Miksi pitäisi aina sääliä kouluttamattomia pienituloisia?
Itsehän ovat uransa valinneet. Ei kukaan pakota tekemään alaikäisenä lapsia, juopottelemaan raskausaikana tai jättämään kouluja kesken.
Kommentit (38)
Minä toivon, että minua tai perhettäni ei säälittäisi siksi, että olemme pienituloisia. Se ei kerro ihmisestä kaikkea. Olen ylioppilas ja lähihoitaja, kolmen lapsen äiti ja naimisissa lasteni isän kanssa. Lapset olen saanut vasta yli 30 vuotiaana ja olen raitis. Mutta pienituloinen olen, koska hoitoalan palkoilla ei juhlita, lisäksi teen osa-aikaista työtä, samoin mieheni (duunariammatissa hänkin), koska haluamme hoitaa itse lapsemme.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 05:29"]
Palatakseni tuohon sääliaiheeseen, täällähän hyvin usein valistetaan, että kouluttamaton pienituloinen on pelkkä olosuhteiden uhri, hänessä itsessään ja valinnoissaan ei ole mitään vialla, se on hänestä itsestään riippumatonta. Hän on ikään kuin sivullinen uhri ilman omaa myötävaikutusta. Kotona on ollut vaikeeta, vanhemmat työttömiä, eronneet, juomareita, pahoinpitelijöitä, ei ole ollut mahdollisuutta kouluttautua, ei älli riitä ja sairauksiakin on. Eihän tämän jälkeen voi kuin kyynelehtiä niin että kukkahatun ruusut tärisee.
[/quote]
...ja kuitenkin Suomessa pystyy oikeasti kuka vaan halutessaan opiskelemaan itselleen hyvän tutkinnon.
Olen 21-vuotias kolmen lapsen äiti, ja meidän perhettä ei tarvitse sääliä :) Käyn töissä ja opiskelen, mies on juurikin sellainen pienituloinen duunari joka ei lue politiikkaa tai filosofiaa vapaa-aikanaan, vaan harrastaa kalastusta, on lasten kanssa yms!
En koe, että edes olisimme jotenkin säälittäviä? Opiskelen välinehuoltajaksi ja käyn vanhainkodissa päivisin töissä, opiskelen siis työn ohella iltaisin. Arvostan koulutusta joten miksi emme haluaisi lapsiemmekin kouluttautuvan? Saavat tosin itse valita mihin kouluun hakeutivat, ammattikouluun vai lukioon.
Meidän perhe on ihan normaali, ei se, että olwmme joihinkin verrattuina pienituloisia tee meistä säälittäviä: Meillä on asiat hyvin, työltä jää aikaa perheelle, lapsilla on mitä tarvitsee, ruokaa on, ei velkaa yms.
Säälikää niitä jotka sitä oikeasti tarvitsevat!
Entäs jos ei vaan kiinnosta seurata politiikka ja lukea filosofiaa vapaa-aikana? : D ainiin, thank god olen lukiossa joten nythän mua ei tarvii sääliä. Elän hävyttömän pienillä tuilla kuukaudesta toiseen, mutta tietysti mun henkinen rikkaus on lukion myötä nyt niin suurta, että ei parane valittaa.
t. Lukiolainen
Joka itsensä ylentää se alennetaan.
Ei mulla muuta tähän.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:35"]Niin itsekin ihmettelen tätä. Osa myös tarkoituksella jatkaa tätä köyhyyden kierrettä, koulutuksesta puhutaan turhana ja kaikki keskituloa ylempänä ovat "pthyi". Koulutus Suomessa kuitenkin ilmaista, miksi kukaan ei kehottaisi lapsiaan opiskelemaan pidemmälle kuin itse on opiskellut. Aika isoja oppimisvaikeuksia saa olla, että koulutus jäisi esimerkiksi niiden takia vajaaksi.
[/quote]
Koulutusko ilmaista suomessa? Tuo on silmänlumetta! Mm yliopistokoulutus menee verorahoista, eli koko kansa maksaa koulutuksen, sama pätee muihinkin korkeakouluihin. Eli ihan verorahoistamme maksamme koulutukset, jopa sinun koulutuksen.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 02:14"]Itse säälin kouluttamattomia ja matalasti koulutettuja siksi, ettei heillä monestikaan ole juuri minkäänlaista ymmärrystä siitä, miten yhteiskunta ja maailma pyörivät. Eivät tiedä objektiivisia perusteita politiikasta, taloudesta jne. ja ovat siten täysin mm. politiikassa Soinin ja taloudessa suurien yhtiöiden vietävissä. Lisäksi he eivät ymmärrä maailmaa muutenkaan, elleivät sattumalta lue duunaripäiviensä päätteeksi filosofiaa. Heillä ei ole mitään kosketusta siihen, kuinka voisivat kehittää ajatteluaan.
[/quote]
Minä säälin näitä muka kouluttautuneita ja muka viisaita. Ei näköjään tyhmyys ja tietämättömyys teiltä häviä vaikka kuinka yliopistoissa kouluttaudutte. Ette ole sen parempia kuin kouluttautumattomat. Eikä ole asiallista leuhkia palkoilla, tai koulutuksella ja samalla haukkua muita pataluhaksi.
No ei sellaiselle kannata kuin nauraa, joka omasta vapaasta tahdostaan ei edes toisen asteen koulutusta viitsi käydä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 10:56"]No ei sellaiselle kannata kuin nauraa, joka omasta vapaasta tahdostaan ei edes toisen asteen koulutusta viitsi käydä.
[/quote]
No kaverini lopetti lukion kesken vuonna 1999 ja on ollut siitä lähtien töissä eikö ole opiskellut laisinkaan, kuitenkin hän tienaa paremmin kuin minä, joka olen korkeasti koulutettu ja toimin esimiehenä erikoisalalla. Ja itseänsä voi muuten yleissivistää kirjallisuudella kirjastossa ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 10:56"]No ei sellaiselle kannata kuin nauraa, joka omasta vapaasta tahdostaan ei edes toisen asteen koulutusta viitsi käydä.
[/quote]
No kaverini lopetti lukion kesken vuonna 1999 ja on ollut siitä lähtien töissä eikö ole opiskellut laisinkaan, kuitenkin hän tienaa paremmin kuin minä, joka olen korkeasti koulutettu ja toimin esimiehenä erikoisalalla. Ja itseänsä voi muuten yleissivistää kirjallisuudella kirjastossa ilmaiseksi.
[/quote]
Itseasiassa täytyy myöntää, että tämä vaihtoehto tullut edes mieleen! Varmaan sen takia, koska nykyään ei meinaa saada mitään töitä ilman koulutusta. On käynyt kyllä tuuri tuolla sinun kaverillasi!
Opiskelijat on niitä köyhimpiä suomessa, säälikää niitä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:06"]
[/quote]
[/quote]
Itseasiassa täytyy myöntää, että tämä vaihtoehto tullut edes mieleen! Varmaan sen takia, koska nykyään ei meinaa saada mitään töitä ilman koulutusta. On käynyt kyllä tuuri tuolla sinun kaverillasi!
