Itseäsi ilman yliopistotutkintoa sivistyneenä ja fiksuna pitävä, miksi et tehnyt sitä tutkintoa?
Kommentit (114)
Kandintyön tein, gradua vaille olin valmis. Sitten alkoi pysyvä täysiaikainen ja täyden työviikon työsuhde, pitkä parisuhde hajosi ja vaikea, etenevä pitkäaikaissairaus alkoi pahentaa elämänlaatua ja masennus iski työkyvyttömyyseläkkeelle jouduttaessa. Sitten tuli uusi parisuhde, ja kun terveydentilanne koheni niin tuli vauva.
Gradu on edelleen kirjoittamatta. Välillä se on mielessä, mutta mitä hyötyä siitä juuri nyt olisi? Ei se eläkettä kohenna, eikä se sivistystasoani nosta jos yhden tutkielman kirjoittaisin paperille, kun kaikki muut kurssit on jo käytynä. Aika menee vauvanhoidossa, kunnon ylläpitämisessä ja ihan muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuutta on sekin, että seuraa laajasti maailman tapahtumia, lukee paljon, harrastaa vapaa-ajallaan ja pystyy keskustelemaan asioista monipuolisesti ja perustellusti muiden kanssa.
Hmm enpä tiedä, hieman kapeaa fiksuuden määrittelyä: Entäpä mestarisäveltäjä, joka ei lue uutisia, ei lue kirjallisuutta, ei harrasta mitään muuta kuin musiikkia, eikä halua keskustella ihmisten kanssa?
Minusta älykkyys ja fiksuus löytyy pään sisästä eikä siitä mitä suusta tulee.
Ei ihmiskunnan läpimurtokeksintöjä ole edistetty pöydässä väittelemällä, vaan kynällä, paperilla ja aivoilla.
Minusta on selkeä korrelaatio sisäänpäin kääntyneisyyden ja älykkyyden välillä.Mitä älykkäämpi olet, sitä ärsyttävämpiä enemmistö ihmisistä on ja sitä huonommin tulet keskivertoihmisten kanssa toimeen. Tämä siis keskivertotapauksissa, poikkeuksiahan löytyy aina.
Minä olen meidän perheen ja suvun älykkäimpiä, ja luen sekä keskustelen kaikista vähiten, mutta toteutan teknisiä asioita, joita ei kukaan muu tee. En koe, että vaikkapa setäni on minua fiksumpi, koska hän lukee romaaneja, hesaria ja iltapäivälehtiä, sekä huutaa ruokapöydässä demareista ja kepulaisista siten että sylki lentää?
Kuka on missään väittänyt, että ihmiset lukevat pelkkiä romaaneja.
Eikö kommenoijalle ole olemassa, muita kirjoja, kuin romaaneja.
Historia kiinnostaa suuresti suomalaisia, on aina kiinnostanut, joten histrorian tietokirjoja luetaan erittäin paljon. Samon historillisia elämänkertoja niin lääketieteestä, kirjailijoista, säveltäjistä, taiteiljoista kuin erilaisista sodistakin, jne.
Samoin matkakertomukset ovat innoittavia. Niissäkin luetaan historiallisten löytöretkien käänteistä, kuin nykypäivästäkin.
Yhteiskunnallista kirjallisuutta lukevat myös monet. He haluavat saada taustatietoa yhteiskunnallisille ilmiöille ja muutoksille ja ymmärtää vallitseviakin olosuhteita.
Lukeminen ei tarkoita pelkkää romaaninen lukemista nykyihmisille. Nykyisin luetaan monipuolisesti, toisin kuin voisi luulla.
- Informaatikko, työpaikkana yleinen kirjasto -
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita kauppiksen, oikiksen, lääkiksen käyneitä, jotka ovat totaalisen sivistymättömiä. Itse asiassa useimmat tuntemistani tuollaisista ihmisistä ovat todella sivistymättömiä.
Itseäni en lähde arvioimaan. Olen IT-alalla, amk-koulutuksella, ja työni perustuu osaamiseen.
Sama täällä. Tieto yhdellä kapealla alalla ei automaattisesti tuo mukanaan laajempaa ymmärrystä yhteiskunnasta ja ihmisyydestä. Jonka siis ymmärrän sivistyksenä.
Minulla on alempi korkeakoulututkinto sekä amk-tutkinto, ja omasta mielestäni tietysti erittäin sivistynyt, kun suvaitsin tännekin tulla lausuntoa antamaan.
Yliopisto-opiskelu oli minulle liian itsenäistä. Mielenterveys kärsi yksin vieraassa kaupungissa asuessa. Vaihdoin AMK:hon opiskelemaan ja olin tyytyväinen opintojen koulumaisuuteen. Se rytmitti elämää mukavasti enkä enää ollut masentunut.
Samassa tilanteessa kanssani ollut poikaystäväni teki itsemurhan, kun mielsi liian häpeälliseksi sen, että yliopistotutkinnon suorittamiseen eivät siinä tilanteessa paukut riittäneet. Kumpi sitten näistä on se parempi vaihtoehto, sen miettiköön jokainen itse.
Koska minua kiinnosti ala jolla yliopistotutkintoa ei tarvita. Tuntisin itseni typeräksi jos olisin suorittanut akateemisen tutkinnon kuitenkin toimien näissä nykyisissä tehtävissäni (joissa siis viihdyn oikein mainiosti). Kaikki edellytykset olisi kyllä olleet jos niin olisin halunnut, sillä olen menestynyt nimellisellä vaivannäöllä erinomaisesti kaikilla kouluasteilla, enkä näe mitään syytä epäille etteikö sama olisi jatkunut yliopisto-opinnoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan huomatakseni kukaan ei tosiaan niin ole väittänyt. Käytän usein stereotypisointia, yleistämistä ja kärjistämistä selkeyttääkseni argumentointini kantaa. Todellisuus on harmaa ja koostuu lukemattomista häilyvistä rajoista, tiedostan tämän.
Mitä koetan sanoa on, että ikävän usea ihminen on väärässä ajatellessaan että tekstin lukemisen määrällä on kausaalivaikutus henkilön älykkyyteen ja sivistykseen.
Toki, se taitaa olla paras keino hankkia uutta tietoa, mutta älköön kukaan tulko minulle väittämään, että lukemalla voi kasvattaa älykkyysosamääräänsä, koska se on aivan käsittämättömän epäloogista soopaa.
Lukeminen kasvattaa tiedon määrää päässä, mutta ei "ajatusmoottorin" nopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan huomatakseni kukaan ei tosiaan niin ole väittänyt. Käytän usein stereotypisointia, yleistämistä ja kärjistämistä selkeyttääkseni argumentointini kantaa. Todellisuus on harmaa ja koostuu lukemattomista häilyvistä rajoista, tiedostan tämän.
Mitä koetan sanoa on, että ikävän usea ihminen on väärässä ajatellessaan että tekstin lukemisen määrällä on kausaalivaikutus henkilön älykkyyteen ja sivistykseen.
Toki, se taitaa olla paras keino hankkia uutta tietoa, mutta älköön kukaan tulko minulle väittämään, että lukemalla voi kasvattaa älykkyysosamääräänsä, koska se on aivan käsittämättömän epäloogista soopaa.
Lukeminen kasvattaa tiedon määrää päässä, mutta ei "ajatusmoottorin" nopeutta.
Aivan noinkaan yksinkertainen ei asia ole. Lukeminen ei ainoastaan lisää tiedon määrää, vaan myös muovaa aivoja niin kuin mikä tahansa toiminta. Ihmisellä, joka on koko ikänsä lukenut kaiket päivät kirjoja, on vähän eri tavalla toimivat aivot kuin sellaisella, joka ei lue koskaan mitään.
Sain hyvän ja kovapalkkaisen työn kesken opintojen. Ostin asunnon.
Ei huvittanut enää myydä kotia ja jättää hyvää uraa tutkinnon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita kauppiksen, oikiksen, lääkiksen käyneitä, jotka ovat totaalisen sivistymättömiä. Itse asiassa useimmat tuntemistani tuollaisista ihmisistä ovat todella sivistymättömiä.
Itseäni en lähde arvioimaan. Olen IT-alalla, amk-koulutuksella, ja työni perustuu osaamiseen.
Nuo ovatkin ne kolme akateemista alaa jonne hakeudutaan ns. oman itsen ulkopuolisista syistä, eli rahan, maineen, vaikutusvallan ja statuksen vuoksi. Nuo asiat puolestaan kiinnostavat sellaisia ihmisiä joilla on itsetuntemuksessa ja itsetunnossa puutteita, joita sitten paikkaillaan näillä ulkoisilla ansioilla. Lapsuudenperhe voi olla sellainen jossa oma arvo on liittynyt suorituksiin, tai sitten ovat kouluttamattomien vanhempien lapsia ja ovat päättäneet itse tehdä luokkanousun huipulle.
Sellainen ajattelun köyhyys, heikon itsetunnon peittävä ylimielisyys ja persoonallisuuden puuttuminen paistaa näistä ihmisistä.
Näin yleistäen.Mistä tahansa ihmisryhmästä voi yleistää vastaavanlaista, jos ei itse kuulu ko. ryhmään.
Todennäköisesti tällöin ei myöskään juuri tunne alan ihmisiä samassa mittakaavassa, kuin jos itse olisi opiskellut alaa.
Oletko psykologi?
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
En päässyt yliopistoon opiskelemaan sitä alaa, josta olin siellä kiinnostunut. Pääsin yliopistoon opiskelemaan toista alaa, mutta se taas ei kiinnostanut. Sitten tuli elämässä kaikenlaista.
Sama tarina lyhytkäisyydessään.
Alat jotka kiinnostaa eivät työllistä. Luen vapaa-ajallani näistä aiheista ja harrastelen muuten niiden parissa. Töissä olen hoitajana, varma työllisyys ja palkkakin ihan ok. Myöskin perheen perustaminen kohtuu nuorella iällä vesitti opintoja. Tokihan sitä voisi vielä näin vanhemmallakin iällä opiskella noita kiinnostavia aloja, mutta se nyt on selvää että töitä en tulisi niiltä saamaan.
Alallani ei kiinnitetä mitään huomiota tutkintoihin.
Minulta gradu jäi tekemättä elämän ja tyhmyyteni takia. Olin oikeasti paljon tyhmempi kuin muut alaa opiskelevat. En siis pidä itseäni kauhean fiksuna, mutta kylläkin jossain määrin sivistyneenä.
Kuvittele elämää laatikon ulkopuolella niin ehkä tajuat.