Itseäsi ilman yliopistotutkintoa sivistyneenä ja fiksuna pitävä, miksi et tehnyt sitä tutkintoa?
Kommentit (114)
Kyllä itse ainakin arvostan amk-tutkintoa ihan yhtä paljon kuin yliopistoa. Miksi ihmeessä esim. jonkun insinöörin pitäisi mennä vielä yliopistoon, kun voi saada todella hyvän ammatin ja hyvät tienestit ilman yliopistoa? Oma mieheni tienaa amk-tutkinnolla enemmän kuin itse yliopistotutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihan järkevää tehdä työtä, mistä saa rahaakin ja opiskella vapaa-ajalla vain sitä, mistä on hyötyä ja mikä kiinnostaa? Olen joskus avoimen yliopiston kursseilla ollut eikä niissä ole kyllä ollut mitään, mitä ei olisi netistä tai kirjoista voinut itse opiskella. Kieliä ehkä kannattaa lukea oikean opettajan kanssa ainakin joskus.
Tietenkin jos virallisen pätevyyden haluaa, on mentävä hankkimaan se tutkinto.Ai pystyt ilman ohjausta oppimaan vaikka virtauslaskentaa lentokoneen suunnittelemiseksi.
Wou.
Montako lentokonetta olet suunnitellut?
Miksi käännät keskustelun minuun?
Sinä kerroit oppivasi ilman ohjausta.
Ohis, mutta opiskelen kyllä sitä virtauslaskentaa. On vaikeaa.
Suurena älykkönä ymmärtänet, että palstalla on useampia keskustelijoita.
Suurena älykkönä ymmärtänet silti lukea aiemmat viestit.
Eli sinulla on jo valmis työpaikka lentokoneen pääsuunnittelijana? Airbussilla, Boeingilla vai Mc Donnell-Douglasilla?
Onko se suurta viisautta, että opiskelee kirjastontädiksi kuusi vuotta yliopistolla tienatakseen 2000e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihan järkevää tehdä työtä, mistä saa rahaakin ja opiskella vapaa-ajalla vain sitä, mistä on hyötyä ja mikä kiinnostaa? Olen joskus avoimen yliopiston kursseilla ollut eikä niissä ole kyllä ollut mitään, mitä ei olisi netistä tai kirjoista voinut itse opiskella. Kieliä ehkä kannattaa lukea oikean opettajan kanssa ainakin joskus.
Tietenkin jos virallisen pätevyyden haluaa, on mentävä hankkimaan se tutkinto.Ai pystyt ilman ohjausta oppimaan vaikka virtauslaskentaa lentokoneen suunnittelemiseksi.
Wou.
Eli sinulla on jo valmis työpaikka lentokoneen pääsuunnittelijana? Airbussilla, Boeingilla vai Mc Donnell-Douglasilla?
Mistä vedät näitä päätelmiä? :D
Ja miksi jäit jankuttamaan? Kyseenalaistin jonkun henkilön argumentin siitä ettei opinnoissa tarvitse ohjausta.
En ollu niin kova lukutoukka, että oisin jaksanu lukea pääsykokeisiin. Ja kiinnosti käytännönläheisempi työ.
Ps. tiedän yliopsiston käyneitä sivistymättömiä moukkia jotka ei oo kovin fiksuja (mutta sen verran kunnianhimosia, että ahkeralla lukemisella opinnot suoritettu).
Ostin yksityisopetusta haluamalleni alalle ulkomailta. Lisäksi en tarvitse tutkintoa koska ala on sellainen, jossa voin työskennellä yrittäjänä kotona. Näkemykseni nykyisestä yliopistomaailmasta ei ole kovin ihmeellinen. Paljon aivopesua ja mädätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus on ilmaista mutta opiskellessakin asuminen ja eläminen maksaa. Vanhemmat auttavat useimpia, minulla ei ollut sitä mahdollisuutta. Työnteko ja rahasta murehtiminen haittaa opintoja.
En kyllä tuntenut yliopistossa ketään jonka vanhemmat auttaisi rahallisesti. Ihan lainalla ja töillä siellä itsensä kaikki elätti, ei se opiskelu ollut kenenkään mielestä niin vaativaa ettei ehtisi tehdä välillä vähän töitäkin.
