Lapsettomuushoitoihin ei pääse kunnalliselle 40 vuotiaana, tai ehkäpä vaan henkilökunnan kaverit tai henkilökunta
Päätin jättäytyä pois työelämästä yhteiskunnan elätiksi, koska millään ei ole oikeastaan mitään väliä enää. Elän seuraavat 60 vuotta luukulta toiselle rahaa hakien. Käy sekin työstä. Helposti olisi ollut vielä 35 vuotta työuraa jäljellä, mutta mitäpä sitä vaivautua, kun ei yhteiskunta tahdo minunlaisiani auttaa yhtään missään.
Suomessa on lapsikato, mutta täällä ollaan vihamielisiä niitä kohtaan, jotka haluaisivat perheen 40 vuotiaana. Lapsettomuus on vakava asia. Suomessa 40 vuotiaan lapsihaaveita jarrutetaan kunnallisella tahallaan. Laitetaan ajat ihan tahallaan niin, että pääsee viimeisenä hoitoon, jos ikinä. Edes perustutkimuksia ei saa.
Olen tarpeeksi tätä yhteiskuntaa kannatellut. Nyt riittää. Lasta varten hankittu asunto menee myyntiin ja jään yhteiskunnan elätiksi viimeistään 46 vuotiaana. Kiitoksena kaikesta, ei mistään. En kuormita muuten kuin, että otan rahana sen mikä minulle kuuluu, kun minun ei haluttu lisääntyvän.
Tulen suvusta, jossa on lääkäreitä, juristeja, kauppatieteilijöitä, diplomi-insinöörejä jne. Minä ryhdyn suvun mustaksi lampaaksi, enkä vähät välitä enää mistään. Olisin voinut kasvattaa tämän yhteiskunnan tukipilarin, kuten muutkin, mutta tämä yhteiskunta ei sitä halua. Aika hypätä oravanpyörästä pois ja tehdä vaikka vapaaehtoistyötä.
Kiitos ja anteeksi.
Kommentit (27)
Miten sinä olisit yhteiskunnan tukipilaria kasvattanut, kun et itsekään sellainen ole?
Itse olin 22-vuotias, kun me aloitettiin yksityisellä hoidot. Rahaa kului esikoiseen n. 20 000 euroa, mutta tämä tuskin sinullekaan työssäkäyvälle huippujen suvusta tulevalle on mikään ongelma, joten olisit voinut mennä myös yksityiselle.
40-vuotiaille ei kai makseta hedelmöityshoitoja koska hedelmöityshoitoja tarvitsevista yli 40-vuptiaista (vaikka ikäryhmä 41-46..) vain murto-osa saa hoidoista lapsia. Sen ikäryhmän raskaudet ovat muutoinkin taloudellisesti ja henkisesti kuormittavia kun keskenmenoilta ei juuri vältytä, seurantaa tarvitaan paljon, myöhemminkin menee taas hoidetuilla ja iäkkäillä usein kesken, se on vaarallistakin... Tuttavapiirissä 40+ pari odottaa toivottua luomuiltatähteään (yritys kesti pitkään, mutta siskona sain kuulla nämä yksityisetkin asiat). Kannattaa siis yrittää luomusti, silloin jos nappaa tuossa iässä niin riskit ovat myös kaikin tavoin pienemmät. Vaikkapa etinen istukka on yleisempi keinohedelmöityksissä, se repeää/irtoaa helpommin kohdunsuulta ja keisarileikkaus on must. 40+ naiselle keisarileikkaus veritulppariskeineen on taas isompi riski....
40-vuotias ei tarvitse enää lapsia. Olisit tehnyt nuorena.
Miten siitä yhteiskunnan vika tuli, ettet ole hoitoihin hakeutunut ajoissa? Varsinkin kun joka paikassa on huudeltu kuinka hoitoon pitää mennä ajoissa ja lapsien teko ei saa siirtää viimeisiin mahdollisiin hetkiin.
Tätähän ei saa ääneen sanoa, mutta naisten pitäisi alkaa miettiä lastentekoa viimeistään 30-vuotiaana. Hedelmällisyys alkaa laskea jo 25-vuotiaana, eli siitä eteenpäin mahdollisuudet laskee koko ajan. Lisäksi on aivan totta, että nuorena jaksaa paremmin. Yli 40-vuotiaana voi olla aika rankkaa valvoa vauvan kanssa kuukausi- tai jopa vuositolkulla.
Nämä ovat ne faktat. Jos ei sopivaa puolisoa löydy tai elämäntilanne ei kolmekymppisenä ole "sopiva' (ei se koskaan ole), niin sitten se lastenhankintajuna puksuttaa seuraavalle asemalle ja sinä jäät kyydistä.
Sen siitä saa kun keskittyy pelkkään uraan. Ne lapset voi tehdä myös kesken urakehityksen, jolloin ei tällasiat ongelmaa tule.
No voi nyyskis, etköhän ole itse vastuussa omista valinnoista.
40-vuotiaana raskaudessa on paljon enemmän riskejä ja vähemmän mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Hyvä vaan, että vähäiset resurssit säästetään nuoremmille.
Jos syöpähoitovalikoimaa joudutaan koko ajan rajoittamaan sen takia, ettei ole rahaa hoitoihin joilla paranisi ehkä yksi viidestäkymmenestä, tai tulisi puoli vuotta lisää elinaikaa, niin ei todellakaan ole rahaa noin iäkkäiden hedelmällisyyshoitoihin.
Odota rajojen avautumista. Puolassa taitaa olla Euroopan edullisimmat lapsettomuushoidot. Tässä odotellessa ehtii tiedustelemaan hintoja ja säästämään/ottamaan lainaa.
Ei päästy edes kolmikymppisenä. Eikä varaa ollut yksityisiin hoitoihin. Ei satu lapsia ja nyt meitä syyllistetään lapsettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei päästy edes kolmikymppisenä. Eikä varaa ollut yksityisiin hoitoihin. Ei satu lapsia ja nyt meitä syyllistetään lapsettomuudesta.
Kuka syyllistää? Ei lapsia hankita isovanhempia varten. Sanokaa ettei teidän asiat kuulu muille.
En ymmärrä miten ei ole saanut mitään yhteiskunnalta, kun on saanut ilmaisen koulutuksen.
Mene töihin ja maksa hoidot itse.
Housut pois, raajat levälleen ja mulkkua sisään. Saattaa jopa lykästää ja alkaa siittiö itämään.
Ap, kirjoitat siihen tyyliin, että sukusi on täynnä fiksuja ihmisiä, ja itsekin olisit sellainen. No et kuitenkaan ollut kovin fiksu näissä lapsiasioissa. Miksi ihmeessä jätit lapsiasian tuonne neljänkympin korville? Eikö asia ole oma syysi, jos enää ei onnistu. Kyllä jokainen tiedostava aikuinen tietää hedelmällisyyttä koskevat faktat. Ei yhteiskunnan tule maksaa näiden nelikymppisten hoitoja. Hankkikaa lapset ajoissa!
Miksi lapsen pitää olla biologinen. Voitko adoptoida?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen pitää olla biologinen. Voitko adoptoida?
Adoptio maksaa kymmeniä tuhansia ja kestää vuosia. Ei ole varaa siihen.
Me mentiin alle kolmikymppisinä yksityiselle, kun ei huvittanut kupata hoitojonoissa.