Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUKIO PAKOLLISEKSI KAIKILLE!

Vierailija
14.02.2014 |

Olen ehdottomasti tätä mieltä, että lukio pakolliseksi kaikille. Tai niin, että tulisi kymppiluokka jonka käy ne, jotka eivät lukioon tähtää: tälllä kymppiluokalla opiskeltaisiin psykologiaa, historiaa ja yhteiskuntaoppia, filosofiaa, matematiikkaa, maantietoa ja biologiaa, sekä valinnaisena kemiaa ja fysiikkaa. 

Ai miksi? No, ainakin ammattikouluopiskelijoiden taso nousisi. Miettikää, että esim. lähihoitajaopiskelijat eivät lue psykologiaa, eivätkä opiskele matematiikkaa ollenkaan. Ja nämä nuoret sitten työskentelevät ihmisten parissa vaikka heillä ei ole mitään käsitystä psykologiasta. 

Lukio on yleissivistävä koulu, eikä sen käymisestä ole mitään haittaa kenellekään, päinvastoin. Kyllä amispuolellakin kuuluu tietää ainakin oman maansa ja euroopan historia (peruskouluhistoria on pelkkä pintaraapaisu) ja ymmärtää, miten valtio toimii. 

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä asettelua, että a)lukiosta valumistuu vain kirjaviisaita ressukoita tai b)amiksen käyvät vain tyhmät....

Itse valmistun lukiosta tänä keväänä. En mennyt lukioon siksi etten olisi tiennyt mikä minusta tulee -päinvastoin. Ja kyllä, pelkkä tieto ei auta minua tulevassa ammatissani. Joudun (pääsen) tekemään paljon käsilläni vaikka tulenkin olemaan "akateeminen".

Myöskään en ymmärrä amislaisten parjaamista (tai yletöntä korottamista, kuten lukiolaisrenkaan) Jos joku tietää miksi haluaa tulla, eikä lukio tarjoa siihen väylää, miksi tämän pitäisi kuluttaa lukion penkkiä. Unelmiaan pitää saada seurata -ilman että joku, jolle asia ei edes kuulu, pahoittaa tästä mielensä.

Lopuksi kysyn, mitä pahaa siinä on jos joku menee lukioon saadakseen aikaa miettiä mitä haluaa. Olisiko parempi vaihtoehto lorvia kotona tekemättä mitään....?

Ps. Ei liittynyt aloitukseen, mutta kommentteihin....

Vierailija
42/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 korjaa: lukiolaisenkaan (ei renkaan xD )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:35"]Olen samaa mieltä! Itse olen käynyt amiksen ja kaduttaa, etten jaksanut lukiotakäydä samalla. Ammattikorkeaan olisi tarkoitus hakea, mutta enhän minä siellä varmaan edes pärjää, kun kursseja on englanniksi ja en sitä osaa. Yleissivistys on vain hyvästä! 

[/quote]

Kummallisen ammattikoulun olet käynyt, jos siellö ei ole englantia ja ruotsia opetettu. Meillä opetettiin ja hyvin pärjäsin töissä amiksen jälkeen, sekä ammattikorkeassa. Olin luokkani paras kielissä

Vierailija
44/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin on aivan turhaa asettaa lukiota ja ammattikoulua vastakkain, molempia tarvitaan.

Vierailija
45/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:57"]

tässä maassa on jo ihan tarpeeksi lukiosta työttömäksi jääneitä...

[/quote]

Ihan yhtälailla on amiksesta näiltä aloilta, millä ei työllisty. Lukiolainen sentään pääsee edes amikseen tai aikuispuolelle, mutta amiksen käynyt työtön ei juuri mihinkään, mikäli on huonot arvosanat!

T: Media-assistentti

[/quote]

Helposti pääsee amiksen käynyt amk:hon, kk:hon, yliopistoon tai toiseen amikseen. Ei pitäisi olla ongelmia. Amiksen todistus vastaa yo-todistusta, joten sillä paprulla pääsee kaikkialle helposti, on meinaan kokeiltu sekin.

Vierailija
46/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on täysin turha paikka ja sinne menee ne jotka eivät tiedä mitä tekevät elämässä.

Vierailija
47/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Lukiota käydessäni en olisi todellakaan halunnut, että amikseen ja kauppaopistoon mennyt heikompi aines olisi ollut samassa koulussa.

Vierailija
48/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole aloittajan kanssa samaa mieltä. Lukio on ajanhukkaa, jos ei aio akateemiselle alalle. Yleissivistystä voi sitten lisätä vaikka peruskouluun ja psykologiaa yms. voisi toki lisätä ammattiopintoihin, jos "alaan" kuuluu. Itse asiassa on hölmöä, jos sitä ei ole.

Vierailija
49/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata ollenkaan tällaista ehdotusta. Olen käynyt itse lukion, ja pidin sitä aika hyödyttömänä kouluna yleensäkin. 

Ja tosiaan, sinne ammattiopintoihin sitten niitä ko. alalla tarvittavia opintoja, esim. psykologiaa tai lisää matematiikkaa.

Vierailija
50/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se hyvä, että laiskemmille ja heikompilahjaisillekin on se amis-vaihtoehto. sehän sitten tarkoittais sitä, että lukion vaatimus- yms taso laskis, kun kaikkien tulis siellä pärjätä.

mutta mä olen sitä mieltä, että oppivelvollisuusiän voisi nostaa 18 v, kuten nykyisessä asuinmaassani.

Vierailija
51/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:24"]

Miettikää, että esim. lähihoitajaopiskelijat eivät lue psykologiaa, eivätkä opiskele matematiikkaa ollenkaan. [/quote]

Miksi ihmeessä lähihoitajat tuskailevat lääkelaskujen kanssa, vaikka matematiikkaa ei ole?  Onneksi lähihoitajille on sentään soveltuvuustestit, joista on enemmän hyötyä kuin kirjoista opitusta psykologiasta.

Mutta LUKIO ON TÄYSIN TURHA JA SEN VOI KORVATA PAKOLLISILLA AMMATTIOPINNOILLA. Säälittäviä nämä kirjaviisaat, jotka voivat joutua esimieheksi niille, jotka tekevät jotain sellaista työtä, josta esimies ei ymmärrä mitään. Pitäisi olla kaikissa töissä niin kuin armeijassa. Siellä ei esimieheksi pääse olematta ensin alokas, paitsi ehkä ylipäälliköksi.

Totta kyllä, että ihan kaikkien pitäisi tietää, miten yhteiskunta toimii, ja millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia on muutkin yleiset arkielämässä tarpeelliset taidot, kuten esimerkiksi ruuanvalmistuksen, vaatehuollon, ruuvin kiinnittämisen, napin ompelun ym.

Vierailija
52/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä! itse en ole lukiota käynyt, mutta omat lapset aijon lukioon laittaa ilman vaihtoehtoja. harmittaa että omat vanhemmat eivät tehneet samoin vaan antoivat mennä ammattikouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan