Lainan suuruus 302.084,23€
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:22"]
se vaan on jotenkin miellyttävää omistaa se lähes millin arvoinen talo, missä asuu. eikä maksaa joka kuukausi jollekin 2000 €/kk vuokraa. ehkä olen tyhmä. en ymmärrä sijoittamisesta mitään.
[/quote]
Meillä on velkaa vielä 250 000 että en koe omistavani taloa. Pankkihan sen aika pitkälti vielä omistaa. Mutta siinä mielessä voi nukkua yöt suht hyvin, kun talon arvo on tällä hetkellä lähelle 350 000. Jos tämä nyt myytäisiin jäisi siis voittoa tuo 100 000.
[/quote]
Jos saisitte myytyä. On aina se JOS.
[/quote]
Nimenomaan. Talon arvon määrää aina sitä myytäessä voimassa oleva kysynnän ja tarjonnan laki. Väliäkö sillä, mitä talosta pyydetään, jos ei siitä kukaan pyyntihintaa ole valmis maksamaan...
Esim. tämä talo on ollut tällä hinnalla myynnissä vuositolkulla. Hinta on pysynyt koko ajan samana, mutta kukaan ei ole sitä ostanut. Ehkä omistajat vain haluavat pitää sen myynnissä, mutta miksi he näin tekevät, on ainakin minulle arvoitus.
No aika kauan joudutte lainaa maksamaan. En suostuisi tuollaiseen. Minulle opetettiin lapsena että parempi ilman lainaa. Mä olen neljäkymmentä kohta. En ole koskaan ottanut lainaa. Elänyt sen mukaan mitä on käytettävissä. Tilillä on nykyään melkoisen muhkea summa. Sillä voisi ostaa asunnon vaikka naapurista mutten halua. Lapsetkin on kohta niin isoja että muuttavat pois kotoa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:32"]
Tää on niin huvittavaa, kun sanotaan että talo on millin arvoinen. No joo, entäs sitten kun lähdetään myymään sitä? Aika monella on se talon "arvo" on jotain ihan muuta kuin myyntihinta. Vai onko näille kehuskelijoille tultu tarjoamaan miljoonaa kämpästä?
[/quote]
Meillä ainakin on LKV:n tekemä kirjallinen arvio talon hinnasta, pankin vaatimuksesta, tehty 5v sitten arvo silloin oli 2x velka, tuon jälkeen tällä alueella on asuntojen hinnat nousseet 15-20%. Mutta itse käytän tuota virallista arviota omaisuuden määrittelyn pohjana.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:32"]
Tää on niin huvittavaa, kun sanotaan että talo on millin arvoinen. No joo, entäs sitten kun lähdetään myymään sitä? Aika monella on se talon "arvo" on jotain ihan muuta kuin myyntihinta. Vai onko näille kehuskelijoille tultu tarjoamaan miljoonaa kämpästä?
[/quote]
Meillä ainakin on LKV:n tekemä kirjallinen arvio talon hinnasta, pankin vaatimuksesta, tehty 5v sitten arvo silloin oli 2x velka, tuon jälkeen tällä alueella on asuntojen hinnat nousseet 15-20%. Mutta itse käytän tuota virallista arviota omaisuuden määrittelyn pohjana.
[/quote]
Millä alueella hinnat ovat viime aikoina nousseet tuon verran? Pankki tarvitsee todellakin jonkun arvion talon arvosta jotta voi myöntää velkaa. Todellinen arvo on jotakin muuta. Jos talolle sattuu nyt jotakin niin vakuutusyhtiö arvioi uudestaan asiantuntijan avulla kotinne TODELLISEN arvon. Pankki vaatii saamastanne korvauksesta huolimatta omansa takaisin. Laina ei pienene.
Muistan ihan just yli kaksikymppisenä kun yksi tuttavapariskunta rakennutti uuden talon perheelleen. Talon arvo kuulemma oli 700 000 euroa ja pari oli korviaan myöten veloissa, miehellä oli oma firma. Pariskunta erosi pari vuotta rakentamisen jälkeen ja järkyttyi kun uusi arvio olikin hippusen alle 400 000 euroa. Yrittivät monta vuotta myydä taloa hieman korkeammalla hinnalla ja loppujen lopuksi oli pakko myydä halvemmalla. Niin tuli koko kaveripiiriin kadehtimasta pariskunnasta kaksi luuseria jotka edelleenkään eivät ole tahoillaan päässeet jaloilleen. Näinkin voi käydä.
meillä on onnellinen tilanne. omistetaan 2 taloa eurooppalaisissa pääkaupungeissa, asunto-osakeja 2 kesämökkiä suomessa. että kyllä tässä ollaan plussan puolella vielä seuraavassakin sukupolvessa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:44"]
Eipä tarvitsisi Suomessa edes piipahtaa, jos vain maailmaa kiertäisi ympäri.
[/quote]
Tarvis vaan vielä keksiä, kuka maksaisi maailman kiertämisestä. Luultavasti maksavat asuntolainaa työstä saatavilla rahoilla?
Ensi viikolla otetaan lainaa 360.000€ ja molemmat ihan keskipalkkaisia. Saadaan ainakin unelmien koti ja ennemmin itselle "maksan", kun vuokralla olisin ja lyhentelisin jollekin toiselle.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:56"]Ensi viikolla otetaan lainaa 360.000€ ja molemmat ihan keskipalkkaisia. Saadaan ainakin unelmien koti ja ennemmin itselle "maksan", kun vuokralla olisin ja lyhentelisin jollekin toiselle.
[/quote]
Joo ja pakkohan sitä on jossain asua! Meilläpäin saa tavallisista vuokra-asunnoista maksaa tonnin kuussa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:15"]
Meillä oli lähtötilanne jotain tuota luokkaa (tai vähän enemmän). 5 vuotta on nyt maksettu ja nyt on jotain 250 000. Yritän sua tässä lohduttaa, että kyllä se siitä pienenee koko ajan.
[/quote]
Miten hitossa voi noin isoa lainaa lyhentää noin hitaasti nykyisellä korkotasolla?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:56"]
Ensi viikolla otetaan lainaa 360.000€ ja molemmat ihan keskipalkkaisia. Saadaan ainakin unelmien koti ja ennemmin itselle "maksan", kun vuokralla olisin ja lyhentelisin jollekin toiselle.
[/quote]
Jos keskipalkka tässä tarkoittaa että molemmat tienaatte bruttona 3500e/kk niin olette umpihulluja. Sori vaan. 20 vuotta, 2000e/kk 3% keskikorolla. Ja tuo maksetaan ehkä noin 4500e nettotuloilla? Sairasta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 23:55"]
Meillä lainaa 298 000 ja kuussa maksetaan(lyhennys +korko) 1200€. Nettotulot n 3700€ ja kaksi pientä lasta. Ihan hyvin tässä rahat riittää..
[/quote]
Juu, raha varmaan riittää, mutta lainanne ei oikein tuolla vauhdilla lyhene. Mietipä, jos korko olisikin 5 %....
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:28"]
Tolla rahalla tekis kivan maailmanympärimatkan joka vuosi seuraavan 30:n vuoden ajan.
[/quote]
Silti pitää asua jossakin.
