Kaikkien ajokorttien alaikärajaksi 18 vuotta. Teinit ovat äärettömän vaarallisia liikenteessä etenkin pienille lapsille.
Mopot, mopoautot, mönkijät, kevarit yms. alle 18v ajajat ovat äärettömän vaarallisia ja eivät varo lainkaan esim. pieniä lapsia ja kaahaavat kauppojen yms. pihoissakin hengenvaarallisesti. Kaikkien ajo-oikeuksien ikärajaksi saatava 18v.
Tästä kansanäänestys vaikka heti.
Kommentit (14)
En ole ymmärtänyt tätä ajokortin saantia erikoisluvalla. Mitä ihmeellisimmät perustelut kelpaavat, vaikka todellisuudessa pärjäisi vuoden ilman korttia.
Esimerkiksi harrastukseen kulkeminen perusteella, että matkaa suuntaansa 5 km. Kyllä ennen muinoin kuljettiin kävellen tai pyörällä tai mopolla. Kaksi ensimmäistä terveellisimmät vaihtoehdot.
Kyllä näin on. Koululaisille pitäisi taata turvallinen koulutie ja työläisille turvallinen työtie.
Kyllä eläkeläiset ovat kaikkein vaarallisimpia liikenteessä. Jokaiselle 65 vuotta täyttäneelle autokoulu uudestaan viiden vuoden välein ja reaktiotestit tai kortti pois.
Miehillle kortti vasta 25-vuotiaana. Muille 18-vuotiaina.
Tilastot tukevat tätä täysin, koska valtaosan onnettomuuksista aiheuttavat nuoret miehet.
Ehdotan kansanäänestystä miesten ajo-oikeuden poistamiseksi.
Poikkeusluvalla mies saisi ajaa, kun käy läpi psykologiset testit, joissa todetaan, että hän kykenee hillitsemään egonsa ja ymmärtää mahdollisesti aiheuttamansa riskit, eikä ole murhanhimoinen.
Melkein kaikki (90 %) kuolemaan johtavista onnettomuuksista liikenteessä on uhoavien miespupujen aiheuttamia.
Ei kaikki, C, iso E ja D 21v ikäraja on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Miehillle kortti vasta 25-vuotiaana. Muille 18-vuotiaina.
Tilastot tukevat tätä täysin, koska valtaosan onnettomuuksista aiheuttavat nuoret miehet.
Nuoret miehet opettelee nuorena auton hallintaa. Naiset eivät ikinä ja se näkyy kolaritilanteissa. Vikaliike niin auto lähtee lapasesta kun ei ole opeteltu mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillle kortti vasta 25-vuotiaana. Muille 18-vuotiaina.
Tilastot tukevat tätä täysin, koska valtaosan onnettomuuksista aiheuttavat nuoret miehet.
Nuoret miehet opettelee nuorena auton hallintaa. Naiset eivät ikinä ja se näkyy kolaritilanteissa. Vikaliike niin auto lähtee lapasesta kun ei ole opeteltu mitä pitää tehdä.
Miten miehet opettelevat sitä yhtään enempää kuin naisetkaan?
Tilastot puhuvat karua kieltä siitä, että nuoret miehet ovat liikenteessä riski. Naisten tekemän vahingot ovat yleensä tasoa pintanaarmut.
"Miehet ovat yliedustettuina useissa tilastoissa. Kuolemaan johtaneisiin rattijuopon aiheuttamiin onnettomuuksiin syyllistyneistä 90 prosenttia on miehiä. Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan miehet aiheuttavat 70 prosenttia kaikista liikennevahingoista. Myös liikenteessä kuolleista 70 prosenttia on miehiä, ja miesten riski vammautua vaikeasti liikenteessä on selvästi naisten riskiä suurempi.
Lammin mukaan miesten yliedustus ei selity sillä, että enemmistö kuskeista olisi miehiä.
"Ajokortillisten määrä tasaantuu koko ajan. Nuoremmissa ikäryhmissä naisilla ja miehillä on yhtä paljon ajokortteja. Miehet ajavat naisia enemmän, mutta se ei selitä koko riskiä."
Lammin mukan kyse on miehille tyypillisestä riskikäyttäytymisestä, jolloin kuljettaja arvioi asioita väärin. Tyypillinen nuoren mieskuljettajan onnettomuus on hyvällä kelillä kovassa vauhdissa tapahtunut hallinnan menetys.
"Miehille kaahaaminen on tyypillisempää. Varsinkin nuorille miehille auto on huvittelun väline, jota käytetään elämysten etsintään."
Tutkimuksissa miehet arvioivat naisia useammin omat ajotaitonsa keskinkertaista paremmiksi tai jopa erinomaisiksi. Liikenneturvan näkökulmasta naiset selviävät liikenteessä paremmin, koska he aiheuttavat vähemmän vakavia vahinkoja."
Lähde: Kaleva Sukupuoli vaikuttaa onnettomuusriskiin
Miehet ovat objektiivisesti vaarallisempia kuskeja.
Vierailija kirjoitti:
"Miehet ovat yliedustettuina useissa tilastoissa. Kuolemaan johtaneisiin rattijuopon aiheuttamiin onnettomuuksiin syyllistyneistä 90 prosenttia on miehiä. Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan miehet aiheuttavat 70 prosenttia kaikista liikennevahingoista. Myös liikenteessä kuolleista 70 prosenttia on miehiä, ja miesten riski vammautua vaikeasti liikenteessä on selvästi naisten riskiä suurempi.
Lammin mukaan miesten yliedustus ei selity sillä, että enemmistö kuskeista olisi miehiä.
"Ajokortillisten määrä tasaantuu koko ajan. Nuoremmissa ikäryhmissä naisilla ja miehillä on yhtä paljon ajokortteja. Miehet ajavat naisia enemmän, mutta se ei selitä koko riskiä."
Lammin mukan kyse on miehille tyypillisestä riskikäyttäytymisestä, jolloin kuljettaja arvioi asioita väärin. Tyypillinen nuoren mieskuljettajan onnettomuus on hyvällä kelillä kovassa vauhdissa tapahtunut hallinnan menetys.
Jos miehet olisivat se rationaalinen sukupuoli, kuten he antavat ymmärtää, he myöntäisivät nämä tosiseikat itsekin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ymmärtänyt tätä ajokortin saantia erikoisluvalla. Mitä ihmeellisimmät perustelut kelpaavat, vaikka todellisuudessa pärjäisi vuoden ilman korttia.
Esimerkiksi harrastukseen kulkeminen perusteella, että matkaa suuntaansa 5 km. Kyllä ennen muinoin kuljettiin kävellen tai pyörällä tai mopolla. Kaksi ensimmäistä terveellisimmät vaihtoehdot.
Joo, tuo erikoislupa on naurettava. Käytännössä taitaa kaikki saada erikoisluvan, jotka hakee..
Traktoria saa ajaa jo 15v iässä, samoin mönkijää.
Aika moni nuori ei pääsisi kouluun oppivelvollisuusikäisenä, jos ei saisi ajokorttia 17v iässä. Suurimmassa osassa Suomea ei ole toimivaa joukkoliikennettä eikä yhteiskunta maksa asuntoa koulupaikkakunnalla, vaikka laki määrää oppivelvollisuuden.
Just niin. Typeriä olivat kun poistivat 80 lätkän. Sitä olen sanonut koko ajan.