Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin muutit viimeksi?

Vierailija
15.02.2014 |

Kuinka monta kertaa aikuisiällä olet muuttanut ja milloin viimeksi? Oletko tyytyväinen nykyiseen asuinpaikkaasi ja asuntoosi, vai onko muuttosuunnitelmat vireillä? Onko asumisessasi tärkeämpää asunnon sijainti vai asunnon mukavuus ja koko? Ikäsi?

Ap aloittaa. Olen muuttanut todella monta kertaa, en edes ole ihan varma määrästä tarkalleen, mutta noin 13. Olen noin 30v.

Nykyisessä kodissa olen asunut alle vuoden. Olen tyytyväinen kotiini ja muuttosuunnitelmia ei ole. Alue ei ole ehkä ihan mieleisin, mutta siinä on täytynyt tehdä kompromissi. Pidän aluetta tärkeänä, mutta kodin mukavuudellakin on iso osuus. Ehkä 40% alueelle ja 60%kodin mukavuudelle, jos siis vain niitä kahta vertaisi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiällä (Eli siitä kun täytin 18v.) olen muuttanut 5 kertaa. Ennen sitä 7 kertaa.
Nykyiseen muutin 2010 tammikuussa, enkä viihdy ollenkaan. Koko kämppä tuntuu ahdistavalta, mutta taloudellisen tilanteen vuoksi ei voi muuttaakaan. 

Vierailija
2/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut yhteensä varmaan parikymmentä kertaa, täysi-ikäisenä 9 kertaa. Nykyisessä ollaan asuttu nyt 7 vuotta, eikä ole tarkoitus pitkiin aikoihin muuttaa (kaikki aiemmat joko kerros- tai rivitaloja, nykyinen on omakotitalo). Seuraavaksi ehkä joskus johonkin pikkukolmioon kunhan lapsi muuttaa pois kotoa eikä varmasti heti sittenkään. Siihen tosin menee vielä aikaa, on vasta alakoululainen. Itse olen vähän alle 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä itse suunnitellussa ja rakennetussa omakotitalossa olemme asuneet nyt noin 10 vuotta. Sitä ennen asuimme rakentamisen ajan reilun vuoden vuokralla kerrostalossa samassa kaupungissa.

Aikuisiällä vanhempien luota pois muuttaessani asuin kahdesa eri asunnossa sekä sen jälkeen olimme pariin kertaan muutaman vuoden ulkomailla. Niiden keikkojen välillä ja jälkeen asuimme muutaman kuukauden vanhempieni yläkerrassa. Yhteensä isoja muuttoja on ollut vanhempien luota pois muuttamisen jälkeen yhdeksän.

Tässä siis asutaan toistaiseksi. Tärkeää tässä on juuri meille sopiva koti ja ympäristö, upeat naapurit, hyvät koulut ja kaikki. Vaihtamalla tuskin paranisi.

Vierailija
4/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa koko elämässäni. Tiedän, harvinaista. Olen 40v.

Vierailija
5/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa 18 vuotta täytettyäni, ja edellinen muutto tapahtui vuonna 1993.

Vierailija
6/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen on kyllä aikamoinen harvinaisuus. Melkein olen kateellinen, jatkuva muuttelu ei ole herkkua. Tulevaisuuteen en voi nähdä, mutta toivon, että tässä saamme asua vuosikymmeniä.

Ap

Vierailija
7/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa, kun ap:lla olikin useita kysymyksiä :)

Vimeeksi muutin vuonna 2000. Olen tyytyväinen asuinpaikkaan ja asuntoon (kaksio), mutta välillä haaveilen ompeluun varatusta ylimääräisestä huoneesta. Ei ole varsinaisia muuttosuunnitelmia. Putkiremontti on tosin tulossa... Olisi ehkä kannattanut muuttaa jo pari vuotta sitten. Tässä on kuitenkin niin paljon hyviä puolia, etten jaksanut lähteä asunnonhaku- ja muuttorumbaan.

