vuosikausiin, joten loma-ajat pitää sopia.
Meillä on sanottu että jokainen joutuu olemaan jonkun viikon heinäkuussa lomalla. Kaikki on samalla viivalla.
Olen opettaja, joten lomat tulevat aina silloin, kun lapsillakin on loma. Omia lapsia minulla ei ole. Mieluiten lomailisin sesonkien ulkopuolella, mutta tässä ammatissa lomien määrä korvaa niiden onnettoman sijoittelun.
Siis jokainen joutuu olemaan ainakin viikon heinäkuussa töissä:-), ei lomalla
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:38"]
Kyllähän sitä jokainen haluaa lomailla perheensä kanssa.
[/quote]
Ei muuten halua. Yksi tuttavaperhe on viettänyt lastensa kanssa lomaa äärimmäisen vähän. Lapset ovatkin sitten koko kesän mummolassa. Vuosien myötä tuo on alkanut ihmetyttää. Se on toki niiden valintoja, mutta eikö ne halua ikinä vaikka reissata koko perheen kesken. Tai muuten viettää aikaa yhdessä. Ilmeisesti ei.
Pidän aika itsestäänselvyytenä. Vaikka en ihan ymmärrä kysymystä, ei meillä lapset määrää milloin lomaillaan. Eli aikuisten lomat pidetään silloin kun aikuisille sopii.
Ovat varmaan arjen yhdessä kuitenkin?[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:38"]
Kyllähän sitä jokainen haluaa lomailla perheensä kanssa.
[/quote]
Ei muuten halua. Yksi tuttavaperhe on viettänyt lastensa kanssa lomaa äärimmäisen vähän. Lapset ovatkin sitten koko kesän mummolassa. Vuosien myötä tuo on alkanut ihmetyttää. Se on toki niiden valintoja, mutta eikö ne halua ikinä vaikka reissata koko perheen kesken. Tai muuten viettää aikaa yhdessä. Ilmeisesti ei.
[/quote]
Ei se lapsille aina sovi, ei ne lapset sitä päätä. Koulun luku- ja lomakalenteri sen määrää. Sen pohjalta varmistan omat lomani jo ajoissa.
Olen konsultti ja meillä on suurin vääntö siitä, että kesälomia haluttaisiin säästää talveksi ja istua toimistolla tyhjän panttina heinäkuu.
Oikeestiko kaikkialla muulla tapellaan siitä heinäkuusta?
Kyllä mä toivon, että pystyn pitämään lomia lasten lomien aikaan, mutta meillä ei asia ole mitenkään itsestäänselvyys. Lomista väännetään aina, ja jos en saa lomaa koulujen lomien aikaan, niin lapset lomailevat sitten ylimääräistä, sillä teemme lomamatkat yhdessä. Kesällä toivon heinäkuuta ja elokuun alkua.
Kertokaa nyt hyvät ihmiset, että millä alalla olette, että tietää mitä välttää jatkossa(kin). Mulla ei ole edes tuttavapiirissä ihmisiä jotka eivät (kohtuuden rajoissa) itse päättää lomistaan. Ihmettelenkin, että onko tämä todella niin suuri pulma vai onko nyt tämän Miran ja muutaman muun äänekkään aloitteesta tehty kärpäsestä härkänen.
No minäpä kerron, sairaanhoitajana suurella osastolla. Melkein kaikilla lapsia, talviloman saa hiihtoloman aikoihin joka 5. vuosi. Kesälomakuukaudet kiertävät kesä, heinä, elokuun välillä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 19:10"]
Kertokaa nyt hyvät ihmiset, että millä alalla olette, että tietää mitä välttää jatkossa(kin). Mulla ei ole edes tuttavapiirissä ihmisiä jotka eivät (kohtuuden rajoissa) itse päättää lomistaan.
[/quote]
Opettaja.
Olen viimeiset 12v ollut hiihtolomaviikon lomalla eikä ole tarvinnut tapella. Muilla ei ole sen ikäisiä lapsia. Heinäkuusta neuvotellaan ja olen aina osan heinäkuusta töissä, koska se on töiden kannalta välttämätöntä. Muutenkin pidän kesäloman kahdessa osassa. Aina on mennyt sopimalla.
Meillä kesälomat pidetään touko-syyskuussa. Joka 2+2 viikkoa tai 1+3 viikkoa, koko kuukautta ei saa kukaan olla putkeen lomalla. Joinain vuosina on aika rankkaa kun talviloma sattuu vaikka tammikuun alkuun, kesäloma touko ja syyskuulle. Tää on ratkaistu niin etten ole koskaan mieheni kanssa samaan aikaan lomalla että lapsen oleminen saadaan järjestettyä
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:57"]
Olen konsultti ja meillä on suurin vääntö siitä, että kesälomia haluttaisiin säästää talveksi ja istua toimistolla tyhjän panttina heinäkuu.
Oikeestiko kaikkialla muulla tapellaan siitä heinäkuusta?
[/quote]
Eiköhän kaikki tiedä, että heinäkuu on suomalaisille suosituin, vaikkei juuri omalla työpaikalla näin olisi?
Joillakin työpaikoilla lomaa saa pitää talvella enemmän, jos on kesällä töissä. Jos teillä on näin, niin en ihmettele, miksi väki tekee niin kuin tekee.
Oma työpaikkani pistää ovet kiinni heinäkuuksi, koska silloin ei ole juuri mitään tekemistä.
En tietenkään. Minulla on neljä lasta, eikä se ole koskaan vaikuttanut loma-aikoihini millään tavalla, enkä myöskään koskaan ole ollut vapaalla lapsen sairauden takia. Meillä mies hoitaa lapset, jos he sairastuvat minun ollessani työssä. Älkää tehkö liikaa päätelmiä koko totuudesta omien työpaikkojenne perusteella.
Kyllä. Meillä kaikki saavat pitää lomansa silloin kun sen haluavat. Asiantuntijaorganisaation etuja. Yleensä itse en pidä syys- ja hiihtolomilla vaikka lapsia onkin. Heinäkuun olen aina lomalla, tai siis 5-6 viikkoa mukaanlukien koko heinäkuu.