hoiva-avustajan palkka?
Kukaan tehnyt sitä työtä? Mitä työ sisältää ja palkkasi?
Kommentit (44)
Hoiva-avustajan palkka on noin 9-10 euroa tunnissa.
Hoiva-avustaja
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon osatutkinto
Lähimmäinen kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksei kuka tahansa voi pistää esim. insuliinia. Omaishoitajan se on kuitenkin tehtävä ilman koulutusta, tiedän varmasti että 89 v omahoitaja tekee sen kun puoliso ei itse siihen kykene. Kuten annostelee ne kymmenet lääkkert dosettiin päivittäin annettavaksi. Tehnyt jo vuosikymmenet. Jossain palvelutalossa se sitten onkin koulutettujen hommaa 😁 hoitajia jopa erikseen koulutetaan siihen vaan eipä koulutetaan omahoitaja, silloin kelpaa kaikki.
Kai ihminen oman ja lähiomaisensa diabeteksesta, hypoherkkyydestä ja hoitotasapainosta on monesti selvillä mutta ihanko tosissasi antaisit ventovieraan kouluttamattoman pistellä vaarallista ainetta ihmisiin tuosta vain???!
Arvostan kovasti hoitotyön ammattilaisia, mutta meidän osastolle on nyt otettu joku xxxtaustainen nuori nainen, jolla ei ole mitään koulutusta kuin ehkä peruskoulu ja elämänkoulu hoiva-avustajaksi. Tyttö chillailee, on kännykällä ja lähinnä istuu paikoillaan tekemättä yhtään mitään. Toki mussuttaa koko ajan jotain jääkaapista ja jättää omat jälkensä varsinaisten hoitajien siivottavaksi? Niin ja meidän pitäisi työn ohella myöskin opettaa häntä työhön - tosin työhalut ovat varsin vähäisiä eikä tuollainen kela/sossuelätti osaa edes perusasioita hoitaa, kun ei ole koskaan aikasemminkaan tarvinnut tehdä mitään.
1900 e. Paska homma, teet kaikki vaikeimmat/vastenmielisimmät työt/potilaat jotka lähihoitajat sinulle määräävät joita eivät jaksa/viitsi itse tehdä. Tai kylvetät, rasvaat, puet joka päivä 8 h.
Minä olen 58v lähihoitaja. Haluaisin tehdä hoiva- avustajan töitä mieluummin, vihaan lääkehoitoa ja kirjaamista Apotilla. Lisäksi hoiva- avustajan ei tarvitse olla omaisten kanssa yhteydessä niin tiiviisti. Minulle sanottiin, että lähihoitaja ei voi toimia hoiva- avustajana?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 58v lähihoitaja. Haluaisin tehdä hoiva- avustajan töitä mieluummin, vihaan lääkehoitoa ja kirjaamista Apotilla. Lisäksi hoiva- avustajan ei tarvitse olla omaisten kanssa yhteydessä niin tiiviisti. Minulle sanottiin, että lähihoitaja ei voi toimia hoiva- avustajana?
Töissä joutuu välillä tekemään itselleen vastenmielisiä asioita. Nyt on huutava pula hoitajista vähän joka puolella. Kannattaisiko sinun tehdä pienemmällä prosentilla työaikaa? Tuloihinhan se vaikuttaa, mutta saat enemmän itsellesi vapaa-aikaa ja ehkä työn kuormitus ei tunnu niin pahalta?
Kaikki on kiinni asenteesta. Jos kaikilla hoitajilla/ avustajilla on se päämäärä mikä pitäisi olla, eli asiakkaan hyvinvointi, ei tällaista keskustelua tarvitsisi käydä. Kukaan ei ole parempi toistaan vaan olemme ihmisiä auttamassa niillä resurseilla mitä kullakin yksilöllä on.
Vierailija kirjoitti:
Oletko trolli? Lähihoitajan koulutus antaa mahdollisuuksia minne vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä joutuu välillä tekemään itselleen vastenmielisiä asioita. Nyt on huutava pula hoitajista vähän joka puolella. Kannattaisiko sinun tehdä pienemmällä prosentilla työaikaa? Tuloihinhan se vaikuttaa, mutta saat enemmän itsellesi vapaa-aikaa ja ehkä työn kuormitus ei tunnu niin pahalta?
Olen yrittänyt saada esim. 50% työaikaa, mutta mistään en saa. En jaksa tehdä kokoaikaista lähihoitajan työtä enää, koen sen liian raskaaksi. Itselläni on iäkäs isä lisäksi hoidettavana. Inhoan lääkehoitoa, en ole hyvä siinä, samoin kirjaus Apotilla on itselleni vaikeata. Lisäksi en jaksa valittavia omaisia. Miksi lähihoitaja ei voi toimia hoiva- avustajana ? Itselleni riittäisi työ, jossa siivoilisin, vaihtaisin petivaatteita, pyykkäisin ja avustaisin ruokahuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kiinni asenteesta. Jos kaikilla hoitajilla/ avustajilla on se päämäärä mikä pitäisi olla, eli asiakkaan hyvinvointi, ei tällaista keskustelua tarvitsisi käydä. Kukaan ei ole parempi toistaan vaan olemme ihmisiä auttamassa niillä resurseilla mitä kullakin yksilöllä on.