Hei, Riippuu paljon siitä, kuinka suuret tulot teillä on!!! Mun mies on rahoitusalalla ja on ollut pitkään sitä mieltä, että Suomessa on asuntokupla ja Suomi on viiden vuoden sisällä konkurssissa mutta saas nyt nähdä... :)
Vielä lisäys edelliseen, varmaan se on suht ok huomioiden teidän tulot. Kai pankki myös laskee lainaa antaessa onko realistista saada laina takaisin maksettua... Mutta toki elämäntilanne voi muuttua jne. Millä alalla työskentelette vaikuttaa myös työllistymiseen mahdollisessa irtisanomistilanteessa. Missä asuntonne sijaitsee, kuinka helposti se on realisoitavissa. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että ei Suomella ole kovin hyvät ajat edessä... :/
Mulla yksin lainaa noin 190 000. Miehellä vähemmän. Meillä erilliset asuntolainat. Maksan lyhennystä saman verran kuin pk-seudulla keskustassa saa maksaa vuokraa. Hyvin pärjään.
Tuollaiset 10% asuntojen hinnan nousut ovat täyttä harhaa, on aina ollut, sillä jokainen asunto tarvitsee viimmeistään 10-20 vuoden päästä laitteiden ja kaluston uusimista, julkisivu-ja muuta remonttia, iv-ja sähkötöitä jne. ja jonkinlainen tuotto pitäisi saada myös sijoitetulle pääomalle ja huomioida suhdanteiden vaihtelut. Tonttien vuokran nousut jne.
Puhumattakaan ylisuurista lainoista, vaikka olisi kuinka maksukykyä - niin mitä järkeä 350tn asuntolainassa, oli korko tällä hetkellä kuinka alhainen tahansa ja maksuaika kymmeniä vuosia, ellei korko ole sidottu. Vaikka korko nyt on alhainen, niin muutaman vuoden päästä se voi olla 10% tai 15% tai jopa 90-luvun tapaan 19%, kun kukaan ei voi ennustaa maailman tilannetta. Alhaisella korolla ja pitkällä maksuajalla lainasumma on joka tapauksessa moninkertaistunut, kun se lopulta on maksettu. Ja viimeistään silloin huomataan miten kallista on ollut asuminen, eikä silloin juuri voi puhua enää asunnon arvonnoususta.
"Kiinnostavaa, että suurin osa ihmisistä pitää aivan itsestäänselvyytenä sitä, että asuntojen hinnat nousevat luokkaa 10% vuodessa ikuisesti. Näin on tapahtunutkin aikoinaan, mutta valitettavasti mennyt ei ole tae tulevasta. Sijoittaminenkin olisi helppoa, jos näin olisi."
Totesin tänään, kun palkka tuli tilille, että minulla on nyt säästössä 200 € enemmän kuin mitä meillä on asuntolainaa jäljellä. Helpotti.
Se on vain arvio, ei myyntihinta. Ja se pankille riittää, kun se vastaa lainan vakuuksia.
"Meillä ainakin on LKV:n tekemä kirjallinen arvio talon hinnasta, pankin vaatimuksesta, tehty 5v sitten arvo silloin oli 2x velka, tuon jälkeen tällä alueella on asuntojen hinnat nousseet 15-20%. Mutta itse käytän tuota virallista arviota omaisuuden määrittelyn pohjana."
Laskitteko oikeasti mitä se unelmien koti todellisuudessa maksaa? Sehän ei oikeati maksa 360.000 euroa vaan sen summan mitä todellisuudessa maksette pankille eli veikkaisin n.700.000-1milj. riippuen korkotasosta ja maailman tilanteesta. Mikä olikaan silloin asunnon arvo ja maksoitteko itsellenne?
"Ensi viikolla otetaan lainaa 360.000€ ja molemmat ihan keskipalkkaisia. Saadaan ainakin unelmien koti ja ennemmin itselle "maksan", kun vuokralla olisin ja lyhentelisin jollekin toiselle."
Kiinnostavaa, että suurin osa ihmisistä pitää aivan itsestäänselvyytenä sitä, että asuntojen hinnat nousevat luokkaa 10% vuodessa ikuisesti. Näin on tapahtunutkin aikoinaan, mutta valitettavasti mennyt ei ole tae tulevasta. Sijoittaminenkin olisi helppoa, jos näin olisi.