Onko asumisessasi tärkeämpää asunnon sijainti vai asunnon mukavuus ja koko?

Sijainti taitaa olla tärkein, mutta mukavuus ja koko tottakai myös. 

Vierailija
8/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut aikuisiällä 18-vuotiaasta alkaen, kun muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Asuin ensin yksin kahdessa opiskelijakämpässä ja sitten muutin mieheni kanssa yhteen. Valmistuttuani muutimme miehen töiden perässä Helsinkiin kerrostaloon.

2008 muutimme tähän rivitaloon, jossa nyt asumme, eli muuttoja aikuisena viisi kappaletta. Olen 34v.

Olen tyytyväinen nykyiseen taloon. Koko perhe mahtuu tänne, vaikka hiukan ahdasta onkin. Yksi huone lisää olisi hyvä, kaksi lisää olisi luksusta, mutta olen tyytyväinen näinkin. Toivoisin asuvani tässä pitkään, jopa loppuelämän, koska alue on tosi kiva, enkä halua, että lapset joutuvat vaihtamaan koulua kuten itse jouduin (menetin kaikki kaverit enkä saanut oikein uusia).

Asunnon sijainti on tärkein, jotta työmatka ei ole liian pitkä täällä Ruuhka-Suomessa. Sijainti 65%, asunto 35%. Mies haluaisi muuttaa isompaan, jos saisimme lisää rahaa, mutta nykyiselläänkin meillä on 250 000 lainaa jäljellä, joten ei tule onnistumaan.

Vierailija
9/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen asunto on laskentatavasta riippuen 12. tai 13. aikuisiän koti. Nykyisessä kodissamme olemme asuneet nyt syyskuusta alkaen ja uusi koti on kiikarissa, mikäli pankki haluaa alkaa rahoittajakseni. Nämä 12-13 kotia ovat kaikki olleet vuokra-asuntoja, nyt olisi omistusasunnon paikka. Minulle hinta on ollut ykkösasia, mutta työpaikkojen saanti on pakottanut myös muuttamaan milloin minnekin. Olen 35v.

Vierailija
10/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut 8 kertaa ja ikää 40-v. Monenlaisia muuttoja tuohon mahtuu, suomen toiselta laidalta toiselle, kaupungin sisällä paikasta paikkaan, vuokrakämpästä omistusasuntoon.

Vierailija
11/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista ihan tarkkaan montako kertaa olen muuttanut. Aina kuitenkin samalla paikkakunnalla pysynyt. Ensiasunnosta lähtien jos muistelen niin viime muutto taisi olla 8 joista viimeiset kolme mahtui samaan vuoteen. Olen tosi tyytyväinen asuinpaikkaan ja kämppä on superihana. Hissittömyys risoo välillä, mutta ylin (3.) kerros, suunnilleen oma rauha ja hyvät näkymät korvaa aika paljon.

Asunnon sijainti ja vuokran suuruus on tällä hetkellä isoimmat kriteerit, pitää olla keskustassa mahdollisimman edullisesti.

Asunnon koolla ei ole mitään väliä, on mahduttu kaikenlaisiin ja -mallisiin.

Vierailija
12/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:55"]

En muista ihan tarkkaan montako kertaa olen muuttanut. Aina kuitenkin samalla paikkakunnalla pysynyt. Ensiasunnosta lähtien jos muistelen niin viime muutto taisi olla 8 joista viimeiset kolme mahtui samaan vuoteen. Olen tosi tyytyväinen asuinpaikkaan ja kämppä on superihana. Hissittömyys risoo välillä, mutta ylin (3.) kerros, suunnilleen oma rauha ja hyvät näkymät korvaa aika paljon.

Asunnon sijainti ja vuokran suuruus on tällä hetkellä isoimmat kriteerit, pitää olla keskustassa mahdollisimman edullisesti.

Asunnon koolla ei ole mitään väliä, on mahduttu kaikenlaisiin ja -mallisiin.

[/quote]Kirjoittajalla ikää 27v.

