Mitähän lapseni tarkoittaa sanalla "pappa"?
Käyttää sitä usein eri lauseiden ja asioiden yhteydessä. Ei kuitenkaan tarkoittaa pappaa, vaan jotain muuta.
Mitäs teille tulee mieleen ko. sanasta?
Kommentit (14)
Jos asuisitte Oulun seudulla niin se vois tarkoittaa sanaa laittaa. "Paappa tuo tv kiinni" "paappa nuo laukkuun" yms.
Se yrittää kertoa sulle että joku vanha mies on tehnyt pahojaan.
Hmm.. tuo laittaa voisi sopia. Puhe vielä tosi epäselvää. Puhe lähinnä sanoja peräkkäin. Äsken sanoi minulle "Äiti pappa" ja ojensi minulle leikkipuhelimen.
-ap-
Mun ipana sanoo "papapa" kun tarkoittaa paperia. Monet sanat tulevat niin että tavuja on oikea määrä, mutta ensimmäinen tavu vain toistuu.
Puhelin on ipanalle tärkeä, ja se myös puhuu puheluja muun muassa avaimenperään ja paremman puutteessa käteensä. Puhumista tai puhelinta veikkaisin teidän tapauksessa :)
Se voi olla joku hyvin monikäyttöinen sana.
Oma tyttöni selvisi pitkään hyvin suppealla sanavarastolla. Mm. "NÄTTI" tarkoitti kaikkea vaaleanpunaista, mikä sai lapsenvahdin ihan toivottomaksi kun toinen osoittaa sormella jääkaappia ja huutaa "nätti!"
Ei se jääkaappi, vaan se illaksi varattu vanukas, joka oli vaaleanpunaisessa purkissa...
Ei ole pienten puheessa aina sellaista logiikkaa kun me aikuiset luulemme.
Meillä tytön nimi on Susanna ja pienenä hän sanoi itsenään Nunaksi...Nunna ottaa ja Nuna laittaa, Nuna on iso tyttö :) jep jep!
Paappa voi olla puhelin, kun tuossa yhteydessä sanotaan. Ja laajennettuna: joku soittaa, soita jollekin, puhelin soi...
Meillä ilmaus pappa tarkoitti isoisän lisäksi vaippaa ja kauppaa.
Turun murteella se tarkoittaisitko, laittaisitko/ottaisitko. Paappa tuo tuonne ym. Ainakin omat vanhempani käyttivät aika tehokkaasti tuota paappa-sanaa eli varmaan joltain vanhemmalta esim. päiväkodin tädiltä kuullut.
Se voi olla ihan vaan "yleissana" monelle eri tekemiselle. Mun lapsella oli mm. "unna", joka tarkoittii mm. kaatuu, kuuma yms. jotenkin "negatiivista". Saattoi sano esim. "torni unnaa", "liian unna (ruuasta)" jne.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:25"]
Hmm.. tuo laittaa voisi sopia. Puhe vielä tosi epäselvää. Puhe lähinnä sanoja peräkkäin. Äsken sanoi minulle "Äiti pappa" ja ojensi minulle leikkipuhelimen.
-ap-
[/quote]
Meillä lapsi näyttää kännykkää ja sanoo "pappa". Olen ajatellut, että haluaa katsoa puhelimesta papan kuvaa :)
Minkä ikäinen lapsi? Paapaapaapappapap voi olla vaan helppo tavu, jos on vielä pieni. Meillä alle vuoden ikäinen on jo monta kuukautta hokenut sitä ihan samoin kuin ättättättää.
No kerro mitä ne lauseet on