Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmillekin joskus aikaa

Vihastunut
31.10.2020 |

Mietin tässä omaa tilannetta. Vanhempieni luokse ei yksikään lapsenlapsi omani lisäksi ehdi jutustelemaan tai auttamaan, vaikka olen suoraan asiasta sisarruksilleni valittanut. Lähinnä koemme arvostelua, että olemme jotenkin läheisempiä isovanhemmille, kun heidän kanssa aikaa vietämme.

Näillä teineillä on aina jotain ihmeellistä kiirettä. Kännykkää ja somemaailmaa ehtii kyllä seurata. Ei ole harrastuksia tai muutakaan, mutta aina vaan kiirettä pukkaa, kun pitäisi siirtää huomio isovanhempiin edes hetkeksi.

Sitten kateellisena kiukutellaan, kun lahjarahakuoria jaetaan. Ne kyllä kelpaavat.

Suren todella asiaa, sillä tämä unohtaminen koskettaa varmasti tosi monia vanhuksia. Meilläkin olivat aktiivisia lastenlapsien elämässä aina kun nämä olivat pieniä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihastunut kirjoitti:

Ap tässä. En ole valittava ja kyllä ihan sosiaalinen ihminen olen. Lähinnä tässä halusin herättää keskustelua meidän ihmisten moraalisesta vastuusta läheisiämme kohtaan.

Se, että oma lapseni viettää isovanhemmillakin aikaansa, ei ole pois muilta. Mutta halusin miettiä, miksi mukavia isovamhempia ei voisi joskus auttaa tai moikata.

Palvelut maksavat ja pienituloiset joutuvat itse, ne kustantamaan, jos kuukuvat tähän väliinputoajien joukkoon. Sosiaalipuoli auttaa rahattomia, mutta pienetkin tulot poistavat avun.

Lähimmäisenrakkautta tässä peräänkuulutellaan. Että muistakin voisi pitää huolta. Ettei opetettaisi lapsiamme tuijottamaan vain omaan napaansa. Meidän isovanhemmat ainakin toivoisivat tapaavansa nuoria, ja kyllä olisi mielestäni ihan kohtuullista joskus heitä pystyä moikkaamaankin.

Miksi ne isovanhemmat ei mene tapaamaan nuoria?

Vierailija
22/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat.

Jatkuvasti vinkumassa jotain. Meidän asiat taas ei kiinnosta koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yli 50-v elämänkokemuksella sitä mieltä, että niitä vanhempia ja isovanhempi aköyvät katsomassa ne, joille he merkitsevät. Muut eivät käy tai käyvät pakotettuna, joka ei ole minkään arvoista. Eli katsomoon peiliin ne, joita ei löydä katsomassa. Kaikkia niitä muistetaan ilman muuta, jotka ovat rakkaita.

Vierailija
24/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt vierestä seurannut omien lasteni suhteita isovanhempiinsa. Niillä isovanhemmilla vieraillaan omasta halusta, joiden kanssa on nuorempana luotu jokin muu suhde, kuin etäsesti sohvalta huutelu. Ne isovanhemmat jotka jaksoivat lasten ollessa pieniä touhuta heidän kanssa ovat teineille edelleen tärkeitä. Näihin kuuluu myös pyörätuolissa istuva isoisä, joka on aina lasten eläessä ollut huono liikkumaan, mutta hän on keksinyt oman tavan touhuta heidän kanssa.

En sano, että se olisi aina näin, mutta hyvin usein isovanhemmat tuntuvat pitävän itsestään selvänä, että läheinen suhde muodostuu automaattisesti, eikä tikkua tarvitse ristiin laittaa asian eteen. Ei kai mikään ihmissuhde toimi niin.

Vierailija
25/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi