Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskivaikea lukihäiriö todettu lapsella ja ...

Vierailija
12.02.2014 |

lapsi haluaisi kovasti hakea lukioon. Onkohan ihan utopistinen ajatus? keskiarvokin on ollut siinä 7 kieppeillä...

(lukitestin mukaan on sekä lukemisessa että vieraitten kielien oppimisessa keskivaikea häiriö)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun keskivaikeani kirjoitti kolmessa ja puolessa vuodessa ylioppilaaksi. Rimaa hipoen mutta hauskaa oli ja sai paljon ystäviä ja arvokkaita kokemuksia. Antakaa palaa vaan.

Vierailija
2/11 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:55"]

Minun keskivaikeani kirjoitti kolmessa ja puolessa vuodessa ylioppilaaksi. Rimaa hipoen mutta hauskaa oli ja sai paljon ystäviä ja arvokkaita kokemuksia. Antakaa palaa vaan.

[/quote]

Voi, kiitos sinulle :)) Tuli heti parempi mieli ja tsempaan kyllä lastani!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun parhaalla ystävällä oli vaikea lukihäiriö, käytiin Helsingin kolmen parhaan lukion joukossa olevaa koulua. Ylioppilaaksi kirjoitti ihan samanmoisilla papereilla kuin minä ja korkeakouluun jatkoi, tosin taidealalle, mutta lukea sitä piti sielläkin... Äidinkielessä sai enemmän hyvitystä, muissa aineissa vähemmän, esim. kielten kohdalla en edes muista että olisi ollut sen huonompi kuin me muutkaan. Teki vaan vähän kovemmin töitä.

Vierailija
4/11 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:57"]

Mun parhaalla ystävällä oli vaikea lukihäiriö, käytiin Helsingin kolmen parhaan lukion joukossa olevaa koulua. Ylioppilaaksi kirjoitti ihan samanmoisilla papereilla kuin minä ja korkeakouluun jatkoi, tosin taidealalle, mutta lukea sitä piti sielläkin... Äidinkielessä sai enemmän hyvitystä, muissa aineissa vähemmän, esim. kielten kohdalla en edes muista että olisi ollut sen huonompi kuin me muutkaan. Teki vaan vähän kovemmin töitä.

[/quote]

Kiva kuulla! kiitos sinullekin vastauksestasi :)

ap

Vierailija
5/11 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keskivaikea lukivaikeus ja opiskelen Yliopistossa. Kyllä lukio meni. Kannattaa kannustaa, sillä kaikki on mahdollista.

Vierailija
6/11 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea mahdollisimman paljon, tää toimii parhaana hoitona, eli kannusta nuorta kirjastoon, fantasia kirjallisuus voisi olla nuorelle mieleinen...

Vierailija
7/11 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ja lukiossa saa lukivaikeudesta hyvitystä. Loppu elämässä tilanne on sitten aivan toinen. Nyt kannattaa käyttää mahdollisimman suuret panokset lukemisen harjoitteluun ja erilaisten itselle sopivien opiskelutekniikoiden löytämiseen. Näillä eväillä pitäisi sitten selvitä aikuisuudesta, jossa lukivaikeus usein tulkitaan ihan tyhmyydeksi.

Kuitenkin, jos numerot ovat seiskan tasoa lukivaikeudesta huolimatta, ennustan vaikeuksia lukiossa. Tehkää heti nelivuotinen suunnitelma ja miettikää ammattiala jo alkuunsa valmiiksi.

T:lukion ja yliopiston käynyt lukihäiriöinen

Vierailija
8/11 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukivaikeuksien takia saa lisäaikaa jopa yliopistossa ja testejä tehdään toisen asteen koulutuksesta alkaen.

Enemmänkin henkilön toimintakyky sen määrittelee, miten pärjää lukiossa ja korkeakoulussa. Mitään riman alituksia ei saa siellä eikä toki ammattikoulussakaan kaikilla aloilla.

Esim. serkullani on lukihäiriö adhd- ja dysfasia-diagnoosin lisäksi, mutta on silti päässyt läpi ensimmäisellä kerralla anatomian opit ja lääkelaskut opiskellessaan lähihoitajaksi. Kaikesta huolimatta, että peruskoulussa oli hankalaa ja vitsailikin, että kohta varmaan pitää käydä kaikki aineet erityisluokalla. Erioten ruotsi oli vaikeaa, vaikka hänellä oli englanti ja matematiikka mukautettuina, mutta niistä selvisi joten kuten. Serkulle jopa mopo- ja autokorttia varten suoritettavat teoriakokeetkin tuotti hankaluuksia ajan poistosta huolimatta, kun ei päässyt läpi toisellakaan kerralla, vaan sekin meni läpi joko neljännellä tai viidennellä kerralla. Inssi taas onnistui häneltä helpoiten.

Hänestä ei olisi osannut heti odottaa, että päätyisi alalle, jossa ei mitään mukautuksia saa. Oli vanhemmilla toki tovoa siitä, että vilkkaalla, topakalla ja sosiaalisella luonteella pärjäisi maailmalla.

Vierailija
9/11 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu on nykyään lukion veroinen. Sieltäkin pääsee yliopistoon.

Ammattikoulusta saa ammatin myös.

Jos olisin nyt aloittamassa koulu-uraa, menisin ammattikouluun lukiota mieluummin. Tai tekisin molemmat 4 vuodessa.

Vierailija
10/11 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulu on nykyään lukion veroinen. Sieltäkin pääsee yliopistoon.

Ammattikoulusta saa ammatin myös.

Jos olisin nyt aloittamassa koulu-uraa, menisin ammattikouluun lukiota mieluummin. Tai tekisin molemmat 4 vuodessa.

Ei todellakaan ole ammattikoulu ja lukio saman arvoisia. Lisäksi sieltä on paljon vaikeampi päästä yliopistoon, varsinkin nyt haku-uudistuksen myötä kun todistusvalintaa painotetaan entistä enemmän.

Vierailija
11/11 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun keskivaikeani pääsi peruskoulusta 9 keskiarvolla. Lukio 3 vuodessa kohtalaisin paperein. Nyt opiskelee AMK;ssa toista vuotta. Mutta paljon työtä vaatii,tyhmyydestä ei todellakaan ole kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi