Omakotiasuja! Saako jätelaatkkoosi heittää koirankakkapusseja?
Pahastuisitko? Ulkoilutan koiraa usein omakotialueella, jossa ei ole roskiksia. Tekisi mieli heittää kakkapussit pihaporttien viereisiin roskalaatikkoon, mutta voiko joku suuttua tästä? Ehkä en kerrostaloasukkaana ole ottanut jotain huomioon
Kommentit (193)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:32"]Harvat kuitenkaan haluavat maksaa toisten kuluja, sillä sekajäte on kallista.
Etkä varmaan ole ainoa koiran omistaja, jos samalla suunnalla on 10 koiraa ja jokainen ajattelisi samalla tavalla niin päivä annos olisi jo 20-30 ps/pv ja viikon tyhjennysvälillä se tietäisi melkoista määrää eli 140-210 ps/vk.
Mihinkä me omat sekajätteemme sitten laitettaisiin?
Lämpimällä ilmalla se kerää kärpäsia ja muita hyönteisiä.
Meillä taas kaupunkiasunnossa ongelmana on, että monet okt asujat tuo omat sekajätepussinsa taloyhtiön roskikseen ja varmaan monet ajattelevat sinun laillasi, mutta jo kuukaudessa siitä tulee melkoinen ylimääräinen lasku. Päätettiin rakentaa lukollinen roskakatos. Harvat haluavat kuormasta syöjiä.
[/quote]
Muuten olen samaa mieltä, mutta tuo määrä on kyllä liioittelua. Jos alueella olisikin 10 koiraa, kulkevatko ne kaikki joka päivä samaa reittiä samalla kadulla, ja käyttäisivätkö kaikki samaa roskista?
Toki joissain paikoissa voi sijainnin takia olla ongelmana liian monet koiranulkoiluttajat, mutta aika epätodennäköistä että vaikka jonkin kadun keskimmäisen talon roskikseen tulisi kovin monta pussia
[/quote]
Jos lähes joka talossa on koira tai kaksi, niin naurattaa tuo arviosi 10 koirankusettajasta. Taidat asua jossain maalla.
Koiraihmiset eivät ole mikään luovuuden multihuipentuma tai omien polkujen kulkijoita, vaan todellakin helposti valitsevat samat reitit ja samat pysähtymiskohdat.
Jos tapa yleistyy niin paskan määrä on vakio ja ongelma ei ole pelkästään teoreettinen
Näin sivusta seuranneena paska on paskaa ja ällöttävää. Kantelen omien kissojen pusseja taloyhtiön roskikseen ja vaikea kuvitella jonkun haluan sitä haisevaa sontaa omaan roskikseensa.
Naurettavinta mun mielestä tässä keskustelussa on nämä näsäviisat ihmiset jotka sanovat selitykseksi, että ei halua että heidän pihalleen tullaan.. Kuitenkin ap on varmasti tässä meinannut niitä sellaisia roskiksia, jotka on yleisen kävelytien / lenkkipolun varrella, tontin rajalla.. En usko että kukaan kehtaisi kävellä toisen takapihalle / etuoven viereen heittämään koiranpaskoja. :DD naurettavaa näsäviisastelua taas mammat..
Meillä on roskis aidan ulkopuolella ja siitä vaan. Parempi roskiksessa kuin kadulla!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 00:10"]
Kai sitten nämä "omat roskat omaan roskikseen" kuljettavat omat ja pilttiensä karkkipussit/karamellipaperit/jäätelöpaperit kesäkävelyillään omaan roskikseen, eikä heitä luontoon.
[/quote]
Eikö tuo kuulu aivan normaaleihin tapoihin? Eihän tuollaista pidetä hyväksyttynä käytöksenä. Jos voi kantaa jotain käärepapereihin käärittyä, josta syntyy roskaa, jaksaa varmasti kantaa sen roskan tarvittaessa vaikka omaan roskikseen.
Minä hyväksyn, että joku satunnainen ulkoiluttaja käyttää roskistani koirankakkoihin. Silloin, kun sinne laitetaan kakkoja ilman sitä tarraa, ne pussit näytetään sulkevankin kunnolla, jolloin hajuhaitat tuntuvat jäävän pussin sisään. Kun meillä oli se tarra, ihmiset poimivat pussilla vain kakan, pussit jätettiin auki ja kakkoja tuli paljon enemmän.
Vältän muovin ostamista kaupasta, joten en halua kenenkään paskaa muovipussissa omaan roskikseeni tästä syystä. Jotta lapsillekin jäisi jotain ja kaatopaikat eivät täyttyisi muovilla.
Toivoisin että koiranulkoiluttajat tekisivät reippaasti metsiin polkuja ja ulkoiluttaisivat metsissä.
Tai että suomessa ei olisi niin paljon koiria koska taajamissa paska on pian ongelma.
Tai että paskattavat koiransa pihallaan josta käyttävät paskan esim. kompostissa tai joku että siitä tehtäisiin energiaa jollain tapaa, kerättäisiin.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 08:23"]Vältän muovin ostamista kaupasta, joten en halua kenenkään paskaa muovipussissa omaan roskikseeni tästä syystä. Jotta lapsillekin jäisi jotain ja kaatopaikat eivät täyttyisi muovilla.
Toivoisin että koiranulkoiluttajat tekisivät reippaasti metsiin polkuja ja ulkoiluttaisivat metsissä.
Tai että suomessa ei olisi niin paljon koiria koska taajamissa paska on pian ongelma.
Tai että paskattavat koiransa pihallaan josta käyttävät paskan esim. kompostissa tai joku että siitä tehtäisiin energiaa jollain tapaa, kerättäisiin.
[/quote]
Tässä taas käytännönläheinen lähestymistapa yksinkertaiseen kysymykseen.
saa laittaa. En kuitenkaan tajua "ei viitsi kakkapussi kourassa kulkea". En minäkään siten viitsi roskat kourassa kulkea, tai pullot tms. Samaa sakkia kaikki jotka ei jätöksistään huolehdi.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 00:10"]
Kai sitten nämä "omat roskat omaan roskikseen" kuljettavat omat ja pilttiensä karkkipussit/karamellipaperit/jäätelöpaperit kesäkävelyillään omaan roskikseen, eikä heitä luontoon.
Entä kuinka moni tupakoitsija tietää, että tupakantumpin maatuminen kestää yli 15 vuotta ja myrkyttää maaperää, että eipä heitellä niitä tupakantumppejakaan niillä kävelyreissuilla kaduille, vaan kuljetetaan vaikka semmoisessa kaupan muovikasissa kotiin omaan roskakoriin.
Hei, ei tää yhteiskunta pyöri niin, että kukaan ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan. Onneksi oma koirani tekee useimmiten paskat ojiin ja puiden alustoille, ettei ole tarvetta sieltä keräillä. Jos tekee sellaiseen kohtaan, että on selkeästi tiellä, niin sitä varten on se kakkapussi mukana. Itse mietiskelin juuri samaa kuin ap, että uskallanko sen kakkapussin käydä laittaan rivariroskiin tai ok-talon roskiin. En uskaltanut, mutta onneksi puolen kilsan kävelyn jälkeen osui kohdalle yleinen roskis ja sinne sitten pussin tiputin. Näitä yleisiä roskiksia saisi tosiaan olla vähän useampia, varsinkin, jos kävelytiet laitetaan kulkemaan okt-rivariasutusten läpi. Kyllä sielläkin kulkee varmasti sellaista porukkaa, jotka eivät juuri sillä tiellä asu ja se oma roskis siinä muutaman kymmenen metrin päässä.
[/quote]
Entä jos kenenkään ei tarvitsisi hankkia omaa roskista vaan olisi alueitten yhteiset verovaroilla kustannetut roskienkeräyspaikat. Silloin ei koiranpaskaongelmaa tulisi ja kaikki kotitalousjätteet kuljetettaisiin sinne 0-2km päähän, samoin koiranpaskat.
Ideahan on se, että nykysysteemissä minä maksan ja minä myös saan määrätä, mitä roskiksessani on ja millä tavalla pakattuna. Huonosti suljetut tai maatuvat koiranpaskapussit ovat yllättävän törkeä haju- ja likahaitta enkä halua, että pihassani kesällä haisee mätänevä koiranpaska vain siksi, että koiranulkoiluttajilla olisi kiva ja helppo elämä.
Ja vielä kertauksena: ei ole kyse siitä ettenkö jaksaisi niitä kakkoja kerätä ja kantaa. Kaupunkilaisena aion sen myös tehdä, vaikka pussit ovatkin muovia.
Ajattelin vain kysäistä, olisiko muiden roskisten käyttö sopivaa, kun en etikettiä tunne. Kyseessä on ensimmäinen (pieni) koira, enkä tiedä jätemaksuista tai tyhjennysväleistä mitään.
Kuten aiemmin totesin, monilla oli hyviä pointteja miksi eivät näin halua toimittavan, ja kunnioitan heidän tahtoaan. En vain tajua näitä tiettyjä tyyppejä, joilla on pakkomielle saada vastata kaikkeen töykeästi, ilmeisesti vain siksi että ollaan aaveella.
Ap
Saa. Siitä on kylttikin esillä roskakatoksen ovessa.
En pidä omanapaisesta ajattelusta.
Ei, en halua koirasi paskoja omaa roskalaatikkoani täyttämään, joudun sen omalla kustannuksellani tyhjentämään. Olisitko koiranomistaja valmis osallistumaan myös jätemaksuihin?
Ja siksi toiseksi, en halua ulostetta haisemaan roskikseeni.
Koiranomistaja ottakoon fifinsä jätöksistä vastuun loppuun saakka ja kuljettakoon ne omaan roskikseensa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:29"]
Ja vielä kertauksena: ei ole kyse siitä ettenkö jaksaisi niitä kakkoja kerätä ja kantaa. Kaupunkilaisena aion sen myös tehdä, vaikka pussit ovatkin muovia.
Ajattelin vain kysäistä, olisiko muiden roskisten käyttö sopivaa, kun en etikettiä tunne. Kyseessä on ensimmäinen (pieni) koira, enkä tiedä jätemaksuista tai tyhjennysväleistä mitään.
Kuten aiemmin totesin, monilla oli hyviä pointteja miksi eivät näin halua toimittavan, ja kunnioitan heidän tahtoaan. En vain tajua näitä tiettyjä tyyppejä, joilla on pakkomielle saada vastata kaikkeen töykeästi, ilmeisesti vain siksi että ollaan aaveella.
Ap
[/quote]
Ei tässä mistään etiketistä kyse ole vaan ihan maalaisjärjellä ymmärrettävästä asiasta. Roskatynnyrit on tarkoitettu niille, joiden pihassa sellaiset ovat, oli sitten kyse omakotitalosta, rivarista tai kerrostalosta. Minulla ei ole koiraa eikä tule, mutta jos liikkeellä ollessani kertyy roskia, en minä niitäkään tiputtele muiden roskalaatikkoihin, vaan joko yleiseen roskikseen tai kotona omaamme. Mielestäni ihan päivänselvä juttu kaikkien roskien eikä vain koiranpaskan osalta.
Joten vastaus kysymykseen, meille eivät sinun koirasi paskat tai muutkaan roskasi ole tervetulleita.
Jos olet sitä mieltä, että puhdas ympäristö on kiva juttu, tilaa kotiroskikseesi tarra täältä: http://www.koirankakkaroskis.fi/ . Se on merkki koiranulkoiluttajalle, että kakkapussin voi roskikseesi jättää. Sivistynyttä!
Saa heittää, meillä on myös tuo Koirakakkapussi-tarra roskiskatoksen ovessa.
Juu, ja jätemaksu maksetaan jäteastian tyhjennyksestä siis maksu/tyhjennyskerta. Sama maksu, oli sitten astia täynnä tai ei.
Olen kaksi kertaa nähnyt viimeisen kahden vuoden aikana että kakkapussi on laitettu meidän roskikseen. Veikkaisin että vuodessa sinne laitetaan maksimissaan 5-10 kakkapussia.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:29"]
Ap
[/quote]
Ei tässä mistään etiketistä kyse ole vaan ihan maalaisjärjellä ymmärrettävästä asiasta. Roskatynnyrit on tarkoitettu niille, joiden pihassa sellaiset ovat, oli sitten kyse omakotitalosta, rivarista tai kerrostalosta. Minulla ei ole koiraa eikä tule, mutta jos liikkeellä ollessani kertyy roskia, en minä niitäkään tiputtele muiden roskalaatikkoihin, vaan joko yleiseen roskikseen tai kotona omaamme. Mielestäni ihan päivänselvä juttu kaikkien roskien eikä vain koiranpaskan osalta.
Joten vastaus kysymykseen, meille eivät sinun koirasi paskat tai muutkaan roskasi ole tervetulleita.
[/quote]
No minulla ei olekaan maalaisjärkeä, siksi kysyin. Siihen kysymykseen on täällä vastattu jo sata kertaa, se tuli selväksi jo ilman saarnaakin.
Olen muuten myös heittänyt muita roskia vieraan taloyhtiön roskikseen
Ap
Tämä ketju on valaissut koiranomistajien sielunmaisemaa:
Minulla on oikeus otttaa koira. Minä en jaksa huolehtia siitä asianmukaisesti ja minulle voi tulla vaivaa huolehtia siitä asianmukaisesti. On mukavampi kulkea ilman pientä pussia kuin pienen pussin kanssa. Sen takia minulla on oikeus luvatta käydä muiden kukkarolla ja käyttää muiden omaisuutta ja pihaa.
Entä jos minäkään en jaksa turhaa hiljentää ennen suojateitä? Ei ole kiva jarruttaa ja taas kaasuttaa. Ajanko vain ohi?
taisi tulla huono esimerkki, koska on vaikea valita, mikä laji ihmisyyttä on itsekkäin, autoilijat, lapsiperheet vai koiranomistajat.
Auto, koira tai lapsi tekee ihmisestä kusipään. ne pitää hankkia vaikka ei jaksaisi toimia niiden kanssa oikein. Vai onko niin että ihminen on jo kusipää valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:29"]
Ap
[/quote]
[/quote]
No minulla ei olekaan maalaisjärkeä, siksi kysyin. Siihen kysymykseen on täällä vastattu jo sata kertaa, se tuli selväksi jo ilman saarnaakin.
Olen muuten myös heittänyt muita roskia vieraan taloyhtiön roskikseen
Ap
[/quote]
Sä siis olet näitä nykyajan ihmisiä, joiden mukaan muita saa ja pitää hyväksikäyttää niin paljon kuin sielu sietää. Jos joku on eri mieltä niin haukutaan se itsekkääksi ja sivistymättömäksi.
Ei, ei saa laittaa. Meillä kaatisjäte tyhjennetään 8 viikon välein, ja on aina ihan täyteen survottu viimeisellä viikolla. Lisäksi kakat haisisivat kesällä :P Meillä ei kyllä taida olla pelkoa ylimääräisistä roskiksen täyttelijöistä, maalla päättyvän tien viimeisessä talossa on mukavaa :)