Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUKIO PAKOLLISEKSI KAIKILLE!

Vierailija
14.02.2014 |

Olen ehdottomasti tätä mieltä, että lukio pakolliseksi kaikille. Tai niin, että tulisi kymppiluokka jonka käy ne, jotka eivät lukioon tähtää: tälllä kymppiluokalla opiskeltaisiin psykologiaa, historiaa ja yhteiskuntaoppia, filosofiaa, matematiikkaa, maantietoa ja biologiaa, sekä valinnaisena kemiaa ja fysiikkaa. 

Ai miksi? No, ainakin ammattikouluopiskelijoiden taso nousisi. Miettikää, että esim. lähihoitajaopiskelijat eivät lue psykologiaa, eivätkä opiskele matematiikkaa ollenkaan. Ja nämä nuoret sitten työskentelevät ihmisten parissa vaikka heillä ei ole mitään käsitystä psykologiasta. 

Lukio on yleissivistävä koulu, eikä sen käymisestä ole mitään haittaa kenellekään, päinvastoin. Kyllä amispuolellakin kuuluu tietää ainakin oman maansa ja euroopan historia (peruskouluhistoria on pelkkä pintaraapaisu) ja ymmärtää, miten valtio toimii. 

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:24"]

Miettikää, että esim. lähihoitajaopiskelijat eivät lue psykologiaa, eivätkä opiskele matematiikkaa ollenkaan. [/quote]

Miksi ihmeessä lähihoitajat tuskailevat lääkelaskujen kanssa, vaikka matematiikkaa ei ole?  Onneksi lähihoitajille on sentään soveltuvuustestit, joista on enemmän hyötyä kuin kirjoista opitusta psykologiasta.

[/quote]

Tässä malliesimerkki henkilöstä, joka ei ole opiskellut varmasti ainuttakaan kurssia / opintoviikkoa psykologiaa, mutta katsoo silti asiakseen julistaa tällaisia "totuuksia". 

Parhaimmillaan akateeminen koulutus (ehkä jo pelkkä lukiokoulutuskin) antaa sen verran tietoa ja ymmärrystä eri tieteenaloista, että tämäntyyppiset mutu-tuntumat jäävät pois. Sitä en tosin usko, että kaikilla olisi kapasiteettia käydä lukiota...valitettavasti.

Vierailija
22/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:34"]

Miettikää, että esim. lähihoitajaopiskelijat eivät lue psykologiaa, eivätkä opiskele matematiikkaa ollenkaan. [/quote]

Miksi ihmeessä lähihoitajat tuskailevat lääkelaskujen kanssa, vaikka matematiikkaa ei ole?  Onneksi lähihoitajille on sentään soveltuvuustestit, joista on enemmän hyötyä kuin kirjoista opitusta psykologiasta.

[/quote]

Tässä malliesimerkki henkilöstä, joka ei ole opiskellut varmasti ainuttakaan kurssia / opintoviikkoa psykologiaa, mutta katsoo silti asiakseen julistaa tällaisia "totuuksia". 

Parhaimmillaan akateeminen koulutus (ehkä jo pelkkä lukiokoulutuskin) antaa sen verran tietoa ja ymmärrystä eri tieteenaloista, että tämäntyyppiset mutu-tuntumat jäävät pois. Sitä en tosin usko, että kaikilla olisi kapasiteettia käydä lukiota...valitettavasti.

[/quote]

Noniin räksyttävä akateeminen av-mamma, olisikohan sinun aika hakeutua hoitoon? Jos on noin paha olo, niin onko sitä pakko purkaa muihin, varsinkin tuntemattomiin ihmisiin? Tuollaisia toisia arvostelevia kommentteja ei suvaita, ei silmätysten, eikä netissä, joten pidäppä mölyt mahassasi, varsinkin kun et tiedä asianlaitaa ensinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote]

Noniin räksyttävä akateeminen av-mamma, olisikohan sinun aika hakeutua hoitoon? Jos on noin paha olo, niin onko sitä pakko purkaa muihin, varsinkin tuntemattomiin ihmisiin? Tuollaisia toisia arvostelevia kommentteja ei suvaita, ei silmätysten, eikä netissä, joten pidäppä mölyt mahassasi, varsinkin kun et tiedä asianlaitaa ensinkään.

