Tytär sai työharjoittelusta hylätyn
Kyseessä hoitoala. On tietysti pahoillaan, mutta kyllä muakin riipii! Ikää sentään 20 vuotta, eikä osaa ottaa vastuuta oppimisestaan. Onko kenenkään muun lapsi tai kukaan tällä palstalla saanut harjoittelusta hylättyä? Kuinka yleistä se on?
Kommentit (189)
15 lisää vielä, että välipalaute on pidetty. Ja pitkin harjoittelua useampi työntekijä on kehoittanut oma-aloitteisuuteen yms. Palautetta on annettu monelta taholta.
Jos harjoittelun tavoitteet eivät ole toteutuneet ollenkaan, voi saada hylätyn.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:02"]
15 lisää vielä, että välipalaute on pidetty. Ja pitkin harjoittelua useampi työntekijä on kehoittanut oma-aloitteisuuteen yms. Palautetta on annettu monelta taholta.
[/quote]
Onko oikeasti sanottu suoraan, että toivoisimme että olisit oma-aloitteisempi vai onko naismaisesti sanottu, että voisit mennä mittaamaan verenpaineen?
Ei harjoittelussa riitä, että tekee sen mitä pyydetään. Pitää olla oma aloitteinen ja kiinnostunut, kysellä ja kerätä ideoita tulevaan. Kukaan ei halua opiskelijaa, jolle pitää keksiä tekemistä, kyllä itse pitää osata lukea tilanteita Ja tarttua niihin.Tai tarjoutua tekemään.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:08"]
[/quote]
Onko oikeasti sanottu suoraan, että toivoisimme että olisit oma-aloitteisempi vai onko naismaisesti sanottu, että voisit mennä mittaamaan verenpaineen?
[/quote]
Kyllä on suoraan sanottu. On annettu verenpainemittari ja sanottu, että mittaa paineet minulta (hoitajalta). Vastaus oli, en minä kun olen koulussa mitannut. Ja syystäkin vaihdettu päivän aikana toisellekin työntekijälle ohjausvastuuta, ettei olisi pelkästään henkilökemioista kyse.
Itsekin olen ns. pitkäaikainen käypäläinen paikassa ja hengessä ei pitäisi olla vikaa.On hyvä ja kannustava työpaikka. Ja kun ne kaksi muuta opiskelijaa on suorituneet näistä kaikista ihan oma-aloitteisesti, kehoituksesta.
Itselleni on vain tullut hänestä sellainen kuva ettei ole oikealla alalla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:12"]
Ei harjoittelussa riitä, että tekee sen mitä pyydetään. Pitää olla oma aloitteinen ja kiinnostunut, kysellä ja kerätä ideoita tulevaan. Kukaan ei halua opiskelijaa, jolle pitää keksiä tekemistä, kyllä itse pitää osata lukea tilanteita Ja tarttua niihin.Tai tarjoutua tekemään.
[/quote]
Komppi tälle! Eka viikolla ei tarvitse osata. Mutta toisella viikolla voi jo alkaa itsekin tarttumaan ohjaimiin pikkuhiljaa. Sillä pääsee jo todella pitkälle.
Kyllä, mutta ohjaajan tulee selvästi suomen kielellä ohjata oppilasta omatoimisuuteen. Ei voi olettaa, että nämä lukiosta suoraan tulevat oppilaat tai vielä nuoremmat osaisivat lukea sairaalamaailman tilanteita heti tms. Jos oppilas ei ole tarpeeksi omatoiminen, ohjaajan velvollisuus on selvällä suomenkielellä kertoa siitä ja mainita missä asioissa ohjattava voisi ottaa enemmän vastuuta. Voi esim. käydä läpi seuraavaa päivää ja mainita, että nämä asiat voisit huomenna tehdä itse. Niin se menee ja niin sen kuuluu mennä, ei niin että valitetaan kahvihuoneessa kädet puuskassa kuinka toinen ei tee mitään. Valitettavan usein kysymys on tietättömästä oppilaasta ja huonosta ohjauksesta, eikä välinpitämättömästä oppilaasta ja hyvästä ohjauksesta.
Jos saa harjoittelusta hylätyn niin ei hyvin mene. Itsellä meni yksi näyttö päin brinkkalaa koska mokasin lääkkeiden annossa (kukaan ei kuollut) jouduin tekemään näytön uudestaan. Muista näytöistä olen saanut kolmosen ja ihan ekalla yrittämällä.
Onko lapsesi vain venynyt ja vanunut harjoittelussa ilman minkäänlaista kiinnostusta?
Hyi mulla tuli mieleen oma järkyttävä harjoittelu;/
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:17"]
Kyllä, mutta ohjaajan tulee selvästi suomen kielellä ohjata oppilasta omatoimisuuteen. Ei voi olettaa, että nämä lukiosta suoraan tulevat oppilaat tai vielä nuoremmat osaisivat lukea sairaalamaailman tilanteita heti tms. Jos oppilas ei ole tarpeeksi omatoiminen, ohjaajan velvollisuus on selvällä suomenkielellä kertoa siitä ja mainita missä asioissa ohjattava voisi ottaa enemmän vastuuta. Voi esim. käydä läpi seuraavaa päivää ja mainita, että nämä asiat voisit huomenna tehdä itse. Niin se menee ja niin sen kuuluu mennä, ei niin että valitetaan kahvihuoneessa kädet puuskassa kuinka toinen ei tee mitään. Valitettavan usein kysymys on tietättömästä oppilaasta ja huonosta ohjauksesta, eikä välinpitämättömästä oppilaasta ja hyvästä ohjauksesta.
[/quote]
No näin meillä menee. Ja opiskelijoita on kaiken aikaa. Vain ani harva on siinä tilanteessa, että pitää miettiä pääseekö läpi.
Yksi on erotettu työurani aikana koulusta poissaolojen vuoksi, niitä ei pelkästään ollut harjoitteluissa. Toinen sai hylsyn kun oli koko harjoittelun sitä mieltä että hän ei tee ohjaajan antamillla tiedoilla mitään, sanoi näin suoraan.
olin ainakin se 15 ja joku muu.
En ole 29 elinvuoteni aikana ikinä kuullut, että joku olisi saanut työharjoittelusta hylätyn! Todella huonosti on täytynyt käyttäytyä tai sitten lintsata paljon.
Mulle laitettiin ohjaajaksi elämäänsä kyllästynyt perushoitaja, joka omien ongelmiensä vuoksi ravasi tupakalla ja puhelimessa vähän väliä. Meillä oli noin kolme täyttä työpäivää, jotka oikeasti oli mua ohjaamassa. sairaslomalla suurimman osan harkasta. Niin vaan tuli sitten loppupalaveriin mut haukkumaan juuri mm. oma-aloitteisuuden puutteesta, vaikka aivan liian itsenäisesti olin joutunut harjoittelussa pyörimään.
Tuttavani sai hylätyn kun lääkkeitä jakaessa yhdestä dosetista oli puuttunut puolikas tabletti.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:28"]
Mulle laitettiin ohjaajaksi elämäänsä kyllästynyt perushoitaja, joka omien ongelmiensä vuoksi ravasi tupakalla ja puhelimessa vähän väliä. Meillä oli noin kolme täyttä työpäivää, jotka oikeasti oli mua ohjaamassa. sairaslomalla suurimman osan harkasta. Niin vaan tuli sitten loppupalaveriin mut haukkumaan juuri mm. oma-aloitteisuuden puutteesta, vaikka aivan liian itsenäisesti olin joutunut harjoittelussa pyörimään.
[/quote]
Et sitten vaatinut ohjaajan vaihtoa. Meillä koulussa teroitettiin että siihen on aina mahdollisuus, koska kaikkien kanssa ei aina kemiat kohtaa. Ja työelämänikin aikana on ohjaajia vaihdettu aika-ajoin. Se on opiskelijan oikeus, saada hyvää ohjausta.
En ole 29 elinvuoteni aikana ikinä kuullut, että joku olisi saanut työharjoittelusta hylätyn! Todella huonosti on täytynyt käyttäytyä tai sitten lintsata paljon.
AP, mitä tyttäresi on sanout harjoittelusta? Kai kävivät keskustelun, jossa kerrottiin, mistä johtui? Äitini sai kaikissa lähihoitajakoulutuksistaan hyvät arvosanat ja aina harjoitteluissa kehuttiin. Sitten sai hylätyn vanhuspuolella, kun a) arvosteli siten miten vanhuksia pidettiin vaipoissa eikä autettu vessaan b) ei muut hoitajat kohdellut vanhuksia muutenkaan ihmisarvoisesti c)ei suostunut yksin nostamaan yli 80 kiloista vanhusta sängystä ylös (jokainen ymmärtää että tämä ei ole turvallista etenkään jossei ole enää mikään nuori itsekään). Että aina ei ole syy harjoittelijassakaan...
Kyllä hylätty pitää osata antaa, jos homma tökkii tai tavoiteet täyty opiskelijasta johtuvista syistä. Aivan vastuutonta laskea opiskelijoita läpi, jos oikeasti eivät ole työpaikalla, eivätkä hoida annettuja tehtäviä, eivätkä toimi vastuullisesti. Onneksi tällaista ei ole kohdalleni sattunut, mutta jos minun opiskelija tulee minua joskus hoitamaan ja läpi on päässyt harjoittelusta tiedän, että olen hyvässä hoidossa. Tarvittaessa annan myös hylätyn.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä on suoraan sanottu. On annettu verenpainemittari ja sanottu, että mittaa paineet minulta (hoitajalta). Vastaus oli, en minä kun olen koulussa mitannut.
[/quote]
Kyllä tuossa tapauksessa kuuluu antaa hylätty.
Terv. Hoitotyön opettaja
Asia pitää hoitaa koulun kautta. Jos tytöllä ei ole poissaoloja ja hän on kuitenkin osallistunut hoitotoimenpiteisiin, ei hän voi saada hylättyä. Helposti käy niin, että ihminen jolla ei ole mitään ymmärrystä hoitoalasta joutuu sellaisen ihmisen ohjattavaksi, joka ei osaa ohjata ja on sen lisäksi suoraan sanottuna veemäinen akka, joka vain taukohuoneessa juoruaa opiskelijasta. Tsemppiä tytöllesi.