Vierailija
13/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi muutin syyskuussa, ja tämä on aikuiselämäni yhdeksäs asunto. Asunnon sijainti on tärkein, koska meillä ei ole varaa eikä halua pitää kahta autoa, ja käyttää paljoa aikaa työmatkoihin tai harrastuksiin kulkemiseen. Lapset ovat vielä niin pieniä, että hyvin mekin ollaan mahduttu pienehköihinkin asuntoihin. Seuraavaksi haluaisin kyllä asua jo omassa, ja mielellään sitten pitkään, mutta en voi tietää käykö niin koskaan, koska töiden vuoksi on vielä muutettava monta kertaa. Tämä kaupunki ei tunnu vielä siltä että täällä haluaisi asua pitkään, ja se, että täältä ostaisi oman, olisi vielä tässä vaiheessa vähän liian sitovaa.

Vierailija
14/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun täytin 18, oon muuttanu varmasti lähemmäs 30 kertaa :). Ennen sitä kerran, 2-vuotiaana. Nykyisessä on asuttu jo viisi vuotta! Tosi kauan! Tässä varmaan pysytään, jos ei lotossa voiteta :)

Vierailija
15/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut varmaan tämän ketjun eniten, en jaksa laskeakaan nyt. Elämäntilanteet ovat muuttuneet kun lapsiakin tullut lisää ja nyt alkaa muuttamaan pois. On muutettu eron myötä ja uuden liiton myötä ja jälleen eron.

Viimeisin muutto tapahtui nyt maanantaina ja vain siksi, että pääsin lähemmäs tukiverkostoa kun olen itsekseni lasten kanssa ja meillä on todettu monella nyt sellaisia sairauksia, että palveluiden on oltava lähellä ja kaiken helposti saatavilla. Edellisessä asunnossa näin ei ollut. Pari muuttoa on tullut homeongelman myötä ja sellaisesta jäi pojalle muistoksi astma, viimeisimmässä asunnossakin oli jotain häikkää ja nuorimmalla alettiin jo miettiä astman mahdollisuutta, toivottavasti nyt uusi koti olisi terve ja nekin oireet katoaisi.

Asuntojen ominaisuuksien kriteerit ovat toki muuttuneet aina silloisen elämäntilanteen mukaan.

Tärkeintä on kuitenkin terveys ja arjen sujuvuus niin että jää aikaa yhteiseen olemiseenkin.

Nykyisin erittäin tärkeää on myös asumisen helppous eli en kaipaa enään omakotitaloja, en takkoja, en saunaa asuntoon.

Kaikki sellainen on nähty ja aivan liian yliarvostetuksi havaittu.

Nyt muutimme vanhaan kerrostaloon joka on juuri rempattu ja olemme remontin jälkeen ensimmäiset asukkaat. Koko taloon muutti kaikki uusina asukkaina, joten kukaan ei ole siinä asemassa, että tietää kaiken paremmin ja luulisi omistavan talon.

Rakastan myös sitä, että talossa on niin paljon asukkaita ettei kenenkään elämää kytätä liiaksi kun se olisi lähes mahdotonta.

Viime asunto oli rivari kaikilla herkuilla, mutta toimimaton taloyhtiö landelta ja nihkeä vuokrayhtiö. Haaveissa oli ostaa heiltä asumisoikeusasunto, mutta nyt tiedän, että se ei kannata.

Lasten vuoksi en halua enään muuttaa ainakaan tältä alueelta pois ja alue onkin ihan kiva kaikkinensa.

Tällä on todella paljon uusia kerrostaloja ja rivitaloja, jopa paritaloja. Eli kun tulee tarve vaihtaa pienempään niin se varmana löytyy tältä alueelta ja kaverit ym. pysyy lapsillakin samana.

Nyt tuntuu, että tähän voisimme oikeasti jäädä jos vaan asunto on terve ja kyllä ainakin ilmanvaihto ym. tuntuisi toimivan huomattavasti paremmin kuin edellisessä.

Vanhat talot on rakennettu monesti eri tavalla ilmaviksi ja jos on rempattu oikein niin tämän kuvittelisin olevan oikein hyvä terveydelle.

Huoneet ovat paaajon isompia kuin uusissa taloissa, jotka onvat ielä tiiviitä kuin suljettu muovipussi. Lapsilla on tilaa huoneissaan olla ja leikkiä isompiakin leikkejä.

Sauna löytyy alhaalta ja vuoroja varasimme useamman. Saatamme saunoa täällä useammin kuin asunnoissa joissa ollut oma sauna lähinnä pyykkejä varten. Vuorot tekee siitä säännöllistä ja siinä on jotain nostalgistakin tunnelmaa ottaa saunakori mukaan limsoineen ja mennä nauttimaan.

Muutimme huonemäärältään pienempään, mutta tämä tuntuu huimasti isommalta kun edellinen, neliöitä on 2 vähemmän, mutta saunaan tm. ylimääräiseen ei ole neliöt kuluneet.

Tässä voisimme perhekoon puolesta asua 10:kin vuotta helposti ja toivottavasti näin tapahtuu. En näe mitään mikä sen estäisi (tämä on myös halpa eikä ole edes vesimaksua).

Nyt olen tyytyväinen ja heitin jopa pahvilaatikot meneen, ajatuksena ettei niitä kannata säilyttää kun tässä olemme kauan. =)

Vierailija
16/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro16 on 33v.

Vierailija
17/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:lla on mielenkiintoisia pointteja siitä, miten ne asiat, mitä useat tavoittelevat, muuttuvatkin enemmän rasitteiksi, kuin arjen mukavuuksiksi, (takka, sauna, oma piha). Mitä enemmän omistaa, sitä enemmän on vastuuta ja työtä pitää omaisuus kunnossa. Toisinaan toivoisin omistavani vain repullisen tavaraa, olisi vapautta paljon enemmän. No, tässä elämäntilanteessa se ei ole mahdollista.

Ap

Vierailija
18/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut aikuisiällä 4 kertaa, viimeksi 9 vuotta sitten. Olen tyytyväinen tähän asuntoon, tosin se saisi olla hieman isompi. Mutta sen sijainti on niin ihanteellinen, ettemme halua muuttaa. Mieluummin "kärsimme" yhden huoneen puutteesta. Kotoamme on kouluun alle kilsa, reitti on turvallinen. Samoin kauppaan, apteekkiin ja lääkäriin on alle kilsa. Asuinalue on rauhallinen, naapurusto mukavaa. Haaveena olis että tästä läheltä löytyis isompi asunto, joten sitä hieman sivusilmällä katselemme. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole.

Vierailija
19/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut elämäni aikana äkkiä laskien 15 kertaa, olen 39v. Keväällä muutettiin omaan omakotitaloon, luultavasti ei muuteta tästä pitkiin aikoihin, jos ei miehen työt sitten siirry toiselle paikkakunnalle, sitähän ei koskaan tiedä, ja miehen töiden takia yleensä asutaankin täällä. 

Kyllä asunnossa on tärkeintä se että sen tilat on meidän perheelle riittävät ja pohjaratkaisu käytännöllinen, ja tietysti hinta on se ratkaiseva tekiä. Paikka sinällään ei ole tärkeä, meillä on kaksi autoa käytössä joten kohtuullisen automatkan päässä työpaikalta on riittävä peruste asunnon sijainnille. Omistusasuntoja harvemmin on missään kovin huonolla alueella, ainakaan omakotitaloja.

Vierailija
20/25 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:10"]

Kaksi kertaa koko elämässäni. Tiedän, harvinaista. Olen 40v.

[/quote]

Minä muutan kolmannen kerran muutaman kuukauden päästä. Lapsuudenkodistani muutin vuokrayksiöön, sitten yhteen mieheni kanssa nykyiseen asuntoomme ja kesällä muutamme tästä pois. Ikää on 37 v.