Näin idealistisesti se ei mene tosielämässä. Työssä uupuvat juuri ne tunnolliset ja kunnolliset hoitajat. Työ on raskasta ja kuormittavaa, vaatimuksia ja ideaaleja sataa ylhäältä alaspäin. Työnjohtamista ei ole. Se on "häivytetty" itseohjautuvuuden taakse. Niinpä tiimissä on aina yksi tai useampi lusmuilija, jotka viimeiseen asti kiertävät omat hommansa ja yrittävät nakittaa niitä niille muille, joille asiakas on etusijalla. Esimerkiksi omalla työpaikalla on ns. vastuuhoitajamalli. Jos olet asiakkaan omahoitaja, sinun vastuullasi on esim. asiakkaan suihkutus. No lusmuilija lykkää oman asukkaansa suihkua niin kauan, että itselle tulee vapaat ja sitten suihku siirtyykin asukkaan varahoitajalle. Jos vara on tunnollinen hän saa siis suihkuttaa viikossa omat asiakkaansa ja vielä ne joille on varahoitaja. Voi ehkä ulkopuolisesta tuntua pikkujutulta, mutta ajan myötä ja kun sama työnkiertely pätee vähän joka asiassa, kuormitus kasvaa osalla porukasta turhan isoksi.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on 150 -300 euroa pienempi kuin lähihoitajan. Tekevät sellaisia perustöitä joihin ei tarvita lähi- tai sairaanhoitajan koulutusta tai vastuuta. Käsittäisin tämän niin, etteivät koske ollenkaan lääkkeisiin eivätkä tee varsinaisia hoitotoimenpiteitä kuten haavanhoidot tai katetroinnit mitä lähihoitajat tekevät, vaan esim. pesuja, pukemista, auttamista päivittäisissä toimissa. Työllistyvät lähinnä vanhustenhoitolaitoksiin. Ei varmasti missään tapauksessa erikoissairaanhoitoon.
http://yle.fi/uutiset/pikakoulutetut_hoiva-avustajat_-_halpatyovoimaa_vai_lottovoitto/6930085
Ei vissiin oikein edes noita pesuja ja pukemisia. Tavaroiden purkamista, esim. liinavaatteita ja vanhusten vaippoja ja tuommoisia. Voivat jutella ja pitää seuraa potilaillekin, muttei ole varsinaisesti heidän vastuullaan auttaa missään. Tietysti jos mummo kaatuu niin paikalle sattuneella on varmaan auttamisvelvollisuus työstä riippumatta. Yksi tuttava teki tuota vähän aikaa ja oli sitä mieltä, että onneksi hänellä ei ollut lähihoitajan pätevyyttä niin ei tarvinnut tehdä mitään niin raskasta ihmisten hoitotyötä kuten pestä pyllyjä... ei mitään koulutusta ollut, perehdytettiin työpaikalla tarvittaviin tehtäviin ehkä vartissa. Oli ollut myös laitoshuoltajana ennen sitä, ilman koulutusta sekin, joten epäilen, ettei saanut työskennellä itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt saada esim. 50% työaikaa, mutta mistään en saa. En jaksa tehdä kokoaikaista lähihoitajan työtä enää, koen sen liian raskaaksi. Itselläni on iäkäs isä lisäksi hoidettavana. Inhoan lääkehoitoa, en ole hyvä siinä, samoin kirjaus Apotilla on itselleni vaikeata. Lisäksi en jaksa valittavia omaisia. Miksi lähihoitaja ei voi toimia hoiva- avustajana ? Itselleni riittäisi työ, jossa siivoilisin, vaihtaisin petivaatteita, pyykkäisin ja avustaisin ruokahuollossa.
Entä henk.koht.avustajaksi? Jonkin firman kautta, sulla olisi ehkä useampi asiakas joiden luona käyt? Ehkä saisit osittain valita asiakkaat ainakin esittää toiveita?
Lähimmäinen kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksei kuka tahansa voi pistää esim. insuliinia. Omaishoitajan se on kuitenkin tehtävä ilman koulutusta, tiedän varmasti että 89 v omahoitaja tekee sen kun puoliso ei itse siihen kykene. Kuten annostelee ne kymmenet lääkkert dosettiin päivittäin annettavaksi. Tehnyt jo vuosikymmenet. Jossain palvelutalossa se sitten onkin koulutettujen hommaa 😁 hoitajia jopa erikseen koulutetaan siihen vaan eipä koulutetaan omahoitaja, silloin kelpaa kaikki.
