Huudatteko te lapsillenne?
Mä huudan välillä mun 10-vuotiaalle pojalle, joka on aika kovapäinen. Yleensä kyllä käytän lyhyitä, tiukkoja ohjeita, mutta joskus vaan menee hermo, enkä voi sille mitään.
Kommentit (44)
Tottakai huudan heidät syömään. Ongelma-asiat taas ratkaistaan keskusteluilla, joissa pyrin olemaan yltiörauhallinen ja perustelemaan asiani paremmin kuin lapsoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä huudan välillä mun 10-vuotiaalle pojalle, joka on aika kovapäinen. Yleensä kyllä käytän lyhyitä, tiukkoja ohjeita, mutta joskus vaan menee hermo, enkä voi sille mitään.
Kannattaa jatkossa tehdä niin, että jos poika ei tottele sitä lyhyttä ja tiukkaa käskyä, niin et enää toista käskyäsi vaan kuritat kunnes saat uhman pois pojasta. Lapset pitää opettaa siihen, että uhmaaminen ja jankutus ei kannata, eli tottelun on tultava jo ensimmäisen käskyn jälkeen. Silloin päivittäinen elämä helpottuu kummasti eikä tule sitä tilannetta missä vanhemmalla hermo menee ja alkaa huutaa.
Heh heh, väkivaltaisten vanhempien kasvattina voin kertoa että lapsesta ei kurittamalla uhma lähde vaan koettu väkivalta vaan lisää sisäistä uhmaa. Se sitten purkautuu jossain vaiheessa pahasti. Isääni vedin itse lopulta turpaan kun fyysisesti pärjäsin sille ja välit on laitettu lopullisesti poikki.
Kuritus ei ole väkivaltaa. Turpakäräjät ovat ihan erikseen ja toki voi vain valittaa jos teillä on sellaisia harrastettu.
Kuritus on rangaistus. Ja sellaisena tarpeellinen sillä ei ihminen yleensä kunnioita esivaltaa jollei kunnioituksen puutteesta seuraa mitään tuntuvaa. Aikuisellekin häkki heilahtaa jos ei viranomaisia kunnioita.
Ei väkivalllalla saa aikaan mitään aitoa kunnioitusta. Se on pelkoa, aivan eri asia.
Kaikkien rangaistusten tarkoitus on tuottaa pelkoa. Jos rangaistus ei tuota pelkoa (eli ihmisellä ei ole syytä vältellä rangaistusta), niin rangaistus on tehoton ja toimimaton.
Eikä ole. Jos otan lapselta rangaistukseksi puhelimen loppupäiväksi pois, se ei aiheuta pelkoa vaan on vaan hänelle harmitttava juttu. Väkivalta sen sijaan on oikeasti pelottavaa ja traumatisoivaa.
Mitä tarkoitat väkivallalla? Sitäkö, että suuttunut vanhempi vaikkapa potkii lasta, kun haluaa purkaa kiukkuaan? Vaiko sitä, että jostain kielletystä teosta seuraa ruumiillinen rangaistus?
Oikutteleva teinitytär huutaa mulle ja huudan kyllä takaisin. Eli kyllä.
Uhkailu on väkivaltaa. En ikinä kohtelisi lastani noin.