5v lapsi ja vuoroasuminen: sittenkin virhe?
Suostuin avioeron jälkeen lapsen isän vaatimukseen vuoroasumisesta viikkoperiaatteella. Pidin itsestään selvänä, että voin tavata lastani myös sen viikon aikana kun hän on isällään ja toisin päin. Nyt kuitenkin isä estää jatkuvasti nämä tapaamiset milloin mihinkin vedoten.
Ikävöin lastani ja päivä, jolloin hän lähtee viikoksi pois luotani on kamala. Itken koko illan, enkä totu ajatukseen vaikka kohta vuosi on näin menty.
Onko minulla mitään järkeä lähteä hakemaan asumiseen muutosta? Olen viettänyt lapsen ensimmäiset kolme vuotta hänen kanssaan kotona, joten olemme todella läheisiä. Lapsen isä tekee pitkiä työpäiviä ja minä lyhyitä. Onko minulla mahdollisuuksia?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:20"]
Sitä merkitystä että olisiko kannattanut koittaa saada suhde toimimaan, tottakai se ottaa koville kun on eronnut ja lapsia ei näe enää samaan malliin, tämä sinun olisi pitänyt jo etukäteen tietää eikä nyt porata täällä.
[/quote]
Juuri näin. Liian moni tällä palstalla hokee, että ei tarvitse mennä naimisiin ja sitoutua, kunhan tekee vain lapsen, koska lapsi sitoo enemmän.
eli tässä näemme taas. On tekaistu lapsi liian aikaisin, ennen kuin on edes mietitty, onko tämä ihminen, kenen kanssa parisuhde voi kestää. Mutta lapsen voi tekaista, koska sillä kyllä saa sidottua miehen loppuelämäksi lapsen kautta.
Sitähän täällä hoetaan, että ei tarvitse mennä naimisiin, vaan tee lapsi, niin siten lapsen kautta miehen on pakko olla tekemisissä lopun ikäänsä teidän kanssa.
Jos hiukan enemmän harkintaa ja sitä, että mietittäisiin sitäkin, että lapselle ydinperhe olisi kaikkein paras ratkaisu
ai vuoroviikot on ok, mutta entä jos yh äiti lykkäis sen lapsensa aina joka toiseksi viikoksi mummolaan? Kävis ite ryyppää ja rellestään ei näkis lasta koko viikkoon. Sekö ois sitten ihan ok kans, koska lapsihan oppii rytmin, että mummolassa ollaan ja jos se on mummolle enemmän ku ok eikä puhu pahaa äidistä vaan aina vaan hyvää ja on iloinen kun mamma palaa ryyppyreissultaan :)
Tällä periaatteekka 5v lapsen voi pitää joka toinen viikko jossain tutussa ja turvallisessa paikassa. Kuitenkaan äidin viikoilla isä ei ehdoin tahdoinkaan halua lastaan nähdä niin sekin on ok että hänellä säilyy vapaus :)
mikä isä ja mies se sellainen on joka ei edes kaupassa tervehdi lastaan äitiviikolla hyi!
minulla on lapsi joka on 1v ja tilanne sama, mietippä sitä! 5v:n kanssa sentään voi soitella vaikka monta kertaa päivässä.
Minä, minä, minä... Entä lapsi, ja lapsen isä? Isällä on ihan samanlainen oikeus vuoroasumiseen kuin sinullakin. Olisit siis haluamassa lisää aikaa lapsesi kanssa lapsen isän kustannuksella.
Miten lapsi kokee tilanteen? Sehän on se tärkeä asia. Teidän vanhempien pitää vain pärjäillä.
En halua vähentää isän ja lapsen yhdessä viettämää aikaa, mutta minusta viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Lapsen isän mielestä ei.
-ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:11"]
Kumpi laittoi avioeron vireille?
[/quote]
öö, mitä merkitystä tällä on?
-ap
Sitä merkitystä että olisiko kannattanut koittaa saada suhde toimimaan, tottakai se ottaa koville kun on eronnut ja lapsia ei näe enää samaan malliin, tämä sinun olisi pitänyt jo etukäteen tietää eikä nyt porata täällä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:11"]
Kumpi laittoi avioeron vireille?
[/quote]
Entä niissä tapauksissa kun isä on mielenterveysongelmainen eikä suostu hakeutumaan hoitoon? (Huom. mt-ongelmat eivät ole aina ennustettavissa pitkälle tulevaisuuteen). Onko avioeron vireillelaittaja aina SYYLLINEN myös eroon?
Olet hiukan lapsellinen.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:21"]
Täältä yksi vahingoniloinen nauru. Olisiko kannattanut miettiä asiaa ennen kuin väänsi sen kakaran tai otti avioeron. Et sinä ole mikään viemään lasta isältään, anna olla vaan rauhassa ne viikot kun ei ole sinun luona. Toivottavasti teet jonkun rikkeen jonka perusteella päädyt etävanhemmaksi, ei kaltaisestasi eronneesta naikkosesta ole kenenkään äidiksi. Onhan piuhat pistetty poikki, ettei tarvitse rällätä useammalle isälle penikoita parin vuoden päästä?
[/quote]
Vaikutat sairaalta, katkeralta ja ihan vaan todella tyhmältä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:10"]
minulla on lapsi joka on 1v ja tilanne sama, mietippä sitä! 5v:n kanssa sentään voi soitella vaikka monta kertaa päivässä.
[/quote]
Eikö vuoroviikoin asuminen ole vähän isommille lapsille? Olen käsittänyt, että niin pienille kuin 1 v sitä ei todellakaan suositella.
Lapsen kannalta tuo systeemi on kamala. Tai tähän päätelmään olen tullut, kun tyttären kavereita katsoo ja kuuntelee.
Lapsilla ei ole kotia, menevät aina isän tai äidin luo. Vanhempi eli kolmasluokkalainen on alkanut kovasti protestoimaan isän luo meno. Äiti asuu ihan koulujen ja kauppojen lähellä ja isältä on pari kilsaa.. Sitten me asutaan tässä välimaastossa.
Tytöt ovat meillä paljon, kerran jo mietin, että nuohan viettävät meillä enemmän ajastaan kuin kummassakaan kodissaa, joissa käyvät nukkumassa.
Meiltä tuota vanhempaa on vaikea saada isä viikoilla lähtemään. Mietin jo porttikiellon antamista, kun mä en halua aina vääntää sen tytön kanssa kotiinlähdön kanssa.
Isänsä sitten ehdotti, jos menevät äidille, että hän hakee autolla. Tekevät sitten omat vääntönsä ja tappelunsa omassa porukassa, jonne se kuuluukin.
Hyvin noilla keskusteluyhteys toimii ja ovat avoimia meille lastenkavereiden vanhemmillekin. Heillä hoitavat esim harrastusjuttuja toistensa viikoilla jne.
Koulusta mennään suoraan viikkovanhemmalle ja kaikki yöt pitää sovitusti viettää, jollei ole meillä.
Heillä on yhteensä neljä lasta, että melkoinen rumba se on. Toista vuotta noin ja tosiaan vanhempi tytär on sanonutkin, ettei jaksais muuttoja enää..
Miten kukaan on ryhtynyt 1-vuotiaan kanssa tuohon? Ei mitään järkeä!!! Aikuiset ajatelleet jotain muuta kuin lapsen etua.
missä lapsi on hoidossa, kun isä on töissä. etkö sinä voisi hoitaa osan ajasta, jos olet kotona päivisin?
Perusperiaate tässä viikko-viikko systeemissä on että se vanhempi, jonka viikosta on kyse hoitaa koko viikon ilman mitään välitapaamisia eli siinä mielessä isän linja on ihan oikeutettu.
Voisitteko kuitenkin päästä kompromissiin. Esim. hakisit jonakin iltana (siis yhtenä ennalta sovittuna vakioiltana) lapsen päivähoidosta heti tösitä päästyäsi ja olisit hänen kanssaan tunnin-pari ja veisit sitten isälleen, kun isä pääsee töistä. Muuten luottaisit sitten isän kykyyn hoitaa lapsi ja pysyttelisit pois heidän arjestaan. Isällä olisi sitten sama mahdollisuus niinä viikkoina, kun lapsi asuu sinun kodissaan (tai joku muu vakiojuttu esim. käyttä lapsen jossain vakiharrastuksessa.
AP nyt vain alkaa totuttelemaan ajatukseen että joku kaunis päivä tuo lapsi saattaa asua toisella puolella maapalloa ihan oman puolison kanssa eikä ole hirttäytyneenä napanuoraan. Hanki vaikka lemmikki johon purat tuota läheisriippuvaisuuttasi tai jumalasyndroomaasi (eli haluat että joku on riippuvainen sinusta).
Onneksi lapsesi isä vaikuttaa järkevältä ja tasapainoiselta, sekä osaa suojella lastaan...
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:29"]
Perusperiaate tässä viikko-viikko systeemissä on että se vanhempi, jonka viikosta on kyse hoitaa koko viikon ilman mitään välitapaamisia eli siinä mielessä isän linja on ihan oikeutettu.
Voisitteko kuitenkin päästä kompromissiin. Esim. hakisit jonakin iltana (siis yhtenä ennalta sovittuna vakioiltana) lapsen päivähoidosta heti tösitä päästyäsi ja olisit hänen kanssaan tunnin-pari ja veisit sitten isälleen, kun isä pääsee töistä. Muuten luottaisit sitten isän kykyyn hoitaa lapsi ja pysyttelisit pois heidän arjestaan. Isällä olisi sitten sama mahdollisuus niinä viikkoina, kun lapsi asuu sinun kodissaan (tai joku muu vakiojuttu esim. käyttä lapsen jossain vakiharrastuksessa.
[/quote]
Juuri tätä ajattelin silloin kun viikkoperiaatteesta sovittiin. Mutta kun ei käy lapsen isälle juuri koskaan. Hän ei myöskään koskaan pyydä nähdä lasta minun viikkoni aikana, vaikka useasti olen kysynyt.
-ap
Yritä saada sovittua (ja saada se viralliseen tapaamissopimukseen myös), että lapsi on isäviikolla esimerkiksi keskiviikkoisin sinulla ja sinun viikollasi torstaisin isällään.
Meillä myöskin 5v. poika ja asia on kikkailtu niin että poika on kirjoillaan isänsä luona. Isänsä hoitaa esim. neuvolat, hammaslääkärit jne, asioinnin pk:n kanssa yms. Mikä mielestäni lisää hänelle sitä tunnetta että on pojan elämässä tärkeä. Ja onkin toki.
Tapaamissopimusta ei ole koskaan tehty, lapsi on n. 50/50 kummallakin. Esim. Ensin viikonlopun isällään, sitten minä haen pk:sta, iskä taas seuraavana päivänä ja seuraava vknloppu minulla. Jos toinen vanhempi esim. sairastuu hoitaa toinen automaattisesti pojan. Viikko toisen vanhemman luona olisi ihan liian pitkä aika, sekä lapselle että vanhemmalle.
Mielestäni tämä on toiminut ihan hyvin eikä poika ole kärsinyt millään tavalla. Vaikuttaa oikein iloiselle ja onnelliselle. Kumpikin jaksaa käyttää poikaa museossa, uimassa, Hoplopissa jne. Asumme samalla alueella, lyhyt matka pk:hon kummastakin kodista. Jos lapselle tulisi ikävä isää kinun luona ollessaan, hakisi isä hänet 5min. sisällä (ei ole tullut mutta jos tulisi).
Minun luona pojalla on kaksi vanhempaa sisarusta jotka ikäerosta huolimatta on tosi tärkeitä hänelle. Isän luokse olisi nyt uusi pikkusisarus tulossa, saas nähdä miten tilanne kehittyy. Eli näinkin voi asiat sujua jos kumpikaan vanhempi ei ole katkera itserakas paska :)