Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö jouluna tyytyväisesti monta päivää jouluruokia vai ette?

Vierailija
31.10.2020 |

Mä kyllä tykkään syödä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihanaa! Tulee lapsuus ja loputtoman tuntuiset joululomat mieleen. Piparia, torttuja, kinkkua, porkkanalaatikkoa, herneitä, graavilohta ja keitettyjä perunoita tänne, kiitos!

Onko kellään vinkkiä miten tämmöisen saisi toteutettua sinkkutaloudessa? En saa rekkalastillista ruokaa syödyksi, ja perinneruokien kokkauskoot on aina tyyliin lapualaiselle suurperheelle serkkuineen.

Kyllä niitä perinneruokia voi tehdä ihan sellaisen annoksen kuin haluaa.

Vierailija
22/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syön. Hyvää ruokaa on ilo syödä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö laisinkaan jouluruokia, kun en vaan pidä niistä. 

Vierailija
24/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään mummolaan niin syödään jouluruokia pari päivää mutta jos ollaan kotona niin teen burgereita + bataattiranskalaisia.

Inhoan jouluruokia ja "jouluperinteitä" aka raivosiivoamista, pakkokyläilyjä, pakkomuistamisia, ruuanlaittoa stressaantuneena jne. Ah joulu..not.

Vierailija
25/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuat alkaa kyllästyttämään viimeistään siinä helmikuun alussa. Mutta muuten syödään pois kaikki mitä on.

Vierailija
26/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ookkonää kirjoitti:

Ei. Ei ole ikinä ollut mitään "jouluruokaa". Siivoan keittiönpöydän työkaluista ja askartelutarvikkeista ja katamme vähän hienommin,ja ihan samaa ruokaa kuin arkenakin,mutta tyhjältä pöydältä. Leip'',juustoja,kalaa,kahvia ja jälkkäriksi marjaherkkua.

Ei aikuiset mitään "jouluruokia"

Ne perinneruuat ovat vaan seurausta siitä,kun joulunaikaan laarinpohjat paistoivat ja piti laittaa jämistä syötävää.

Minä taas rakastan syödä joululaatikoita sen 2-3 päivää vuodessa, mitä joulu kestää. Teen itse lanttulaatikon, bataattilaatikon ja porkkanalaatikon, ehkä myös punajuurilaatikon. Sen sijaan imellettyä perunalaatikkoa en enää edes yritä, kun en saa sitä onnistumaan. Kaikki vegaanisina. Lisäksi rosollia, porkkalaa ja "munakoisosilliä" sekä linssimureketta. Miehelle 2-3 eri kalaa hänen makunsa mukaan sekä kinkkua tai kalkkunaa. Punaviiniä ja ruuan päälle konjakkia ja konvehteja.

Nam!

Jaksaisinpa minäkin laittaa noin paljon jouluruokia itse... Kuulostaa aivan ihanalta!

Meillä on 5 vuoden tauon jälkeen edessä ensimmäinen joulu kotona ja luultavasti kahden kesken. Ajattelin pitkästä aikaa valmistaa jouluisia vege- ja vegaaniherkkuja... nyt alkaa ymmärtää miten helpolla sitä on päässyt kun on valmiiseen pöytään saanut käydä, on siinä laittamista!

Tuosta linssimurekkeesta, olisiko sinulla tai jollain muulla lukijalla vinkata hyvää murekkeen ohjetta? Hukkasin jonnekin parina jouluna kaikkien kehuman murekkeen ohjeen ja etsin mahdollisimman hyvää ja jouluista vaihtoehtoa.

Siinä hukkaamassani ohjeessa oli muistaakseni sultanoita (tai rusinoita) ja oliiveja ym. ja muistaakseni sen kanssa oli tahini-pohjainen kastike. Jos joku muistaa tuon Hesarissa aikanaan julkaistun ohjeen tai vastaavan, olisi ihana jos voisit vinkata mistä sen ohjeen löytää🦌

Vierailija
27/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihanaa! Tulee lapsuus ja loputtoman tuntuiset joululomat mieleen. Piparia, torttuja, kinkkua, porkkanalaatikkoa, herneitä, graavilohta ja keitettyjä perunoita tänne, kiitos!

Onko kellään vinkkiä miten tämmöisen saisi toteutettua sinkkutaloudessa? En saa rekkalastillista ruokaa syödyksi, ja perinneruokien kokkauskoot on aina tyyliin lapualaiselle suurperheelle serkkuineen.

Siis eihän ole ongelma graavata osaa kalasta ja pakastaa loppuja? Minä arvioin mitä parissa päivässä kinkkua menee ja pakastan osan jo vaikka joulupäivänä, eipä tarvitse viikkoa vetää sitä putkeen.

Ai! Me pakastamme osan kinkusta jo aattona, heti, kun se on jäähtynyt. Mitä tuoreempana pakastaa, sitä parempaa se on pakasteesta otettunakin.

Kyllä sitä joulukinkkua vielä joulupäivänä syö, kun on oikein säilytetty, mutta Tapanin päivänä alkaa maku olla jo vähän vanhaa, eli pitää jotenkin jalostaa sitä.

Vierailija
28/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin jouluruokaa vaikka vuoden ympäri!

Vierailija
29/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aina "ylimääräisiä" laatikoita pakastimeen, jotta saa herkutella kesälläkin vielä ennen uutta satokautta :)

Vierailija
30/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ookkonää kirjoitti:

Ei. Ei ole ikinä ollut mitään "jouluruokaa". Siivoan keittiönpöydän työkaluista ja askartelutarvikkeista ja katamme vähän hienommin,ja ihan samaa ruokaa kuin arkenakin,mutta tyhjältä pöydältä. Leip'',juustoja,kalaa,kahvia ja jälkkäriksi marjaherkkua.

Ne perinneruuat ovat vaan seurausta siitä,kun joulunaikaan laarinpohjat paistoivat ja piti laittaa jämistä syötävää.

Minä taas rakastan syödä joululaatikoita sen 2-3 päivää vuodessa, mitä joulu kestää. Teen itse lanttulaatikon, bataattilaatikon ja porkkanalaatikon, ehkä myös punajuurilaatikon. Sen sijaan imellettyä perunalaatikkoa en enää edes yritä, kun en saa sitä onnistumaan. Kaikki vegaanisina. Lisäksi rosollia, porkkalaa ja "munakoisosilliä" sekä linssimureketta. Miehelle 2-3 eri kalaa hänen makunsa mukaan sekä kinkkua tai kalkkunaa. Punaviiniä ja ruuan päälle konjakkia ja konvehteja.

Nam!

Jaksaisinpa minäkin laittaa noin paljon jouluruokia itse... Kuulostaa aivan ihanalta!

Meillä on 5 vuoden tauon jälkeen edessä ensimmäinen joulu kotona ja luultavasti kahden kesken. Ajattelin pitkästä aikaa valmistaa jouluisia vege- ja vegaaniherkkuja... nyt alkaa ymmärtää miten helpolla sitä on päässyt kun on valmiiseen pöytään saanut käydä, on siinä laittamista!

Tuosta linssimurekkeesta, olisiko sinulla tai jollain muulla lukijalla vinkata hyvää murekkeen ohjetta? Hukkasin jonnekin parina jouluna kaikkien kehuman murekkeen ohjeen ja etsin mahdollisimman hyvää ja jouluista vaihtoehtoa.

Siinä hukkaamassani ohjeessa oli muistaakseni sultanoita (tai rusinoita) ja oliiveja ym. ja muistaakseni sen kanssa oli tahini-pohjainen kastike. Jos joku muistaa tuon Hesarissa aikanaan julkaistun ohjeen tai vastaavan, olisi ihana jos voisit vinkata mistä sen ohjeen löytää🦌

Hesarista löydän vain tämän:

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000004847159.html

2 1/2 dl punaisia linssejä

7 1/2 dl vettä 2 sipulia 2 valkosipulin kynttä 2 rkl öljyä 2 rkl tomaattipyreetä 2 tl jauhettua paprikaa 2 tl jauhettua korianteria 2 porkkanaa 2 perunaa 1 dl mustia oliiveja 1/2 ruukkua persiljaa 1 ruukku basilikaa 1-2 rkl rusinoita 1-2 rkl pähkinärouhetta 2 tl mustapippuria suolaa 3 rkl soijajauhoja 1 1/2 dl korppujauhoja

Vuoan leivitykseen: margariinia

korppujauhoja

Kuori ja pilko sipulit. Kuullota ne öljyssä yhdessä tomaattipyreen, paprikan ja korianterin kanssa.

Lisää pieniksi kuutioidut perunat ja porkkanat, linssit ja vesi. Kiehauta ja keitä noin 20 minuuttia.

Ota kattila pois liedeltä. Lisää pilkotut oliivit ja loput mausteet. Maista ja lisää tarvittaessa mausteita.

Sekoita joukkoon jauhot. Kaada seos voideltuun ja jauhotettuun 1 ½-2 litran leipävuokaan.

Paista uunissa 200 asteessa noin tunti. Anna murekkeen jäähtyä kunnolla ennen kumoamista.

Itse ajattelin tänä vuonna kokeilla linssimureke Wellingtonia, mutta myös tuo tahinilla maustettu Shepherd's Pie kiinnostaisi:

https://www.soppa365.fi/artikkeli/artikkelit/ruokalistalla-nyt/taytta-v…

Vierailija
31/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ookkonää kirjoitti:

Nam!

Laitoin edellä nuo reseptivinkit mutta jatkan vielä, että teen itse laatikot pakastimeen jo ennen joulua. Joulumusaa Spotifysta, vähän glögiä juomaksi ja pilkkomaan ja paistamaan :-)

Vierailija
32/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lainkaan jouluruokia, sillä en pidä niistä yhtään.

Vierailija
33/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ookkonää kirjoitti:

Täh!

Jos ennen vanhaan jo jouluna laarinpohjat paistuivat ja täytyi tehdä jouluna jämistä ruokaa, niin miten voitiin olla koko kevät ja kesä iäkokonaan ilman ruokaa eli seuraavaan satoon asti.

Vierailija
34/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joululounaalla pari kertaa ja se riittää minulle. Jouluruokia en ole hankkinut kotiin vuosiin.

M 45

Vierailija
35/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan laatikoita, varsinkin lanttulaatikkoa. Niitä voin syödä pitkin joulukuuta jo esim. karjalanpaistin kanssa. Kalkkuna sopii myös hyvin laatikoiden kanssa, joulun pyhinä sitten kinkun kanssa.

Vierailija
36/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mennään mummolaan niin syödään jouluruokia pari päivää mutta jos ollaan kotona niin teen burgereita + bataattiranskalaisia.

Inhoan jouluruokia ja "jouluperinteitä" aka raivosiivoamista, pakkokyläilyjä, pakkomuistamisia, ruuanlaittoa stressaantuneena jne. Ah joulu..not.

Me olemme luopuneet "raivosiivoamisesta", pakkokyläilystä, ja kaikesta muustakin kyläilystä joulunpyhinä, sekä pakkomuistamisista. Joulustressiä olen vähentänyt sillä, että minulla on lista siitä, mitä haluamme jouluumme. Ne asiat ovat samat joka vuosi, joten säilytän listan. Siitä sitten katsotaan hyvissä ajoin, mitä pitää hankkia. Kaikki ruoka, mikä vain voidaan, tehdään pakasteeseen valmiiksi, mistä niitä ei tarvitse kuin sulattaa ja lämmittää aterioille.

Vierailija
37/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön enää viittä eri jouluruokaa, eli vähän niukempi meininki kuin omassa lapsuudessa. Maksalaatikko, perunalaatikko, uunilohi, rosolli ja taatelikakku. Pois ovat jääneet siis kinkku, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, joulutortut, piparkakut ja glögi. 

Ja syön niin kauan kuin niitä riittää, eli ehkä 3-4 päivää. Onneksi olen yksin, joten saan olla itsekäs ja tehdä ja syödä vain sitä, mitä haluan.

Vierailija
38/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jaksan syödä koko joulunseudun, lanttulaatikkoa teen jo ennen joulua. Tykkään lanttulaatikon lisäksi etenkin kinkusta ja kaloista.

Makeat ei maistu. Viime jouluna söin kaksi piparia ja yhden konvehdin. En yhtään torttua.

Vierailija
39/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on nyt dementoiduttuaan alkanut syömään joulutorttuja ympäri vuoden. Isä niitä hänelle leipoo. Sikäli hassua, että kun teininä leivoimme heinäkuussa joulutorttuja, äitini paheksui sitä.

40/61 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan jouluruokia ja syön niitä monta päivää. Parasta se on kuitenkin aattona.

Aloittelin lanttulaatikoilla jo tänään. Juuri tuli laatikot uunista. Täällä tuoksuu aivan joululta. Tästä syödään tänään pyhäinpäivänä, ja varmaan riittää itsenäisyyspäivällekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme