5v lapsi ja vuoroasuminen: sittenkin virhe?
Suostuin avioeron jälkeen lapsen isän vaatimukseen vuoroasumisesta viikkoperiaatteella. Pidin itsestään selvänä, että voin tavata lastani myös sen viikon aikana kun hän on isällään ja toisin päin. Nyt kuitenkin isä estää jatkuvasti nämä tapaamiset milloin mihinkin vedoten.
Ikävöin lastani ja päivä, jolloin hän lähtee viikoksi pois luotani on kamala. Itken koko illan, enkä totu ajatukseen vaikka kohta vuosi on näin menty.
Onko minulla mitään järkeä lähteä hakemaan asumiseen muutosta? Olen viettänyt lapsen ensimmäiset kolme vuotta hänen kanssaan kotona, joten olemme todella läheisiä. Lapsen isä tekee pitkiä työpäiviä ja minä lyhyitä. Onko minulla mahdollisuuksia?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:16"]
En halua vähentää isän ja lapsen yhdessä viettämää aikaa, mutta minusta viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Lapsen isän mielestä ei.
-ap
[/quote]
Niinhän se on. Ymmärrän tässä sekä sinua että lapsen isää, mutta ettekö saisi keskenänne sovittua vaikka että yksi ilta viikossa lapsi olisi sen vanhemman kanssa, jonka luona ei silloin asu. Eikö exäsi suostu tähän?
Vaikka kerran viikossa äiti hakee lapsen ulkoilemaan kun on isäviikko?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:33"]
[/quote]
Juuri tätä ajattelin silloin kun viikkoperiaatteesta sovittiin. Mutta kun ei käy lapsen isälle juuri koskaan. Hän ei myöskään koskaan pyydä nähdä lasta minun viikkoni aikana, vaikka useasti olen kysynyt.
-ap
[/quote]
Se tapaaminen pitäisi olla ennalta sovittu. Aina sama päivä ja sitten ei muuta yritetä säveltää. Et voi vaatia etkä edes olettaa, että exä haluaisi lasta sun viikolla. Se asia ei kuulu sulle ollenkaan, eikä siitä sun kannata pahoittaa omaa tai lapsen mieltä.
Hankkikaa lapselle asunto, jossa vanhemmat sitten vierailevat viikko/viikko-systeemillä. Kuinkahan moni aikuinen tähän ryhtyisi? Lasten on kyllä sopeuduttava jatkuvaan "muuttamiseen". Voi luoja!
5-vuotias on vielä pieni. Koululainen jo sen viikon kestää, mutta miksi vanhemmat eivät voi laittaa lapsen etua etusijalle? Pinelle lapselle viikko on pitkäaika ja vaikka nopeakin tapaaminen toisen vanhemman kanssa olisi tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:10"]Minä, minä, minä... Entä lapsi, ja lapsen isä? Isällä on ihan samanlainen oikeus vuoroasumiseen kuin sinullakin. Olisit siis haluamassa lisää aikaa lapsesi kanssa lapsen isän kustannuksella.
[/quote]
On on on sama oikeus mutta se ei ole välttämättä lapselle hyvä se vuoroasuminen.
Ihan paskaa toi jaetaan puoliksi systeemi. Siinä ajatellaan vaan vanhempia, ei lasta.
Jos isä tekee pitkää päivää niin lapsi on 3paikassa; äidillä, isällä, hoidossa. Aika rankkaa pienelle lapselle.
Lapsi ei juurru yhteen paikkaan, ei mihinkään.
Kuinka moni aikuinen asuu 2viikossa 3paikassa??? Eikä lapsi osaa edes käsitellä tätä.
Itse lankesin aikoinaan tähän tasapuolisuuteen 50%-50% äidillä ja isällä. Se oli virhe ja nyt kaduttaa.
Lapsen paikka on varmaan yhdessä kodissa kuin aikuisenkin. Vierailevana tähtenä voi sitten olla toisen vanhemman luona että yhteys säilyy.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:10"]Minä, minä, minä... Entä lapsi, ja lapsen isä? Isällä on ihan samanlainen oikeus vuoroasumiseen kuin sinullakin. Olisit siis haluamassa lisää aikaa lapsesi kanssa lapsen isän kustannuksella.
[/quote]
Kuka miettii sitä LASTA, eikä vaan vanhempien (äidin, isän) oikeuksia.
Sinä et ainakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:10"]
minulla on lapsi joka on 1v ja tilanne sama, mietippä sitä! 5v:n kanssa sentään voi soitella vaikka monta kertaa päivässä.
[/quote]
Eikö vuoroviikoin asuminen ole vähän isommille lapsille? Olen käsittänyt, että niin pienille kuin 1 v sitä ei todellakaan suositella.
[/quote]
Liian vauva olemaan ilman äitiä.
Vuoroviikko muutenkin AIKUISTEN TAKIA jakamista ei lapsen. Väärät syyt vuoroviik...
Itse olin aikanani viikko-viikko -lapsi.
Erittäin hyvä systeemi, välit pysyivät molempiin vanhempiin ja nyt aikuisena koen että suhteeni sekä isään että äitiin on ehjä. Olisi ollut hirveää, jos olisin nähnyt toista vanhemmistani esim. vain kahtena viikonloppuna kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:33"]AP nyt vain alkaa totuttelemaan ajatukseen että joku kaunis päivä tuo lapsi saattaa asua toisella puolella maapalloa ihan oman puolison kanssa eikä ole hirttäytyneenä napanuoraan. Hanki vaikka lemmikki johon purat tuota läheisriippuvaisuuttasi tai jumalasyndroomaasi (eli haluat että joku on riippuvainen sinusta).
Onneksi lapsesi isä vaikuttaa järkevältä ja tasapainoiselta, sekä osaa suojella lastaan...
[/quote]
Kaikenlaisia pipipäitä maa kantaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:35"]
. Viikko on pitkä aika olla erossa ja lapsesta. Puolet lapsuusajasta menee erossa äidistä.
[/quote]
Ja puolet lapsuusajasta menee erossa näin ollen myös isästä. Vaikka tämä palsta tuntuukin olevan erittäin naisvoittoinen, niin ihan oman näkemyksenne laajentamiseksi suosittelen muistamaan myös meidät isät ja meidän suhteen lasten kehitykseen.
Hieno keskustelu kaikkinensa ja toivottavasti ehtisin raottamaan omia kokemuksia lähipäivinä.
[/quote]
Pienelle lapselle se äiti on tärkeämpi, jo imetyksenkin kannalta yms yms.
Vuoroviikko on huono. Ei se tarkoita ettei yhteys isään säilyisi.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:35"]
Jokainen vanhempi voisi miettiä miltä itsestä tuntuisi vaihtaa kotia viikon välein. Itse en tuollaiseen suostuisi, isä saisi tulla meille katsomaan lasta niin usein kun haluaa ja vaikka yökylään vierashuoneeseen. Tai viettää lapsen kanssa jossain muualla aikaa. Viikko on pitkä aika olla erossa ja lapsesta. Puolet lapsuusajasta menee erossa äidistä.
Meillä joskus koulussa käsiteltiin asiaa ja psykologi kertoi ettei kukaan heistä suosittele vuoroviikko systeemiä.
Jos pakko on lapsi jakaa kahtia niin silloin vanhemmat vaihtaa kotia!
[/quote]
Miksi se isä yökyläilee äidillä? Miksi ei äiti yökyläile isällä?
Ja olen nainen ja äiti. Läheisen riitaista avioeroa seurannut, jossa isä onneksi sai viikko-viikko -systeemin. Äidin ehdotus oli joka toinen viikonloppu ja isän hoitoon tarvittaessa, eli kun äiti tahtoo bilettää, kelpaisi isä hoitajaksi muutenkin kuin systeemin ulkopuolella. Lapsi onneksi sentään jo koululainen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:35"]
. Viikko on pitkä aika olla erossa ja lapsesta. Puolet lapsuusajasta menee erossa äidistä.
[/quote]
Ja puolet lapsuusajasta menee erossa näin ollen myös isästä. Vaikka tämä palsta tuntuukin olevan erittäin naisvoittoinen, niin ihan oman näkemyksenne laajentamiseksi suosittelen muistamaan myös meidät isät ja meidän suhteen lasten kehitykseen.
Hieno keskustelu kaikkinensa ja toivottavasti ehtisin raottamaan omia kokemuksia lähipäivinä.
[/quote]
[/quote]
Ja 5-vuotiasta imettää kuinka moni?
Miksi ihmeessä 5-vuotiaalle äiti olisi jotenkin tärkeämpi kuin isä? Alle 1-vuotiaan kohdalla toki imetys on sopiva argumentti ja varmaan käytännössä valtaosa lapsista on ollut tuon ajan äidin kanssa, mutta imetys on niin väsynyt juttu kun puhutaan kuitenkin jo melkein esikouluikäisestä...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:19"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmeessä 5-vuotiaalle äiti olisi jotenkin tärkeämpi kuin isä? Alle 1-vuotiaan kohdalla toki imetys on sopiva argumentti ja varmaan käytännössä valtaosa lapsista on ollut tuon ajan äidin kanssa, mutta imetys on niin väsynyt juttu kun puhutaan kuitenkin jo melkein esikouluikäisestä...
[/quote]
Lue tarkemmin. Voi ryökäle. Vaihda ajatuksia sitten, kun eivät edes ymmärrä lukemaansa.
Kirjoitin PIENELLE LAPSELLE = VAUVA. Yms yms syitä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:19"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Valtaosa ollut äidin kanssa ja siksi varmaan kiintynyt enemmän äitiin. Luulisi äidin silloin olevan se lähivanhempi, jolla lapsi on enemmän.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaan tiedät minkä ikäistä imetetään, ainakin toivon.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lue tarkemmin. Voi ryökäle. Vaihda ajatuksia sitten, kun eivät edes ymmärrä lukemaansa.
[/quote]
Ap:n lapsi on 5-vuotias ja ikävä on ÄIDILLÄ ei lapsella. Ryökäle.
Vaikka äiti olisi ollut kotona lapsen kanssa, miksi automaattisesti hän olisi läheisempi? Itse on 40 v ja olen paaaaaljon läheisempi isäni kuin äitini kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:38"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 03:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap:n lapsi on 5-vuotias ja ikävä on ÄIDILLÄ ei lapsella. Ryökäle.
Vaikka äiti olisi ollut kotona lapsen kanssa, miksi automaattisesti hän olisi läheisempi? Itse on 40 v ja olen paaaaaljon läheisempi isäni kuin äitini kanssa.
[/quote]
Mieti sitä.
En ikinä suostuisi tuollaiseen vuoroviikkojuttuun. Lapsella pitää olla edes jotain pysyvää tässä maailmassa. Olen työni puolesta näitä vuoroviikkolapsia nähnyt, enkä voi kun ihmetellä että kuka on tuollaisen järjettömyydes keksinut.Voi lapsi raukkoja. Tuossa naapurikoulussakin itkevät koululun jälkeen pihalla, kun ei kukaan tule hakemaan kun ei muisteta kumman viikko.
Paljon halauksia ja voimia ap:lle!!! Ei voi kuin ihmetellä joidenkin mielipiteitä. Täällä kyllä ilkeys ja katkeruus paistaa läpi. Itselläni tilanne, että erinäisten monimutkaisten vaiheiden ja exän (en haluaisi mustamaalata, mutta pakko on) patologisen valehtelun ansiosta, olen nyt virallinen etävanhempi ja mulla lapset viikonlopulla ja kun lähtevät lauauntaina, itkin itseni uneen monena kertana. Olen ehdotellut, että voisivat tulla viikolla kylään, mutta exä keksii kaikenmaailman tekosyitä. Ei mitään järkeä taistella, kun taistelu on hävitty.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:20"]
Sitä merkitystä että olisiko kannattanut koittaa saada suhde toimimaan, tottakai se ottaa koville kun on eronnut ja lapsia ei näe enää samaan malliin, tämä sinun olisi pitänyt jo etukäteen tietää eikä nyt porata täällä.
[/quote]
Juuri näin. Liian moni tällä palstalla hokee, että ei tarvitse mennä naimisiin ja sitoutua, kunhan tekee vain lapsen, koska lapsi sitoo enemmän.
eli tässä näemme taas. On tekaistu lapsi liian aikaisin, ennen kuin on edes mietitty, onko tämä ihminen, kenen kanssa parisuhde voi kestää. Mutta lapsen voi tekaista, koska sillä kyllä saa sidottua miehen loppuelämäksi lapsen kautta.
Sitähän täällä hoetaan, että ei tarvitse mennä naimisiin, vaan tee lapsi, niin siten lapsen kautta miehen on pakko olla tekemisissä lopun ikäänsä teidän kanssa.
Jos hiukan enemmän harkintaa ja sitä, että mietittäisiin sitäkin, että lapselle ydinperhe olisi kaikkein paras ratkaisu
[/quote]
Hirveästi tehdään oletuksia ihmisten parisuhteista ja lapsien "tekaisemisesta".
Oltiin naimisissa lähes 10 vuotta ennen kuin lapsemme syntyi. Yritin viimeiseen asti saada kaiken toimimaan, mutta lopulta tein eropäätöksen. Elämäni pahin ja raskain päätös. Totaalinen epäonnistuminen.
Lisäksi täällä kommentoidaan, että vain MINÄ ikävöin lastani eikä hänen tunteillaan ole väliä. En ahdistele lastani kysymyksillä siitä, ketä hän milloinkin ikävöi, voin vain aavistaa hänen tuntemuksiaan. Ja kyllä 5v on aika pieni erittelemään omia näkemyksiään siitä, mikä aika kummankin vanhemman luona on sopivin. Eiköhän se ole vanhempien tehtävä.
-ap