Helppo se on yhden ihmisen lääkehoito toteuttaa mutta kun hoidettavia on toista ja kolmattakymmentä ei se enää olekkaan niin yksinkertaista. Lääkitykset muuttuu ja osa lääkkeistä saattaa jäädä tauolle ja uusia lääkkeitä tulee. Näiden kaikkien lääkehoidosta pitää tietää kaikki.
Hoiva- avustaja kirjoitti:
Hoiva-avustajat ainakin Attendolla jakavat lääkkeitä esim ruokailun yhteydessä. Jos kieltäydyt kenkää tulee.
Valmiiksi jaettujen lääkkeiden antaminen ja lääkkeiden jakaminen ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin idealistisesti se ei mene tosielämässä. Työssä uupuvat juuri ne tunnolliset ja kunnolliset hoitajat. Työ on raskasta ja kuormittavaa, vaatimuksia ja ideaaleja sataa ylhäältä alaspäin. Työnjohtamista ei ole. Se on "häivytetty" itseohjautuvuuden taakse. Niinpä tiimissä on aina yksi tai useampi lusmuilija, jotka viimeiseen asti kiertävät omat hommansa ja yrittävät nakittaa niitä niille muille, joille asiakas on etusijalla. Esimerkiksi omalla työpaikalla on ns. vastuuhoitajamalli. Jos olet asiakkaan omahoitaja, sinun vastuullasi on esim. asiakkaan suihkutus. No lusmuilija lykkää oman asukkaansa suihkua niin kauan, että itselle tulee vapaat ja sitten suihku siirtyykin asukkaan varahoitajalle. Jos vara on tunnollinen hän saa siis suihkuttaa viikossa omat asiakkaansa ja vielä ne joille on varahoitaja. Voi ehkä ulkopuolisesta tuntua pikkujutulta, mutta ajan myötä ja kun sama työnkiertely pätee vähän joka asiassa, kuormitus kasvaa osalla porukasta turhan isoksi.
pakkoko sitä on hyväksyä kaikkea mulla kaveri on lähihoitajana yksi miespuolinen tuttu ja sanoisi aika äkkiä jos tuollaista alkaisi esiintyä. On aika suorapuheinen mies kyseessä noin 30 vuotias nuorehko mies. Nopeasti sai silti vakipaikankin tuolta hoitoalalta vaikka onkin suorapuheinen uskaltaa sanoa ja pitää puolensa vaikka jotktu väitää että tuota katsotaan tällä alalla pahalla jos pitää puolensa. Ei ainakaan tunnuta tuon äijän kohdalla.
oletaisin että samalla tavoin tuolla alalla kohdellaan mies kuin nais lähihoitajia että tuskin siinä on eroa että pitääkö se mies tai naishoitaja puolensa no silti toi äijä vakinaistettiin alle 2 vuodessa nykyiseen työpaikaansa ja sitä ennen sai vakipaikan toisesta hoitolaitoksesta missä työskenteli muutaman vuoden aiemmin. Eli kyllä noita vakipaikkojakin näköjään saa tuolta hoiva alaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan tuota tehdä ilman koulutusta? Onko vähän kuin henkilökohtainen avustaja, mutta työskentelee esim tk:ssa?
EI! Ne EI ole sama asia!
Henkilökohtainen avustaja auttaa yksityisihmistä hänen kotonaan tavanomaisissa arkiaskareissa, kuten kaupassakäymisessä, siivoamisessa, ulkoilussa, virkistystoiminnassa, kulkee mukana lääkärireissuilla Avustettava on myös henkilökohtaisen avustajan TYÖNANTAJA. Työaika voi olla vain pari tuntia pari kertaa viikossa, tai kokoaikatyötäkin, riippuen työnatajan eli avustettavan kunnosta. Palkka on n. 11-12 e/h bruttona.
Hoiva-avustaja taas on terveydenhoitoalan laitoksissa työskentelevä hoivatiimin jäsen, laitoksen jokapaikanluuta, joka tekee hoitopaikasta riippuen joko samaa kuin hoitajat, mutta alipalkalla, tai siivoustyötä ja hoitotyötä sekaisin alipalkalla. Käteen jää ehkä 1400-1600 e kaksivuorotyöstä, jota se usein on.
Nimim. kokemusta molemmista ammateista
Sinänsä hauskaa että avustamista ruokailussa, pukemista, pesemistä yms kaikkia OPETETAAN opinnoissa koska ne voi tehdä myös todella väärin.
Olen 59v lähihoitaja. Työtön. Ajattelin hakea hoiva- avustajan töitä, koska en pärjää lääkehoidossa, lisäksi inhoan kirjaamista, joka vie liian suuren osan työpäivistä. Tekisin mieluummin avustavia töitä, ei tarvitsisi miettiä lääkehoitoa. En pidä omaisten kohtaamisesta, olen introvertti, haluaisin touhuta pyykkien-, tiskien kanssa, siivota. En ole hyvä sosiaalisissa kanssakäymisissä, mutta osaan organisoida ja pitää paikat siistinä.