[/quote]
No sainhan itsekkin lukion jälkeen duunia siihen asti kunnes menin armeijaan. Armeijan jälkeen sain taas duunia, kunnes menin amikseen. Amiksen aikana suoritin harjoittelut ja olin töissä. Amiksen jälkeen olin töissä 6 vuotta, ennen kuin menin amk:hon ja nyt amk:n jälkeen olen ollut taas jo 2 vuotta töissä. Kyllä töitä löytyy jopa ilman alan koulutustakin, jos vaan jaksaa hakea töitä, soitella aktiivisesti firmoille ja pommittaa firmoja cv:llä ja työnhaku papruilla.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sainhan itsekkin lukion jälkeen duunia siihen asti kunnes menin armeijaan. Armeijan jälkeen sain taas duunia, kunnes menin amikseen. Amiksen aikana suoritin harjoittelut ja olin töissä. Amiksen jälkeen olin töissä 6 vuotta, ennen kuin menin amk:hon ja nyt amk:n jälkeen olen ollut taas jo 2 vuotta töissä. Kyllä töitä löytyy jopa ilman alan koulutustakin, jos vaan jaksaa hakea töitä, soitella aktiivisesti firmoille ja pommittaa firmoja cv:llä ja työnhaku papruilla.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:30"]
Usein köyhyys juuri on omien valintojen summa. Minulla ei ole lukion jälkeistä koulutusta ja nyt on tullut pinna täyteen köyhyyden ja huonojen työmahdollisuuksien suhteen. Nyt olenkin päättänyt näin aikuisen palata takaisin koulunpenkille.
[/quote]Minkä ihmeen takia sitäkin alapeukutetaan, että joku haluaa kouluttautua ja parantaa elämäntilannettaan?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
En minä vaan ole päässyt kuin puhelinmyyntiin töihin, vaikka hakemuksia olen laittanut kymmenittäin. Kesätöihinkään en opiskellessani päässyt.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
En minä vaan ole päässyt kuin puhelinmyyntiin töihin, vaikka hakemuksia olen laittanut kymmenittäin. Kesätöihinkään en opiskellessani päässyt.
[/quote]
Miten on mahdollista? Lukioaikana olin veikon koneessa ja saksassa lampputehtaalla töissä. Lukion jälkeen olin vähän päälle puoli vuotta vantaan kaupungilla puutarhurin apulaisena. Intin jälkeen olin 6kk suomenlinnan hoitokunnassa traktorikuskina, amiksen aikana olin alani työharjoittelussa, traktorikuskina suomenlinnassa, sekä oman alani töissä. Amiksen jälkeen olen ollut oman alani töissä 6 vuotta, sitten menin amk:hon, jonka aikana olin myös oman alani töissä kaikki lomat. Amk:n jälkeen olen ollut 2 vuotta oman alani töissä. Ei duunin saanti voi niin vaikeaa olla. Jos sinulla on vaikka b-ajokortti, niin helposti saat vaikka traktorikuskin jobin, jolla tienaa 2000-3000€/kk.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
Miten on mahdollista? Lukioaikana olin veikon koneessa ja saksassa lampputehtaalla töissä. Lukion jälkeen olin vähän päälle puoli vuotta vantaan kaupungilla puutarhurin apulaisena. Intin jälkeen olin 6kk suomenlinnan hoitokunnassa traktorikuskina, amiksen aikana olin alani työharjoittelussa, traktorikuskina suomenlinnassa, sekä oman alani töissä. Amiksen jälkeen olen ollut oman alani töissä 6 vuotta, sitten menin amk:hon, jonka aikana olin myös oman alani töissä kaikki lomat. Amk:n jälkeen olen ollut 2 vuotta oman alani töissä. Ei duunin saanti voi niin vaikeaa olla. Jos sinulla on vaikka b-ajokortti, niin helposti saat vaikka traktorikuskin jobin, jolla tienaa 2000-3000€/kk.
Palatakseni tuohon sääliaiheeseen, täällähän hyvin usein valistetaan, että kouluttamaton pienituloinen on pelkkä olosuhteiden uhri, hänessä itsessään ja valinnoissaan ei ole mitään vialla, se on hänestä itsestään riippumatonta. Hän on ikään kuin sivullinen uhri ilman omaa myötävaikutusta. Kotona on ollut vaikeeta, vanhemmat työttömiä, eronneet, juomareita, pahoinpitelijöitä, ei ole ollut mahdollisuutta kouluttautua, ei älli riitä ja sairauksiakin on. Eihän tämän jälkeen voi kuin kyynelehtiä niin että kukkahatun ruusut tärisee.