Korkeakoulutetut ihmiset, mitä ajattelette ihmisistä jotka ovat käyneet "vain" amiksen?
Tätä joskus ajattelen. Minä olen nuori "vain" amiksen käynyt ihminen, ja monet ikäiseni ovat joko yliopistossa tai jo valmistuneita sieltä. Ajatteletteko että me olemme ns. Huonompia tai vähä-älykkäämpiä? 😄 Tätä en tarkoita millään pahalla vaan haluaisin vain tietää.
Kommentit (68)
Ihan rehellisesti ekana tulee mieleen, että henkilö on jotenkin kognitiivisesti vajavainen, ongelmainen tai laiska. Maassa jossa kuka tahansa voi kouluttautua vaikka miten pitkälle, pelkän amiksen käyminen antaa reppanan vaikutelman. Tietysti löytyy aina joku kumminkaima, joka nyt vain tykkää ajaa rekkaa ja vapaa-ajalla opiskelee avoimesta yliopistosta filosofiaa.
Pidän eniten amk- tai maisteritutkinnon suorittaneista, jotka tekevät jotain omaa suorittavaa tietotyötään kuten poliisi, kirjanpitäjä, controller, ohjelmistokehittäjä, sotilas, työmaa- tai tehdasinsinööri, arkkitehti, yrittäjä, sairaanhoitaja, lääkäri, kauppias, myymäläpäällikkö, ravintolapäällikkö, rahoitusanalyytikko, digianalyytikko, lastentarhanopettaja, vientimyyjä, lakimies, opettaja tms. Samantyyppisistä tehtävistä pidän omana ammattinanikin. Saa sekä laaja-alaisen ajattelijan että tekemään kykenevän.
Ei koulutustaso kerro paljoakaan ihmisestä. Ei ollut itsestäänselvää eikä mikään itseisarvo, että itsekään kouluttautuisin pidemmälle. Syitä on monia, miksi ihminen hakeutuu/ei hakeudu korkeakouluopintoihin. Älykkyyden kanssa sillä ei useinkaan ole tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittavalla alalla, jossa kuitenkin aina törmää akateemisiin. Ne eivät osaa mitään, koska ei niille ole opetettu. Sitten jotenkin kuitenkin kuvittelevat olevansa todella arvokkaita.
Tämä on hyvä esimerkki, että vastakkainasettelun tekee aina se, kuka tuntee olonsa jotenkin heikommaksi/aliarvostetuksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittavalla alalla, jossa kuitenkin aina törmää akateemisiin. Ne eivät osaa mitään, koska ei niille ole opetettu. Sitten jotenkin kuitenkin kuvittelevat olevansa todella arvokkaita.
Tämä on hyvä esimerkki, että vastakkainasettelun tekee aina se, kuka tuntee olonsa jotenkin heikommaksi/aliarvostetuksi
Enhän minä sanonut että akateemiset ovat huonompia, ne vaan eivät osaa töitä joita niille ei ole opetettu. Ihan normaalia.
Yleissivistys ja sydämen sisvityneisyys ei katso oppiarvoja tai tutkintoa. Näin korkeakoulutettuna rivityöläisenä ajattelen korkeintaan, että todennäköisesti tienaa tuplat siitä mitä minä tienaan.
Tiedän muuten paljon korkeakoulutettuja, jotka ovat opiskelleet amistutkinnon aikuisiällä. Osa alanvaihtoa miettiessä, osa harrastuksesta innostuneena. Tiedän myös monta entistä akateemista, jotka ovat vaihtaneet siistin toimistotyön duunarihommiin uuden tutkinnon tehtyään. Teinpä saman itsekin, tosin vielä en ole alaa vaihtanut. Voi tulla eteen yllättäenkin, nimimerkillä "jälleen-yt-neuvottelut-käynnissä".
Ajattelen, että onpa helpolla päässyt. Itse opiskelin lukion jälkeen hiki hatussa vielä reilut kymmenen vuotta (FT) ja ei tässä nyt silti mitenkään ihmeellistä unelmatyötä tehdä. Kauheaa stressiä vaan koko ajan.
Moni amiksen käynyt tuttuni on kyllä älyllisesti hieman tyhmiä, mutta niitä löytyy myös yliopiston käyneistä. Olenkin sitä mieltä, että yliopistossa pärjäisi kuka vaan, mikäli ala on sopiva ja pitkäjänteisyyttä löytyy.
En ajattele mitään erityistä. Henkilö on opiskellut ammatillisen tutkinnon. Löytänyt sieltä sopivan alan tai ei ole halunnut/voinut opiskella vuosia yliopistossa. Yleensä hankkivat lapsia nuorena.
Useimmat amikset ovat hauskaa seuraa vapaa-ajalla ja juhlissa, jos ei ota kovin vakavasti mustavalkoista ajattelumaailmaa ja ajoittaisia aivopieruja. Työelämässäkin välillä huomaa amiksen käyneiden yleissivistyksen puutteen sekä haluttomuuden / kykenemättömyyden ajatella asioita muista kuin omasta näkökulmasta, mutta ovat usein omissa työtehtävissään huippuja ja arvostan heidän työpanostaan.
Itse kävin peruskoulun jälkeen ammattiopiston ja jatkoin sieltä suoraan yliopistoon, joten molemmat maailmat ovat tuttuja. Parisuhteeseen en välttämättä ryhtyisi pelkän amiksen käyneen kanssa, mutta muuten ei koulutustaustalla ole merkitystä.
Ihailen hauskoja, omaperäisiä, luovia ja persoonallisia ihmisiä, kun taas koulutustaustalla ja varallisuudella ei ole minulle juurikaan merkitystä. Ajattelen, että itselle sopiva ystävä tai kumppani löytyisi todennäköisemmin korkeakoulutetuista, mutta voisin seurustella persvakomiehenkin kanssa, jos muuten synkkaisi. Arvostan käytännön ihmisiä aika paljonkin, kun itse työskentelen lähinnä tekstien parissa ja olen tosi asiassa melko hyödytön. Olen kolutukseltani FM.
Arvostan, kun ihminen tekee töitä elääkseen. Ihan sama mitä töitä tai millä koulutuksella, kunhan hankkii itse elantonsa. Lähipiirissäni on ihmisiä yliopisto-, amk-, amis- ja lukio-koulutuksen käyneitä.
En ole kiinnostunut ihmisten koulutuksesta. Ajattelutapa, kiinnostuksen kohteet ja keskustelutaito kiinnostaa. Olen itse FM.
Ja itse välttelen viimeiseen asti puhumista koulutuksestani kun olen amisporukassa, sillä suhtautuminen muuttuu aina jos se tulee esiin, eikä yleensä hyvään suuntaan.
En koskaan arvota ketään koulutuksen tai työn/ammatin perusteella. Jokaiseella on oma polkunsa ja omat juttunsa.
sanon suoraan. ajattelen että "vain" amiksen käyneet on vähän keskinkertaisia MUTTA jos miehen saan, ehdottomasti amislainen. amk ja yo miehet niin olevinaan. tavalliset miehet kuniaan, eli just se joka osaa porata taulut seinille ja vähän rassata autoa. sellaisen haluan!
itte oon nainen sekä amis että amk.
Haluaisin sanoa, että suhtaudun kuten kaikkiin muuhunkin ihmisiin, mutta valitettavasti avoliitto amismiehen kanssa jätti traumat. Sain kuulla paljon vähättelyä ja ammattini mollaamista häneltä. Toki voi olla, että jos ei olisi voinut mollata minua akateemisuudestani, olisi keksinyt jonkin muun aiheen. Eli nykyään suhtaudun hieman varauksella, mutta yritän olla tuomitsematta koko joukkoa yhden mädän omenan perusteella.
Kunnioitan ja arvostan jokaista joka käy koulua. Opiskelee, valmistuu ammattiin jne.
Mitä ihmettä sitten pitäisi ajatella?
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitan ja arvostan jokaista joka käy koulua. Opiskelee, valmistuu ammattiin jne.
Mitä ihmettä sitten pitäisi ajatella?
Lisäksi arvostan todella ihmisiä joilla on hyvä, rehellinen luonne ja heitä löytyy kaikkialta. Ennen kaikkea hyvä sydän, se on tärkeintä.
Koulutus ym. jutut eivät merkitse yhtään mitään näiden rinnalla.
Ei oo mitään väliä. Ei se muille kuulu mitä ihminen on päättäny opiskella / olla opiskelematta. Ja aina voi lähtä kouluttautumaan pitemmälle jos tekee mieli, mutta tunnen monia amiksen käyneitä jotka ovat tosi tyytyväisiä asemaansa, tienaavat ihan hyvin rahaa eikä heidän työ ole niin "vakavaa" kuin esim rakennussuunnittelijan tai lääkärin työ, jonka myötä heillä on enemmän vapaa-aikaa ja jaksamista.
Muistakaa ihmiset, että se vasta on tyhmyyden merkki kun on ennakkoluuloja koulutuksen perusteella. Se ei tarkoita, että olisi "simppeli" tai "tyhmä" jos on käynyt ammattikoulun. Se on vain koulutus. Tärkeämpää on minkälainen ihminen on luonteeltaan ja toiminnoiltaan.🌞
No täytyy sanoa, että amiksen käyneillä tutuillani on vähän karskimpi kielenkäyttö, ehkä vähän mustavalkoisempi ajattelutapa eikä niin paljon käytöstapoja, eikä kovin hyvä yleissivistys... anteeksi nyt vain. Tämä on oma kokemukseni. Olen kkoulun käynyt nainen ja myös naimisissa amis-miehen kanssa ollut.