Aika moni yliopisto-opiskelija kärsii uupumis- ja stressioireista. Tästä on tehty ihan tutkimuksiakin. Mun paukut ei ainakaan riittäisi siihen, että tekisin yliopisto-opintojen ohella vielä töitä. Mutta mulla onkin masennus- ja uupumistaustaa. Moni myös uupuu opintojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä nautinnollista laittaa uliopistotutkinnon tehneet tekemään omat putkityönsä, roskien viemisen kaatopaikalle, ja kaikki muut "rupuhommat", joita niin urakalla halveksuvat.
Kukaan ei yksityisellä puolella maksa mitään sukupuolentutkimisesta.
Ei noita hommia kyllä moni halveksu. Ja jotkut yliopistoihmiset tekee remppaa, purkutyötä, mettätyötä jne. itse.
*putkityötä
Kyllä ne yliopistoihmiset voi niitä remppoja, purkutöitä ja mettätöitä kyllä tehdä. Mutta eivät kylläkään tee mitään putkitöitä, siinä muodossa mitä niillä putkitöillä käsitetään. Sama autonkorjauksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wou.
Ja miksi jäit jankuttamaan? Kyseenalaistin jonkun henkilön argumentin siitä ettei opinnoissa tarvitse ohjausta.
Sinähän väitit olevasi viittä vaille valmis kokonaisen lentokoneen suunnittelija. Pieni reality-check olisi varmaan ihan paikallaan.
Aplle tuollainen tutkinto on tosi iso juttu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wou.
Sinähän väitit olevasi viittä vaille valmis kokonaisen lentokoneen suunnittelija. Pieni reality-check olisi varmaan ihan paikallaan.
En ole väittänyt..
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita kauppiksen, oikiksen, lääkiksen käyneitä, jotka ovat totaalisen sivistymättömiä. Itse asiassa useimmat tuntemistani tuollaisista ihmisistä ovat todella sivistymättömiä.
Itseäni en lähde arvioimaan. Olen IT-alalla, amk-koulutuksella, ja työni perustuu osaamiseen.
Nuo ovatkin ne kolme akateemista alaa jonne hakeudutaan ns. oman itsen ulkopuolisista syistä, eli rahan, maineen, vaikutusvallan ja statuksen vuoksi. Nuo asiat puolestaan kiinnostavat sellaisia ihmisiä joilla on itsetuntemuksessa ja itsetunnossa puutteita, joita sitten paikkaillaan näillä ulkoisilla ansioilla. Lapsuudenperhe voi olla sellainen jossa oma arvo on liittynyt suorituksiin, tai sitten ovat kouluttamattomien vanhempien lapsia ja ovat päättäneet itse tehdä luokkanousun huipulle.
Sellainen ajattelun köyhyys, heikon itsetunnon peittävä ylimielisyys ja persoonallisuuden puuttuminen paistaa näistä ihmisistä.
Näin yleistäen.
Kaikkien pitäisi olla putkimiehiä tai tutkinnon suorittaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita kauppiksen, oikiksen, lääkiksen käyneitä, jotka ovat totaalisen sivistymättömiä. Itse asiassa useimmat tuntemistani tuollaisista ihmisistä ovat todella sivistymättömiä.
Itseäni en lähde arvioimaan. Olen IT-alalla, amk-koulutuksella, ja työni perustuu osaamiseen.
Nuo ovatkin ne kolme akateemista alaa jonne hakeudutaan ns. oman itsen ulkopuolisista syistä, eli rahan, maineen, vaikutusvallan ja statuksen vuoksi. Nuo asiat puolestaan kiinnostavat sellaisia ihmisiä joilla on itsetuntemuksessa ja itsetunnossa puutteita, joita sitten paikkaillaan näillä ulkoisilla ansioilla. Lapsuudenperhe voi olla sellainen jossa oma arvo on liittynyt suorituksiin, tai sitten ovat kouluttamattomien vanhempien lapsia ja ovat päättäneet itse tehdä luokkanousun huipulle.
Sellainen ajattelun köyhyys, heikon itsetunnon peittävä ylimielisyys ja persoonallisuuden puuttuminen paistaa näistä ihmisistä.
Näin yleistäen.
Olen huomannut aivan saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yleistäen.
Mistä tahansa ihmisryhmästä voi yleistää vastaavanlaista, jos ei itse kuulu ko. ryhmään.
Todennäköisesti tällöin ei myöskään juuri tunne alan ihmisiä samassa mittakaavassa, kuin jos itse olisi opiskellut alaa.
Oletko psykologi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yleistäen.
Jep. Olen itse tavannut hämmentävän sivistymättömiä akateemisia. Heillä saattaa olla siitä omasta alasta hyvät tiedot, mutta kaikki muu voi olla rempallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä nautinnollista laittaa uliopistotutkinnon tehneet tekemään omat putkityönsä, roskien viemisen kaatopaikalle, ja kaikki muut "rupuhommat", joita niin urakalla halveksuvat.
Kukaan ei yksityisellä puolella maksa mitään sukupuolentutkimisesta.
Kyllä akateemisia työllistyy koko ajan yksityispuolelle, eikä kaikki akateeminen opiskelu ole sukupuolentutkimusta. Lääkärit, bisnespuolen johtajat, asianajajat, kääntäjät, toimittajat, opettajat, sosiologit, kemistit, fyysikot.... you name it, kaikki esimerkkejä ihmisistä, joilla nykyään on akateeminen loppututkinto ja joita työllistyy yksityispuolelle.
Noloa sinulta niputtaa kaikki tieteellisyys yhteen ja sitten heittää päälle termi, jota et ymmärrä. Sukupuoli ja sukupuolten roolit ja suhteet vaikuttavat vaikka mihin, ja niitä voi tutkia monen eri tieteenhaaran piirissä.
Minä en ole ap, enkä ihmettele, miksi jollain ei ole akateemista tutkintoa. Ihminen voi olla sivistynyt ja omalla alallaan erinomainen työntekijä ilman tutkintoakin. Eivätkä kaikki akateemiset ole kovin lukeneita ja sivistyneitä.
Mutta kyllä se jotain opettaa, eikä vähiten taitoa tarkastella asioita monelta, jopa keskenään ristiriitaiselta näkökulmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yleistäen.Jep. Olen itse tavannut hämmentävän sivistymättömiä akateemisia. Heillä saattaa olla siitä omasta alasta hyvät tiedot, mutta kaikki muu voi olla rempallaan.
Tunnen kampaajan joka osaa tehdä todella kauniita kampauksia, mutta ei osaa juuri yhtään automatisoida edes ovia.
Lapsuudentraumat, traumaperäinen stressihäiriö, syömishäiriö, masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Aika mahdotonta opiskella akateemista tutkintoa, jos kotona jumiudun pääni sisälle ja tämä lukkiutuminen aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja tästä kaikesta tulee itseään ruokkiva kierre. Olen keskittynyt terapiaan ja siihen, että elätän itse itseni. Nämä vie traumaoireiden lisäksi lähes kaiken energian. Loppuenergia menee liikkumiseen (koska vaikuttaa aivokemioihin ja parantaa toimintakykyä). Edes suhteellisen normaalissa perheessä kasvaneena tilanne olisi varmasti tyystin toinen.
Tutkinnon sijasta pidän tärkeämpänä sitä, etten siirrä traumojani eteenpäin jälkipolville. Se on mielestäni tärkein tehtäväni.
Koska halusin työskennellä graafisena suunnittelijana ja kuvittajana. Vapaa-aikanani luen runsaasti historiaa ja muuta tietokrijallisuutta, mutta en ole koskaan halunnut opiskella vaikkapa juuri historiaa yliopistossa. Siinä on vaikuttanut sekin, että en haluaisi tehdä mitään siihen liittyvää työkseni. Opettaja on aivan liian sosiaalinen ammatti minulle, ja olen aivan liian laiska vaikkapa tutkijaksi. Olen tyytyväinen näin.