Kertoo ihmisestä paljon, jos ei kykene poimimaan omia marjojaan
Sanoisinko että ei ole selviytymiskykyinen, vaan eläminen vaatii pumpulia ympärille. Sitkeyttä esim. ei ole pisaraakaan.
Ei ihme että Suomi on taloudellisessa tilassa kuin on. Mukavuudenhaluiset on vaan paisuttaneet sosiaaliturvamenoja, homppämenoja, ja vastaavaa, vailla minkäänlaista suunnitelmallisuutta ja että oltaisiin v a r a u d u t t u Suomen pärjäämiseen.
Marjojen pomiminet on erittäin yksinkertaista puuhaa. Riittää että menee metsään ja kauhoo marjoja oikealla tai vasemmalla kädellä poimurilla. Kun tätä tekee 1-2 tuntia niin sanko on täynnä.
Kommentit (42)
Pään pyöritys,tässä oleiluyhteiskunnassa.Kyllä.nälkä opettaa.Nyt on nuoret alkanut ostaa/ vuokrata mökkejä omavaraistaloudessa mitä tosiiii hyvä.Sinne eläimiä.Koneita.Marjat on aina itse poimittu.Ostin mustikoita kaupasta.Nyt ne on kalliita kaupan tiskillä.Luonto on pitänyt ihmisestä huolta ennenkin.Kausiruoat.Metsä antaa paljon antimia.
Mites kun en halua marjoja? En poimi omia enkä vieraita. Mitä se minusta kertoo?
Marjan ostajat ovat kehaisseet että marjoja tulee myyntiin ennätys määrä, herää kysymys mihin marjan ostajat tarvitsevat enää Thai poimijoita, ilmeisesti siihen että nyt maksettua 3€/kilo voidaan alentaa 0,50€ kun kerääjänä Thai poimija.
On paljon syitä, joitten vuoksi ei voi poimia. Mainitaan nyt yhtenä syynä työ, josta ei saa lomaa marjanpoiminta-aikaan ja sateiset säät juuri silloin, kun sattuu vapaapäivät.
Vierailija kirjoitti:
Riittää että menee? Esim pyörätuolilla vai?
Itselläni on selkä niin huonossa kunnossa, leikattu jo kertaalleen, että en yksinkertaisesti pysty. Se on terveen ihmisen helppo vaan ehdotella asioita, mihin kaikki ei vaan pysty. Toivottavasti oma terveytesi ei romahda. Kannattaa hieman opetella empatiakykyä!
Juu, jalattomaton ei pidä kuin nousta pystyyn ja juosta :D
Vierailija kirjoitti:
Pään pyöritys,tässä oleiluyhteiskunnassa.Kyllä.nälkä opettaa.Nyt on nuoret alkanut ostaa/ vuokrata mökkejä omavaraistaloudessa mitä tosiiii hyvä.Sinne eläimiä.Koneita.Marjat on aina itse poimittu.Ostin mustikoita kaupasta.Nyt ne on kalliita kaupan tiskillä.Luonto on pitänyt ihmisestä huolta ennenkin.Kausiruoat.Metsä antaa paljon antimia.
Ne metsän antimet on metsän eläinten ruokaa.
Se, että ihminen ei mene marjametsään, kertoo hänestä vain sen, että hän ei mene marjametsään. Ei mitään muuta. Ei esim. hänen syistään olla menemättä marjametsään - eikä varsinkaan hänen selviytymiskyvystään. Sen sijaan se, että joku tekee päätelmiä toisen marjametsään menemättömyydestä, kertoo tämän jonkun ajattelutaidoista.
Kaikki ei vain pysty, koska se metsä voi olla kaukana tai voi olla sairauksia, jotka estävät.
Muistan kun minulta murtui jalka, niin menin metsään kyynärsauvojen kanssa jalka kipsissä. Kun ei pystynyt kumartumaan ja keräämään niiden sauvojen kanssa makasin metsässä pitkällään ja keräsin rasioihin. Kun sain rasiat täyteen pistin ne reppuun ja kyynärsauvoilla kävelin sen 14 km metsästä kotiin. Älkää antako mitalia. Minulla ei vain ollut sairaslomalla muutakaan tekemistä.
Minulla on selässä pullistuma joka aiheuttaa sen että en kykene keräämään marjan marjaa.
Toki voin konttaamalla mennä metsään ja ambulanssilla sitten sairaalaan. Mutta sainpahan kerättyä marjoja.
Miksi poimisin, kun minulla on varaa maksaa? Olen ajatellut, että toimin järkevästi, kun tarjoan työtä jollekin muulle. Jos kaikki ajattelisivat tehdä kaiken asian itse, ei kellään olisi töitä.
Tietäisikö joku jonkun, joka on jumissa käytännössä arvottomassa asunnossaan syrjäisissä kunnissa? Pystyisin ehkä auttamaan pistämään muuttopuuhat vireille. Isoissa kaunpungeissa on hyvät mahdollisuudet saada tällaisinakin aikoina töitä. TE-palvelut tarjoavat koulutusta mm.telakka-alalle. jne. Riittää laittaa vaikka laittaa"huu" sähköpostiin: simo "tähän tulee piste" pollo "tähän tulee at" proton "tähän tulee piste" me
niin laitan infoa tulemaan.
Satun asumaan maalaiskaupungissa ja pystyn vielä pitämään autoa. Olen kerännyt pakastimeni täyteen. En pidä itseäni parempana, minulla on vain onnea.
Kyllä mä olen täysin kykenevä poimimaan marjoja, pakastimeen ei vain mahdu niin paljoa kuin käytän niitä vuoden aikana.
"Marjojen pomiminet on erittäin yksinkertaista puuhaa. Riittää että menee metsään ja kauhoo marjoja oikealla tai vasemmalla kädellä poimurilla. Kun tätä tekee 1-2 tuntia niin sanko on täynnä."
MILLÄ ILVEELLÄ saan ne hiton sankot sinne metsään, joka on n 15km päässä!
Bussi sinne menee ehkä kolme kertaa pvä, ja kahden ämpärin kanssa naurettava panostus!
Kaupastakin saa halvemmalla!
Eikä ole fillaria, älä edes aloita!
Niin että ei saisi olla huonoa selkää eikä pahaa heinäallergiaa?
Vierailija kirjoitti:
Mites kun en halua marjoja? En poimi omia enkä vieraita. Mitä se minusta kertoo?
Joo ja marjat ja sienet tuntuu olevan joidenkin mielestä ratkaisu kaikkeen, "marjat ja sienet metsästä". Entä jos ei tykkää niistä? Mitä kaikkia aterioita teet marjoista?
Kykeneminen ja haluaminen ovat kaksi eri asiaa. Kykenen, en halua.
Riittää että menee? Esim pyörätuolilla vai?
Itselläni on selkä niin huonossa kunnossa, leikattu jo kertaalleen, että en yksinkertaisesti pysty. Se on terveen ihmisen helppo vaan ehdotella asioita, mihin kaikki ei vaan pysty. Toivottavasti oma terveytesi ei romahda. Kannattaa hieman opetella empatiakykyä!