Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutetut ihmiset, mitä ajattelette ihmisistä jotka ovat käyneet "vain" amiksen?

Vierailija
31.10.2020 |

Tätä joskus ajattelen. Minä olen nuori "vain" amiksen käynyt ihminen, ja monet ikäiseni ovat joko yliopistossa tai jo valmistuneita sieltä. Ajatteletteko että me olemme ns. Huonompia tai vähä-älykkäämpiä? 😄 Tätä en tarkoita millään pahalla vaan haluaisin vain tietää.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittavalla alalla, jossa kuitenkin aina törmää akateemisiin. Ne eivät osaa mitään, koska ei niille ole opetettu. Sitten jotenkin kuitenkin kuvittelevat olevansa todella arvokkaita.

Vierailija
2/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään erikoista😊 Tärkeintä on että on löytänyt jotain itselleen sopivaa, on se sitten työ, opinnot tai harrastus! Esim. seurustelukumppanissa mulle tärkeätä on se, että hänellä on joku tärkeä kiinnostuksen kohde!

Opiskelen itse maisteriksi, mutta olen seurustellut myös "vain" amislaisten kanssa. Esim yksi osti mummonsa vanhan puutalon ja entisöi sen todella kauniisti! Oli upeaa seurata vierestä kun hän osasi korjata vanhoja ovia, valitsi hartaasti sopivia ovenkahvoja tai tyyliin sopivia tapetteja.

Ei se koulutus loppupeleissä paljoa merkkaa😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan väheksy ketään koulutustaustan tai ammatin perusteella. Olen itse maisterin paperit saanut ja pidän kaikkia ammatteja arvokkaina ja ehdottoman tarpeellisina. Ystäväpiiriini kuuluu sekä korkeakoulutettuja, että ammattikoulun käyneitä. Mutta ihan yleisesti tästä korkeakoulutetut vs. "amikset" vastakkainasettelusta, itse olen henkilökohtaisesti paljon enemmän nähnyt sitä, että ammattikoulun käyneet väheksyvät etenkin yliopistoa ja ajattelevat, että yliopisto on pelkkää kirjojen opettelua ulkoa, josta kuka tahansa kirjaviisas selviää. Toivoisin itse myös vastavuoroisesti, ettei väheksyntää näkyisi myös tähän suuntaan. 

Vierailija
4/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että on löytänyt oman juttunsa sitten sieltä enkä sen kummempaa. Muut asiat kertoo enemmän onko kiva vai huono tyyppi. Minulla on vähän ennakkoluuloja lähihoitajia kohtaan, koska melkein kaikki koulukiusaajat lähtivät sinne opiskelemaan ja olen kuullut kuinka sama meno jatkuu työelämässäkin. Mutta tietenkään kaikki ei ole ilkeitä jotka sitä hommaa tekee.

Joskus kuulee sitä amislaisten vähättelyä yliopistolaisia kohtaan, ei sekään tunnu kivalta.

Vierailija
5/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet amiksen käyneet voivat olla hyvinkin fiksuja, ja osaavat tarkastella asioita monelta eri kannalta. Sitten on heitä, joiden näkemysmaailma on rajallinen, eikä edes ole mitään halua pohtia asioita muuta kuin omasta näkökulmastaan. Heitä löytyy kyllä myös korkeammin koulutettujen joukosta.

Korkeakoulutus antaa kyllä usein eväitä siihen, että ihminen on avoimempi uusille ideoille, ja hallitsee abstraktimpia käsitteitä ja ilmiöitä, ja osaa soveltaa niitä, mikä on mielestäni hyvä ominaisuus ihmisessä. Toki joillakin on näitä kykyjä, vaikka olisikin käynyt ”vain” amiksen.

6/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amispohjalta voi myös hankkia hyvän yleissivistyksen. Arvostan yleissivistystä ja myös edes yhden vieraan kielen osaamista hyvän suomen kielen taidon lisäksi. Tunnen tällaisia amispohjaisia pieniä yleisneroja.

Vierailija
7/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan se ei herätä ihmisissä kovinkaan suuria tunteita. Olen itse "pelkkä" amis, mieheni on maisteri ja hänen lähes koko ystäväpiirinsä käynyt yliopiston, muutama käynyt AMK. Heistä silti yllättävän monella lapsuudessa ollut köyhyyttä, monet seurustelevat tai ovat naimisissa amisten kanssa.

Vierailija
8/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittavalla alalla, jossa kuitenkin aina törmää akateemisiin. Ne eivät osaa mitään, koska ei niille ole opetettu. Sitten jotenkin kuitenkin kuvittelevat olevansa todella arvokkaita.

Sanoisin että tämä on se yleisempi versio - akateemiset on täysin ok "vain" amislaisten suhteen, mutta amislaisilla on ikuinen tarve mollata ja puhua alentavasti akateemisista. Liekö syynä se, että salaa häpeää omaa koulutustaan tai olettaa, että muut ajattelevat amislaisten olevan huonompia.

Ainakin omissa akateemisissa piireissä ei ole koskaan mollattu amislaisia tai ajateltu heidän olevan huonompia.

Vierailija
9/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan amisksen käyneen mielelläni esim. tekemään kodissani remonttia, mutta petiini en päästä. Elämäntapamme olisivat liian erilaisia, jotta parisuhde toimisi.

Vierailija
10/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään sen kumnempaa kuin että ovat valmistuneet ammattiin. Olen FM duunariperheestä, ehkä se vaikuttaa siihen etten pidä itseäni parempana tai fiksumpana. Toisten koulutuspolun halveksunta ja dissaus eivät mielestäni kuulu hyvään käyttäytymiseen. Suomi tarvitsee annattilaisia ja osaajia kaikilta koulutusasteilta.

Vierailija
11/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele asiasta mitään kovin erikoista. Ihminen tekee hänelle itselleen sopivat valinnat. Kaikenlaisia ihmisiä erilaisine taustoineen tarvitaan.

Vierailija
12/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika yleinen tapa, jolla jotkut vähemmän koulutetut sahaavat omaa oksaansa, ja osoittavat rajoittuneisuutensa. Korkeammin koulutettuja saatetaan väheksyä ja jopa pilkata, koska heidän työtään ei ymmärretä. Onneksi näin ajattelevat ovat varmasti vähemmistö, ja useimmat osaavat ajatella fiksummin.

Vierailija
13/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että tämä on se yleisempi versio - akateemiset on täysin ok "vain" amislaisten suhteen, mutta amislaisilla on ikuinen tarve mollata ja puhua alentavasti akateemisista. Liekö syynä se, että salaa häpeää omaa koulutustaan tai olettaa, että muut ajattelevat amislaisten olevan huonompia.

Ainakin omissa akateemisissa piireissä ei ole koskaan mollattu amislaisia tai ajateltu heidän olevan huonompia.

Heippa amis on ammattikoulu, eli vähättelevä nimi amk:lle.

Vierailija
14/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään jos amiksen käynyt on käynyt lukionkin, laajentaa vähän sitä ajattelu- ja tietopuolista osaamistpohjaa useimmilla samoin kuin kasvaminen ja eläminen sellaisessa ympäristössä, jossa on monenlaisella koulutuksella olevia ihmisiä. Joillekin tosin sattuu paremmin se pelkän amiksen käyminen jos ei ole kovin älykäs tai käy perheelle taloudellisesti liian raskaaksi. 

Vierailija
15/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy sekö ammatillinen että maisterintutkinto. Olen jo ohittanut iän, jossa kuvitellaan ihmisyyden muuttuvan koulutuksen mukaan.

Vierailija
16/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oon itse FM täysin työllistämättömältä alalta ja duunaritöissä... Eli ei nämä asiat ole mitenkään joko-tai. Duunarimaisterien lisäksi löytyy myös mm. amiksesta korkeakouluun ilman lukion käymistä päässeitä ihmisiä. Mutta siis en ajattele "vain" amiksen käyneistä mitenkään huonoa, koska tiedän oikein hyvin ettei kaikilla ole eikä tarvitsekaan olla rahkeita lukioon tai yliopistoon tai se ei kiinnosta. Tärkeää on että löytää oman juttunsa, mieluusti sellaisen josta joku on valmis maksamaankin, ja on itse tilanteeseensa tyytyväinen. Moni amisala työllistää paljon paremmin kuin monet akateemiset koulutukset ja jopa paremman tulotason saavuttaminen on ihan mahdollista.

Vierailija
17/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla muodostamatta kauheasti ennakkoluuloja. Mutta yllätyn kyllä iloisesti, jos tapaan aidosti ennakkoluulottoman, ajankohtaisia asioita seuraavan ja analyyttiseen ajatteluun kykenevän amiksen. Useimmiten sellaiset ovat pikkuisen outolintuja kaikkialla, myös siellä yliopistopiireissä omaa itsetuntoaan sivistyssanoilla pönkittävien keskuudessa.

Vierailija
18/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti en ajattele yhtään mitään. Miksi ihmeessä vaivaisin päätäni jonkun toisen koulutuksella? Miksi se olisi minulle jokin juttu?

Se, mitä ihmisestä ajattelen, riippuu siitä, miten hän käyttäytyy ja miten toimii tilanteissa.

Noin yleisellä tasolla olen tyytyväinen, että joku laittaa minulle ravintolassa ruokaa, myy minulle kännykän tai hoitaa ihoani kosmetologilla tai siivoaa rappukäytäväni. Arvostan kaikkia näitä töitä ja palveluja, vaikka niihin ei tarvitse yliopisto-opintoja.

Vierailija
19/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut maisteriksi ja sen jälkeen menin ammattikouluun koska tuntui että elämästäni puuttuu jotain kun ei ole oikeasti yhtään mitään käytännöllisiä käden taitoja.  Amis on tuntunut PALJON vaikeammalta kuin yliopisto, ja joka päivä tajuan enemmän että en oikeasti osaa yhtään mitään! En siis todellakaan vähättele amiksia. 

Vierailija
20/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä juuri mitään. Minä en elä tutkinnolleni. En arvota ihmisiä heidän koulutuksensa tai työnsä kautta. Itse asiassa pidän säälittävinä pätijöinä näitä ”olen fil.lis., tuotantotalouden tohtori ja oikeustieteen maisteri” -tyyppejä. Tutkinto ei tee parempaa ihmistä.

Jos ihminen on löytänyt oman alansa ja tekee tyytyväisenä elannokseen töitä, niin hienoa. Oli sitten amis tai tohtori. Oikeastaan haluaisin itsekin olla kosmetologi tai sisustussuunnittelija... Äitini ja isäni eivät koskaan hyväksyneet sitä, että kympin tyttö menisi vain amikseen. Nyt olen pitkäaikaistyötön maisteri. Että hurraa vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme