Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua loukata ketään, mutta ihan rehellisyyden nimissä kannattaako mielenterveyspotilaiden lisääntyä,

Vierailija
12.02.2014 |

Ja vielä keskenään? Viittaan ketjuun, jossa äiti kertoo riehuvasta 10-vuotiaasta. Ketjussa kerrotaan, että isä on hoidossa skitsofrenian vuoksi, äidilläkin ollut mielenterveysongelmia, samoin suvussa... Sitten yhtälöön lisätään vanhempien ero ja uusperhe, niin onhan se lähes varma että lapsen uinuva sairaus puhkeaa. Onko oikein, että skitsofreenikot lisääntyvät, se kun on voimakkaasti perinnöllinen.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni. Mieheni äiti oli skitsofrenikko ja mieheni joutui kärsimään äitinsä sekoilusta koko lapsuutensa. Jättänyt varmasti syvät arvet, eikä halua edes puhua äidistään

Vierailija
2/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas kuinka typeriä ihmiset sitten ovat. Ne "mielenterveyspotilaat" kun on ihan meitä (ja teitä) tavallisia ihmisiä. Kaupankassoja, postinjakajia, opettajia ja siis ou mai gaad, jopa lääkäreitä.

Täysin tervettä ihmistä ei ole olemassakaan. Siispä kysynkin ihan joa aloittajalta, että mitäs alttiuksia omasta lähisuvustasi löytyy?  Alkoholismia, masennusta? Että muistapas sitten tuo kultainen neuvosi.

Dorka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se skitsofrenia olla peräisin vaikka mistä (alkoholi, huumeet, vakava trauma jne.) eikä se tarkoita, että jos vanhemmalla on niin lapsikin sairastuu.

Vierailija
4/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaaltavihan hyvä aloitus. Omalla exälläni oli mt ongelmia. En tiedä tarkkaan mitä, mutta jotain rajatilapersoonaan ja epävakaisuuteen liittyvää. Oli ollut omien sanojensa mukaan lapsuudesta asti.

itsekin olin lapsena temperamenttinen, vaikka ihan tolkku muuten. ja kyllä,mietin ihan vakavissani että jos saisin hänen kanssaan lapsen olisiko voimia kasvattaa sitä kun tiedän riskit.

Vierailija
5/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaaltavihan hyvä aloitus. Omalla exälläni oli mt ongelmia. En tiedä tarkkaan mitä, mutta jotain rajatilapersoonaan ja epävakaisuuteen liittyvää. Oli ollut omien sanojensa mukaan lapsuudesta asti.

itsekin olin lapsena temperamenttinen, vaikka ihan tolkku muuten. ja kyllä,mietin ihan vakavissani että jos saisin hänen kanssaan lapsen olisiko voimia kasvattaa sitä kun tiedän riskit.

Vierailija
6/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa mt-ongelmia, itsellänikin hyvin lievänä. Otin järjissään olevan miehen, toivon että lapsi ei sairastu. Toisaalta sairastuu sitä terveetkin vaikka koulukiusaamisen takia tai jonkun muun traagisen jutun..

Vierailija
7/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspotilas on niin laaja käsite, ettei ole mitään järkeä lähteä pohtimaan onko heidän järkevää lisääntyä vai ei. Mielenterveyspotilaisiin kun luetaan sekä ap:n mainitsemat skitsofreenikot että jo lisääntyneet synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuneet äidit sekä laaja kirjo muita psyykkisiä sairauksia.

Vierailija
8/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että kaikenlaisten terveiden ja vähemmän terveiden kannattaa lisääntyä geenipopulaation suuremman varianssin tähden. Suurempi varianssi takaa paljon kuraa, mutta myös huippulahjakkuuksia. Maanisdepressiivinen voi olla maanisena kautena hyvinkin tuottelias taiteilija, kirjailija, vaikka matemaatikko. Toki kolikolla on kääntöpuolensa.

Vierailija
9/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmia on niin monenlaisia ja -tasoisia, että riippuu vähän, mistä ongelmasta on kyse. Monilla lievemmillä esim. lievä masennus, tuskin on suurempaa vaikutusta lapseen, jos sairaus on hyvässä hoidossa ja ehkä paranee kokonaan kohtalaisessa ajassa. Psykoosit voi olla asia erikseen, jos siis vanhemman todellisuudentaju ja kyky huolehtia itsestään saati sitten toisista on puutteellinen, kuten usein skitsofreniassa.

Vierailija
10/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voit etsiä eugeniikasta tietoa vaikkapa Google-hakukoneen voimin.

Vierailija
11/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun se mielenterveyssairaus voi tulla vaikka vanhemmat olis täysin terveitä itse. Että kannattaa sit mustuttaa sille omalle lapselleen, jolla esim. masennusta, paniikkihäiriötä, skitsofreniaa tms. että muistaa sit pitää housut visusti jalassaan jos sattuu rakastumaan ja ´haluaa perheen perustaa.

Aina tän kaltaisille aloittajille toivoisin jonkinlaista omakohtaista "opetusta" elämältä. Mutta luotan siihen, että elämä kyllä opettaa vielä ap:kin 

Vierailija
12/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni on skitsofreenikko. En ole lapsia hankkinut. Tykkään muutenkin enemmän eläimistä kuin ihmisistä.

Vierailija
13/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vanhemmat joilla kummallakin on vakavia mielenterveyden ongelmia (eivät ole hoidossa/lääkityksellä) sekä alkoholismia. Kyllä on syvät traumat jäänyt lapsuudesta ja heidän kanssaan elämisestä ja monen vuoden terapia vaadittu minun ja sisarusteni kohdalla. (Jos olisin saanut itse päättää, en olisi koskaan syntynyt). Valitettavasti myös yhdellä sisaruksellani on mielenterveydellisiä ongelmia ja alkoholismi. 

Tätä pohjaa vasten siis sanon, että kenen tahansa ei todellakaan tarvitsisi lisääntyä. Yleisessä debatissa minua rasittaa se, että vedotaan siihen kuinka näillä mielenterveys/alkoholiongelmaisilla on oikeus lisääntyä. Mutta entä lapsen oikeus täyspäisiin vanhempiin jotka pystyvät huolehtimaan lapsen kaikista tarpeista ja luomaan hyvän, turvallisen kasvuympäristön?

Vierailija
14/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitler oli sitä mieltä että ei

Vierailija
15/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi bipolaarisen miehen kanssa. On ihana isä mutta on myös synkkä varjopuoli mitä pyritään olla näyttämättä lapselle. Olen onnellinen kuitenkin että hän on lapseni isä eikä exäni, joka oli kaikinpuolin ihana ja 'kunnollinen' mies mutta ei olisi voinut tarjota samaa rakkautta mitä mt isi. Toivoyaan molemmat ettei periydy ja yritetään saada lapselle mahdollisimman turvallinen lapsuus ettei sairaus puhleaiai myöhemmällä iällä.

Vierailija
16/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot ap uskomaton. Toivottavasti sun elämään ei ikinä tule sairautta tai suruja.

Vierailija
17/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti ei. Äitini on skitso ja isäni masentunut, täydellinen yhtälö. itse olen "terve", mutta velijeni on vakavasti masentunut ja rajatilapersoonallisuus.. olen jo varhain päättänyt että lapsia en halua, koska jos minulla mielenterveysongelma puhkeaa, ei ole ainakaan jälkikasvu katsomassa pimahdustani.

Vierailija
18/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota suoraan kantaa nykytilanteeseen, mutta eikös joskus menneisyydessä avioliiton este ollut juurikin mielisairaus? Siten myös tunnustettua jälkikasvua säänneltiin, vaikka ainahan on myös ollut au-lapsia.

Saatan kyllä muistaa tuon lainkohdan väärinkin.

Tämä ei siis ole kannanotto tai suositus mielenterveysongelmista kärsivien lisääntymiseen/lastensaantiin nykyisin. Maailma on muuttunut ja ketä vain saattaa ajoittain stressata kovissa paineissa. Tietysti hyvin herkälle, saati jo häiriöistä kärsiville lasten lisääminen yhtälöön (vastuu toisesta elämästä, jaksaminen yövalvomisineen, tukena oleminen jne.) on vähintäänkin haasteellista...

Vierailija
19/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: Toivon teille kaikkea hyvää! :) Mun miehessä on kans niin paljon hyvää ja ihanaa, ettei huonompia hetkiäkään oo vaikeeta kestää.

Vierailija
20/89 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:29"]Sä oot ap uskomaton. Toivottavasti sun elämään ei ikinä tule sairautta tai suruja.

[/quote] Kyllä minun elämässäni on ollut sekä sairautta että surua. Miksi lisääntymisen pitäisi olla loukkaamaton ihmisoikeus? Miksi ihmisten, jotka eivät kykene elämään ilman tukea, pitäisi saada tuottaa lisää ihmisiä yhteiskunnan niskoille?