Vierailija
24/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten hyvä idea, mutta osa oppilaista hylätään jo ala-asteella kun heille ei anneta riittävästi tukiopetusta jos ei heti suju.  ei ihmisten aivoissa  ole niin suurta eroa ettei ketä vain riittävällä tuella saada 9 oppilaaksi

Vierailija
25/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata alkaa pätemään asioista, mistä ei nähtävästi tiedä yhtään mitään. Olen lähihoitajaopiskelija, ja kyllä meillä on psykologiaa ja matematiikkaa? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?

Vierailija
26/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan yliopistotasosta, liitetään keskusteluun viisaus, ajattelevaisuus ja etenkin kriittinen ajattelu.

Valitettavasti tämäntyyppisistä keskusteluista se ei välity.

Ammattikoulua pidetään siis luuserilaitoksena, jonne mennään kun muuhun ei kyetä. Selvä, mikä ajaa tähän?

Voisiko asia kenties muuttua, mikäli muutettaisiin kaikki asenteita?

Toisekseen, etenkin näille jotka pitävät suuressa arvossa korkeaa koulutusta ja puhuvat ammattitason koulutuksesta halveksivaan sävyyn:

Ajatellaan päivää, jolloin kaikilla olisi korkea koulutus. Kukaan ei enää menisi ammattikouluun, koska sitä ei arvosteta.

Sairaalat ovat täynnä lääkäreitä, mutta ei yhtäkään hoitajaa.

Rakennuksiin löytyy paljon kaavoituksia ja tarkat suunnitelmat, mutta ei ole yhtäkään rakennusmiestä näitä hankkeita toteuttamassa.

Kovapalkkainen asiantuntija tulee työpaikalleen, tästä lähtien pari tuntia ajoissa. Siivojia ei enää ole, joten ensitöikseen hän iskee essun käteen ja siivoushankat käsiin ja alkaa mopata toimiston lattioita.

Wc:kin on mennyt tukkoon, mutta ei ole enää putkimiehiä, joten tyylikkään jakkupukuisen asiantuntijan on joko pidäteltävä, hankittava vaipat tai sitten kirjaimellisesti liattava itse kätensä.

Kauppoja ei enää ole, koska myyjiä ei saada mistään. Eikä myöskään ravintoloitakaan, koska kukaan ei halua työskennellä alentavassa kokin- tai tarjoilijan ammatissa.

Lopuksi vielä joku akateemikko kuolee sähköiskuun, kun on yrittänyt itse tehdä sähkitöitä, jotka vaatisivat ammattilaisen (joita ei enää ole).

Olisiko se sitten se hieno maailma?

Millä muuten kuljitte tänään töihin? Olisiko se bussi-/junamatka onnistunut ilman kuskeja? Tai mikäli autolla, niin mistä se auto olisi ilmaantunut, ellei sitä joku tuntematon tehdastyöläinen olisi ollut osaltaan rakentamassa? Ja kertakäyttöiseksikin jäisi, kun ei olisi ketään sitä korjaamassa jos vikaa tulee.

Surullista on myös huomata, miten moni akateemikko ei näe omaa mielipidettään pidemmälle. "Kun minusta on hienoa olla korkeakoulutettu ja työskennellä kovalla palkalla merkittävässä työssä, niin miksi ihmeessä joku muka haluaisi olla myyjä jossain surkeassa puljussa? Laiskuuttahan sen vaan on, ja tyhmäkin varmaan."

Onko tosiaan tyhmää tehdä elämällään sen mitä haluaa, eikä mitä ympäristö odottaa? Jokaisella on oma kutsumusammattinsa ja jokaisella on omat arvonsa. Jollekin elämän suunta on tulla uraohjukseksi ja olla erittäin merkittävä henkilö. Jollekin taas se elämän suunta on opiskella hoitajaksi ja olla merkittävä henkilö hoitamilleen ihmisille, vaikkakin polkupalkalla.

On sääli, että joidenkin korkeakoulutettujen on tätä ilmeisesti vaikea ymmärtää.

Vierailija
27/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastakkainasettelua taas, ja tällä kertaa lukiota vastaan. Joku toinen ketju, niin siinä lytätään ammattikoulu. Totuus on, että nämä kaksi laitosta ovat erilaisia, mutta kumpikaan ei ole turha. Molempien tietoja tarvitaan toisaalla, ammattikoulun ammatteissa ja lukion yleissivistyksessä muuten ja yliopistoissa. Minä käsitin, että ap soisi sivistäviä aineita kaikille, te muut sitten loitte taas sen luokkajaon kommenteillanne. 

Sekin on totuus, että on huippulukioita ja sitten ei-niin-hyviä lukioita. Se on totuus, että osa ammattikouluista, varsinkin kädentaitojen linjat, on todella korkeatasoisia! Ja sitten on linjoja, joista valmistuu, eh, no... vähän reppanoita ihmisiä. Mutta, kaikille pitäisi olla paikka yhteiskunnassa. 

Minä lisäisin yhteiskuntatietoutta ja taloustietoutta ammattikouluun, ja sitten alakohtaisesti muita sivistäviä aineita. En keksi mitään syytä, miksi tämä olisi kenestäkään väärin. 

Vierailija
28/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:00"]Ihme vastakkainasettelua taas, ja tällä kertaa lukiota vastaan. Joku toinen ketju, niin siinä lytätään ammattikoulu. Totuus on, että nämä kaksi laitosta ovat erilaisia, mutta kumpikaan ei ole turha. Molempien tietoja tarvitaan toisaalla, ammattikoulun ammatteissa ja lukion yleissivistyksessä muuten ja yliopistoissa. Minä käsitin, että ap soisi sivistäviä aineita kaikille, te muut sitten loitte taas sen luokkajaon kommenteillanne. 

Sekin on totuus, että on huippulukioita ja sitten ei-niin-hyviä lukioita. Se on totuus, että osa ammattikouluista, varsinkin kädentaitojen linjat, on todella korkeatasoisia! Ja sitten on linjoja, joista valmistuu, eh, no... vähän reppanoita ihmisiä. Mutta, kaikille pitäisi olla paikka yhteiskunnassa. 

Minä lisäisin yhteiskuntatietoutta ja taloustietoutta ammattikouluun, ja sitten alakohtaisesti muita sivistäviä aineita. En keksi mitään syytä, miksi tämä olisi kenestäkään väärin. 

[/quote]

Yhteiskuntaoppia ja taloustietoutta/matematiikkas on myös ammattikouluissa/ammattikorkeakoulussa.

Vierailija
29/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

::D varmaan te akateemiset hienot rouvat sitten voitte tästä lähtien leikata ja värjätä itse omat hiuksenne ja laittaa kyntenne ja kasvohoitonne, kun senkin varmaan jo luokiossa olette psykologiaa opiskelemalla oppineet. T: hyvätuloinen kauneudenhoitoalan ammattilainen, juurikin Se heikompi aines ammattikoulusta.

Vierailija
30/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:18"]Kun puhutaan yliopistotasosta, liitetään keskusteluun viisaus, ajattelevaisuus ja etenkin kriittinen ajattelu.

Ammattikoulua pidetään siis luuserilaitoksena, jonne mennään kun muuhun ei kyetä. Selvä, mikä ajaa tähän?

Voisiko asia kenties muuttua, mikäli muutettaisiin kaikki asenteita?

Toisekseen, etenkin näille jotka pitävät suuressa arvossa korkeaa koulutusta ja puhuvat ammattitason koulutuksesta halveksivaan sävyyn:

Ajatellaan päivää, jolloin kaikilla olisi korkea koulutus. Kukaan ei enää menisi ammattikouluun, koska sitä ei arvosteta.

Sairaalat ovat täynnä lääkäreitä, mutta ei yhtäkään hoitajaa.

Rakennuksiin löytyy paljon kaavoituksia ja tarkat suunnitelmat, mutta ei ole yhtäkään rakennusmiestä näitä hankkeita toteuttamassa.

Kovapalkkainen asiantuntija tulee työpaikalleen, tästä lähtien pari tuntia ajoissa. Siivojia ei enää ole, joten ensitöikseen hän iskee essun käteen ja siivoushankat käsiin ja alkaa mopata toimiston lattioita.

Wc:kin on mennyt tukkoon, mutta ei ole enää putkimiehiä, joten tyylikkään jakkupukuisen asiantuntijan on joko pidäteltävä, hankittava vaipat tai sitten kirjaimellisesti liattava itse kätensä.

Kauppoja ei enää ole, koska myyjiä ei saada mistään. Eikä myöskään ravintoloitakaan, koska kukaan ei halua työskennellä alentavassa kokin- tai tarjoilijan ammatissa.

Lopuksi vielä joku akateemikko kuolee sähköiskuun, kun on yrittänyt itse tehdä sähkitöitä, jotka vaatisivat ammattilaisen (joita ei enää ole).

Olisiko se sitten se hieno maailma?

Millä muuten kuljitte tänään töihin? Olisiko se bussi-/junamatka onnistunut ilman kuskeja? Tai mikäli autolla, niin mistä se auto olisi ilmaantunut, ellei sitä joku tuntematon tehdastyöläinen olisi ollut osaltaan rakentamassa? Ja kertakäyttöiseksikin jäisi, kun ei olisi ketään sitä korjaamassa jos vikaa tulee.

Surullista on myös huomata, miten moni akateemikko ei näe omaa mielipidettään pidemmälle. "Kun minusta on hienoa olla korkeakoulutettu ja työskennellä kovalla palkalla merkittävässä työssä, niin miksi ihmeessä joku muka haluaisi olla myyjä jossain surkeassa puljussa? Laiskuuttahan sen vaan on, ja tyhmäkin varmaan."

Onko tosiaan tyhmää tehdä elämällään sen mitä haluaa, eikä mitä ympäristö odottaa? Jokaisella on oma kutsumusammattinsa ja jokaisella on omat arvonsa. Jollekin elämän suunta on tulla uraohjukseksi ja olla erittäin merkittävä henkilö. Jollekin taas se elämän suunta on opiskella hoitajaksi ja olla merkittävä henkilö hoitamilleen ihmisille, vaikkakin polkupalkalla.

On sääli, että joidenkin korkeakoulutettujen on tätä ilmeisesti vaikea ymmärtää.

[/quote]

Samaa olen täällä ihmetellyt. Olen vaan saanut haukkuja ihmettelystä ja siitä että en ole mennyt yliopistoon, sekä siitä että olen käynyt ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun. Jostain syystä kumpaakaan ei täällä arvosteta, vaan pitäisi olla lukio ja sitten yliopistokoulutus. Hienoahan se vaan on kun on yliopiston käynyt, mutta ei sieltä tosiaan tule kaikkia tarvittavia ammatteja kaikille sektoreille. Jonkunhan on hoidettava tietyt hommat, että yhteiskunta toimii. Jos kaikki on pelkkiä johtajia/politiikkoja jne, niin eipä yhteiskunta toimisi, kun työntekijät puuttuisi.

Vierailija
31/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä! Itse olen käynyt amiksen ja kaduttaa, etten jaksanut lukiotakäydä samalla. Ammattikorkeaan olisi tarkoitus hakea, mutta enhän minä siellä varmaan edes pärjää, kun kursseja on englanniksi ja en sitä osaa. Yleissivistys on vain hyvästä! 

Vierailija
32/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Siksi että kirvesmies osaisi ajatella hakkaamansa naulan tunteita?

Päinvastoin, lukion oppilamääriä pitäisi pienentää, jotta vain oikeasti lukuhaluiset pääsisivät lukioon.

Vierailija
33/52 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:26"]Lukio on täysin turha paikka ja sinne menee ne jotka eivät tiedä mitä tekevät elämässä.

[/quote]

Samaa mieltä. Aloittajan säälittävä toive ei tule ikinä onnistumaan :D

Vierailija
34/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion historia on yläkoulun historian tunneista. Vertaa vaikka yläkoulun ja lukion historian pakollisten kurssien kirjoja.

Vierailija
35/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä maassa on jo ihan tarpeeksi lukiosta työttömäksi jääneitä...

Vierailija
36/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:00"]

Ihme vastakkainasettelua taas, ja tällä kertaa lukiota vastaan.

[/quote]Lueppa kuule se avaus uudestaan, kumpaa siinä dissataan lukiota vai ammattikoulua?

Vierailija
37/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:57"]

[/quote]yhtään yo-hesen kassaa ei tarvita lisää

Vierailija
38/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 11:57"]

[/quote]

Ihan yhtälailla on amiksesta näiltä aloilta, millä ei työllisty. Lukiolainen sentään pääsee edes amikseen tai aikuispuolelle, mutta amiksen käynyt työtön ei juuri mihinkään, mikäli on huonot arvosanat!

T: Media-assistentti

Vierailija
39/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:18"]

Kun puhutaan yliopistotasosta, liitetään keskusteluun viisaus, ajattelevaisuus ja etenkin kriittinen ajattelu.

[/quote]

Mä arvostan todella paljon Ammattikoulun käyneitä. Siellä on paljon myös Fiksuja oppilaita ja monet valmistuvat todella tärkeisiin töihin, mutta musta tota "luuseriajattelua" on helppo valottaa näin vasta lukiosta valmistuneena:

Peruskoulun päätyttyä meidän luokalta kaikki häiriköt, huonot oppilaat ja laiskimukset (= opiskeluorientoituneen mielestä "luuserit") menivät joko suoraan tai kymppiluokan kautta ammattikouluun. Varsinkin noiden pahimpien häiriköiden puuttuminen teki lukio-opiskelusta aivan erilaista peruskouluun verrattuna. Tottakai sinne amikseen meni myös paljon fiksua porukkaa, mutta ne jotenkin hukkui sinne massaan, kun miettii amikseen menijöitä. Meidänkin luokalta pääsi muutama todella fiksu oppilas unelma-alalleen ammattikouluun, mutta en mä muista niitä yhtä hyvin. Kun mä mietin taaksepäin jakoa meidän ysiluokalla lukioon menijöiden ja amikseen menijöiden välille, ne häiriköt tulee ensimmäisenä mieleen amikseen menijöistä. Ei siksi, että ne ehkä olisivat se hallitsevin oppilasryhmä amiksessa, vaan koska ne olivat niin hallitseva osa yläastetta. Harvoin selvittiin edes yhtä tuntia ilman häiriköintiä. 

Ja voi toki olla, että monet näistä häiriköistä ja laiskimuksista motivoitui ammattikoulussa ja alkoi panostaa siihen opiskeluun. Mä en kuitenkaan ollut sitä näkemässä, kun olin samaan aikaan toisessa koulussa. Nykyään mun kaveripiiriin kuuluu monia hienoja ihmisiä, jotka on valmistuneet ammattikoulusta. Silti se teiniaikojen korostunut jako amikseen menijöiden ja lukioon menijöiden välillä elää ainakin jollain tasolla mun mielessä.

Vierailija
40/52 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis laiskoille? Ahaaaaa, lukiossa saat istua päivät pitkät kun amiksessa perse pitää nostaa penkistä ihan oikeisiin hommiin. Amiksen jälkeen valmistuu ammattiin, lukiosta.....saat lisää luettavaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan